• 15.837 nieuwsartikelen
  • 178.522 films
  • 12.249 series
  • 34.035 seizoenen
  • 647.800 acteurs
  • 199.141 gebruikers
  • 9.380.004 stemmen
Avatar
 
banner banner

The Texas Chain Saw Massacre (1974)

Horror / Thriller | 83 minuten
3,38 1.325 stemmen

Genre: Horror / Thriller

Speelduur: 83 minuten

Alternatieve titels: The Texas Chainsaw Massacre / Slachting met de Kettingzaag / De Kettingzaag

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Tobe Hooper

Met onder meer: Marilyn Burns, Paul A. Partain en Gunnar Hansen

IMDb beoordeling: 7,4 (209.505)

Gesproken taal: Engels

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot The Texas Chain Saw Massacre

"Who will survive and what will be left of them?"

18 augustus 1973. Als Sally Hardesty hoort dat het graf van haar grootvader door vandalen werd geschonden, trommelt ze haar vriend Jerry, haar gehandicapte broer Franklin en haar vrienden Pam en Kirk op om te onderzoeken wat er precies gebeurd is. Onderweg nemen ze een vreemde lifter mee, die zichzelf tot hun grote ontzetting in zijn hand snijdt. De tieners dumpen de man langs de kant van de weg en rijden snel verder. Helaas komen ze zonder benzine te zitten en moeten ze noodgedwongen aanbellen bij een luguber uitziend huis.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Sally Hardesty

Jerry Huberman

Franklin Hardesty

Kirk Waisanen

Pam Willard

The Hitchhiker

Leatherface

Window Washer

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van klute89

klute89

  • 3649 berichten
  • 0 stemmen

dat is waar Alhoewel ik niet echt een moderne horrorfilm liefhebber ben, dan toch liever de oude films. Maar ieder zijn smaak


avatar van psycholamp

psycholamp

  • 1960 berichten
  • 580 stemmen

Ik vind deze film vele malen goorder dan de remake uit 2003. Komt ook door de gore sfeer en het idee van deze lifter vind ik smeriger dan uit de remake.


avatar van wibro

wibro

  • 11590 berichten
  • 4098 stemmen

Verreweg de beste horror film die ooit gemaakt is. Film oogt als een verschrikkelijke nachtmerrie. Blijft nadat je hem gezien hebt nog dagenlang nawerken.

Leatherface is inmiddels een begrip in de horrorwereld.

Het budget voor het maken van deze film schijnt zo'n $ 83500 geweest te zijn, wat maar wil zeggen dat je geen groot budget nodig hebt om een goede horrorfilm te maken.

Ik heb nooit de moeite genomen om naar de remake te kijken. Kan alleen maar tegenvallen.


avatar van lesamurai

lesamurai

  • 441 berichten
  • 152 stemmen

wibro schreef:

Verreweg de beste horror film die ooit gemaakt is. Film oogt als een verschrikkelijke nachtmerrie. Blijft nadat je hem gezien hebt nog dagenlang nawerken.

Leatherface is inmiddels een begrip in de horrorwereld.

Het budget voor het maken van deze film schijnt zo'n $ 83500 geweest te zijn, wat maar wil zeggen dat je geen groot budget nodig hebt om een goede horrorfilm te maken.

Ik heb nooit de moeite genomen om naar de remake te kijken. Kan alleen maar tegenvallen.

De film: The Texas Chainsaw Massacre is net zoals: Pyscho, Deranged en The Silence of the Lambs gebasseerd op waargebeurde feiten. De inspiratie voor de film was moordenaar Ed Gein. Gein droeg net zoals de moordenaar in de film huid van mensen. Daarintegen gebruikte hij nooit een kettingzaag, de gebeurtenissen in de film zijn fictief en dus niet reeel.

korte samenvatting van zijn leven of eerder gezegd van 'it':

Edward Theodore Gein werd geboren op 27 augustus 1906 en groeide op in een gezin van vier: een agressieve en alcoholistische vader, een zeer dominante en gelovige moeder, en zijn broer, Henry. Henry overleed al op jonge leeftijd en het is nooit duidelijk geworden of Ed schuldig is aan zijn dood. Henry kwam volgens de politie om in een vuurzee op het landgoed van de familie (Archer ave, corner of 2nd ave, Plainfield, Wisconsin). Er werd een zoektocht naar hem ingesteld, maar Ed Gein leidde de politie direct naar de plaats waar Henry lag.

Tijdens zijn jeugd had zijn moeder grote invloed op Ed. Ze was zeer gelovig ("vrouwen zijn hoeren, ze zijn het instrument van de duivel, drinken stimuleert het kwaad in de mens, seks is puur voor het maken van wezens" en ze las elke dag voor uit het oude testament (over dood, moord en straf van God voor het slechte wat je doet). Zijn vader en broer kwamen te overlijden, zodat Ed, toen in 1945 ook zijn moeder overleed, er helemaal alleen voor stond. Omdat Ed door zijn moeder, met wie hij een haat-liefde verhouding had, afhankelijk was gemaakt, huilde hij als een kind op haar begrafenis.

De eenzaamheid bracht de toch al vreemde Ed Gein tot waanzin. Hij wilde zijn moeder graag uit de dood terughalen en begon studies te doen over anatomie. Het vrouwelijk lichaam begon hem te fascineren. Uiteraard kon hij zijn moeder niet tot leven wekken Daarom begon hij haar huid af te stropen en te looien, zodat hij haar vrouwelijke vormen kon bewaren. Hij kleedde zich soms in deze gelooide huid en trok daarboven zijn moeders kleding aan.

Ed Gein had nog geen enkele seksuele ervaring, en verwarde zijn gevoelens voor het vrouwelijke met de wens zelf vrouw te worden. Hij dacht erover zichzelf te castreren, maar besloot tenslotte dat een pak van vrouwenhuid met borsten en een vagina hem voldoende vrouwelijk maakte. Om aan zijn groeiende behoefte naar vrouwelijke lichamen te voldoen, begon hij 'verse' graven leeg te halen om zich te tooien met kledingstukken gemaakt van huid van de opgegraven vrouwelijke lijken.

Gein raakte steeds bekwamer in het bewerken van de huid, en maakte onder andere een riem van vrouwentepels en trommels bekleed met vrouwenhuid, terwijl hij schedels als versiering en als drinkbekers gebruikte.

Op 8 december 1954 pleegde Gein zijn eerste moord. Het slachtoffer was de 54-jarige Mary Hogan. Kort na de moord op zijn tweede slachtoffer (Bernice Worden, vermoord op 16 noverber 1957) kwam de sheriff hem op het spoor. Geins huis werd doorzocht, waarbij de kadavers en voorwerpen gevonden werden. Gein hield vol dat hij zichzelf en zijn huis slechts 'versierde', en niet aan necrofilie of kannibalisme deed. Wel bekende hij de dubbele moord. De politie verdacht hem van nog meer moorden, aangezien een aantal gelooide vagina's niet aan begraven lijken gekoppeld kon worden, maar kon verder niets bewijzen.

Gein werd ontoerekeningsvatbaar bevonden en bracht zijn verdere leven door in TBS-klinieken. Op 26 juli 1984 stierf hij in het Waupan State Hospital.

Deze gast is werelbekend in de filmwereld; hij/zij is gebruikt in films zoals: Psycho, The silence of the Lambs en The Texas Chainsaw Massacre.


avatar van klute89

klute89

  • 3649 berichten
  • 0 stemmen

Tjee, zo een familie zo een zoon


avatar van sinterklaas

sinterklaas

  • 11816 berichten
  • 3317 stemmen

Ik had dit verhaal al gelezen toen ik een jaar of 14 was. Kon er niet van slapen. Zeker niet toen ik een enge foto zag van Ed Gein in een gelooid vrouwenhuid.


avatar van klute89

klute89

  • 3649 berichten
  • 0 stemmen

sinterklaas schreef:

Ik had dit verhaal al gelezen toen ik een jaar of 14 was. Kon er niet van slapen. Zeker niet toen ik een enge foto zag van Ed Gein in een gelooid vrouwenhuid.

Mmmh het klinkt niet of ik die foto's ooit wil zien.

Het waren zeker geen familie kiekjes


avatar van COBHC

COBHC

  • 51 berichten
  • 0 stemmen

Geweldige horror! De altijd aanwezige nachtmerrie sfeer maakt deze film tot een aparte horror. De sadistische personages maken deze film realistisch en het masker van Leatherface vind ik persoonlijk stukken beter dan het masker uit de remake. Vooral omdat aan dit masker een menselijk tintje zit. Na het zien van deze film blijf je met een beangstigend gevoel zitten.The Texas Chain Saw Massacre is een van de betere horrorfilms!

Cijfer: 4,5


avatar van veron35

veron35

  • 4768 berichten
  • 0 stemmen

Hele goede film. Constante spanning, maar wat een ongelofelijk afgekapt kut einde.


avatar van orbit

orbit

  • 12092 berichten
  • 0 stemmen

Ik vind het einde zowat het sterkste deel uit de film..


avatar van lesamurai

lesamurai

  • 441 berichten
  • 152 stemmen

orbit schreef:

Ik vind het einde zowat het sterkste deel uit de film..

Dat einde is erg ziek en erg goed. Deze film is niet briljant, de film is Cum Laude.


avatar van robertus65

robertus65

  • 1130 berichten
  • 0 stemmen

Vond ik ook ja, dat is mij het meest bijgebleven, na al dat geschreeuw.


avatar van Silvio Dante

Silvio Dante

  • 2943 berichten
  • 2153 stemmen

lesamurai schreef:

(quote)
Dat einde is erg ziek en erg goed. Deze film is niet briljant, de film is Cum Laude.

Cum laude is dat geen negentig percent ipv 60?

Blijft een mirakel van een film, zo goedkoop en zo sterk. 4.5*


avatar van orbit

orbit

  • 12092 berichten
  • 0 stemmen

Ik snapte hem ook al niet..


avatar van lesamurai

lesamurai

  • 441 berichten
  • 152 stemmen

Silvio Dante schreef:

(quote)

Cum laude is dat geen negentig percent ipv 60?

Blijft een mirakel van een film, zo goedkoop en zo sterk. 4.5*

Cum Laude is eigenlijk geen uitdrukking van wat je van een film vindt, briljant is erg goed maar Cum Laude is als je voor je examen 8en en 9ens haalt; ik verwerk dat als beoordeling omdat het beter dan briljant is.


avatar van shadowmaster100

shadowmaster100

  • 81 berichten
  • 0 stemmen

ik raad de remake aan.


avatar van wibro

wibro

  • 11590 berichten
  • 4098 stemmen

shadowmaster100 schreef:

ik raad de remake aan.

Ik denk dat de meeste horrorfans het hier niet mee eens zijn.


avatar van klute89

klute89

  • 3649 berichten
  • 0 stemmen

wibro schreef:

(quote)

Ik denk dat de meeste horrorfans het hier niet mee eens zijn.

Zoals ik, geen remake , nergens goed voor.


avatar van sinterklaas

sinterklaas

  • 11816 berichten
  • 3317 stemmen

Orginaliteit is realiteit.


avatar van Leland Palmer

Leland Palmer

  • 23785 berichten
  • 4897 stemmen

sinterklaas schreef:

Orginaliteit is realiteit.

Waarom? Lijkt me niet...


avatar van sinterklaas

sinterklaas

  • 11816 berichten
  • 3317 stemmen

Ach, Remakes, waarom dat?


avatar van klute89

klute89

  • 3649 berichten
  • 0 stemmen

sinterklaas schreef:

Ach, Remakes, waarom dat?

Precies


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

shadowmaster100 schreef:

ik raad de remake aan.

Da's wel een erg slecht advies.


avatar van psycholamp

psycholamp

  • 1960 berichten
  • 580 stemmen

shadowmaster100 schreef:
ik raad de remake aan.


Waarom!? Wat is daar beter aan? Dat "lekkere" wijf in haar hotpants, waarvan je van tevoren al weet, dat ze het gaat overleven? Of het erg gefakete jaren '70-sfeertje?
Ik moet eerlijk zeggen, dat ik de remake niet slecht vind, maar ik raad 'm niet aan.


avatar van shadowmaster100

shadowmaster100

  • 81 berichten
  • 0 stemmen

psycholamp schreef:
(quote)


Waarom!? Wat is daar beter aan? Dat "lekkere" wijf in haar hotpants, waarvan je van tevoren al weet, dat ze het gaat overleven? Of het erg gefakete jaren '70-sfeertje?
Ik moet eerlijk zeggen, dat ik de remake niet slecht vind, maar ik raad 'm niet aan.


de remake is veel beter en bevat veel meer kwaliteit dan die amateurische orginele versie.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Kwaliteit? Het is juist de kwaliteit van het origineel dat hij niet gelikt, maar juist amateurisch aanvoeld, dat maakt het namelijk veel realistischer en daarmee beangstigender. Die Michael Bay magic light look past toch voor geen meter bij een gruwelijke horror...


avatar van psycholamp

psycholamp

  • 1960 berichten
  • 580 stemmen

shadowmaster100 schreef:

(quote)

de remake is veel beter en bevat veel meer kwaliteit dan die amateurische orginele versie.

Wat mij betreft, hoort een horrorfilm amateuristisch te zijn of erg indrukwekkend en mooi. Dat zie ik bij de remake niet. En ik vind de lifter in deze versie vele malen beangstigender dan een hysterisch wijf, waarop een belachelijke reactie volgt. Deze film heeft een goor sfeertje, wat hem zo goed maakt en de acteurs zijn ook geloofwaardiger dan in de remake. Ik zou bijna willen zeggen, dat de remake te plastic is of een tekening waar te veel aan verbeterd en gegumd is, zodat ie het karakter, de signatuur, verliest.


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Doe mij ook maar de 2003 remake. De sfeer in die film was ook ranzig en beangstigend. Die vond ik een stuk beklemmender dan deze flauwe film.


avatar van perfection

perfection

  • 64 berichten
  • 0 stemmen

jarenlang werd (nog steeds eigenlijk) geschreven dat deze film te eng is, maar nu ik zelf de kans gehad heb om te kijken kan ik niets anders concluderen dan dat het te slecht voor woorden is.

Zonde van je tijd.

Ps: kijk liever naar de remake, is veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel beterrrrrrrrrr dan deze texas the pipo clown movie.


avatar van wibro

wibro

  • 11590 berichten
  • 4098 stemmen

perfection schreef:

jarenlang werd (nog steeds eigenlijk) geschreven dat deze film te eng is, maar nu ik zelf de kans gehad heb om te kijken kan ik niets anders concluderen dan dat het te slecht voor woorden is.

Zonde van je tijd.

Ps: kijk liever naar de remake, is veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel beterrrrrrrrrr dan deze texas the pipo clown movie.

Als je dit berichtje 2 dagen geleden had geschreven, dan zou ik zonder meer gedacht hebben, dat het een 1 april mop was.