Genre: Horror / Thriller
Speelduur: 91 minuten / 101 minuten (extended cut)
Alternatieve titel: John Carpenter's Halloween
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: John Carpenter
Met onder meer: Jamie Lee Curtis, Donald Pleasence en Nancy Kyes
IMDb beoordeling:
7,7 (336.214)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 23 mei 1979
On Demand:
Bekijk via CANAL+
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Halloween
"The Night He Came Home!"
Halloween 1963. De 6-jarige Michael Myers neemt een mes uit de keukenla en loopt de trap op, waar hij zijn oudere zus vermoordt. Hij wordt daarna opgenomen in een psychiatrische kliniek. Hij is nu 21 en er moet bepaald worden of hij vrijgelaten mag worden. De dokter die zich al die jaren met hem bezighield vindt dat Michael nooit vrij mag komen. Maar Michael wacht het onderzoek niet af en ontsnapt. Hij keert terug naar huis waar hij doorgaat met moorden tijdens Halloween.
Externe links
Acteurs en actrices
Dr. Sam Loomis
Laurie Strode
Annie Brackett
Lynda Van Der Klok
Sheriff Leigh Brackett
Lindsey Wallace
Tommy Doyle
Bob Simms
Marion Chambers
Graveyard Keeper
Reviews & comments
BlueJudaskiss (moderator films)
-
- 11924 berichten
- 5327 stemmen
Klopt als een bus, jammer dat het - helaas - een kwestie van smaak is en blijft...
erik1677
-
- 1787 berichten
- 0 stemmen
blijft gewoon een topfilm!!!!!
Je moet halloween gewoon niet vergelijken met horrorfilms van nu.
Doe je toch ook niet met een hitckcock.
tenminste dat lijkt mij.
En nee dat heeft niks met leeftijd te maken.
goed is goed, hoe oud een film ook is.
Karl van H.
-
- 2812 berichten
- 2256 stemmen
Je spreekt jezelf toch een beetje tegen, Erik: als goed goed is, hoe oud de film ook mag zijn, dan zou je 'm in principe best kunnen vergelijken met hedendaagse horrors. Laten we niet ontkennen dat Halloween op bepaalde punten wellicht enigszins verouderd is - zo komt Myers vergeleken met hedendaagse filmmoordenaars misschien wat braafjes over -, al heeft dat ook zo zijn charme, natuurlijk. Bovendien is de (eind jaren zeventig-)sfeer in deze film ook top.
ILDIB
-
- 3062 berichten
- 2380 stemmen
Omdat er 1 kunstje (het weglaten van myers) goed wordt uitgevoerd is de film prachtig? De film is een klassieker en wellicht ook 1 van de rowmodels uit het genre. Maar dat doet voor mij niets af van het feit dat ik het pulp vind. Even wat punten waarom ik dat vind:
- Spanning in beeld = gemaakt
- de dingen die de personages doen - onnatuurlijk en dom
- heel de scene van die psych savond als myers ontsnapt. Elke logica ontbreekt. Slecht gespeeld en ook nog eens slecht in beeld gebracht.
- de scene van meisje in washok, tenenkrommend gewoon.
- myers die loopt te klunzen 1e klas, terwijl ie daarvoor de 1st class kller is.
- de tienerpersonages zijn stereotieper dan tiep. over de top zelfs.
- het overdreven gepingel op de piano als het eng moet worden, culter dan cult.
De totale film ontkomt gewoon niet aan het feit dat het matigheid alom is. Dat curtis goed speelt kan, maar haar rol is zo debiel vanaf het moment dat ze wordt achtervolgd.
Precies datgene wat in scary movie en scream gezegd wordt over dom gedrag in oude horrorfilms gebeurt in deze film. DOM gedrag. DOM gedrag equals pulp voor mij, zeker als het ook nog eens matig geacteerd is door 3kwart van de cast.
Maarals jij vind dat het technisch en visueel een hoogtepuntje is, ga je gang, van mij mag je.
Voor wat betreft vergelij met blair witch, die had toch echt een vele malen kleiner budget. En los daarvan, die geeft een moglijke situatie weer en is derhalve semi documentair. Deze film is wat mij betreft bedoeld als popcorn vermaak. En dan vind ik m slecht. De parabel met de amerikaanse buitenwijk slaat kant nog wal als je het mij vraagt. Immers het huis van myers staat leeg en wordt zowieso als eng gezien door de kleine kids (en wellicht ook door volwassenen, anders staat het geen 15 jaar leeg). En waarom draagt die gast een huidmasker en geen clownsmasker?
Het enige waarom ik deze film nog 2.5 geef is dat de algemene sfeer die wordt geccreeerd wel goed is.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ben het met je eens dat de spanning 'gemaakt' is, al zou ik wel liever de term gestyleerd willen gebruiken. Ben het vooral daarom oneens dat dit pulp zou zijn. Daarvoor heeft het veel te veel klasse. (Carpenter, Cundey)
Daarbij is Myers nergens een 1st class kliller, maar meer een onstopbare oerkracht, het gekluns in de kast past daar volgens mij prima bij.
Je opmerking over dat het gepingel op de piano culter dan cult zou moeten zijn snap ik niet.
ILDIB
-
- 3062 berichten
- 2380 stemmen
Ben het met je eens dat de spanning 'gemaakt' is, al zou ik wel liever de term gestyleerd willen gebruiken. Ben het vooral daarom oneens dat dit pulp zou zijn. Daarvoor heeft het veel te veel klasse. (Carpenter, Cundey)
Daarbij is Myers nergens een 1st class kliller, maar meer een onstopbare oerkracht, het gekluns in de kast past daar volgens mij prima bij.
Je opmerking over dat het gepingel op de piano culter dan cult zou moeten zijn snap ik niet.
Pardon? Als je ziet met welke snelheid en precisie en daadkracht hij ontsnapt en die jongeren te grazen neemt. Die zijn volslagen kansloos tegen hem. En bij curtis is het ineens een slome sufferd die over zijn eigen voeten struikelt.
Door het riedeltje steeds terug te laten komen forceer je een sfeertje. Dat sfeertje is cult. (omdat het is gemaakt).
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Dan hebben wij niet enkel een verschil van mening over wat pulp is, maar ook wat cult is. Verder neem je de film veel te serieus.....
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Spanning in beeld = gemaakt
- de dingen die de personages doen - onnatuurlijk en dom
- heel de scene van die psych savond als myers ontsnapt. Elke logica ontbreekt. Slecht gespeeld en ook nog eens slecht in beeld gebracht.
- de scene van meisje in washok, tenenkrommend gewoon.
- myers die loopt te klunzen 1e klas, terwijl ie daarvoor de 1st class kller is.
- de tienerpersonages zijn stereotieper dan tiep. over de top zelfs.
- het overdreven gepingel op de piano als het eng moet worden, culter dan cult.
Een opstapeling van onzin. Halloween is allesbehalve pulp. Ga eens een Ilsa: She Wolf of the SS, Bloodsucking Freaks, Contamination of Zombie Holocaust kijken en vergelijk deze werkjes dan met Halloween. Dát is pulp. Het straalt van je berichten af dat je veel te weinig kaas hebt gegeten van het horrorgenre.
Wederom onzin. Ik zie ook genoeg dom gedrag in dure Hollywoodfilms. Is dat nu dan ook pulp? Je associatie raakt kant noch wal.
En zo redeneert de meerderheid van de cinefielen hoor. Zal toch niet voor niets zijn?
Halloween is natuurlijk veel meer dan enkel popcorn vermaak, maar al zou je de film zo zien, dan is de sfeer toch wel een hele belangrijke factor? En die vond je toch goed?
ILDIB
-
- 3062 berichten
- 2380 stemmen
Wat ik dus zeg is dat de film an sich een lekker sfeertje heeft. Maar de invulling binnen die sfeer vind ik ronduit pulp. En wat dan
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31155 berichten
- 5452 stemmen
Voor wat betreft vergelij met blair witch, die had toch echt een vele malen kleiner budget. En los daarvan, die geeft een moglijke situatie weer en is derhalve semi documentair. Deze film is wat mij betreft bedoeld als popcorn vermaak.
Even gezocht op wikipedia. Halloween had een budget van zo'n 320.000 dollar en Blair Witch Project tussen de 500.000 en 750.000. 
Halloween is misschien als popcorn vermaak gemaakt, dat is evengoed zo bij Blair Witch. De documentairestijl is slechts een manier van filmen. Beiden zijn fictiefilms. De ene doe het als een documentaire, de andere met sfeerzetting rond Halloweenavond.
En je geloofwaardigheid is ook eigenaardig. Ik geloof eerder in een psychopaat dan in een legende rond een heks...
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
TBW project had een budget van ik meer rond de 20.000 euro, ze hadden immers niet meer nodig dan een handicam, 4 vrienden en een bos. O, ja en een kluwe touw met wat tanden. 
Denk dat die 500.000-750.000 het bedrag waarvoor de film (op Sundance) is aangekocht door een distributeur. TBW is ontzettend slim gemarkerd, maar stelt als film natuurlijk geen donder voor, we hebben ook nooit meer iets van de makers vernomen..... Ik althans niet. 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Wat ik dus zeg is dat de film an sich een lekker sfeertje heeft. Maar de invulling binnen die sfeer vind ik ronduit pulp. En wat dan
Dan zou je eens wat van die films die Dutchtuga noemde moeten kijken...... want je hebt blijkbaar geen idee wat echte pulp is. Begin maar eens aan de Troma catalogus. 
ILDIB
-
- 3062 berichten
- 2380 stemmen
Laat ik mijn definitie van pulp dan geven: slecht geacteerde, slecht geschreven, stompzinnige scenes met als enig doel simpel vermaak (vergelijk het met een bouqet reeks roman).
En daar heeft Halloween er in mijn ogen veel van.
Dat er veel slechtere films bestaan geloof ik ook wel, maar dat noem ik geen pulp maar bagger.
ILDIB
-
- 3062 berichten
- 2380 stemmen
Budget van TBW was 20.000 dollar. Daarna is ie opgekrikt voor promotie ja. Maar om te schieten was er maar 20.000.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Laat ik mijn definitie van pulp dan geven: slecht geacteerde, slecht geschreven, stompzinnige scenes met als enig doel simpel vermaak (vergelijk het met een bouqet reeks roman).
En daar heeft Halloween er in mijn ogen veel van.
Daar kan ik deels in mee gaan, maar je gaat daarbij wel volledig voorbij aan de cinematografische klasse van de film, die doet 'm ver boven het bouquet reeks niveau doet uitstijgen. Ik ken namelijk geen enkele slasher die kwalitatief in de buurt komt. (en dan heb ik het over de filmische kwaliteiten, het vakmanschap waarmee met cameravoering, kadrering, belichting, geluidseffecten en muziek, sfeer en spanning worden gecreëerd. Zelfs, ondanks 'slecht geacteerde, slecht geschreven, stompzinnige scenes'. Zo je wilt
De meeste van dat soort films komen bij mij niet hoger dan 1,5*
Karl van H.
-
- 2812 berichten
- 2256 stemmen
Ik ben het overigens wel met ILDIB eens dat de ontsnapping van Myers enorm klungelig en grappig is 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ach, in een automaat kan iedere boere l*l autorijden. 
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Tsja, klungelig of niet, de scène is wel ontzettend sfeervol.
ILDIB
-
- 3062 berichten
- 2380 stemmen
Daar kan ik deels in mee gaan, maar je gaat daarbij wel volledig voorbij aan de cinematografische klasse van de film, die doet 'm ver boven het bouquet reeks niveau doet uitstijgen. Ik ken namelijk geen enkele slasher die kwalitatief in de buurt komt. (en dan heb ik het over de filmische kwaliteiten, het vakmanschap waarmee met cameravoering, kadrering, belichting, geluidseffecten en muziek, sfeer en spanning worden gecreëerd. Zelfs, ondanks 'slecht geacteerde, slecht geschreven, stompzinnige scenes'. Zo je wilt
De meeste van dat soort films komen bij mij niet hoger dan 1,5*
Komen we toch nog een beetje tot elkaar 
Ik had toch gezegd dat ik de sfeer wel goed vond, daarom een 2.5. Alleen de inhoud vond ik pulp. Die 1,5 ellende waar jij op doelt heeft en pulp scenes en geen sfeer. Dus wat dat betreft vind ik deze wel beter dan een hoop anderen. Maar nog steeds vrij zwak, itt TBW waarbij ik echt van begin tot eind geboeid was en in het verhaal werd getrokken zonder me te storen.
ILDIB
-
- 3062 berichten
- 2380 stemmen
Tsja, klungelig of niet, de scène is wel ontzettend sfeervol.
Tsja, er zijn ook fans van frans bauer, net zoals er fans zijn van jon anderson. Wat is goed he?
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Alleen de inhoud vond ik pulp
Je hebt het continu over de inhoud, maar zoals al vaker aangegeven is, stijgt Halloween op cinematografisch vlak ver boven elke pulp film uit. Pulp wordt toch echt grotendeels gekenmerkt door het auditieve en visuele. Dit lijkt jou keer op keer te ontgaan. Nog even ter versterking hiervan, Reinbo's eerdere quote:
En dit wordt niet alleen door Reinbo bevonden. Ik ken geen pulp film die op zoveel waardering van critici of cinefielen kan rekenen, zoals Halloween dat doet.
ILDIB
-
- 3062 berichten
- 2380 stemmen
Nogmaals het kader: camerawerk, geluid en omgeving dragen bij aan sfeer. Inhoud doel ik op teksten, acteren en datgeen personages doen. Het Kader (waar jij over spreekt) van deze film is prima, edoch de inhoud is troep.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31155 berichten
- 5452 stemmen
Nogmaals het kader: camerawerk, geluid en omgeving dragen bij aan sfeer. Inhoud doel ik op teksten, acteren en datgeen personages doen. Het Kader (waar jij over spreekt) van deze film is prima, edoch de inhoud is troep.
The Blair Witch Project (om opnieuw het vergelijk te maken) staat ook niet bekend vanwege zijn dialogen, Oscarverdiend acteerwerk en verhaal. Sommige films zijn net sterk door hun sfeerweergave en Halloween hoort tot dat soort films volgens mij (en vele anderen).
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Omdat er 1 kunstje (het weglaten van myers) goed wordt uitgevoerd is de film prachtig? De film is een klassieker en wellicht ook 1 van de rowmodels uit het genre. Maar dat doet voor mij niets af van het feit dat ik het pulp vind. Even wat punten waarom ik dat vind:
- Spanning in beeld = gemaakt
- de dingen die de personages doen - onnatuurlijk en dom
- heel de scene van die psych savond als myers ontsnapt. Elke logica ontbreekt. Slecht gespeeld en ook nog eens slecht in beeld gebracht.
- de scene van meisje in washok, tenenkrommend gewoon.
- myers die loopt te klunzen 1e klas, terwijl ie daarvoor de 1st class kller is.
- de tienerpersonages zijn stereotieper dan tiep. over de top zelfs.
- het overdreven gepingel op de piano als het eng moet worden, culter dan cult.
Nog even deze quote naar boven gehaald. Je noemt Halloween hier toch echt in zijn geheel pulp. Lees ik het helemaal verkeerd, of begin je langzamerhand een stapje terug te nemen op deze uitspraken. 
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Het geluid draagt dus wel bij aan de sfeer maar het overdreven gepingel op de piano als het eng moet worden is dan weer culter dan cult.
Ik denk inderdaad dat je er voor jezelf nog niet helemaal achter bent hoe je deze klassieker moet waarderen.
Bottleneck
-
- 8233 berichten
- 2117 stemmen
we hebben ook nooit meer iets van de makers vernomen..... Ik althans niet.
Offtopic, Sanchez heeft onlangs een aardige film gemaakt Seventh Moon, en ze wachten op groen licht voor een vervolg op Blair Witch (al circuleren die geruchten al jaren, nu is het concreet
).
ILDIB
-
- 3062 berichten
- 2380 stemmen
Nog even deze quote naar boven gehaald. Je noemt Halloween hier toch echt in zijn geheel pulp. Lees ik het helemaal verkeerd, of begin je langzamerhand een stapje terug te nemen op deze uitspraken.
Nee. Zoals je kan lezen zijn het bijna allemaal zaken die niet te maken hebben met het kader, maar met de uitvoering. De algehele muziek vind ik goed, maar het specifiek spannend maken door de muziek in bepaalde scenes vind ik gemaakt. De algemene muziekscore vind ik dan weer wel oke. Hopelijk snap je het verschil.
maxcomthrilla
-
- 15579 berichten
- 2845 stemmen
The Keys....The Keeyyss.....The Keyyysss
Mijn liefde voor deze horrorklassieker zal niet snel verloren gaan. Deze film heeft gewoon alles in zich waarover een horrorfilm zou moeten beschikken, namelijk spanning! Geen hoop gedoe, om de moorden maar zo inventief en goor mogelijk voor de dag te toveren, de geinige spookmoord uitgezonderd.
De huiveringwekkende Michael Myers heeft aan een oogopslag genoeg om je lekker te laten sidderen. Hij verschijnt en verdwijnt. John Carpenter maakte met Halloween gewoon de ultieme suspensefilm die inspeelt op de meest basale angsten van de mens. Al ben je nog zo oud, je ontkomt er niet aan om even onder je bed en achter je gordijnen te snuffelen voor het slapen gaan, als je deze film bekeken hebt.
De muziek heeft een stevige vinger in de pap als het om de grandioze sfeer in deze film gaat. Maar laten we ook niet de prachtige, onheilspellend gekadreerde shots vergeten waarin bv. een schooljochie tegen Michael Myers opbotst, gezien vanuit diens schouderblad. Halloween beklijft opnieuw en consolideert zijn 5* met verve. Slechts zijn 10# positie staat wat op de tocht, al vraag ik mij af of Michael Myers het toestaat dat collega tegenstanders bij hem in zijn nek beginnen te hijgen.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Nee. Zoals je kan lezen zijn het bijna allemaal zaken die niet te maken hebben met het kader, maar met de uitvoering. De algehele muziek vind ik goed, maar het specifiek spannend maken door de muziek in bepaalde scenes vind ik gemaakt. De algemene muziekscore vind ik dan weer wel oke. Hopelijk snap je het verschil.
Je noemt de film pulp en gaat dan over op argumenten. Anyway, zoveel sleutel elementen pulp vinden, maar het geheel niet, is vrij ongeloofwaardig. Verder laat ik je lekker pulp vinden wat je pulp vindt. Ik concentreer me voor nu even op de meer dan treffende recensie van maxcomthrilla
.
maxcomthrilla 
Pre- en sequels

Halloween Ends
2022
148 reacties

Halloween Kills
2021
159 reacties

Halloween
2018
392 reacties

Halloween: Resurrection
2002
323 reacties

Halloween H20: 20 Years Later
1998
197 reacties

Halloween: The Curse of Michael Myers
1995
146 reacties

Halloween 5
1989
112 reacties

Halloween 4: The Return of Michael Myers
1988
153 reacties

Halloween III: Season of the Witch
1982
360 reacties

Halloween II
1981
186 reacties
Gerelateerd nieuws

Legendarische horrorfilm 'Halloween' van John Carpenter vanavond op SBS 9

Het masker van Michael Myers in 'Halloween' is het gezicht van William Shatner
Bekijk ook

The Thing
Horror / Sciencefiction, 1982
1.465 reacties

O Pagador de Promessas
Drama, 1962
4 reacties

Faust: Eine Deutsche Volkssage
Drama / Horror, 1926
54 reacties

Rosemary's Baby
Horror, 1968
491 reacties

The Exorcist
Horror, 1973
1.736 reacties

Elvis: That's the Way It Is
Documentaire / Muziek, 1970
34 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








