Meningen
Hier kun je zien welke berichten MasterRRR als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.
2019 - Dopo la Caduta di New York (1983)
Alternatieve titel: 2019: After the Fall of New York
Bang Bang You're Dead (2002)
Alternatieve titel: Bang, Bang, You're Dead
Film die wisselt tussen slappe cliché's en sterke moraal met reflectie.
Deze film gaat over Trevor, een jongen die net als veel anderen flink gepest worden. Hij besluit, samen met wat andere slachtoffers, hier wat aan te gaan doen. Maar hoe?
Ik vond de film tot aan het laatste half uur erg zwak. Dit kwam door het standaard verhaal wat werd neergezet. Ook de personages waren niet zo boeiend. De footballjongens die pesten, het meisje dat de gepeste jongen begrijpt, de leraren die hem weg willen..etc. Natuurlijk begrijp ik dat dit in Amerika, dit kliekjesgedoe, normaler is dan dat wij denken. Toch vond ik het hier te eenzijdig neergezet. Een ander kritiekpunt is het matige camerawerk en de simpel geschoten beelden.
De film is sterk gebaseerd op de schiet incidenten op high schools, zoals Columbine. Het is mooi om te zien dat de makers toch wat verder gaan in het laatste half uur en niet het standaard verhaal afmaken maar er een eigen draai aan geven. De symboliek met het toneelstuk is erg sterk gevonden, en de homevideo tapes zijn ook interessant.
Het meest boeiende vind ik Ben Foster, wat kan die kerel goed acteren zeg! Het viel me al op in '3:10 To Yuma', maar hier steelt hij echt de show. Geef die man diepe drama rollen aub!
Al met al een interessante film die net wat verder gaat in het laatste half uur dan de standaard high school films over pesten. Maar ook niet meer dan dat..
3*
Black Hawk Down (2001)
Eigenlijk gebeurd er niet zoveel in deze film. Ja, de regie is goed, het camerawerk is mooi, maar het is vaak te langdradig. Jammer
Curious Case of Benjamin Button, The (2008)
Hoge verwachting, matig resultaat.
Het concept van een oude man die jonger wordt is interessant, maar slecht uitgewerkt. Het hele verhaal is van te voren logisch, het kabbelt maar voort.
Benjamin heeft een aandoening, daar wordt totaal niet op gefocust, iedereen in zijn omgeving lijkt het maar normaal te vinden. Dat kan, maar dan moet de geschiedenis van Benjamin zelf interessant en memorabel zijn. Dat is het helaas niet. Er gebeuren ging aparte, schokkende, mooie zaken in zijn leven, het is zo vanzelfsprekend. Het liefdesverhaal is ook erg standaard, krijgt hij de vrouw van zijn leven? Ja, nee, toch wel, toch niet?
Het wekte bij mij totaal geen emotie op, het middenstuk is langdradig saai. Alleen het einde wordt enigszins boeiend, maar een echt dilemma blijkt uit.
Sorry, toch de vergelijking met Forrest Gump. Hier is het verhaal wel interessant, omdat Forrest veel opmerkelijke en memorabele gebeurtenissen meemaakt. Bovendien is dat liefdesverhaal veel mooier gebracht. Ook weet het de emoties veel meer te raken, als bijv. Bubba doodgaat, voel je dat veel meer dan als bijv de moeder van Benjamin overlijdt.
Echt jammer, het had zo mooi kunnen zijn...2.5*
Fabuleux Destin d'Amélie Poulain, Le (2001)
Alternatieve titel: Amélie
Not my kind of movie. Laat ik gewoon eerlijk zijn dat ik die Amelie maar een raar, labiel kind vind die niet weet wat ze wil en daardoor maar andere mensen gaat vervelen met haar spelletjes. En dan moet het lijken dat ze die mensen een plezier doet, terwijl ze haarzelf eens plezier moet doen door eens volwassen te worden.
Ja sorry hoor, maar ik vind het een vreselijk personage.
De beelden, kleuren en vooral muziek zijn natuurlijk prachtig. Wat me wel opviel was dat die muziek er soms wel een beetje random wordt ingegooid, zonder dat het nu direct echt bij de scene past.
De hele film heeft geen doel in zich, het zijn telkens kleine verhaaltjes of gebeurtenissen die plaatsvinden. We moeten elk detail weten, wat iemand leuk vindt of niet. Weet je nu nog wat die ene vrouw aan het begin wel en niet kon waarderen? Nee, en dat boeit me ook niet. Ga iemand anders lastigvallen
Aldus, zet NED3 aan en geniet van een echt verhaal, met boeiende hoofdpersonen en een écht mooie vrouw: Claudia Cardinale...maar goed, ik houd me mond, ik heb veel mensen hier beledigd denk ik zo
Finding Neverland (2004)
Matig eerste deel van de film, veel overbodige en saaie scenes. Vervolgens is het tweede deel wel erg sterk en boeiend. Het slot (na het 'gaan' van Kate naar Neverland) doet helaas ook afbreuk aan de scene ervoor, wat een sterk eind was geweest.
Helaas dus, geen topper voor mij
3/5
Good Thief, The (2002)
Slap, matig verhaal met een Nolte die onverstaanbaar loopt te brabbelen en een irritante montage: waarom moet na elke scene het beeld eventjes stil gezet worden? Is dat hip ofzo? Ook alle bijrollen zijn weinig zeggend en slecht geacteerd.
Wat een bagger, enige aardige is de hele kleine rol van Fiennes, die deze rol beter zal kunnen laten zien in In Bruges..
Ink (2009)
We zien hoe mensen dromen krijgen tijdens hun slaap door de Storytellers. Er zijn echter ook wezens, genaamd de Incubus, die mensen nachtmerries bezorgen.
Een meisje wordt in deze schemerwereld ontvoerd door een vreemd wezen genaamd Ink, waardoor ze in de 'echte' wereld in een coma belandt. De Storytellers proberen haar met een Pathfinder weer te ontwaken maar stuiten uiteraard tegen de Incubus.
Daarnaast kampt de vader van dit meisje tijdens dit gebeuren met een leven dat hij niet wilt leiden. Hij heeft zijn vrouw en de voogdijschap van zijn kind (het ontvoerde meisje dus) verloren, die nu bij zijn ouders woont. Dit allemaal vanwege een drugsverleden en omdat hij een echte workaholic is.
Meer vertellen over het verhaal zou zonde zijn! Want wow, dit is echt één van de mooiste films die ik de afgelopen paar maanden gezien heb.
Het verhaal en de setting zijn zeer origineel en uniek. De sfeer is erg apart neergezet, dan weer dromerig, dan weer creepy. De personages hebben allemaal hun functie in het verhaal. Bovendien is er nog genoeg te gissen over het hele gebeuren, wat het extra aantrekkelijk maakt voor een tweede kijkbeurt. Hier en daar zit een actiescene, die zeer cool zijn uitgewerkt.
Ik kende de cast niet, maar ze presteerden zeer goed. Zeker het kleine meisje, meestal is dat zo'n irritant betweterig meisje, maar deze gelukkig niet.
De kleureffecten, belichting, montage en vooral de muziek zijn ook prachtig en origineel.
Oftewel mensen, gaat dit zien als je eens wat anders wilt zien dan de standaard film!
*5/5
Knowing (2009)
Best gave film. De bedoeling achter de film is mooi en sommige gebeurtenissen zijn best spannend. Toch zat er veel meer in, wat er dus niet is uitgehaald
Ladder 49 (2004)
Aardige film over moed en doorzettingsvermogen.
Ladder 49 gaat over een brandweerman die tijdens een grote brand naar beneden stort en in een penibele situatie terecht komt. Vanaf dat moment blikken we met hem terug naar hoe hij als rookie tot eervolle brandweerman is gekomen. De nodige cliché's komen hierbij aan bod, zoals het pesten van de nieuweling, het ontmoeten van een mooie vrouw, macho gedrag, kameraadschap en de moeite die een vrouw van een brandweerman heeft, maar toch trouw aan hem blijft vanwege zijn moed.
De nodige sentimentele scene's versterken dit extra, waardoor het toch enigszins in een standaard rtl4 woensdagavond drama lijkt te vervallen. Maar eerlijk is eerlijk, de structuur van het verhaal zit goed in elkaar om niet tot een simpele tranentrekker te komen.
De makers verwoorden de thematiek van deze film het best: waarom zijn er mensen die een gebouw inrennen als anderen er juist uitrennen? Naar mijn mening geeft de film hier (deels geidealiseerd natuurlijk) het antwoord op en is het hoe dan ook een eerbetoon aan alle brandweermannen die die gebouwen ingaan om mensen te redden.
3*
Lock, Stock and Two Smoking Barrels (1998)
Alternatieve titel: Lock, Stock & Two Smoking Barrels
Aardige film, maar haalt het lang niet bij een Snatch. Daarvoor is het verhaal niet goed genoeg, en zijn niet alle personages even interessant. Vinnie was wel weer erg cool
Machinist, The (2004)
Alternatieve titel: El Maquinista
Akelige, duistere, sombere, zelfs naargeestige sfeer hangt er continue in deze film.
Het gaat over Trevor Reznik, een man die al een jaar niet geslapen heeft en (daardoor) steeds meer uitgeput en uitgemergeld raakt. Hij veroorzaakt een ongeluk op zijn werk en vanaf dat moment volgen er allerlei visioenen, symbolieken en deja vu's in het hoofd van Trevor af. Je begint je steeds meer af te vragen wat nu echt is en wat in het hoofd van Trevor afspeelt.
Het zeer goede van deze film was natuurlijk de rol die Bale neerzet, erg overtuigend. Daarnaast is de sfeer zo apart, zo 'akelig', dat het je ergste nachtmerrie overtreft. Het gaf mij een heel apart gevoel, eigenlijk een vervelend gevoel. Vervelend in de zin van ongemakkelijk. Ook al had ik hier moeite mee, ik had dit gevoel nog nooit ervaren, vond ik het prachtig dat een film mij dit gevoel kon bezorgen. Dat verklaart namelijk de overtuigingskracht van de film in haar geheel.
Sterk punt is ook de symboliek, zeker als je gaat terugkijken nadat je het einde van de film en dus de echte reden weet. Er komen zoveel verwijzingen terug naar thema's als slapeloosheid, de vis, de hel, de auto, galgje etc. etc. dat het aanvoelt als 1 geheel. De oorzaak van de slapeloosheid van Trevor is altijd aanwezig, het wordt dus niet in losse stukken steeds meer vertelt (indirect wel), want de elementen zijn continue aanwezig. Erg knap..
Helaas kan ik op dit moment toch niet hoger dan 3.5* sterren geven, omdat ik toch dit vreemde gevoel heb ervaren en niet weet of het me nu echt bevalt... Ik denk er nog even over, misschien een verhoging deze week of na een herkijk..
In ieder geval: een aanrader voor een geduldige nieuwsgierige kijker die van originaliteit houdt.
3.5*
National Treasure (2004)
Tja, vermakelijk maar te voorspelbaar. Er gebeuren ook niet heel bijzondere dingen, en sommige zaken gaan wel erg gemakkelijk, zelfs voor dit genre
Scaphandre et le Papillon, Le (2007)
Alternatieve titel: The Diving Bell and the Butterfly
Sterk drama.
Het verhaalt over Jean-Dominique Bauby die een beroerte krijgt op een leeftijd van 43. Hij kan alleen nog maar met zijn linkeroog knipperen, en daarmee communiceert hij dan ook. Deze man was succesvol en geliefd, tenminste voor zoverre wij dat te weten komen als kijker: ik ken het boek en het werkelijke verhaal niet, dus als kijker van de film weten we dit. Dat is meteen mijn kritiekpunt, zometeen meer.
De film begint mooi met vage beelden als Bauby ontwaakt uit zijn coma. Het is meteen een opmerkelijk begin, en dit viewpoint vanuit de ogen/oog van Bauby komt vaak terug in de film. Voor mij pakt dit goed uit, omdat je zo toch dichter bij zijn ervaringen en zienswijze komt. De meeste scenes zijn van hieruit geschoten, en met behulp van verschillende (mooie) vrouwen vertelt hij zijn verhaal, in boekvorm.
De andere scenes zijn flashbacks, die wat meer over deze man vertellen, en fantasieen en droombeelden van Bauby. Die laatste zijn erg mooi gemaakt, inclusief prachtige muziek. Die flashbacks zijn ook prima, maar hadden wat mij betreft wat meer aan bod mogen komen. Je krijgt nu toch een beetje een stereotyp succesvolle man te zien, terwijl ik voel dat er wat diepere tonen gezet werden. Helaas werden deze niet (genoeg) uitgewerkt). In plaats van sommige scenes waarin weer eens het alfabet opgenoemd wordt, was dit beter geplaatst geweest. Oke, die scenes tonen wel de moeilijke en verschrikkelijke situatie van Bauby, maar het blijft een film, dus meer afwisseling was toch beter geweest.
Al met al een zeer sterke film, die net iets meer uitwerking had gemogen. De symboliek van het vastzitten in het duikerspak en de vrije vlinders die de gedachtes weergeven zijn mooi. Ook het gegeven dat je na zo'n gebeurtenis gaat terugkijken op je goede en slechte dingen in je leven spreekt mij aan.
3.5*
Slumdog Millionaire (2008)
Origineel idee, maar toch is het vaak te voorspelbaar. Maar daardoor is het niet minder saai, en de locatie en structuur van de film zijn best goed. Maar ik zie hier geen topper in
Surf's Up (2007)
Alternatieve titel: Surf's Up: Een Oceanimatiefilm
Zo ik had niet verwacht dat ik deze film zo goed zou vinden! Zeer mooie animatie, vooral het einde als ze wegsurfen is echt prachtig gedaan, met tevens relaxte muziek van New Radicals.
Sowieso ademde de hele sfeer 'relaxeness' uit, en de documentaire stijl was erg origineel. Goede grappen bovendien en interessante personages.
Aanrader!
4*
Thin Red Line, The (1998)
Deze film pretendeert meer te zijn dan het werkelijk is. Het idee van een filosofische inslag bij een oorlogsfilm vind ik zeer interessant. Daarvoor al lof, in plaats van al die standaard oorlogsfilms met wannabe helden.
Toch wordt het allemaal te langdradig uitgewerkt, en voelen de teksten er echt bij gehaald en soms zelfs verzonnen. Het verhaal is ook niet bijster interessant, zo dekt het de lading van de zinnen niet. Bovendien zijn er teveel bijrollen die net te weinig of juist teveel aandacht krijgen. De beelden zijn mooi, maar het contrast tussen de oorlog en het mooie leven en de natuur werken niet 3 uur lang.
Helaas, het had allemaal veel beter gekund naar mijn mening.
Voor het idee, de mooi geschoten beelden, en de overname van de heuvel (met daarbij mooi acteerwerk van Nick Nolte):
2.5*
Thirteen (2003)
Idd wat wavanbuuren zegt..na een paar minuten is zij van net meisje compleet omgeslagen naar populair meisje met roken, drugs etc Daardoor kwam het niet echt geloofwaardig over, die ontwikkeling had veel beter uitgewerkt kunnen worden. Dan was de impact mss hoger geweest.
Verder vond ik dat MTV achtige cameragebruik niet echt fijn, erg chaotisch. Ook de kleurfilters vond ik vervelend. En de personages begonnen allemaal gewoon irritant te worden ..
Redelijk acteerwerk, dat wel
U-571 (2000)
Mooie film. Spannende scenes, met goed geluid. Ook Matthew viel me op in positieve zin, hij kan dus toch wel acteren.
Unbreakable (2000)
Erg originele film. De gelijkenissen met stripverhalen is erg mooi en vaak subtiel verwerkt in de film. Een rustige, goed opgebouwd verhaal met top acteurs. Vooral Samuel viel me op, normaal ben ik niet zon fan van hem vanwege zijn rollen waarin ie laat zien dat hij 'o zo stoer' is, maar dit speelt hij veel mooier
Walk the Line (2005)
Behoorlijk standaard film over een country legende die in zijn succes zichzelf verliest.
De film is een biopic over Johnny Cash. Ik heb niks met deze man en de muziek vind ik aardig maar is niet mijn stijl. Toch hoeft het dan niet zo te zijn dat ik de film ook direct niet goed zou vinden.
Helaas is dit wel grotendeels het geval. Het is me allemaal iets te cliché. Ik weet niet in hoeverre het echt waarheidsgetrouw is, maar dan nog vind ik het saai gebracht. De man is eerst een beetje een sul, groeit dan uit tot popicoon, gaat drugs gebruiken, verwaarloost zijn gezin, zakt dieper in de put, ziet dan het licht door een collega zangeres waar hij verliefd op is, en heeft weer succes.
Allemaal leuk en aardig, maar het deed me vrij weinig. Het enige echt positieve is het acteerwerk van Phoenix, wat een inleving! En zeker ook Witherspoon, die ik toch associeerde met makkelijke romatische komedies, waardoor ik haar laag had zitten. Dit maakt ze bij deze film helemaal goed. Maar goed acteerwerk is niet genoeg om een film echt goed te maken.
2.5*
WALL·E (2008)
Alternatieve titel: Wall-E
Erg mooi gestyleerde film, die hartverwarmende gevoelens oproept.
Wall-E gaat over de laatste robot met gelijke naam op aarde die deze moet schoonmaken. De mensen zijn echter al gevlucht naar andere planeten, en leven daar een lekker-lui leventje en ontgroeien zo in feite het menszijn. Gelukkig komt hier verandering in wanneer de moderne robot EVE de aarde bezoekt en samen met Wall-E constateert dat de mens daar eigenlijk thuishoort. Het verhaal verloopt verders zoals je zou verwachten bij een film van PIXAR, maar dit is gewoon vermakelijk gedaan.
Positief is de animatietechniek (in tegenstelling tot veel mensen vind ik de tekenstijl van de dikke mensen juist wel goed, omdat de film continu uitdraagt dat wij niet zo willen worden, en dus moeten we ons ook niet met deze mensen kunnen en willen identificeren). Verder is het verhaal ook leuk gestructureerd, vooral de relatie tussen Wall-E & EVE. Vooral de 'emoties' en acties jegens EVE die Wall-E vertoont zijn echt prachtig en gaven me een grote grijns.
Minpunt dan weer was dat ik het gevoel had dat ze toch iets verder hadden kunnen gaan. Ik lees vaak dat mensen het eerste spraakloze stuk zo prachtig vinden, nou ik vind dat zeker ook, maar het verhaal begint pas echt na dit stuk, daarvoor is het toch vrij nutteloos. En de planeet die gemaakt is vind ik juist het beste stuk, met de massa mensen die totaal niet meer weten wat echt leven is...Maar omdat het toch een film voor alle leeftijden is, gaat men hier niet te ver op door (helaas)..
Al met al een zeer goede animatie: 3.5*
Without Evidence (1995)
Slechter dan slecht. Slecht acteerwerk, slecht verhaal, slecht camerawerk, slechte montage, slecht plot (in feite is er geen eind aan het plot).
Vermijdt dit!
0,5*