Knowing (2009)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Australië
Thriller / Sciencefiction

geregisseerd door Alex Proyas
met Nicolas Cage, Rose Byrne en Chandler Canterbury

In 1959 werd tijdens de oprichtingsceremonie van een basisschool een tijdscapsule begraven. Nu, vijftig jaar later, wordt hij geopend. Een professor, John Koestler (Nicolas Cage), ontdekt cryptische boodschappen die zich in de capsule bevinden en bovendien doet hij een angstaanjagende ontdekking: de boodschappen voorspellen met zeer grote precisie iedere grote ramp van de afgelopen 50 jaar. Een aantal voorspellingen die in het document staan moet nog plaatsvinden. John doet er vervolgens alles aan om de autoriteiten te waarschuwen, maar tevergeefs. John moet nu zelf alles op alles zetten om het dreigende gevaar af te wenden.

avatar van Alathir
Had gisteren even totaal geen idee wat te kijken en toen zag ik dat deze op de tv was geweest. Cage kan me meestal wel bekoren maar hier vond ik hem minder geloofwaardig. Een astrofysicus aan MIT dan nog, onzen Cage, hahaha

Ik vind het lastig om te beoordelen, op zich heb ik me niet verveeld maar toch lijkt het alsof hier meer in had gezeten. Waarom krijgt Cage zijn zoon ook stemmen die hem dingen influisteren?
Wat is er zo speciaal aan dat manneke? Hij krijgt gewoon toevallig die brief van Lucinda? En het is ook redelijk straf dat enkel de kleindochter van Lucinda stemmen hoort, maar de dochter niet. Genetics ftw.
Kan natuurlijk maar toch.

Het leuke aan de film is natuurlijk ook de overgang van genres. Ik denk dat zowat alles wel wat voorbij komt: mysterie met Lucinda als 'horrorelement', drama, thriller, sci-fi en met Cage ga je normaal al snel de komischere toer op al was dat hier niet echt het geval of het kwam er niet uit. De CGI had ook beter gekund, nu niet om te zeggen dat het niet om aan te zien was want ik stoor me daar meestal niet echt snel aan. Wat wel vaststaat is dat Cage hier niet de prijs zal krijgen voor beste papa. Vergeet zijn zoon af te halen op school, wilt de wereld redden maar laat zo eigenlijk Diana zijn zoon meenemen, vindt zijn zoon weer terug om hem vervolgens mee te geven aan aliens afkomstig van de Pleiaden. Of misschien moet je eerder kijken naar the bigger picture: Cage die de mensheid wil redden door zijn eigen zoon op te offeren
Net geen 3.5*.

avatar van IH88
“This isn't the end, son.”

Prima film. Knowing heeft een intrigerend verhaal en driekwart van de film is er een heerlijke mysterieuze spanning. Regisseur Proyas weet er een uitermate sfeervol geheel van te maken. Het acteerwerk van Cage, Byrne (wel een erg vervelend personage) en de kindacteurs is ook goed.

Het einde der tijden, de Apocalyps, maar dan al voorzien door een kind. Het is niet te voorkomen en de nieuwe generatie moet een nieuw en beter bestaan opbouwen op een andere planeet. Het einde is sentimenteel en de special effects zijn matig, maar het is wel een bevredigend en gedurfd einde (ik moest aan de X-files en E.T. denken). Een onverwacht sterke film.

keimpeS
Ik hou altijd wel van dit genre film Science Fiction, deze film nu voor de 2e maal gezien en het blijft leuk vermaak en daarnaast ook genoten van het bombastische geluid. De CGI in sommige scene's had inderdaad beter gekund, voornamelijk in de scene waarin veel vlammen/vuur te zien was, was echt wel nep. (beetje meer aandacht daaraan had geen kwaad gekund).

avatar van Shadowed
Ok.

Opgezet omdat het uiteindelijk een rampenfilm is, maar ik had al een beetje mijn twijfels toen ik Cage in de hoofdrol zag. Het is geen slecht acteur, maar kiest zijn rollen altijd iets te makkelijk. Ook hier weet hij eigenlijk gewoon niet erg te overtuigen.

De film heeft wel enkele indrukwekkende momenten, maar doet bij lange na niet alles goed. Het voornaamste probleem is dat Proyas zichzelf iets te hoog inschat en denkt dat 2 verschillende films elkaar wel kunnen combineren. Niet dus.

Zo liep ik constant met een gevoel te kijken alsof ik 2 films tegelijk aan het kijken was. Het Alien/geest gemengd met rampen gaat niet lekker en voelt te apart aan. Bovendien had deze film ook beslist geen 121 minuten hoeven duren om al die onnodige bijzaken gewoon erbuiten te laten.

De rampen zijn dan wel weer leuk. Vooral de vliegtuigcrash was eigenlijk bijna een iconisch moment. Ik zie die plaatjes ander geregeld op internet en YouTube voorbij komen. Ook de andere rampen zien er wel gedetailleerd uit en vermaken, al is het soms duidelijk dat de CGI niet bepaald realistisch is en bij vlagen houterig.

Proyas probeert soms zijn eigen stijltje uit, maar de beelden zijn net wat de HD. Soms wordt er geprobeerd een soort handcam-effect uit te krijgen maar zo voelt het gewoonweg nooit aan. Daarvoor is het allemaal te CGI-achtig aangezet om indruk te maken.

Wel is de spanningsopbouw naar zo'n ramp toe goed gedaan. Zelden was een ramp vooraf zo spannend als bij deze. Rampen hadden beslist ook wel wat langer mogen duren van mij. Maar uiteindelijk nemen de rampen maar iets van 10-20 minuten van de film in helaas.

Acteerwerk is ondermaats. Cage is iets te gemaakt, en dat zoontje van Cage had duidelijk geen auditie hoeven doen. Ook Byrne voegt voor de rest niet al te veel toe. Maar het is niet nieuw dat er weinig indruk qua acteerwerk wordt gemaakt tijdens rampenfilms.

Een ander zwak element aan de film zijn de dialogen, die zwaar onrealistisch voelen. Het voelt zowat aan als Nedelandse dialogen. Net zo zwak en net zo onrealistisch. Het had gewoon iets scherper mogen zijn op dat gebied.

Wel vermaakt de film goed en is net wat donkerder dan de algemene rampenfilms. De opbouw naar een ramp is goed gedaan en qua effecten ziet het er speels uit. Niet heel mooi, maar wel met detail gebracht en daarom nog wel vermakelijk.

En ik moet zeggen dat de aliens en de alien-wereld er ook magisch uitzagen. Alleen hadden deze gewoon in een aparte film gestopt moeten zijn.

Tarkus schreef:
Fantastisch goede film deze SF-prent met een steengoede Nicolas Cage.
Maar het zijn vooral de Special Effects die het meeste indruk hebben gemaakt, het vliegtuig, de metro... het ganse einde van de film.
Het einde deed me trouwens een beetje denken aan 'Close Encounters ..', maar het gaat hier wel om iets heel anders.
Ik verwachtte veel van deze film en hij heeft me zeker niet teleurgesteld, integendeel..
Een van de betere filmen dit jaar en ook een van de betere met Cage !!!

Met veel plezier deze film herbekeken. Blijft voor mij een van de beste met Nicolas Cage.

avatar van cantforgetyou
Deze film had al eerder indruk op me gemaakt, misschien niet zo zeer om de special effects of spanning of sensatie, etc. Maar meer om het gegeven dat er mogelijk meer is dan alleen onze planeet met mensen, dieren en planten. En als dit dan zo is, hoe ziet het er dan uit? En wat is dan het doel van ons leven? Al dat soort 'vage' filosofische vragen vind ik sowieso interessant om over na te denken en met familie, vrienden en kennissen te delen. Deze film geeft een mogelijkheid hoe het zou kunnen gaan en/of zijn. Lekkere sciencefiction/thriller/actie film.
Er had voor mij wel een deel 2 mogen zijn of meer uitleg wat nou de bedoeling precies is met het meenemen van de uitverkorenen. Maar goed, nu mag je zelf fantaseren. Ook leuk.

avatar van AniSter
Nog niet eerder gezien. Prima film uit de betere tijden van Cage. Het verhaal leek een beetje op een mix van Close Encounters of the Third Kind (1977) en Deep Impact (1998). Alhoewel Close Encounters voor mij nog niet geëvenaard is. Ok, er zaten enkele domme handelingen in, maar het Allegretto van Beethoven zorgt van mij uit toch voor de vierde ster.

avatar van DjFrankie
Inderdaad Close Encouters zat ook in mijn hoofd. Prima sfeer in deze film. Ben toch wel fan van Cage zijn stijl, en die komt hier wel tot zijn recht.

avatar van Don Homer
Gave, lekker wegkijkende scifi-thriller met een droge Nicolas Cage. Het droge praten (korte langzaam uitgesproken zinnetjes) van Cage geeft (onbedoeld) een humoristisch laagje aan de film. Ook fijn dat ze mijn favoriete stuk uit m'n favoriete Beethoven symfonie gebruiken. Ten slotte een spannend en origineel einde. Dikke 3,5*.

avatar van umbra
Nog eens gekeken en toch wel zeer fijne scifi-rampenfilm, met toen nog een goeie Cage. Einde vd film vond ik ook wel vet, allemaal heel ongeloofwaardig, dat aliens de mensheid zou willen redden van totale ondergang Op die nieuwe planeet had het iets weg van Adam en Eva in Eden

avatar van filmfan0511
Voor een film in dit genre op zich weinig ècht mis mee, en een originele insteek heeft het wellicht ook nog wel. En ik moet het de film meegeven; het einde is vrij cool en tof. Het script hangt echter met haken en ogen aan elkaar. Enfin, ik vind de 'ongeloofwaardigheid-kaart' trekken altijd een beetje flauw, zeker in dit soort films, maar er worden soms echt sprongen gemaakt waarvan je denkt 'hoe komt Cage's personage daar nu weer zo direct op?'. Acteerprestaties zijn niet echt om naar huis te schrijven. Vooral Nicolas Cage, die ik doorgaans (oprecht, of soms om meme-gerelateerde redenen) apprecieer, loopt hier overduidelijk enorm tegen zijn zin rond. Special effects van de rampen zijn wel goed in orde, en een vrij oppervlakkige spanning plus een goed tempo zijn altijd aanwezig.