Deep Impact (1998)

Actie / Drama

geregisseerd door Mimi Leder
met Téa Leoni, Elijah Wood en Robert Duvall

De 14-jarige Leo Beiderman ontdekt bij stom toeval een nieuwe komeet. De ambitieuze journaliste Jenny Lerner krijgt er lucht van en ziet de primeur als een handig carrièrezetje, want, zo maakt de eerste zwarte president Tom Beck bekend: de mensheid heeft nog maar een paar maanden te gaan. Als noodoplossing wordt een gigantische onderaardse schuilkelder aangelegd waar één miljoen uitverkorenen de jarenlange winter die de komeetinslag zal veroorzaken, kunnen overleven. Voor plan B wordt astronaut Spurgeon Tanner uit zijn pensioen teruggehaald...

avatar van SnakeDoc
Ik hou wel van dit type films. Heb totaal geen last van een gebrek aan actie. Als het verhaal maar goed in elkaar steekt, het acteren voldoende en overtuigend is en alles er een beetje goed uit ziet.

Heb eigenlijk op geen enkel van bovengenoemde punten echt iets aan te merken.

Gewoon een heel aardig apocalyptisch drama filmpje dat de tijd nog wel even doorstaat.

Nu op tv. Als je met het gegeven dat de hele mensheid er aan kan gaan ,zo'n oninteressante slaapverwekkende film van maakt...dat is ook een kwaliteit...

avatar van Velazques
Verstand op nul en dan kijken...........

avatar van Roxpandabeer
Mn vriend heeft mij deze film gister laten zien, had er geen hoge verwachtingen bij. Maar god wat een mooie film! Heb mn ogen er uit gehuild op het einde.. nog nooit heeft een film me zo diep geraakt zelfs de Titanic niet.
Daarom een dikke 5 sterren.

avatar van arno74
Apocalyptische film die me erg aan Armageddon (1998) deed denken. Voor mij zijn beiden ongeveer van hetzelfde niveau, al heeft deze wel meer drama (en iets meer inhoud) dan Armageddon.

Niet heel bijzonder, maar wel een aardig tussendoortje voor sf-liefhebbers zoals ik. 2,5*

Voor zover dat kan binnen dit genre, vind ik deze film een slagje realistischer, meer acceptabel dan Armageddon.

Uiteraard zitten er een aantal vreemde, onlogische zaken in. Wie bijvoorbeeld op deze wijze met spaceshuttles in de staart van een komeet omgaat, kan bij de spaceshuttleboer op het hoekje al heel snel op zoek naar een nieuwe shuttle.

Maar het verhaal van Deep Impact is naar mijn persoonlijke smaak wel menselijker, omdat het je laat afvragen hoe je zelf zou reageren in deze situatie.
Ook hoe je familie, collega’s en kennissen op hun beurt in zo’n situatie kunnen reageren tegenover jou. Bij het quasi-technologische/wetenschappelijke geweld van Armageddon komt die vraag daar niet of in veel mindere mate in je op.

avatar van Confusie
Zagen we Morgan Freeman al als God, hier zien we hem zelfs als president.

Ach ja, als er een negert is die daarmee weg kan komen is hij het wel.

Maar of dat ook voor deze film geldt blijft echter de vraag.

De pre-2000 rampenfilm.

Er zijn er toen best wat van gemaakt. Deze herinnerde ik me al best te doen en dan bleek nog steeds zo te zijn. Niet dat het een geweldige film is, niet dat het niet allemaal wat vlotter en sneller gekund had, maar vervelen doet het niet.

De aanloop duurde me wat te lang. Iemand noemde het Spielbergiaans, daar kan ik wel in meegaan. Drama op de verkeerde plaats, want de personages worden er echt niet menselijker van en de film niet bepaald beter. Eens de film op de rails is gaat het gelukkig wat beter.

Léoni is een rare actrice om de dans te leiden en ze doet het dan ook maar matig. Het verhaaltje met Wood zit er ook maar in om wat extra minuutjes af te klokken, Duvall met z'n team komt nog het best over. Best verfrissend verder dat het weer niet één grote plunderpartij wordt, maar dat alles binnen de perken blijft.

Het einde heeft dan nog wat special effects in de aanbieding. Sommige ondertussen wat verouderd, maar verder best nog goed te doen. Hoogstaand is het allemaal niet, maar dit soort rampenfilmpjes kan ik meestal wel pruimen. Deep Impact is zeker geen slechte in het genre.

avatar van des1
Niet geliefd klaarblijkelijk hier... en indertijd overvleugeld door het star-studded rollercoaster spectakel Armageddon. Ik vind het wel een goeie film in het genre. Sommige filmredacties maken verwijzingen alsof het een beetje een soap is vanwege de vele menselijke verwikkelingen, waarna de ramp zich a.h.w. in een te laat stadium voltrekt. Ik vind dat je kan merken dat een vrouwelijke regisseur de hand heeft in de totstandkoming ervan, juist doordat ruimte werd gemaakt voor de menselijke aspecten. Mimi Leder is onderschat, idem dito de film die eveneens onder haar regie plaatsvond, The Peacemaker. Knappe, bijna thriller-achtige momenten als de hoofdrolspeelster Tea Leoni doorheeft dat ELE niet staat voor een vermoede buitenechtelijke relatie, idem als zij naar de catacomben van het Witte Huis wordt geleid om te horen waar het echt om gaat. Leoni niet slecht, maar een andere actrice had meer uit de rol gepeurd. Fraaie filmscore.

avatar van Nicholas
Ik vind hem beter dan Armageddon, dat een heel hoog "fuck yeah" gehalte heeft.

avatar van Glennekeeeee
een rampenfilm die niet teert op de actie, best grappig en vooral eens leuk. Verwacht hier geen 2012, days of tommorow of dergelijke... je kan het eerder als een drama bekijken met als achtergrond de dreiging van een aardeverwoesting.
De film heeft een prima cast, ze spelen allemaal ook behoorlijk tot redelijk sterk (zoals Duvall). Ook de effects hebben de tand des tijds nog redelijk doorstaan. zeker de inval op de zon van de komeet is schitterend in beeld gebracht en de uiteindelijke komeetslag overtroefde op sommige momenten zelfs enkele scènes uit 2012. niet alle verhaallijnen zijn even sterk, soms ook net iets te langdradig maar het blijft zeker onderhoudend en het is ook gewoon leuk om een langere aanloop naar de uiteindelijke verwoesting te hebben. Meer tijd om te laten zien hoe de wereld en bevolking er mee omgaat en het maakt het net een beetje realistischer. Het einde is niet bijster origineel maar wel vermakelijk.

Deep Impact is een best verfrissende rampenfilm die het niet alleen moet hebben van de actie maar vooral van de verhaallijnen van de verschillende personages in een opkomende dramatische omgeving

avatar van comely
Saaiheid kreeg een nieuwe defintie met deze film.

Praktisch identieke film aan armageddon (of toch voor eerste uur) alleeen actie eruit halen en acteer prestaties bij perdioden om te huilen. Welverdiende 1 en dan ben ik vrijgevig

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
De film die samen met Armageddon uitkwam en het misschien minder goed deed aan de kassa, maar door critici hoger dan Armageddon werd ingeschat. Het is maar wat je zoekt in een film natuurlijk. Armageddon is een spektakelfilm en dat is best passend bij het thema. Wat actie, spanning, thriller, ... Deep Impact wil het wat realistischer aanpakken. Met momenten werkt dat wel, maar het blijft ongeloofwaardig. Op momenten is het zo droog gebracht, dat de spanning gewoon weg was. Amper paniek als je te horen krijgt dat de wereld gaat vergaan, de president die weer even leider van de wereld is en ook meteen een plan B voor handen heeft. Zowel wat reddingsmissie betreft als opvang voor enige overlevenden. Het wringt toch evengoed moet ik zeggen als Armageddon.

Soms werkt het wel, denk maar aan de crew die er veel professioneler uit ziet. Of de impact van meteoor. De romance tussen Elijah Wood en Leelee Sobieski is ook wel leuk, maar voegt gewoon niets toe aan het verhaal.

Deep Impact is een leuke blockbuster met evengoed een supercast als Armageddon. Maar soms heb je Bay nodig om dit soort films te maken.

Aardige film waarin de mensheid alles op alles zet als een grote komeet de aarde nadert. Een redelijke rampenfilm met een cast met behoorlijk wat bekende namen. Relatief weinig actie, maar dat maakt de film zeker niet minder onderhoudend. Sentiment wordt niet vermeden. De film ziet er verder ook kwel goed uit met een paar spectaculaire beelden tijdens de finale.

avatar van IH88
“Life will go on, we will prevail.”

Ouderwetse rampenfilm. Deep Impact is al ontelbare keren op televisie geweest, maar toch blijf ik altijd wel even hangen als de film voorbij komt. De ondergang van de aarde is altijd wel voer voor een leuke film, en regisseur Leder weet een rampenfilm af te leveren vol vaart, leuke personages, goede acteurs en zelfs wat emotionele momenten.

Wat ik ook wel kan waarderen, is de korte speelduur en dat Leder er geen bombastisch spektakel van heeft gemaakt. Deep Impact voelt op sommige momenten opvallend intiem en de personages staan voorop. Deze keer geen bombastisch CGI spektakel. En met acteurs als Duvall, Cromwell, Leoni en Freeman kun je het nooit fout doen. Prima film.

avatar van knusse stoel
scorsese schreef:

Dit overgenomen omdat ik met het geschrevene wel eens ben.
Van meneer Kwel maak ik wel. Kent u die trouwens nog, Billie Turf en de wanstaltige meneer Kwel?
Prima film in dit genre.

knusse stoel schreef:

Prima film in dit genre.

Nooit van gehoord. Maar mijn kwel is slechts een typefoutje.

avatar van knusse stoel
scorsese schreef:

Nooit van gehoord. Maar mijn kwel is slechts een typefoutje.

Had ik begrepen, vandaar mijn . Ik was het volledig eens met het geschrevene en daarom overgenomen. Corrigeren doe ik nooit, iedereen maakt wel typefoutjes, ook deze stoel.

En dan Kwel en Billy Turf, er zijn ook drie films (beetje flauw) gemaakt, voor de liefhebber:

Billie Turf het dikste studentje ter wereld -- 1978 -- wWw.PiratenMixen.nL - YouTube
Billie Turf -- Haantje de voorste -- 1981 -- wWw.PiratenMixen.nL - YouTube

avatar van DragQueen
Vermakelijke film. Er zijn betere rampenfilms, maar dit is zeker geen slechte. De uitvoering van het geheel is zeer onderhoudend. Verder word er prima geacteerd. 3,5 Ster.

avatar van Fisico
Deze Deep Impact na een lange poos geleden ook nog eens teruggezien. Het is en blijft een zeer matige film. De film kent een lager showgehalte dan zijn grotere broer Armageddon, maar blijft in hetzelfde bedje ziek met inhoudsloze clichés en onrealistische plotlijnen.

Nu, ik wil de film niet helemaal afbreken. De casting vond ik best ok. Morgan Freeman deed het het uitstekend als president en toonde gezag, vastberadenheid en empathie uit. Freeman ontgoochelt zelden ondanks zijn talloze B-films (maar eveneens sterke films). Leoni, Duvall en Wood vielen best mee. Jammer dat James Cromwell (LA Confidential, The Green Mile, ...) te weinig (of nauwelijks) in beeld kwam. Zijn rol vond ik overigens een zeer bizarre en nietszeggende plotline waar het in het begin - zo lijkt het toch - allemaal om draait, maar toch al gauw tot een sisser uitdraait.

Verder vond ik de idee van random selectie vond ik best fascinerend. Net zoals de loterij bepaalt de computer willekeurig wie mag overleven in een grottencomplex en wie niet. Mensen van boven de 50 jaar worden automatisch uitgesloten. 20% van de geredde populatie is bevoorrecht (dokters, wetenschappers, politici wss, leerkrachten, musici, enz ...). Zo'n willekeurig systeem is uiteraard in praktijk niet zo simpel als het lijkt. En dat bleek ook - hetzij erg minimaal - in de film. Jammer dat daar niet meer aandacht op gevestigd werd. Als men dan toch een "serieuzere" prent wou dan de grote broer, dan moest men daar veel meer op ingezet hebben.

De reis naar de komeet vond ik erg chaotisch en zeer snel afgehaspeld. Ik had het eerst niet door dat ze effectief vertrokken waren. Ik dacht dat ze nog in een simulatie zaten ofzo, niet dus. De afgunst of het misprijzen mbt Fish vond ik ook niet geheel geslaagd en eerlijk gezegd niet geheel relevant, interessant of geloofwaardig. Het leek alsof ze elkaar vooraf nog nooit ontmoet hadden tijdens missies, voorbereidingen en simulaties.
Tot slot vond ik de paniek bij de menigte ook vrij bizar. Bij de bekendmaking bleef alles vrij ordelijk. Dit veranderde nadien wel wat, maar werd nauwelijks uitgediept. De nodige dramatiek en heroïek (Lenny en Leo) mag uiteraard niet ontbreken. Als je dan nog ziet dat het brommertje overal tussen kan slalommen en uiteindelijk zijn geliefde vindt, tja ...

De impact zelf was best ok voor zijn tijd denk ik. Het ziet er nog behoorlijk uit, al merk je wel dat het al van eventjes geleden is, maar dat stoorde me hoegenaamd niet. Buiten een aantal grote ergernissen al bij al me wel vermaakt. Een matige 2,5* is dus mijn oordeel.

avatar van Kondoro0614
Deep Impact

We gaan weer lekker verder met alweer de zevende film die ik heb mogen lenen en we verdunnen op een mooie snelheid de wachtlijst. Met nog paar grote titels in het vooruitzicht ben ik begonnen aan ‘Deep Impact’. Ik moet zeggen dat Deep Impact mij wel wist te verbazen maar echt ‘keigoed’ is hij echt niet. Tuurlijk de film raast prima door, echt die 120 minuten waren zo voorbij en het heeft me eigenlijk erg goed vast gehouden en, de film was vooral vermakelijk. Maar toch kende de film ontzettend film saaie, idiote en ook vooral clichématige scenes wat me dan toch weer deed afschrikken. En ik denk dat dit er toch wel voor zorgt dat ik de film geen hoog cijfer ga geven, ik werd bijvoorbeeld echt wild toen Leo Biederman terug en weg van de bunker ging om naar Sarah Hotchner te gaan, ooh wat heb ik dit gehaat! Echte liefde overwint alles zeggen ze dan maar dit was gewoon zo cliché dat het niet meer leuk was. En dan ook nog dat overtollig gejank, blegh!

Rampenfilms staat me wel, ik ben persoonlijk erg weg van alles wat er op de planeet en rond om de planeet te vinden is, en dan vooral Galaxy. Dus hoe is de oerknal ontstaan, wat gebeurde er na de inslag en wat gebeurde er in de verre toekomst na deze knal. Dit heeft natuurlijk helemaal niks te maken met deze hele film maar, het lijkt er wel op: mega meteoriet vernietigd de mensheid op aarde, daar werd hoofdzakelijk aan gedacht. Toch Mimi Leder haarzelf weer wat afzwakken waardoor ik niet een ultieme belevenis had van de film. Laat Sarah lekker doodgaan en laat de twee komeet ook inslaan, de bunker houd het zoals gedacht maar alles is verwoest en iedereen die er niet in kon overlijd. Daarbij nog een stuk wat er na gebeurde en hoe ze zich weer verder hielpen. Nee, ze kiest ervoor dat de tweede komeet toch niet inslaat en laat Sarah wel leven met te veel gedram, nee zo waren er wat spannende stukken waarvan ze niet meer spannend werden omdat Mimi het totaal niet zo wou.

Het verhaal was redelijk maar, niet al te speciaal om uitgebreid te vertellen. We volgen een aantal mensen op aarde: Leo en Sarah met hun familie maar de gehele film draait toch meer om Jenny Lerner. Ze werkt bij een nieuwsstation en het gaat niet zo goed tussen haar en haar vader. Leo ontdekt tijdens een gezamenlijke bijeenkomst sterrenkijken een nieuwe ‘ster’ wat dus een planeet blijkt te zijn. Leo en zijn ouders mogen van de regering in speciale bunkers met een aantal andere mensen. Ze overleven de aanval behalve Jenny die word in de tsunami meegenomen samen met haar vader.

Al om al, redelijke film maar had er persoonlijk iets meer van verwacht. Geen saaie zit maar geen voldoende waard in mijn ogen door al die clichématige overbodige maar vooral saaie scenes.

avatar van Boneka
Deep impact maakt best wel een "diepe indruk" dat vooral gebaseerd is op angst. Het drama speelt hier de boventoon en gelukkig is hier niet gekozen voor puur vermaak die je vaak ziet in dit soort rampenfilms. De film duurde oorspronkelijk 3 uur! Maar na wat voorstellingen hebben ze er een uurtje uitgeknipt. Met name het romannetje van Elijah Wood met zijn vriendin heeft het gelukkig niet gehaald in deze film. Zodoende blijft dit toch een redelijk volwassen film die best serieus overkomt. Sowieso is het neervallen van een komeet geen verzinsel. Sterker nog in Rusland zijn er in ver verleden meterorieten neergevallen die miljoenen doden zouden hebben opgeleverd in Europa. Het is trouwens een fabel dat door inbreng van mensen zo'n meteoriet vernietigd kan worden.

Best wel grappig en ironisch. We zien hier anno 1998 de eerste zwarte president van Amerika (Obama volgt snel). De Twin Towers die verpletterd worden (2001) en een heuse tsunami.

Afijn het begin van Deep Impact is best wel rommelig, maar wordt gaandeweg steeds beter. Alleen erger ik me altijd aan die typische Amerikaanse trompetten die nogal door deze film heen galmen. Maar daar doorheen kijkend is het spektakel en drama goed vertolkt. Ook goed om te weten is dat er weinig computerwerk is gebruikt. Okay op het eind dan, maar de megafile is echt zo gerealiseerd.

Deep Impact is niet de beste rampenfilm ooit, maar staat wel in mijn top 10 lijstje.

PS de film Armageddon vond ik destijds de slechtste rampenfilm ooit met een 1.0. Grotere bagger heb ik nog nooit gezien zo slecht vond ik deze film en kan niet bepaald een broertje of zusje genoemd worden van deze.