Forushande (2016)

Iran / Frankrijk
Drama / Thriller

geregisseerd door Asghar Farhadi
met Shahab Hosseini, Taraneh Alidoosti en Babak Karimi

Wegens gevaarlijke werkzaamheden aan een nabijgelegen gebouw wordt een koppel, Emad en Rana, gedwongen hun appartement te verlaten. Ze verhuizen naar een nieuw appartement in het centrum van Teheran. Door een incident dat verband houdt met de vorige huurder zal het leven van het jonge paar echter drastisch veranderen.

Vanaf 8 september in de bioscoop (Cinéart)
EDIT: release verplaatst naar 8 december

avatar van Drulko Vlaschjan
Mooie film, fijne sfeer. Vooral de eerste helft beviel uitstekend. Er gebeurde eigenlijk niet zo gek veel, maar het was prettig om te zien. In de tweede helft kreeg ik wat moeite met de karakterontwikkelingen van de hoofdpersonages. Misschien ging er het een en ander verloren door mijn onbegrip van de cultuur, misschien klopte er geen druif van, misschien allebei. Het laatste half uur was er wat mij betreft iets te veel aan. Alles was zo onderhand wel verteld, maar Farhadi koos ervoor alle lijntjes helemaal af te wikkelen. Dat maakt films over het algemeen niet sterker, als je het mij vraagt. Maar goed. Het verpestte het kijkgenot niet enorm en dat is al heel wat.

avatar van Mac Hammer Fan
Een echtpaar voert het toneelstuk op van Arthur Miller's "Death of a Salesman". Ten gevolge van een aardbeving moeten ze verhuizen naar een ander appartement dat vroeger gehuurd werd door een prostituee. Op een dag, wanneer de vrouw aan het douchen is, wordt er aan de deur gebeld. Ze denkt dat het haar man is, en duwt op de knop van de parlofoon om de deur te openen. Het is echter haar man niet en de gevolgen zijn dramatisch.
De film komt traag op gang en is eigenlijk helemaal geen thriller. Het in mijn ogen sterkere tweede deel maakt echter veel goed. Geen Hitchcock, maar toch een boeiend drama, dat ook een aantal metaforen bevat. Voer voor cinefielen. Iraanse films liggen mij doorgaans niet, maar deze vond ik toch boeiend.

avatar van John Milton
Niet Farhadi's beste, en wie About Elly en A Separation nog niet gezien heeft, begint daar beter mee. Maar desalniettemin wel de moeite waard.

avatar van predator
Sterke film, waarbij ook de culturele aspecten van het land mooi naar voren komen. Ook de connectie met het toneelstuk is knap gedaan. Het einde is wat aan de lange kant, maar verder heb je niet door dat je naar een relatief lange film zit te kijken.

Een film met een sterk verhaal, en heel spannend. Niet voor niets kreeg deze film de prijs voor beste script in Cannes. Net als in de Iraanse film "A Seperation" (waarom krijgen buitenlandse films in Nederlandse bioscopen altijd een Engelse en geen Nederlandse naam?!), wordt de spanning knap opgebouwd, voelen de personages heel echt aan, en werd ik tot het einde toe meegesleept in het zich uitvouwende verhaal van de aanranding en de mogelijke wraak. Deze film laat me weer eens zien hoe een goed script een film echt kan maken voor voor mij. Een aanrader.

avatar van Thomas83
Farhadi is zo'n ongelofelijk fijne regisseur. Om de twee of drie jaar weer een fijne ingetogen dramafilm afleveren met vrij realistische situaties en wendingen, geloofwaardige personages en dialogen en een sterke en nooit drammerig gebrachte boodschap. Deze nieuwe film is wel wat minder subtiel dan ik van hem gewend ben, toch vooral een relatief eenvoudig wraakverhaal. Maar de film zit zo vol suspense, zonder daarbij muziek nodig te hebben. En het zit hem altijd in wat niet wordt getoond of uitgesproken, misschien nog wel het sterkst in beeld gebracht met die deur die langzaam meer opengaat.

Emad kan het na de aanval op zijn vrouw maar moeilijk opbrengen om haar emotioneel bij te staan. Hij is vooral met zijn eigen gekrenkte gevoelens bezig en komt op het einde eigenlijk minder sympathiek over dan de man die zijn vrouw aanviel, een verrassend oude man. Het wordt met die confrontatie misschien wat theatraal allemaal, maar de spanning is echt om te snijden en het ongemak is groot. Een stevige 3.5*.

avatar van mirjo 2
Oscar winnaar voor de beste buitenlandse film; en dat met sterke concurrentie van A man called Ove en Land of Mine. Hoge waarderingen op deze site. Dat moet dan wel haast een goed film zijn, zeker ook gezien goed vorig werk.
Maar wat een tegenvaller. Tuurlijk, de acteerpresaties zijn goed en ook een mooie setting, maar het verhaal kan geen moment boeien, van spanning is al helemaal geen sprake en de plot (mag je daar bij deze film van speken?) zie je van mijlenver al aankomen. Met 2,5 vind ik 'm nog knap beloond.

Farghadi's films zullen nooit mn echte favo's worden.
Puur omdat ik ze echt iets té gedetailleerd en kabbelend vind vaak.
Dat gezegd hebbende zijn ze altijd wel erg knap en slim gemaakt, zo ook deze.

Zou zo maar kunnen dat hij best lang blijft hangen en ik alsnog verhoog.

de hele eindsequentie met de dader is eigenlijk enorm spannend

John Milton schreef:

Deze aanbeveling van John Milton kan ik van harte onderschrijven. Hoewel Farhadi met deze film zijn tweede Oscar in vijf jaar tijd in de wacht sleept, vind ook ik dit zeker niet zijn beste. Dat neemt niet weg dat deze film met drama-op-menselijke-maat weer ijzersterk in elkaar zit. Maar het duurt mij iets te lang alvorens de echte spanningen en het onbegrip tussen man en vrouw —een nagenoeg vast Farhadi element— loskomen. Blijft ondanks mijn kritiek zonder meer de moeite waard en het doet verder niets af aan mijn grote waardering voor deze regisseur.
Terugkomend op de Oscar voor beste niet-Engelstalige film: ik vind dat die dit jaar naar En Man Som Heter Ove had moeten gaan.

Oef.. nee, dan was deze echt stukken beter.

avatar van jeuletaxi
Prachtig drama van Farhadi, waarin enorm goed geacteerd werd, duurde even voordat de film me greep.
De kracht zit hem in je weet wat er gebeurd is maar je ziet het niet, en word geheimzinnig gehouden.
Net of je een boek leest en je eigen fantasie gebruikt.
Al zijn films zijn prachtig, mag wel zeggen dat ik een fan ben van zijn films.
A seperation on top.
Voor mij een dikke aanrader!!

avatar van dreambrotherjb
Na eerste kijkbeurt: Geen absolute topper als A Separation en About Elly, maar immer kwaliteitsvol! Zou Farhadi ooit een slechte film kunnen maken?

(Ps: Ik ben hem na het zien via Zebra-cinema meteen in de bib gaan halen voor nog een tweede keer te kunnen kijken, wat toch ook een mooi compliment is voor de film)

(Ps ps: En mijn complimenten aan de deur die de strafste deur neerzet die ik ooit heb gezien in de cinema)

(Ps ps ps: En dat bedoel ik echt wel zonder ironie)

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Iets minder wel dan About Elly, ondanks het sterke spel en het aardige scenario. De morele vraagstukken over schuld en wraak werden er net wat te dik opgelegd, zoals de huilende echtgenote die niet zonder haar zieke man kan (die, zo weet de kijker inmiddels, haar bedriegt met een prostituee en een andere vrouw halfdood sloeg). Alidoosti (Rana) vond ik erg sterk, maar de draai op het einde, de plotselinge gevoelens van vijandschap ten opzichte van haar man, kwamen erg uit de lucht vallen, haar rol had wat meer uitgediept mogen worden. Hosseini (Emad) was ook goed, al vond ik de school-scenes weinig toevoegen, behalve dat het interessant is te zien hoe de verhoudingen op een middelbare school liggen in Iran.

Nipte 3,5 *, alsnog zeker de moeite waard. Of het de terechte winnaar van de Oscar was weet ik niet, heb niet alle genomineerden gezien, maar het was natuurlijk wel een politieke keuze in het licht van Trump's beslissing mensen uit 7 landen (waaronder Iran) te weren.

avatar van bjerik76
wat was dit een lange zit.
Echt spannend (thriller element) word het allemaal zeker niet, maar door de acteerkunst blijf je toch wel kijken naar het drama gedeelte.
Ik heb weinig films gezien uit de arabische regio wat het ook wel beetje bijzonder maakte.
Toch duurt de hele film wel lang, traag.
Als de hele bubs bij elkaar in het huis is word pept de film wel weer op, maar het eind vond ik dan ook weer niet tot een climax of twist komen. dat die ouwe man een hartaanval kreeg was voor hem wel een climax, maar verder word daar ook weer weinig aandacht aan besteed.

avatar van BlueJudaskiss
Ondertussen een handjevol Iranese films gezien en ben daar altijd blij door geworden. Ook deze film wist me weer de volledige speelduur te boeien, tot de slotscenes aan toe waarbij ik nooit wist welke kant het op zou gaan. Razend spannend uiteindelijk. Een paar zaken vond ik onlogisch - waarom niet gewoon naar de politie gaan? - maar dat hou ik op cultuurverschil. Vanavond me wagen aan A Seperation en daar heb ik heel erg veel zin in na dit.

Eerder een rustig begin van de film waarbij de inzet van het koppel Emad-Rana voor het toneelstuk van Miller niet minder belangrijk lijkt dan het verplicht verhuizen, nadien, na het incident, krijgt de film zowat een thrillerallure maar uiteindelijk komt de film tot zijn essentie namelijk het overheersen van het persoonlijk eergevoel en vergeldingsdrang, zelfs als staat hierbij een relatie op het spel . Hierbij, knappe en sterk vertolkte scènes tussen beide hoofdrolspelers en de "dader".
Film waaruit het cultuurverschil tussen Middenoosten en het Westen toch weer opvalt.
Vijfde film die ik zie van Asghar Farhadi en ook deze zit boven de middenmoot.

avatar van Rodger
Moo realistisch drama.
Met een spannende ontknoping.
3.5***

avatar van Donkerwoud
Wanneer schuld, schaamte, eer en zedelijkheid de kloof tussen mannen en vrouwen vergroot in plaats van dat ze aanzetten tot rechtvaardig handelen en wederzijds begrip. Asghar Farhadi is, zoals altijd, een meester in een subtiel, onderhuids huwelijksdrama waarin de focus ligt op het acteerwerk en de subtiele touches in de beeldtaal. Hier een mooi contrast tussen de verschillende ruimtes in het verhaal: het dure flatappartement dat onleefbaar is door een verzakking; de tijdelijke middenklasse woning waar nog overal sporen zijn van een vorige bewoonster: een prostituee; en het theater waar de felrode belichting schijnt op de decorstukken die verwijzen naar westerse vrijheden. In vergelijking tot 'About Elly' (2009) en 'A Separation' (2011) vond ik het conflict in 'The Salesman' (2016) wat minder ambigu, zelfs een beetje prekerig en belerend: wraak kent alleen slachtoffers. Al is de slotscène waarin 'de afrekening' plaatsvindt ijzersterk in al haar eenvoud: niet groots of meeslepend, maar het drama zit 'm in de kleine handelingen - op het moment zelf lijken ze onbetekenend - waarvan de consequenties door zullen sijpelen in verschillende mensenlevens.

avatar van Baboesjka
De moeite waard. Ik vind het een goed verhaal dat best spannend is, ook het acteerwerk vind ik goed en het kwam realistisch op mij over. Ik ben er niet echt ondersteboven van, maar wel een duim omhoog. 3,5*

avatar van IH88
Forushande

Weer een mooi menselijk drama van Farhadi. Forushande is wat meer straight forward dan zijn andere films, maar vooral op het laatst weet Farhadi er weer een indrukwekkend schouwspel van te maken over spanningen tussen echtgenoten, schuld, boete, actie/gevolg etc. Ik ben ook een fan van Farhadi’s vaste actrice Taraneh Alidoosti, en ook hier is ze weer fantastisch op dreef. Mensen zijn geen perfecte wezens, en voor Farhadi blijft dat een onuitputtelijke bron van inspiratie.