Knowing (2009)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Australië
Thriller / Sciencefiction

geregisseerd door Alex Proyas
met Nicolas Cage, Rose Byrne en Chandler Canterbury

In 1959 werd tijdens de oprichtingsceremonie van een basisschool een tijdscapsule begraven. Nu, vijftig jaar later, wordt hij geopend. Een professor, John Koestler (Nicolas Cage), ontdekt cryptische boodschappen die zich in de capsule bevinden en bovendien doet hij een angstaanjagende ontdekking: de boodschappen voorspellen met zeer grote precisie iedere grote ramp van de afgelopen 50 jaar. Een aantal voorspellingen die in het document staan moet nog plaatsvinden. John doet er vervolgens alles aan om de autoriteiten te waarschuwen, maar tevergeefs. John moet nu zelf alles op alles zetten om het dreigende gevaar af te wenden.

• zaterdag om 22:35 uur op TV (Veronica)

avatar van Pelagatti
Onderhoudende SF / End of the world film. Nicolas Cage.. ach je moet er van houden. Zeker de moeite waard!

avatar van Eny
Eny
De eerste helft van Knowing vond ik eigenlijk erg goed. Vooral de mysterieuze sfeer en de effecten bevielen me wel. Het eerste deel wordt spannend opgebouwd en kijkt lekker weg zonder saai te worden. Er worden een paar interessante filosofische vragen gesteld, maar helaas op een wat afgezaagde, oppervlakkige manier wat mij betreft. Cage zet weer het bekende type neer zoals ik van hem gewend ben en ook verwacht had: in zijn acteerwerk is niets nieuws te zien, maar het is ook zeker niet slecht te noemen.

Helaas komen in de tweede helft van de film ook mijn andere verwachtingen uit waar ik voor had gevreesd: de film verliest zijn kracht en stort in elkaar als een kaartenhuis. De film zou ik het beste omschrijven zoals Cage’s personage in het begin het leven beschrijft: een aaneenschakeling van losse gebeurtenissen die geen logische samenhang of doel/zin hebben. Er gebeurt maar wat. Na de ontknoping blijkt alles wat ik daarvoor had gezien onlogisch te zijn. Het verhaal klopt niet en op het einde blijf ik teleurgesteld en geïrriteerd met meer vragen en tegenstrijdigheden zitten dan in het begin van de film.

Laat ik eens een paar voorbeelden noemen van zaken die me onlogisch lijken of die me niet bevielen. Wat is de rol van de aliens? Als ze (om wat voor reden dan ook!?!) belang hechten aan het behoud van het leven op aarde, het jongetje zegt immers dat ze ervoor willen zorgen dat het opnieuw kan beginnen, waarom redden ze dan slechts één jongetje en één meisje van één bepaald ras uit de zelfde stad? Hoe groot is de kans dat daaruit een nieuwe en ‘gezonde’ mensheid ontstaat? Ze nemen een enorm risico... hoewel... ze lijken te weten wat er gaat gebeuren in de toekomst. Alles schijnt dus van te voren te zijn geprogrammeerd, het universum is deterministisch te noemen in tegenstelling tot wat Cage’s personage eerst had gelooft, en juist daarom vind ik het jammer dat het in de film is een enorme chaos en er weinig oorzaak-gevolg-verbanden of verklaringen zijn.
Het beeld aan het einde, het meisje en het jongetje op die planeet en die boom, doet me aan het verhaal van Adam en Eva denken in het paradijs, alsof alles op die manier is begonnen, terwijl ik gehoopt had dat ik naar SCIENCE-fiction zat te kijken. Cage gaat dood (gelukkig wordt hij geen superheld) terwijl de konijntjes mee mogen (wtf?), maar eigenlijk wordt in de film gesuggereerd dat hij nog steeds samen zijn zal met zijn zoon zal zijn. De moeder van het meisje is na het wrede auto-ongeluk ‘op een veilige plek’ en het meisje laat geen eens een traan en begrijpt de dood. Kom toch op! Op die manier wordt er gezegd dat het dus niet zo erg is om dood te gaan – ze zien elkaar weer. Als het einde toch geen ramp is, waarom wordt er überhaupt iemand gered... vaag. Ik houd wel echt van mysterie in films, zolang het doel ervan niet is om de domheid en de betekenisloosheid van de film te verbergen.

Iets anders: waarom communiceren de aliens via de oma van het uitverkoren meisje? Ze fluisteren de getallen immers met opzet (de getallen zijn gerangschikt en hebben een doel – het is niet iets wat uit de lucht is komen vallen en zij per ongeluk waarneemt) en kwellen haar. Het is onnodig en het had veel makkelijker gekund – via het uitverkoren meisje zelf, zoals later in de film. Sturen ze die getallen om Cage of degene die het papier vindt te bewijzen dat ze de toekomst kunnen zien (???) om hem de kinderen naar de juiste plek te laten komen? Het had korter gekund en het is vergezocht. Ze hadden ook gewoon de kinderen kunnen meenemen in de auto als het zo ver was, zoals ze dat ten slotte ook deden, en niet die oma lastig vallen 50 jaar te vroeg. Maar dan zou de film natuurlijk een slechts 5 minuten duren.

Nog meer stommiteiten? Als het gek-lijkende-meisje al die getallen opschrijft (waarom zijn het er zo veel???), heeft ze nét niet de tijd om de laatste en belangrijkste te noteren en gaat ze dat elders doen zodat Cage straks nog een kwartier van de tijd verdoet wanneer hij die deur gaat onderzoeken, hoe onwaarschijnlijk is dat wel niet? Net zo iets als het feit dat Cage naar al die getallen kijkt, zomaar een reeks getallen overschrijft zonder te weten wat ze betekenen en juist die getallen precies over 9/11 gaan. Dat is echt het toppunt. En wat proberen de aliens duidelijk te maken met die stenen en... ach, ik houd ermee op.

Natuurlijk moet je niet al te veel gaan vragen stellen over een SF-film, want het is immers fictie en vraagt een open fantasie en inlevingsvermogen. Maar het moet wel een bepaald niveau van geloofwaardigheid hebben, het verhaal moet wel een beetje logisch zijn... en dat is het zwakke punt van deze film. Ik wilde nog wat punten noemen, maar ik zie dat gebruiker_56935 deze zo’n beetje heeft verwoord – mooie recensie waar ik het helemaal mee eens ben.

avatar van tommycool
opzich wel een vermakelijke film, maar erg onrealistisch

Science Fiction s onrealistisch? Hoe is het mogelijk?

avatar van RuudC
Aanvankelijk was Knowing een leuke mystery/thriller, maar na de ontknoping zakte het als ee plumpudding in elkaar. Wat heeft dat in godsnaam de aanslagen van 9/11 of de vliegtuigcrash in de film te maken de apocalyptische zonnevlam?. Zodoende kreeg ik maar gewoon het idee dat er een reeks spectaculaire dingen gebeuren om visueel maar iets te bieden te hebben. Knowing faalt enorm door helemaal nergens inhoudelijk op in te gaan. De hoofdpersoon is overigens verdomd snel in het ontcijferen van codes. als het meisje uit 1959 uitverkoren was, waarom gaat zij dood door een overdosis, terwijl het ontsporen van de tram wel divine intervention is?. Het fundament is net zo stevig als die van de toren van Pisa. Visueel leuk, inhoudelijk belachelijk slecht. Het valt me enorm tegen van Alex Proyas, die doorgaans met erg leuke films aan komt zetten. Dit is een pure cash-in.

avatar van m1701
Goeie film
Alles was goed neerzet, spannend verhaal.
Goed acteerwerk... alleen het einde... jammer

3,5* voor de rest

avatar van JacoBaco
De film voorspelde ''per ongeluk'' de olieboorplatform ramp in de Golf van Mexico.

avatar van Hannibal
Zwak. De grote lijn van het verhaal is nog wel leuk, maar het is veel te slecht en onlogisch uitgewerkt. Wanneer ze het meisje in 1959 in de school gaan zoeken doen ze dat in het donker. het is 1959, geen 1359. Doe het licht aan zou ik zeggen.

Een papiertje met honderden getallen, waar "ergens" de getallen 091101 tussen staan (zie het als een mega-woordzoeker maar dan met cijfers) en Cage wordt meteen achterdochtig. Vervolgens voorspelt hij door middel van de rest van de cijfers een aantal rampen die nog moeten komen en zoekt de rampen vervolgens op.
Sterker nog, de eerstvolgende ramp is hij heel toevallig bij aanwezig, juist op het moment dat hij erachter komt op welke coördinaten hij zit. Vanzelfsprekend herkent hij deze coördinaten van het papiertje, waar dus die honderden getallen op staan.

Dit soort toevalligheden zetten zich de hele film voort, verder nog slecht uitgewerkte dingen, zoals de steentjes waar ik geen logische verklaring voor kan bedenken, de buitenaardsen (?) die denken dat ze met een jongen, een meisje en twee konijnen een nieuwe wereld denken te kunnen scheppen, en waarom oh waarom denkt Cage de mensheid te kunnen redden door naar de coördinaten van de plaats van de laatste ramp te gaan, het huis van het meisje uit 1959?

Het sentimentele einde met de gebarentaal enzo, dat was wel heel cliché, het leek E.T. wel! bweeeh! Verwachten ze nou echt dat de kijker hier nog geëmotioneerd van raakt? Twee borstklopjes en een vuist vooruit ontbraken er nog maar nét aan.
Tegenvaller, het idee was leuk, dit dat veel beter kunnen zijn.

Hier moet ik je ook tegenspreken, Hannibal. Ook jij hebt blijkbaar gemist dat het stikte van de buitenaardse schepen op het eind en dat er dus veel meer mensen (en dieren) geroepen waren om mee te gaan in de schepen dan alleen 2 konijnen en een jongetje en meisje.

Over toevalligheid kan ik je gelijk geven, hoewel er in mijn persoonlijk leven ook erg veel onwaarschijnlijke toevalligheden plaatsvinden, dus hoe onrealistisch is dat?
En als je eenmaal patronen 'ziet' (zoals de hoofdpersoon hier) dan blijf je ze ook zien/herkennen.
Kortom, ik vind het wel geloofwaardig.

avatar van NYSe
Interessant gegeven, maar de film wordt uiteindelijk verpest door teveel toevalligheden (sorry Dreiecke, maar ik vond ze allemaal ook iets te makkelijk gevonden), een matig tempo, Cage die de hele film kijkt alsof ie ergens iets vies ruikt maar niet weet waar het vandaan komt, en afschuwelijke belichting.

Haast een schoolvoorbeeld van een film (met religieuze elementen en filosofische vragen), die vol met goede ideeën zit, maar waarbij de regisseur faalt om deze in een boeiend verhaal om te zetten. Daarnaast is de samenhang verwarrend, is de aanloop te lang en ingewikkeld, wordt onnodig veel ruimte gebruikt voor het middendeel en wordt het einde afgeraffeld. Nicolas Cage draagt ook niet bij om de film tot een succes te maken: hij speelt duf en heeft de blik van een teckel. De productie heeft sterke visuele effecten, maar te weinig mystiek. Kortom voor mij een anticlimax.

avatar van rolfkunst
Volgens mij waren het geen aliens, maar engelen.. Je ziet, je goed kijkt, de vleugels.

Ik vond het een fantastische film. Ik heb hem zojuist voor de derde of vierde keer gezien, maar elke keer weer voel ik me belabberd. En dat is een goed teken!

avatar van rowanb8
hele mooie film je kunt alleen maar een 5/5 geven

avatar van misterfool
Mwah, de cast doet aardig goed zijn best en een drietal leuke scenes: (vliegtuigcrash, metrocrash, einde van de wereld), zorgen er voor dat deze film toch enige indruk weet te maken. het Verhaal stelde uiteindelijk niet al te veel voor; er had een stuk meer uitgehaald kunnen worden.

avatar van steefke
zeer goeie film!

Loepsaal
Je kunt je afvragen waarom wezens die het verdere verloop van de geschiedenis tot in detail kennen ruimteschepen nodig hebben om zich te verplaatsen.

Gave rampenfilm, niet echt SF.

avatar van Gang_Star
Aardig. Hoewel ik me nog steeds afvraag waarom er op de blu-ray van deze film actie/thriller staat, want actie kan je dit niet noemen en terecht dat dit onder sf/thriller valt.

De film bleef me ondanks de vrij lange speelduur, toch de volledige speelduur boeien. Keek goed weg, visueel aardig.

Mijn vriendin is verliefd op deze film.
Daarom een 4.5*.

avatar van roeman
Touch meets X-Files/Fringe. Echt geen slechte film alhoewel het hier en daar wat beter uitgewerkt had mogen/kunnen worden.
Cage is altijd prima om te zien en ook dit keer liet hij me niet in de steek. Ik vond de special FX/ CGI echt super bij deze film en ook de SF elementen kwamen zeer mooi in beeld en waren ook mooi gemaakt. Maar ja, dan weer het einde he, ze doen dat nou zo vaak in Hollywood, bah wie heeft het lef om een keer The Long Walk van King te verfilmen en dan ook eindigen zoals in het boek. Of The Running Man en dan niet die versie met Swarzenegger, maar het daadwerkelijke verhaal. Of deze film, waarom laten ze het niet eindigen zonder al die poespas erom heen, nee we moeten weer zonodig worden gered.
Maar om even terug te komen op de film, prima film, prima acteurs, leuk verhaal, geweldige special FX en CGI en ook de soundtrack was uitstekend. Dus een 3.5*

Toepasselijke film om vandaag uit te zenden.
Helaas voor Rusland net wat te laat...

avatar van Elkie Brooks
Het blijft een goede film. Einde vind ik spectaculair. Ben benieuwd of er ooit een deel II komt. Als het een hoog Bleu Lagoon gehalte krijgt, dan hoeft het niet.

avatar van StevenMighty
Ik vond hem anderhalf uur erg goed: origineel verhaal, goed geacteerd en spectaculaire rampen.
Ongeloofwaardig vond ik wel dat de gebeurtenissen zich ineens na elkaar gaan opvolgen zodra die tekening uit het verleden opduikt, maar ja.. de film moet opgevuld worden zullen we maar denken.
Goed, erg boeiend tot daar dus.

Helaas werd het laatste halfuur herleid tot een hoop kitcherige SciFi met aliens, een moederschip en een planeet die eruit zag als een computeranimatie uit een videospel...
Dat was allemaal erg jammer, op de indrukwekkende scene op aarde na.

Goeie film dus, maar 90 minuten had evengoed volstaan.

3,5 sterren

avatar van pollyke
een goeie thiller, spanning is toch wel te snijden op bepaalde momenten, vooral met de
'fluistermensen'
machtig einde, tevens niet de eerste onvoorspelbare film waarin cage mee speelt
samen met 'the wicker man' en 'next' vind ik dit toch één van de betere cage-films

Het eerste uur zit goed in elkaar, kent een goede spanningsboog en intrigeert op wat er nog komen gaat. Helaas wordt de goede lijn niet doorgezet in het tweede uur. Het wordt allemaal wat zweverig. Hoewel men het zichtbaar tracht te voorkomen gedurende de eerste anderhalf - en wat ook goed geslaagd is - blijft het laatste halfuur niet bepaald verstookt van het nodige cliche. Cinematografisch oogt Knowing verzorgt; met als hoogtepunt de vliegtuigcrash die uit het niets opdoemt. Cage is doorgaans redelijk geschikt voor dit soort rollen en zet dan ook een degelijke prestatie neer. Ook kindsterretjes Canterbury en Robinson slagen voor hun test. De bedoelingen zijn onvermindert goed geweest, maar het lijkt alsof men zelf ook niet zo goed wist welke richting men de prent nu op moest duwen. Die twijfel is in de film voelbaar en staat een goede beoordeling in de weg.

avatar van Pazmaster
Nog eens gezien, het blijft een goede film met goed acteerwerk, een goed verhaal, mooie special FX en een lekkere creepy sfeer. Ook het eind is erg goed. Dikke 3,5 ster

avatar van witboek
2 keer gezien en hij kijkt wel lekker weg.

Een nogal onzinnige film.

Redelijk. Het eerste uur vond ik wel goed: lekker sfeertje, leuk verhaal, maar door de zich opstapelende toevalligheden (al in bovenstaande recensies genoemd) vond ik het in rap tempo bergafwaarts gaan.

Wel grappig dat in de film het NOAA genoemd werd. Volgens deze organisatie is onze zon een heel stabiele, gemiddelde ster waarvan de zonnvlammen niet in staat zijn tot fysieke vernietiging van de aarde. Wel kunnen super solar flares leiden tot permanente vernitieging van alle elektronische installaties, zodat we weer teruggeworpen worden in het stenen tijdperk.

Dieptepunt vond ik het einde van de film. Naast de nogal trieste symbolische scene met die boom vond ik het grafisch niet om aan te zien. De planeet zag er uit zoals je dat wel eens ziet bij een spelcomputer. Verhaaltechnisch vond ik het ook nogal afgeraffeld, alsof het budget op was en er toch een einde moest komen.

avatar van Marino96
Knowing vond ik een middelmatige film. Het begin begon heel sterk en er zat een goed verhaal aan te komen. Ook was de sfeer goed en waren de acteurs zeker niet slecht. Maar na het tweede ongeluk in NY met de metro begon ik mijn aandacht te verliezen aan de film. Het verhaal begon in mijn gevoel te wankelen en de toevalligheden stapelde zich in de film op. Daarnaast vond ik het vuur in de eindscène en de andere planeet er zeer slecht uitzien qua special effect en geloofwaardigheid.

Het begin van de film krijgt van mij een 4.0, maar het einde een 2.0, dus daarom krijgt de film van mij een 3.0

avatar van panax
mooie film
ik heb altijd wat moeite met nicolas cage
zijn manier van doen ,beetje aangezet geforceerd acteerwerk
niet slecht maar typisch cage zal ik maar zeggen
mooie beelden,spannend,redelijk apart einde
beetje verwarrend verhaal maar verder wel oke!