Knowing (2009)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Australië
Thriller / Sciencefiction

geregisseerd door Alex Proyas
met Nicolas Cage, Rose Byrne en Chandler Canterbury

In 1959 werd tijdens de oprichtingsceremonie van een basisschool een tijdscapsule begraven. Nu, vijftig jaar later, wordt hij geopend. Een professor, John Koestler (Nicolas Cage), ontdekt cryptische boodschappen die zich in de capsule bevinden en bovendien doet hij een angstaanjagende ontdekking: de boodschappen voorspellen met zeer grote precisie iedere grote ramp van de afgelopen 50 jaar. Een aantal voorspellingen die in het document staan moet nog plaatsvinden. John doet er vervolgens alles aan om de autoriteiten te waarschuwen, maar tevergeefs. John moet nu zelf alles op alles zetten om het dreigende gevaar af te wenden.

• gisteren om 22:35 uur op TV (Veronica)

avatar van Boerinnetje
Elkie Brooks schreef:
Ben benieuwd of er ooit een deel II komt.

Aangezien de aarde vernietigd is door een zonnevlam, verwacht ik geen deel 2.

avatar van Flitskikker
Ik vond dit een erg goede film. De CGI kon inderdaad wat beter, maar verder bevatte het alle aspecten waar ik van houd. Goed verhaal, goede spanning, wat schrikeffecten, drama, en voor de verandering geen "feel good" happy end. Nicolas Cage is me ook geenszins negatief opgevallen.

9/10

avatar van Epifratie
Gek genoeg wist ik niet van het bestaan van deze film, ik ben toch wel een Cage-fan.
Binnenkort maar even kijken, het lijkt mij een mooi verhaal en de score op MM is ook prima.

avatar van Epifratie
Ik heb 'm zojuist gekeken. Ik vond het een goede film al houd ik niet van kinderen in films. Het einde was verrassend en als je de r weglaat is het verassend.

Een 4.0

avatar van blurp194
Flauwe boel.

Zolang het mysterie nog een beetje in stand is lijkt het nog ergens heen te gaan, maar eens de aap uit de mouw is wordt het zeuren. Met een sentimenteel en moralistisch einde voor wie daar op wacht.

Verder wat erg slechte CGI, een wat op de automatische piloot spelende Cage en wat flauwe schrikeffecten.

Niet mijn film, zal ik maar zeggen.

avatar van hutsekluts
Ik ben zeker geen fan van Nicolas Cage. Je ziet dat ie acteert....maar dit was wel te pruimen. Ik kan onder de indruk raken van special effects en dat is hier prima gelukt.
Zoals verwacht kon worden een ongeloofwaardig verhaal -geeft niet- dat hier en daar best spannend is. Heel aardig vermaakt.

avatar van Kondoro0614
Niet al te grote fan van Nicolas Cage. Maar toch was dit een zeer goeie film, van mijn kant...

avatar van hdehoon
Een heel erg spannende film, die zeker ook als thriller te genieten is. Maar vooral ook bijzonder goed gelukte special effects. Ik heb ze zelden zo mooi gezien, eigenlijk.

avatar van mystica
Wel aardige film, goede acteurs, goed verhaal al bleef ik me de hele film wel afvragen wat nu eigenlijk het nut is om de rampen en voorspellingen van te voren te weten als iets toch onvermijdelijk is.. daar zat ik de hele film een beetje op te wachten maar werd me niet duidelijk. Het einde vond ik wat onbevredigend daarom.

Verder mooie effecten, spannend en mooi gemaakt.

avatar van chiel
Pfff, deze film was helaas tijdverspilling voor mij. Erg sentimenteel en voorspelbaar, na 2 eerdere films van Proyas die toch best goed waren.

redelijke film, waarin de mensheid in het centrum staat, want waarom zou een andere species zoveel moeite doen

avatar van Flat Eric
Het werd weer tijd voor 'n Nicholas Cage.

Deze film viel mij niet tegen. De film evolueert van een mysterie thriller naar een drama om vervolgens te eindigen in een sci-fi en end of the world verhaal.
De overgangen gingen heel geleidelijk en werden nergens vervelend of heel voorspelbaar.
Het einde met het sentimentele afscheid en de totale verwoesting van de aarde werd begeleid met onheilspellende bombastische muziek maar goed, het hoort er wel bij.

avatar van Passiebloempje
Omg, wat zonde van mijn tijd.

avatar van Kondoro0614
Knowing

Het blijft verassent hoe Knowing mij steeds weet te vinden. Dit is nu de tweede maal dat ik Knowing heb gekeken. Dit keer raadde ik mijn moeder deze film even aan, hij kwam namelijk op SBS 6 dus gelijk even zeggen. Toen we al bij het eerste reclame blok kwamen en er al weer tegen op zaten schoot mij binnen dat de film ook op Netflix te vinden is, kijken! Ik was niet van plan om hem mee te kijken maar toch is het wat anders gelopen waardoor ik hem toch helemaal mee heb gekeken.

Knowing is echt een typische favorietje van mij. Ik houd van Sci-Fi films en ook graag in de manier zoals ze hier waren. Creepy, spannend en goed tegelijkertijd zorgen ervoor dat ik de fijne film ervaring weer eens voelde. Ook al ben ik geen Cage fan en sluit ik me aan bij eerdere berichten (ook op andere films van de beste man) dat je hem gewoon ziet acteren, is dit toch één van zijn goudklompjes. De SFX van de film zagen er soms wat onhelder uit maar, ook heb ik me prima kunnen vermaken hiermee. De zonnen explosie dan, de ruimteschepen en de andere planeet vond ik niet zó. Het verhaal is leuk om te volgen en het concept vond ik uitstekend!

avatar van hijman1946
ben hem nog aan het kijken ,goede spannende film,even tv reclame tussendoor gouw bakkie halen en verder kijken, 4 tot zover,,,,,,,,
waren spannende uurtjes .4.5

avatar van Akkiej
Waar "Knowing" zo spannend begint, zwakt het af tot een echte flop. De spanning wordt goed opgevoerd, waardoor je als kijker helemaal meeleeft en het mysterie met John probeert te ontrafelen. Als er teveel elementen worden toegevoegd die onnodig zijn, wordt de film toch een stuk minder. Het rare is dat het verhaal eigenlijk al weinig om handen heeft, maar dat er toch nog teveel onnodige verhaallijnen tussendoor komen. Dit levert een finale op die totaal onzinning is en naar mijn mening niet past binnen het hele mysterie dat in het begin te zien is.

avatar van centurion81
Onderhoudende film met een aardig concept, maar eigenlijk nergens echt spannend en je (ik) ziet (zag) van mijlenver aankomen hoe het plot zich zou gaan ontvouwen. Eigenlijk een film in de typische hollywoodtraditie waarbij alles redelijk op orde was, maar niets uitblonk.

avatar van Djumbo
Ik heb deze film een hele tijd geleden gezien, en vond het echt een miskleum. Het begin zag er nog goed uit.... maar daarna vond ik hem echt helemaal waardeloos. Met veel moeite heb ik nog een 0.5 gegeven.

avatar van TornadoEF5
Nog nooit iets over geschreven klaarblijkelijk.

Knowing is een film die perfect aantoont hoe je een film niet moet maken. Inhoudsloos, zwakke acteerprestaties, overmatig veramerikaniseren en een climax van ik ga je gaan hebben. Duidelijk gemaakt door iemand met nul komma nul verstand van hoe de wereld in elkaar zit.

Het feit dat deze film een 3.21/5 heeft als algemene rating heeft op MM, is een schande en belediging voor de gehele filmwereld.

Met veramerikaniseren doel ik op het feit dat de VS centraal staat in de film, en de rest van de wereld plots niet meer bestaat. 99 procent van alle rampenfilms gemaakt in de VS hebben hier last van. Er gebeurt een ramp, en blijkbaar wordt er alleen nog over de VS gesproken, en bestaat er niets anders meer. Zeker bij dergelijke rampen van die schaal is dat onrealistisch, ondoordacht en beledigend voor ieder niet-Amerikaans land. De film American Sniper heeft hier bijvoorbeeld ook last van. Of het personage Captain America is al helemaal een lachertje (hoewel dat uiteraard geen filmcreatie is).

avatar van flaphead
Fijne sf-thriller met een broeierige en mysterieuze sfeer. Laat je wel meenemen door het verhaal, anders wordt het een vervelende zit. De actie wordt niet te misstaan in beeld gebracht (al laat de CGI het een beetje afweten) en brengt je dichter bij de gebeurtenissen.
Gaandeweg laat de film wat steekjes vallen qua plot en bij het slot kun je de nodige vraagtekens zetten. Er wordt gekozen voor een vrij filosofische, bijbelse en buitenaarde climax, wat -hoewel in zekere zin wel een mogelijkheid- behoorlijk megalomaan aandoet. Zeker het typisch Amerikaanse overdramatiseren wat erbij komt ben ik vrij allergisch voor. En dan is het toch een kleine teleurstelling bij de aftiteling.

avatar van des1
Slappe hap met als slotakkoord datgene waar veel Amerikanen in geloven: een dag des oordeels waarbij reine zielen weggevoerd worden. Rapture genaamd. Lidl's stamppot reclame heeft meer inhoud. Ben onderhand allergisch geworden voor Nicholas Cage's getormenteerde gezichtsuitdrukking, wat voor hem neerkomt op 's ochtends in de spiegel kijken: "jajaja... okay, houwe zo". Neerstortende vliegtuig was wel spectaculair. Al met al vooral voer voor mensen die dol zijn op allerlei filosofietjes, waarzeggers, samenzweringstheorieën.

Ik krijg alleen een trailer te zien. Ik dacht dat ik de film gratis kon kijken. Of hoe moet ik het doen?

avatar van Norman Mailer
Film crazy schreef:

Nicolas Cage producties zijn louter met een Platinum Membership® te koekeloeren.

avatar van Pasadena
Redelijk goeie film waar ik zeer geboeid naar heb zitten kijken vanwege de spectaculaire beelden. Goed concept, leuk bedacht en het geheel kijkt lekker weg. Nicolaas acteert weer op zijn typische Cage manier, maar dat zal ook niet anders worden. Meestal wel vermakelijk al vond ik zijn aandeel in vele negentigerjaren films wat sterker.

Het mysterieuze in de film is op zich leuk, maar soms overspeelt het zich een beetje waardoor het minder interessant lijkt te worden, maar het ging net goed wat mij betreft. Uiteindelijk een goede film voor de zaterdagavond met gepofte maiskorrels en soda-pops in de hand.

Voor herhaling vatbaar. 3.5*

Erg onderschatte film. Het gegeven is absurd, maar de uitwerking des te beter. Mooie special
effects in de laatste tien minuten. En Cage is zo slecht nog niet in deze film.

Een top film

avatar van Antonev
Niet onaardig. Goede dosis mysterie gemixt met wat Si-Fi en thriller elementen. Heel behoorlijke rol van Cage.

avatar van joshua1988
Lekker Amerikaans georiënteerde SF film die ook hier van superslecht tot retegoed beoordeeld wordt. Smaken verschillen, dat wist ik al. Maar dat je om dezelfde reden een film afkraakt of de hemel in prijst is wel fascinerend... Klaarblijkelijk! (en wat fijn dat ik dit middeleeuwse woord hier plots weer te lezen kreeg, zal het gebruik ervan via Twitter en Facebook zeker gaan opleuken.

'Knowing' zelf zag ik gister voor de 3e of 4e keer, en ook nu keek ik met andere ogen, lette ik op andere dingen, ontdekte ik nieuwe details, irriteerde me andere dingen, maar vond ik de cast weer bovengemiddeld en het verhaal blijvend vermakelijk. Een allesverschroeiende 'doomsday' lijkt mij de beste oplossing om onze aarde in een zucht op te heffen, gewoon alles in één snelle flits weggevaagd, incl. alle absurditeit, geloven, wetenschap, oorlogen, Zwarte Pieten, carnaval, IS, bibliotheken, Google, Halloween, SF films, Moviemeter, etc. Opluchting overal, wereldfalen heet dat.

avatar van Left4Dead
En het begon zo goed............
Halve punt eraf.

avatar van horizons
Durgh. Het was het allemaal net niet. Zelfs Cage lukte het deze keer niet om voor wat typische Cage te zorgen. Zelfs z'n kwijnende blik was niet des Cage's.

avatar van Alathir
Had gisteren even totaal geen idee wat te kijken en toen zag ik dat deze op de tv was geweest. Cage kan me meestal wel bekoren maar hier vond ik hem minder geloofwaardig. Een astrofysicus aan MIT dan nog, onzen Cage, hahaha

Ik vind het lastig om te beoordelen, op zich heb ik me niet verveeld maar toch lijkt het alsof hier meer in had gezeten. Waarom krijgt Cage zijn zoon ook stemmen die hem dingen influisteren?
Wat is er zo speciaal aan dat manneke? Hij krijgt gewoon toevallig die brief van Lucinda? En het is ook redelijk straf dat enkel de kleindochter van Lucinda stemmen hoort, maar de dochter niet. Genetics ftw.
Kan natuurlijk maar toch.

Het leuke aan de film is natuurlijk ook de overgang van genres. Ik denk dat zowat alles wel wat voorbij komt: mysterie met Lucinda als 'horrorelement', drama, thriller, sci-fi en met Cage ga je normaal al snel de komischere toer op al was dat hier niet echt het geval of het kwam er niet uit. De CGI had ook beter gekund, nu niet om te zeggen dat het niet om aan te zien was want ik stoor me daar meestal niet echt snel aan. Wat wel vaststaat is dat Cage hier niet de prijs zal krijgen voor beste papa. Vergeet zijn zoon af te halen op school, wilt de wereld redden maar laat zo eigenlijk Diana zijn zoon meenemen, vindt zijn zoon weer terug om hem vervolgens mee te geven aan aliens afkomstig van de Pleiaden. Of misschien moet je eerder kijken naar the bigger picture: Cage die de mensheid wil redden door zijn eigen zoon op te offeren
Net geen 3.5*.

avatar van IH88
“This isn't the end, son.”

Prima film. Knowing heeft een intrigerend verhaal en driekwart van de film is er een heerlijke mysterieuze spanning. Regisseur Proyas weet er een uitermate sfeervol geheel van te maken. Het acteerwerk van Cage, Byrne (wel een erg vervelend personage) en de kindacteurs is ook goed.

Het einde der tijden, de Apocalyps, maar dan al voorzien door een kind. Het is niet te voorkomen en de nieuwe generatie moet een nieuw en beter bestaan opbouwen op een andere planeet. Het einde is sentimenteel en de special effects zijn matig, maar het is wel een bevredigend en gedurfd einde (ik moest aan de X-files en E.T. denken). Een onverwacht sterke film.

keimpeS
Ik hou altijd wel van dit genre film Science Fiction, deze film nu voor de 2e maal gezien en het blijft leuk vermaak en daarnaast ook genoten van het bombastische geluid. De CGI in sommige scene's had inderdaad beter gekund, voornamelijk in de scene waarin veel vlammen/vuur te zien was, was echt wel nep. (beetje meer aandacht daaraan had geen kwaad gekund).