2019 - Dopo la Caduta di New York (1983)

Alternatieve titels: 2019: After the Fall of New York | Vlucht uit New York

Italië / Frankrijk
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Sergio Martino
met Michael Sopkiw, Valentine Monnier en George Eastman

Na de grote nucleaire oorlog valt de mensheid uiteen in twee grote groepen: de slechte Euraks en de rebellen van de Federation. Op een dag wordt een huurling namens Parsifal door de Federation ingehuurd om het door de Euraks bezette New York binnen te dringen en daar de laatste vruchtbare vrouw op aarde te ontvoeren.

Zeer matig

avatar van bioscoopzaal
Gezien de titel ook niet echt een verrassing, natuurlijk

avatar van kungfuzombie
Wat een geweldige cover, die is alleen al een ster waard

avatar van Quentin
Lijkt me een Escape from New York cloon....

Is het ook.

avatar van Ravenstein
Dit is een Italiaanse actie/exploitatie-film zoals er ginder in de jaren ’80 aan de lopende band zijn gemaakt. Maar in tegenstelling tot het gros , mag deze er zeker zijn! De moeilijkheid ligt hem echter in het feit te zeggen wat deze film nu juist beter/minder slecht maakt dan z’n soortgenoten, want bijna alles aan deze prent stinkt.
Omdat ik ergens moet beginnen, eerst het belangrijkste voor een film : het verhaal. Dat is zoals te verwachten een samenraapsel van ideeën die we al in andere en betere films gezien hebben. De basis wordt gevormd door elementen uit “Escape From New York”, maar verder zien we ook stukken die niet toevallig dan doen denken aan Mad Max 2. Het is echter het gemak waarmee we van de ene cliché naar de andere geleidt worden door de toch wel dynamische regie van Sergio Martino dat het geheel zo onderhoudend en leuk blijft. De goedkope syntheziser-muziek past perfect bij de film. De speciale effecten zijn zoals te verwachten redelijk doorzichtig, maar wat had je anders verwacht?
Net zoals al de films uit het Italiaanse B-genre, lijkt de film gemaakt te zijn als excuus om een coole filmposter te maken die de kijkers naar de zalen moest lokken.

Reinbo
Heb hem indertijd nog in de bios gezien, maar hij viel zelf daar toch nog tegen. 2* Zou hem voor old times sake en een strek camp gevoel nog wel eens willen zien, maar deze komt natuurlijk nooit meer uit..

Mijn God wat een slechte film.
De kostuums zijn om te janken.
Net als de actie, het verhaal en het acteerwerk is werkelijk
huiveringwekkend slecht.
De soundtrack is om te gruwelen.
Iets positiefs?
Ja, de aftiteling!

avatar van ToNe
New York is een puinhoop vol (steriele) gemuteerde freaks.
Dan verschijnt plots Parsifal, met zijn symmetrische gezicht.
Tussen een groep rattenvangers (en -eters) spot hij meteen een beauty met even 'schone' gelaatstrekken.

Hij weet het zeker! Zij is het!

2019 heeft weinig pretenties en het blijft grappig om te zien hoe erg 'Dolman' zijn best niet doet om de boel een beetje te verbloemen.

Ook erg jammer dat George Eastman (bekende kop uit vele Eurotrash) pas opkomt als de actie een beetje minder wordt.
Hij is vermoedelijk een knipoog naar Planet of the Apes, waar in deze films, de simians nog in de minderheid zijn en George the Big Ape (zo heet hij gewoon) zijn geslacht wil voortzetten door de laatste vruchtbare vrouw van zijn zaad te voorzien.

Het basisgegeven van het verhaal lijkt een beetje overeenkomstig als The Children of Men. Maar het wordt helemaal mooi als de muur van de HQ van de bad guy wordt versierd door Picasso's Guernica.

avatar van stephan73
Na het succes van Mad Max en Escape from New York werden de ene na de andere post-apocalyptische onzin films uitgebracht. Een groot gedeelte daarvan kwam uit Italië en waren dan ook de films die ik als klein jochie vaak huurde.
After the Fall of New York is zo'n Italiaanse rip-off, maar wel een briljante. Het verhaal is niet bijzonder, de acteerprestaties zijn ondermaats en de effecten lachwekkend... maar wat een film.
Werkelijke heerlijke pulp, waar geen rustpunt in zit en die boordevol bizarre figuren zit.

avatar van Quentin
Vond deze een paar jaar geleden verrassend traag en saai, binnenkort maar eens opnieuw in de dvd-speler gooien.

Reinbo
"Werkelijke heerlijke pulp" Ik krijg er zo ook wel weer zin in.

Ergens te koop voor weinig?

avatar van Quentin
Heel voordeling in deze box bij DVD-Pacific (inkluis twee maal Castellari post-apoc, kwaliteit is erg goed);
DVD Pacific - Buy New DVD Movies, HD DVD and Blu-Ray discs - dvdpacific.com

Hoe fout, en daarom vermakelijk

avatar van erik1677
vroeger 1 van mn favorieten.
nu zijn we natuurlijk wel beter gewendt.
Maar op een bizarre manier vindt ik het af en toe wel lekker om naar zulke domme pulp te kijken.
want daar blinkt de film toch echt wel in uit.
Dus als je zin hebt in een soort van nacht van de wansmaak avondje , past deze film daar uitstekend bij.

avatar van movie acteurs
kungfuzombie schreef:
Wat een geweldige cover, die is alleen al een ster waard

De poster ziet er leuk uit inderdaad!

avatar van yeyo
Deze onzinnige prent van Sergio Martino speelt niet alleen in op het succes van films als Mad Max 2 en Escape From New York, maar ook op dat van 1990: I Guerrieri del Bronx. Een soort 'rip-off' van een 'rip-off' dus.

Dopo la Caduta di New York begint met een fenomenaal gefilmde actiescène, ondersteund door aanstekelijke synthesizer deuntjes. Helaas verzandt de film hierna in een onwaarschijnlijke opeenvolging van knullige vechtscènes, onwaarschijnlijkheden en bizarre personages (die dwergen ) gehuld in al even bizarre kledij. Wanneer George Eastman als Big Ape tegen het einde wordt geïntroduceerd kan de pret gelukkig weer beginnen. Dat hele gedoe met die enige vruchtbare vrouw op aarde heeft ergens iets sinister en de ontsnappingsscène is heerlijk over the top.

avatar van zombie
So bad it's good!

Daar hoop ik meestal op, bij dit soort films. Meestal zijn dan ook een paar biertjes bij nodig om de pijn te verzachten. Maar met een bakkie verse koffie erbij was deze 2019 - Dopo la Caduta di New York prima te doen. Vooral de aanblik van het verwoeste New York was best tof gemaakt.

De speelduur van 91 min. is die van de VHS tape neem ik aan, de versie die ik zag was gewoon 96 minuten. Dan vraag ik me natuurlijk af wat er uitgeknipt is...hopelijk niet alle 'gore & splatter'.

avatar van EVIL '84
Vette cover!

Binnenkort maar eens kijken op een loos moment

6 september te zien in EYE in het kader van Cinema Egzotik.

avatar van Moviestar1979
In de stijl van 1990: I Guerrieri del Bronx (1982).

Helaas kon me deze film niet echt boeien. De actie is matig, het acteerwerk redelijk, maar voor de rest is het weinig bijzonders.

2,0 *

avatar van perceived
Pulp de Luxe!

Super sfeervol filmpje dat erin ging als koek. Compleet onzinnig maar o zo smakelijk! Dit soort rip-offs bevallen me zelfs vaak beter dan hun Amerikaanse originelen. Deed me sterk denken aan I Nuovi Barbari (1983) , maar dan is 2019 - Dopo la Caduta di New York (1983) toch beter cq minder brak Mede daarom doe ik er nog een halfje erbovenop! 8/10*

avatar van Vilmkritikus
Heerlijk slechte B film ik heb ervan genoten al zal dat voornamelijk komen doordat ik niet geheel nuchter was toen ik deze film keek.

avatar van keimpeS
Prima pulp, heerlijk die jaren 80. Ik denk dat de generatie van nu deze films cult/pulp nooit zullen kunnen waarderen. Voor mij is het die heerlijke sfeer, foute karakters en dialogen, ook de soundtracks zijn geweldig. Ik heb er mij prima mee vermaakt! Duidelijke ripoff van mad max/ escape from New York!

avatar van VanRippestein
Leuke pulp in het straatje 'bronx warriors'. De vaart zit er goed in en het plot is zo absurd waardoor ik me geen moment verveelde. Ook de vreemde ondertoon om 1 vrouw de complete wereldpopulatie te laten baren zorgt voor extra vermaak en gefrons. George Eastman komt pas erg laat aanzetten maar de diverse sets en actiescenes compenseren dat. Erg vermakelijk.