Luca il Contrabbandiere (1980)

Alternatieve titels: Contraband | The Smuggler | The Naples Connection

Italië
Thriller

geregisseerd door Lucio Fulci
met Fabio Testi, Ivana Monti en Guido Alberti

Luca is een sigaretten- en dranksmokkelaar uit Napels. Samen met zijn broer is hij behoorlijk succesvol, maar op een dag wordt zijn broer in een hinderlaag gelokt en vermoord. Hij is niet de enige die vermoord wordt, de grote maffia bazen vallen bij bosjes. Niemand weet zeker wie verantwoordelijk is, maar Luca heeft wel een idee. Natuurlijk neemt Luca wraak.

avatar van Hemdale
Een mafia film van Lucio Fulci, wijkt helemaal af van zijn andere en bekendere films zoals The Beyond, maar toch vind ik de film niet slecht. Verhaal is misschien niet geweldig maar ik heb me nog best vermaakt tijdens het kijken van deze film.

avatar van kungfuzombie
Met natuurlijk weer het nodige bloedvergieten en zelf wat heuse "gore". Grappig filmpje!

avatar van Quentin
Mooi geschoten film, met wat mooie gore en actie-scenes. Wordt niet slecht geacteerd maar de engels-talig dub stoorde me ....... 3,0*

avatar van dutchtuga
Matige film die het aanzien nog waard is door de vertrouwde Fulci gore. Die scenes schieten er makkelijk bovenuit want verder is dit zo'n misdaad tv film die je weleens op de Rai Uno langs ziet komen. Matig acteerwerk, vreselijke soundtrack en visueel niets te bieden.

avatar van mikey
Deze film is net zo goor als Fulci's gemiddelde horrormateriaal. Het verhaal is best grappig en enerverend, ook het camerawerk is lekker retro. Tja die dubs zijn inderdaad irritant maar dat kon ik van te voren ook wel verzinnen. Jammer genoeg zou de film in de oorspronkleijke taal beter zijn gweest. 3***

Is de Nederlandse dvd te pruimen?

avatar van Quentin
Vreselijke Engelse dub (als enige audiokeuze)! Beeld is ook maar matig.

Heeft de US versie de Italiaanse dub dan?

Nee ook niet;
The dubbed English dialogue is sometimes unintentionally funny and consistently coarse. One wishes an Italian language option, with Fabio Testi's voice, were available. Clear, no distortion or hiss and Frizzi's music sounds great.

avatar van BwuceLi
De versie van Blue Underground is ook zwaar klote btw, maar al bij al nog interessant omdat ie samen met "Conquest", een andere vergeten Fucli film komt.
CONQUEST/ CONTRABAND LUCIO FULCI TWO-FER DVD - xploitedcinema.com

Een van de beste Fulci's die ik tot dusver zag.
In tegenstelling tot een aantal andere Fulci's nu wel een evenwichtig verhaal en opbouw. Uitermate vermakelijk ook en een prettig sfeertje weer, dat is ook waarom ik Fulci zo waardeer.
Die klotedubs daar raak je als Fulci 'fan' op een gegeven moment aan gewend en het gaat zelfs deel uit maken van het verwachtingspatroon en de sfeer.
De hoofdrollen zijn goed. Paar karakteristieke koppen, dat hoort natuurlijk bij dergelijk misdaad / maffia vermaak.

Wat een ontzettend gruwelijke scene die scene met die brander bij het gezicht van die beeldschone dame. En het duurt maar en het duurt maar. Brrr.

Deze Fulci verdient wel wat steun, dus ik zal royaal stemmen.

Een van de weinige niet-horror films die ik van Fulci zag, maar dat heeft geen invloed op de expliciete gore en hardheid van de film. Inderdaad redelijk consistent (de dub is genoeg over gezegd, gewoon een kwestie vaan aanpassen) verhaal, fraaie snelheid binnen en tussen de scenes. Met name de disco scene op ongeveer een kwartier film is geweldig, een van de beste Fulci scenes die ik zag.

Viel me trouwens op dat een van de politie inspecteurs Tarantino heette. Toch nog even gecheckt of Quentin Tarantino geen pseudoniem is die naar een figuur uit deze film vernoemd zou zijn, maar QT blijkt écht zo te heten.

voor 2 euro bij de mediamarkt arena gekocht. De kassiere geloofde haar ogen niet.

avatar van kirk douglas
voordat fulci vooral horror maakte is deze film hier erg goed. de gore is ook weer goed. maar deze film draait niet echt om de gore cenes maar heeft een voor fulci erg duidelijk en goed verhaal waar een lekkere vaart in zit zodat de film nooit saai word.

avatar van Peake
Een origineel idee van Fulci om poliziotteschi met zijn befaamde gore te combineren. Dit levert dan ook een aantal geweldige scenes op. Des te jammer dat het slappe verhaal en de tenenkrommende dub zijn goede bedoelingen nogal naar beneden halen.

Heerlijke film, weer van Fulci. Moet even op gang komen. Daarna is het een heerlijke ouwerwetse gangsterfilm, met de gore zoals alleen Fulic dat in beeld kan brengen. Wat wil je nog meer? Veel gore momenten dus, maar vooral de gezichtsverbranding is een nieuw hoogtepunt in gruwelijkheid.

Fulci is een held. 4 sterrren.

Redelijke film. Het verhaal is een beetje sloom en niet verrassend. De film wordt gered door Fulci zelf. Er zitten namelijke enkele zeer interessante scenes in. Echt Fulci, zoals de wraakactie aan de renbaan en het schieten door de hals van een maffiabaas. Super gemaakt !! Uiteraard is het filmwerk ook erg herkenbaar. Altijd inzoomen op de ogen.

avatar van ASman
Lekkere Fulci alweer.
Die typische sleazy sfeer zit er weer in. De gore spuit in sommige scènes weer alle kanten op. De setting is tenslotte ook te pruimen. Op het gebied van beklijvende en stijlvolle beelden is Fulci natuurlijk een meester.
Het verhaal natuurlijk een beetje standaard, maar een Italianen vs Corsicanen gangsterfilm gaat er altijd wel in.

Quentin schreef:
Nee ook niet;

Is er nog steeds nergens een Italiaanse versie te krijgen?

avatar van alexspyforever
Het zal wel zijn omdat ik niks heb met gangsterfilms heb of ze nu van Italië of Amerika komen dat ik hier dus geen hol aan vond. De Godfather films heb ik in een ver verleden allemaal wel eens gezien en dacht toen dat ze goede films waren. Mijn filmsmaak is danig gewijzigd door de jaren heen, zodanig dat ik een afkeer heb gekregen van films over de maffia. Waarom ik deze toch een kans heb gegeven ondanks dat dit gegeven? Het was de enige film van Fulci die ik hier nog had liggen en nog niet had gezien en ook las ik over de gore. Nuja de gore was inderdaad wel goed en het vrouwelijk naakt een leuk bonus. Het verhaal is echter saai en de karakters nog saaier. Het was zodoende een lang anderhalf uur.