Gokudô Sengokushi: Fudô (1996)

Alternatieve titel: Fudoh: The New Generation

Japan
Actie / Misdaad

geregisseerd door Takashi Miike
met Shosuke Tanihara, Riki Takeuchi en Kenji Takano

Fudoh is op jonge leeftijd getuige van hoe zijn vader -een yakuza-leider- zijn grote broer op laffe wijze vermoordt vanwege een fout die tegen de haren van een andere bende instreek. Tien jaar later bestuurt Fudoh meedogenloos, met behulp van een mobieltje, vanuit de schoolbanken zijn eigen bende, bestaande uit onschuldig ogende tienermeisjes en basisschoolleerlingen met geweren in hun gekleurde rugzakjes. Hij zint op wraak en wil de oude tradities als de toren van Babylon omgooien en de huidige yakuza-leiders vernietigen. Het oude bloed moet -haast letterlijk- vervangen worden door nieuw. Als Fudoh's vader achter zijn zoon's snode plannen komt, schakelt hij diens halfbroer in om hem te vermoorden.

voor mij zijn beste film.
de andere films zijn mij vaak te vaag, maar deze kijkt lekker weg.
wil nog wel izo bekijken, maar die is helaas niet in europa verkrijgbaar.

avatar van Mochizuki Rokuro
Wat zullen we nu beleven! Weer een goede Miike!

Ik was/ben eigenlijk niet zo op de hoogte van de heersende opinie over de verschillende Miike's hier op MM, maar zie dat meer blij worden van deze film en hij ook bekend is als een van zijn betere. Wat mij betreft na Gozu zijn beste (toegegeven: ik zag ze natuurlijk nog lang niet allemaal).

Weinig minpunten, al vond ik de hoofdrolspeler (en dat vind ik wel vaker) erg vlak en vond ik ook de worstelaar Aizome een misser.

Pastichio Rocker
Deze film was mijn eerste kennismaking met Takashi Miike. Ik kreeg de film gratis bij een andere videoband die ik in Amsterdam bij de Boudisque kocht, heel wat jaartjes geleden.

In eerste instantie heb ik 'm eerst een paar weken in de kast laten staan, want wat moest ik met zo'n rare Japanse erotica-film. Ja, het was een vrij misleidende hoes met een dame met een ontbloot bovenlichaam op de voorkant, vandaar.

Maar toen ik 'm dan toch eens op een regenachtige zondagmiddag opzette ging er een wereld voor me open! Over-the top geweld, bloed, bizarre karakters, hermafrodieten, incest, maf verhaal, foute soundtrack en nog meer van dat soort ongein! Heerlijk. Mijn interesse voor Miike en andere Aziatische films was gewekt.

Dit blijft toch een van de betere films van Miike. Waar sommige scenes in zijn films nog wel eens langdradig en uitgerekt zijn, ligt hier het tempo verbazingwekkend hoog. De ene na de andere geweldsuitbarsting spat van het scherm en je hebt nauwelijks tijd om op adem te komen of met je ogen te knipperen. Nee, je zult je niet snel vervelen bij deze film.

Ook met de humor zit het wel snor. Een schoolmeisje die met haar vagina een dodelijke blaaspijp bedient is al hilarisch, en dan blijkt ze ook nog eens een hermafrodiet te zijn! De grote reus zorgt ook nog eens voor extra vertier elke keer als hij een massagesalon verlaat en iedereen in elkaar beukt die hem voor de voeten loopt, en er zit een ontzettend droge grap in wanneer hij een 'bal' wegtrapt.

Het viel me trouwens ook op dat er aardig wat stijlistische shots inzitten, zoals de shoot-out in de openbare toiletruimte. Ziet er geweldig uit die scene. Of de inventieve moorden op de Yakuza-leden en de ontploffende motor. Zeer vermakelijk gefilmd allemaal!

Conclusie: een heerlijk bizarre film zoals alleen Miike dat kan. Zeker eentje die ik nog wel vaker uit de kast zal trekken. Aan te raden is om deze film met een stel vrienden en een krat bier te bekijken, vooral als ze niet bekend zijn met de films van Miike! Een betere introductie is er niet.

avatar van Goldenskull
Opnieuw een bizarre Miike en ook een hele vermakelijke. Vond alleen het einde wel een tikkeltje lame en dat van die hermafrodiet Ik zag het zo hard aankomen, maar het werd echt té droog gebracht Vond alleen die seksscène erna overbodig en best wel pervers Maar goed, één van de betere Miike's.

(Kleine) 4,0*

avatar van Ramon K

Helemaal mee eens. Heerlijke maffe film die enkel naar het einde toe een beetje inzakt.

avatar van wibro
Pas mijn 3e film van Mikii die ik gezien heb, maar zeker niet onaardig. In ieder geval beter dan Visitor Q die mij niet zo kon bekoren. Sommige scènes waren erg bizar maar wel komisch. Diepgang moet je in deze film niet zoeken. Ik zie deze film daarom ook als puur amusement maar dan wel het betere amusement.
btw Ik moest toch wel erg aan Kill Bill van Tarantino denken bij het zien van deze film.

Pastichio Rocker
Maar Fudoh was heel wat jaartjes eerder dan Tarantino's film, dus Kill Bill lijkt dan meer op deze in plaats van andersom.

Pastichio Rocker schreef:

Uiteraard Ik wilde hiermee zeer voorzichtig uitdrukken dat Kill Bill eigenlijk maar jatwerk is. Tarantino moet zeer goed op de hoogte geweest zijn van het werk van Mikii alvorens hij Kill Bill maakte.

Mikii?

avatar van wibro

Moet uiteraard "Miike" zijn.

avatar van Ramon K

Maar toch echt geen jatwerk van Miike. Dan moet je toch echt bij de jaren 70 cinema uit Japan en HK zijn. Misschien heeft Miike enkel een klein beetje invloed op een scene her en der gehad.

avatar van Black Math
Leuk!

Heerlijk over the top, met een paar geniale vondsten, die in menig post hierboven al uitgebreid opgenoemd worden. Bepaalde scènes bevielen me ook in stilistisch opzicht erg, zoals de scènes in het computerlokaal met al die tekst die op de beeldschermen scrollt.

Klein minpuntje is dat het een tikkeltje langdradig wordt richting het einde, waar de gekte wat lijkt af te nemen en het geheel wat voorspelbaarder wordt.

De soundtrack bleek ik al te kennen. Ooit een hele zooi aan soundtracks van Ishikawa gedownload, die ook de soundtracks van menig Tsukamoto-film heeft verzorgd en die me erg bevielen. Zo ook deze, al had die wat prominenter in de film gemogen van mij.

Prima pulp, verslaat wat mij betreft Machete ruim, om maar eens een andere film op te noemen die ook in het pulpgenre zit en die ik recent heb gezien. 4* voor Fudoh.

avatar van Inland Rabbit
Leuke Miike, maar nu niet direct heel bijzonder. Naja er gebeuren onderweg genoeg weirde dingen, maar de film moet het toch hebben van een coolness factor, harde actie en te rood bloed. Leuk tussendoortje, dat wel.

avatar van Lil Funk
Mischien wel de meest maffe Miike die ik heb gezien, en wat een geweldige opening, met de
De "koffie" en en stripclub scenes!
Verder was alleen jammer dat de hoofdrol speler niet echt weet te boeien, Riki Takeuchi een te kleine rol heeft, het verhaal zo simpel was, en dat het einde gewoon ronduit jammer is.
al met al een zeer vermakkelijke miike om met wat vrienden te kijken.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Leuke Miike. Waarin hij een van de dingen dloet waar hij goed in is. Een uitgangspunt nemen wat misschien wel een beetje taboe is, kinderyakuza's in dit geval, en daar dan mee spelen, kijken hoever je kunt komen. Het levert een erg vermakelijke film op, vooral in de actiescenes die op dat uitgangspunt gebaseerd. Het is eerder gezegd: de film verliest wat stoom tegen het einde. Maar als geheel, een leuke vindingrijke film.

Ruime 3.5*