Gokudô Sengokushi: Fudô (1996)

Alternatieve titel: Fudoh: The New Generation

Japan
Actie / Misdaad

geregisseerd door Takashi Miike
met Shosuke Tanihara, Riki Takeuchi en Kenji Takano

Fudoh is op jonge leeftijd getuige van hoe zijn vader -een yakuza-leider- zijn grote broer op laffe wijze vermoordt vanwege een fout die tegen de haren van een andere bende instreek. Tien jaar later bestuurt Fudoh meedogenloos, met behulp van een mobieltje, vanuit de schoolbanken zijn eigen bende, bestaande uit onschuldig ogende tienermeisjes en basisschoolleerlingen met geweren in hun gekleurde rugzakjes. Hij zint op wraak en wil de oude tradities als de toren van Babylon omgooien en de huidige yakuza-leiders vernietigen. Het oude bloed moet -haast letterlijk- vervangen worden door nieuw. Als Fudoh's vader achter zijn zoon's snode plannen komt, schakelt hij diens halfbroer in om hem te vermoorden.

Leuke film, niet zo speciaal als audition, maar toch leuk. Leuke vondsten en af en toe lekker freacky. Deze film is gebaseerd op een japanse comic, wat duidelijk te zien is aan de film. Hij zou het volgens mij ook wel erg goed doen als manga.

LauraPalmer schreef:

??? Dit volg ik ff niet...

Manga = Japanse comic

avatar van JayLunar
Ik vind dit tot nu toe de beste film van Miike. Erg vermakelijk, gestileerd, inventief en heerlijk over-the-top (minder overdreven dan Koroshiya Ichi). Heb bovendien meerdere malen in een deuk gelegen. 4*

avatar van Macmanus
Ze bedoelt natuurlijk een manga film, jaylunar, kon je zelf ook wel verzinnen natuurlijk.

Macmanus schreef:

Jah, okay. Maar als het gebaseerd is op een Japanse comic is het al een 'Manga-film'...

avatar van pjotr
LauraPalmer bedoelde gewoon een animé (- dus een tekenfilmversie)

avatar van Hemdale
Leuke film! En wat een originele seksscene!

Verfijnd gebracht, heel stijlvol, levert bij momenten mooie beelden op.
Muziek was wel toepasselijk.

Maar het verhaal op zich heeft niet veel te bieden, alleszins niet origineel en dikwijls voorspelbaar.

Naar het einde toe werd dat toch vervelend, daarom (met moeite) 3 sterren.

Audition vind ik dan toch beter...

avatar van pascal83
ik heb een versie van frs gezien, en die was helaas zwart/wit ... hebben meer mensen dit zelfde probleem gehad? of weet iemand hoe ik dat probleem kan verhelpen... laat een prive bericht achter. alvast bedankt

avatar van Goodfella
Vermakelijk, maar Miike kan beter..

Zeer leuke Miike film. Verbaast me niks dat dit gebaseerd is op een manga. Heerlijk over-the-top en net zoals JayLunar meermaals in een deuk gelegen. I'm sorry, I'm having my period, juist ja .

Miike weet alles met veel stijl te brengen, en het hele kinderyakuza gegeven maakt de film wild en gek genoeg om je 100 minuten niet te hoeven vervelen. Enkele zeer coole actiescenes, gekke vondsten en 'pose'scenes maken van deze Miike weer een zeer aangenaam spektakelstuk.

4*, voor heerlijk entertainment.

avatar van balosa
soms grappige, bijzondere scene's die je niet snel in andere films tegenkomt, ook bevat de film wat gore scene's maar niet extreem, die ene sex scene was ook apart, door de voorspelbare en ongeloofwaardige plot 3*

Reinbo
Zoals bij zovele is het eerdere werk het beste, heerlijk fout, origineel en sexy.

4+*

Had er weer een keertje zin in.

Meer en meer vallen mij de typische "manga" elementen op die in een live action film toch erg out of place lijken. Soms kleine dingetjes, zoals het zogenaamd sexy jurkje van de lerares. In de meeste mangas schering en inslag, maar in live action kijk je toch even raar .

Blijft geweldig vermaak dit. Miike plaatst z'n gore en extreem geweld buiten het typische horror kader, waardoor alles veel meer effect heeft. Niet dat het echt gory is, maar als die oude Fudoh het hoofd van z'n zoon op de tafel plaatst is dat toch gewoon tien keer leuker als de zoveelse uitpuilende zombie.

Geinig filmpje, erg veel leuke touches die het geheel boeiend houden, puur Miike entertainment. 4* blijven zeker staan, jammer van het weer veel te lage gemiddelde. Vooral allemaal Groundhog Day blijven kijken

djelle
Dit was echt een te gekke Miike! Zou hem dolgraag eens herzien. Ik was destijds erg geschokt van de hoge dosis gewelddadigheid en onbeschaamde seks. Voor het realiteitsgehalte moet je alvast niet kijken. Een meisje dat pijltjes schiet met haar vagina. Je moet er maar opkomen... Het gemiddelde ligt hier eerder verrassend hoog vind ik.

avatar van Martin Van K
De beste Miike die ik al gezien heb. Bij momenten enorm grappig, en op andere ogenblikken werd ik overbluft door het geweldadig en opwindend karakter van de film.

4* voor deze heerlijke trip!

avatar van remorz
Had deze al een tijdje liggen en het was alweer een tijdje geleden sinds mijn laatste Miike, maar na Fudoh krijg je er toch echt weer zin in meer van de man te bekijken.

Razende yakuza's, lekker grof geweld, overdadige bloedstroom (zelfs wanneer je het niet verwacht ), enkele zeer memorabele, absurde scenes en ondanks technische gebreken zeer stijlvol.

Zat gedurende het eerste uur tegen de 4,5* aan maar zakt dan toch een beetje in. Dikke 4*

idd vermakelijke film, lekker overdreven alles en me goed vermaakt

avatar van dutchtuga
Vervelende film die wordt afgewisseld met een paar erg sterke scenes. De vergiftigingsscene bijvoorbeeld is een lust, net als nog een aantal andere scenes, maar ik vond het merendeel van de film één grote show off van 'stoere' yakuzas maar dan een beetje stijlloos en vooral niet stoer dus. Jammer want deze interessant doenerij haalde mijn interesse vaak weg van de film. Het absurde in een aantal scenes is leuk maar Miike heeft in dit opzicht veel beter werk afgeleverd.

avatar van Ozarklynch
Een licht teleurstellende Miike die me met het clichématige 'hier zat meer in' gevoel achter liet.

Vond het allemaal een beetje rommelig ogen. Alsof alles binnen een te korte tijdsspanne moest worden afgewerkt. Vooral op gebied van editing heeft Miike een flinke stap voorwaarts gemaakt als je naar bv. een Odishon kijkt. Dit filmpje liep niet zo lekker, de flow ontbrak zeg maar.

Aan originaliteit echter geen gebrek. Wat heb ik vaak in mezelf - hoe komt ie er op - liggen mompelen. Een handvol werkelijk memorabele scènes trekken de score dan ook flink naar omhoog. 't Is geen Gozu, die me qua humor beter ligt en een totaal andere en obscuurdere vorm van absurdisme hanteert, maar allerminst een patent portret binnen het high-violence met een knipoog kader.

Ondanks wat onvolmaaktheden, schoonheidsfoutjes of hoe je het ook noemen wil. Eerder a matter of time lijkt 't wel, toch weer een vermakelijk filmpje dat zich bovenaan in de 3,5* categorie mag nestelen.

kiriyama
Heerlijk freaky Miike weer met enkele originele en leuke ideeen. Het meisje dat pijltjes vanuit haar vagina schiet bijvoorbeeld. Ook een paar erg vermakelijke moorden zoals in de politiewagen en daarbij een leuk gegeven. Kinder-yakuza heb ik toch nog niet eerder gezien.

Ook in deze Mike hoef je niet te zoeken naar afwerking of een diep doordacht verhaal. Gewoon verstand op nul en genieten maar, iets waar Miike de koning in is. Er zaten zoals gewoonlijk ook weer genoeg saaie scenes in maar het geheel is zeker boeiend genoeg. Lang niet de beste Miike maar wel een waardige toevoeging op z'n CV.

avatar van sinterklaas
Weer een leuke Miike film. Het was niet een van zijn beste maar het was toch weer leuk vermaak. Het begin in die badkamer was al een coole opening van de film. En voor de rest zaten er nog leuke bizare stukken in oameid die pijltjes met haar vagina schiet, een vent die wel 10 liter bloed uitkotst, een hermafrodiete vrouw, kind-yakuza's die met een hoofd voetballen en ga zo maar door. Ook vond ik die reus erg grappig.

Riki Takeuchi speelde ook weer goed, al speelde hij niet de hoofdrol zoals op de hoes vermeld staat.

Gewoon weer een vermakelijke Yakuza film, de vierde film die ik van Miike heb gezien. Dat schiet niet echt op. Ik moet er gauw meer van hem zien.

Zie trouwens op IMDB dat er nog twee vervolgen hiervan zijn gekomen. Maar ik kan nergens de posters vinden zodat ik ze kan toevoegen.

avatar van mikey
Een verhaal van 'het zal wel', veel extreem gedoe waarvan het zo schokkend is dat het me helemaal niets doet. Onzalig geweld, veel seksisme, absurde moorden en ander geil vertier. camerawerk is wel effectief maar verre van speciaal.. mwah leuk voor een puberaal avondje onderbroekenlol en gegniffel vanachter je oksel. ***

avatar van sinterklaas
Er zijn zoooooooo weinig pubers die films van Miike kennen

avatar van mikey
Wel jammer want die kunnen hun lol op. Best wel een lachen-kerel die Miiki.

avatar van sinterklaas
Ja maar de meeste pubers houden niet van "spleetogen films" die houden het liever bij die Amerikaanse entertainment. Zonde gewoon wat ze missen.

avatar van maxcomthrilla
Grappige Miike - film die niet helemaal weet te overtuigen omdat er filmisch niet altijd gepoogd wordt om het beste van een scene uit de kast te halen. Het leukste gedeelte is als Fudoh zijn bendeleden activeert om mensen uit te schakelen. Op de meest vreemde manieren komt men hier aan zijn eind met als hoogtepunt die absurde situatie in die auto en uiteraard het meisje dat mensen uitschakeld met behulp van een four wheel aangedreven kutje. Maar ook fijn hoe naderend onheil belicht wordt: een man belt vanuit de wc `s naar zijn opdrachtgever als er plotseling geluiden klinken...

De wraakacties, de muziek...Het past allemaal wel in het sfeertje. Al miste ik net die genadeloosheid bij de moordenaars. Misschien wel omdat Miike ervoor kiest om soms wat absurde humor toe te voegen. Wat vaak werkt, maar niet altijd. Daarbij vond ik dat er maar matig gebruik werd gemaakt van de grappige verschijning van die brede, zwarte en sterke man. 3,5*

avatar van 606
erg leuke film met veel bloed en actie.

4 sterren

ps is er ook een vervolg vanwege het open einde

avatar van Goto
Er zijn nog 2 vervolgen maar die zijn moeilijk te krijgen. Weet verder ook niet hoe het verhaal daarin verdergaat.

avatar van sinterklaas
De 2 vervolgen staan niet eens op Moviemeter! Posters ervan zijn over het hele internet ook niet te vinden. Anders konden ze wel even toegevoegt worden.