National Treasure (2004)

Actie / Avontuur

geregisseerd door Jon Turteltaub
met Nicolas Cage, Diane Kruger en Sean Bean

Benjamin Franklin Gates komt uit een familie vol schattenzoekers. Alle familieleden hebben hetzelfde levensdoel gehad: het vinden van een oorlogsbuit die na de Revolutie door de Founding Fathers werd verstopt. Ben staat op het punt om de schat te vinden, maar wordt verraden door twee vrienden die de schat zelf willen hebben. Om de schat zo snel mogelijk te vinden, moet Ben eerst een goed bewaakt document stelen, wat helaas tot gevolg heeft dat ook het FBI hem op de hielen zit.

avatar van pollyke
'k vond hem best spannend. Ik had altijd het gevoel dat elke deur van de tempel/tombe/schip... ging toeslaan en ze vast zaten

Sean Bean ziet er ook echt uit als de bad guy en heeft zn rol niet gestolen. In Lord of the Rings was ie ook al niet te vertrouwen
en zoals in elke film; the good guys win!

avatar van panax
hele leuke film,genoeg avontuur,leuke mysterie ,oke dus!!!

avatar van Al DeNiro
Dit was toch dé avonturen film bij afwezigheid van Indiana Jones en The Mummy. Stukje tempeliers-geschiedenis in begin is sterk gedaan en verder ook mooie locaties en raadsels. Diana Kruger is hier ook om op te vreten

avatar van kalehein
Kan bij lange na niet tippen aan Indiana Jones, maar is wel een redelijk geslaagde poging daartoe.
Cage is nu eenmaal een acteur die je moet liggen. Zijn slome gepraat het 'zielig' uit de ogen kijken dien je voor lief te moeten nemen.

avatar van Daan258
Na jaren weer is een x gekeken en het blijft gewoon een lekker avontuur filmpje.
Zit een lekker tempo in de film, al het die van mij wel iets korter gemogen. acteerwerk was ook prima. Nicolas Cage deed het weer goed, vind hem altijd wel een leuke acteur.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Nicolas Cage speelt een kruising tussen Indiana Jones en Robert Langdon in een avontuurlijke film die met momenten wel te braaf is, maar toch net voldoende ritme kent voor het genre om er van te kunnen genieten. Sean Bean is weer de slechterik van dienst en Diane Kruger de mooi wezende tegenspeler van Cage. De film heeft een groot Disneygehalte. Daardoor zal het ongetwijfeld veel kijkers aantrekken en denkelijk ook veel op tv te zien zijn. Maar ik had iets meer verrassing en meer pit verwacht. Leuk voor een keer, maar meer dan een blockbuster is het niet.

Nou, 10 jaar na datum toch maar even gekeken. Vermakelijke film en leuk om Sean Bean te zien. Ik vond het allemaal net te makkelijk gaan. Ik bedoel kom op Ze stelen de Declaration of Independence zo "simpel" met z'n 2en, zijn geen nationaal nieuws, confrontatie met de bad guys steeds op hetzelfde moment. Is de VS zo'n klein land? Oh, ook teveel VS verheerlijking. Aan het eind wanneer de treasure gevonden is "wow change for mankind" of iets in die richting". Beetje onnodig melodrama en hoezo voor mankind?

avatar van Marino96
National treasure is een van de beste nicolas cage film die ik ken. Hij acteert goed en het verhaal is ook goed. Wel vind ik dat nicolas cage wel heel snel moeilijke raadsel ontcijfert en dat maakt het iets ongeloofwaardiger.

Ondanks dat was het een leuke actie/thrillerfilm om naar te kijken 4.0 sterren

Ik vond het een dusdanog saaie film dat ik na een half gestopt ben met kijken

Leuke avonturenfilm. Hier en daar erg ongeloofwaardig (hoe wist de bad guy Sean Bean immers dat er nog een speciale bril was om de aanwijzingen naar de locatie van de schat te kunnen lezen? En meer nog: hoe kon hij weten dat Nicholas Cage dat ding al in zijn bezit had?).
Desalniettemin heb ik me uitstekend vermaakt.

Deze productie voor het eerste gezien in 2004 in een bioscoop in Münster. Natuurlijk in een nagesynchroniseerde versie. Afschuwelijk: ik begrijp die Duitsers niet. Gelukkig hier later nog een keer herzien. Op zichzelf een opwindende en boeiende avonturenfilm in Indiana Jones stijl, ook al was het allemaal voorspelbaar en leken de actiescènes wel wat in elkaar gepropt te zijn.

avatar van Mochizuki Rokuro
Ik dacht dat SBS was gestopt om Hart van Nederland tijdens de film uit te zenden, maar blijkbaar niet...

edit: En dan ook nog Shownieuws...

Nog een keer opnieuw bekeken.
Vond de film 2e x een stukje leuker misschien omdat ik nu wat meer om riley zijn grappen kon laggen.
Er zaten hier en daar wel wat fouten in maar het verhaal was top , zeker kijken dus !

De film krijgt net een voldoende door alle mooie locaties waar gefilmd is. Het verhaal zelf is niet schokkend.

avatar van soom
Leuk!! Nic en Diane zijn cool. Het verhaal komt wel wat stroef op gang, maar naarmate het einde in zicht komt, komt er meer spanning en sensatie naar voren. Vooral het eindgedeelte en de daaropvolgende scenes waren echt heel toppie, maar de aanloop ernaartoe kent wat mankementen. Het absolute eind is dan wel weer net zo zo, daar had misschien ende zeker wel wat meer aandacht aan besteed mogen worden. Het was na de climax wel erg makkelijk inenen. Hoe dan ook. National Treasure doet wat het moet doen. Het kent echt geen enkele verrassing, maar het loopt op het begin en enigszins het einde na, wel als een goed geoliede film recht op z'n doel af. In het genre waar ik dit onder toebedeel, is het leuk maar er zijn betere films en figuren, zoals Pan en Jack Sparrow.

avatar van Atheistus
Geinig maar niet echt spannend. Gewoon weer een Indiana Jones verhaaltje.

MaartenTuinstra
Erg fijn, vlot geschoten Jones/Da Vinci-achtig filmpje.

Dat het verhaal erg clichématig is en soms wat chaotisch overkomt moet je kunnen verkroppen, maar daarbuiten speelt de cast goed, zijn de locaties mooi en komt er eens stukje interessante geschiedenis aan bod.

TMP
Aardige avonturenfilm, die doet denken aan de verhalen van Dan Brown en Indiana Jones. De puzzelstukjes vallen hier en daar wel erg snel op hun plek, maar anderzijds blijft daardoor het tempo wel lekker hoog liggen. Veel bekende gezichten, hoewel de meeste acteurs wel eens betere rollen hebben gespeeld. Kruger is hier wel zeer charmant en speelt haar rol goed. De meeste personages komen echter niet heel erg goed uit de verf. Dat geeft niet, want de film weet toch voldoende te vermaken.

avatar van Gerlof1378
Erg leuke en mooi gemaakte avonturenfilm, en ik ben geen Nicolas Cage fan maar deze film is hij goed te pruimen. Ook de rest van de cast speelt leuk en goed en vooral Diane Kruger is een plezier om naar te kijken. Het verhaal vond ik ook wel goed gedaan en bedacht over de grote schat die door de Knight Templars naar Amerika word gebracht en later door de Vrij Metselaars wordt verborgen uit handen van de telkens weer veranderende vijand. Erg interessant om daar wat meer van te weten, ik lees ook wel boeken hierover en dat is zeer de moeite waard als je van dat soort boeken houd natuurlijk. Ook de setting en de cgi effecten waren erg goed, echt een mooie film om te zien en ook deel 2 is ok niet super maar leuk en deel 3 zal er misschien ooit ook nog wel eens komen al zijn ze daar al vele jaren mee bezig. Wat ook wel leuk is om te weten is dat de schrijvers van dit verhaal nu bezig zijn met de filmversie van de game Uncharted maar afijn dat is ook al een project wat al vele jaren bezig is.

avatar van IH88
“Who wants to go down the creepy tunnel inside the tomb first?”

Leuke avonturenfilm. De hele zoektocht naar een schat zit goed in elkaar, en de aanwijzingen die Gates (Cage) moet volgen om de schat te vinden zijn best interessant. Cage speelt opvallend ingetogen en dan is hij vaak op zijn best. Bartha zorgt voor de humor en Kruger is ook goed. Sean Bean mag weer de bad guy spelen, en dat kan de man natuurlijk in zijn slaap.

Echt spannend wil het niet worden, maar als avonturenfilm is National Treasure zeker geslaagd. Met het stelen van de Declaration of Independence als hoogtepunt. Doordat de aanwijzingen zich vaak bevinden in historische gebouwen en locaties ziet de film er ook nog mooi en sfeervol uit. Nee, National treasure doet niet veel verkeerd.

vandaag om 02:18 uur