ad

Geregisseerd door: Jon Turteltaub

Met onder meer: Nicolas Cage, Diane Kruger en Sean Bean

Releasedatum: 19 november 2004

Over National Treasure

"The greatest adventure history has ever revealed."

Benjamin Franklin Gates komt uit een familie vol schattenzoekers. Alle familieleden hebben hetzelfde levensdoel gehad: het vinden van een oorlogsbuit die na de Revolutie door de Founding Fathers werd verstopt. Ben staat op het punt om de schat te vinden, maar wordt verraden door twee vrienden die de schat zelf willen hebben. Om de schat zo snel mogelijk te vinden, moet Ben eerst een goed bewaakt document stelen, wat helaas tot gevolg heeft dat ook het FBI hem op de hielen zit.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van pollyke

pollyke

'k vond hem best spannend. Ik had altijd het gevoel dat elke deur van de tempel/tombe/schip... ging toeslaan en ze vast zaten

Sean Bean ziet er ook echt uit als de bad guy en heeft zn rol niet gestolen. In Lord of the Rings was ie ook al niet te vertrouwen

en zoals in elke film; the good guys win!

avatar van panax

panax

hele leuke film,genoeg avontuur,leuke mysterie ,oke dus!!!

avatar van Al DeNiro

Al DeNiro

Dit was toch dé avonturen film bij afwezigheid van Indiana Jones en The Mummy. Stukje tempeliers-geschiedenis in begin is sterk gedaan en verder ook mooie locaties en raadsels. Diana Kruger is hier ook om op te vreten

avatar van kalehein

kalehein

Kan bij lange na niet tippen aan Indiana Jones, maar is wel een redelijk geslaagde poging daartoe.

Cage is nu eenmaal een acteur die je moet liggen. Zijn slome gepraat het 'zielig' uit de ogen kijken dien je voor lief te moeten nemen.

avatar van Daan258

Daan258

Na jaren weer is een x gekeken en het blijft gewoon een lekker avontuur filmpje.

Zit een lekker tempo in de film, al het die van mij wel iets korter gemogen. acteerwerk was ook prima. Nicolas Cage deed het weer goed, vind hem altijd wel een leuke acteur.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Nicolas Cage speelt een kruising tussen Indiana Jones en Robert Langdon in een avontuurlijke film die met momenten wel te braaf is, maar toch net voldoende ritme kent voor het genre om er van te kunnen genieten. Sean Bean is weer de slechterik van dienst en Diane Kruger de mooi wezende tegenspeler van Cage. De film heeft een groot Disneygehalte. Daardoor zal het ongetwijfeld veel kijkers aantrekken en denkelijk ook veel op tv te zien zijn. Maar ik had iets meer verrassing en meer pit verwacht. Leuk voor een keer, maar meer dan een blockbuster is het niet.

avatar van acisiz

acisiz

Nou, 10 jaar na datum toch maar even gekeken. Vermakelijke film en leuk om Sean Bean te zien. Ik vond het allemaal net te makkelijk gaan. Ik bedoel kom op Ze stelen de Declaration of Independence zo "simpel" met z'n 2en, zijn geen nationaal nieuws, confrontatie met de bad guys steeds op hetzelfde moment. Is de VS zo'n klein land? Oh, ook teveel VS verheerlijking. Aan het eind wanneer de treasure gevonden is "wow change for mankind" of iets in die richting". Beetje onnodig melodrama en hoezo voor mankind?

avatar van Marino96

Marino96

National treasure is een van de beste nicolas cage film die ik ken. Hij acteert goed en het verhaal is ook goed. Wel vind ik dat nicolas cage wel heel snel moeilijke raadsel ontcijfert en dat maakt het iets ongeloofwaardiger.

Ondanks dat was het een leuke actie/thrillerfilm om naar te kijken 4.0 sterren

avatar van Eric001

Eric001

Ik vond het een dusdanog saaie film dat ik na een half gestopt ben met kijken

avatar van phijay

phijay

Leuke avonturenfilm. Hier en daar erg ongeloofwaardig (hoe wist de bad guy Sean Bean immers dat er nog een speciale bril was om de aanwijzingen naar de locatie van de schat te kunnen lezen? En meer nog: hoe kon hij weten dat Nicholas Cage dat ding al in zijn bezit had?).

Desalniettemin heb ik me uitstekend vermaakt.

gauke

Deze productie voor het eerste gezien in 2004 in een bioscoop in Münster. Natuurlijk in een nagesynchroniseerde versie. Afschuwelijk: ik begrijp die Duitsers niet. Gelukkig hier later nog een keer herzien. Op zichzelf een opwindende en boeiende avonturenfilm in Indiana Jones stijl, ook al was het allemaal voorspelbaar en leken de actiescènes wel wat in elkaar gepropt te zijn.

avatar van Mochizuki Rokuro

Mochizuki Rokuro

Ik dacht dat SBS was gestopt om Hart van Nederland tijdens de film uit te zenden, maar blijkbaar niet...

edit: En dan ook nog Shownieuws...

avatar van Zwiggel

Zwiggel

Nog een keer opnieuw bekeken.

Vond de film 2e x een stukje leuker misschien omdat ik nu wat meer om riley zijn grappen kon laggen.

Er zaten hier en daar wel wat fouten in maar het verhaal was top , zeker kijken dus !

avatar van shrink

shrink

De film krijgt net een voldoende door alle mooie locaties waar gefilmd is. Het verhaal zelf is niet schokkend.

avatar van soom

soom

Leuk!! Nic en Diane zijn cool. Het verhaal komt wel wat stroef op gang, maar naarmate het einde in zicht komt, komt er meer spanning en sensatie naar voren. Vooral het eindgedeelte en de daaropvolgende scenes waren echt heel toppie, maar de aanloop ernaartoe kent wat mankementen. Het absolute eind is dan wel weer net zo zo, daar had misschien ende zeker wel wat meer aandacht aan besteed mogen worden. Het was na de climax wel erg makkelijk inenen. Hoe dan ook. National Treasure doet wat het moet doen. Het kent echt geen enkele verrassing, maar het loopt op het begin en enigszins het einde na, wel als een goed geoliede film recht op z'n doel af. In het genre waar ik dit onder toebedeel, is het leuk maar er zijn betere films en figuren, zoals Pan en Jack Sparrow.

avatar van Atheistus

Atheistus

Geinig maar niet echt spannend. Gewoon weer een Indiana Jones verhaaltje.

avatar van MaartenTuinstra

MaartenTuinstra

Erg fijn, vlot geschoten Jones/Da Vinci-achtig filmpje.

Dat het verhaal erg clichématig is en soms wat chaotisch overkomt moet je kunnen verkroppen, maar daarbuiten speelt de cast goed, zijn de locaties mooi en komt er eens stukje interessante geschiedenis aan bod.

avatar van TMP

TMP

Aardige avonturenfilm, die doet denken aan de verhalen van Dan Brown en Indiana Jones. De puzzelstukjes vallen hier en daar wel erg snel op hun plek, maar anderzijds blijft daardoor het tempo wel lekker hoog liggen. Veel bekende gezichten, hoewel de meeste acteurs wel eens betere rollen hebben gespeeld. Kruger is hier wel zeer charmant en speelt haar rol goed. De meeste personages komen echter niet heel erg goed uit de verf. Dat geeft niet, want de film weet toch voldoende te vermaken.

avatar van Gerlof1378

Gerlof1378

Erg leuke en mooi gemaakte avonturenfilm, en ik ben geen Nicolas Cage fan maar deze film is hij goed te pruimen. Ook de rest van de cast speelt leuk en goed en vooral Diane Kruger is een plezier om naar te kijken. Het verhaal vond ik ook wel goed gedaan en bedacht over de grote schat die door de Knight Templars naar Amerika word gebracht en later door de Vrij Metselaars wordt verborgen uit handen van de telkens weer veranderende vijand. Erg interessant om daar wat meer van te weten, ik lees ook wel boeken hierover en dat is zeer de moeite waard als je van dat soort boeken houd natuurlijk. Ook de setting en de cgi effecten waren erg goed, echt een mooie film om te zien en ook deel 2 is ok niet super maar leuk en deel 3 zal er misschien ooit ook nog wel eens komen al zijn ze daar al vele jaren mee bezig. Wat ook wel leuk is om te weten is dat de schrijvers van dit verhaal nu bezig zijn met de filmversie van de game Uncharted maar afijn dat is ook al een project wat al vele jaren bezig is.

avatar van IH88

IH88

“Who wants to go down the creepy tunnel inside the tomb first?”

Leuke avonturenfilm. De hele zoektocht naar een schat zit goed in elkaar, en de aanwijzingen die Gates (Cage) moet volgen om de schat te vinden zijn best interessant. Cage speelt opvallend ingetogen en dan is hij vaak op zijn best. Bartha zorgt voor de humor en Kruger is ook goed. Sean Bean mag weer de bad guy spelen, en dat kan de man natuurlijk in zijn slaap.

Echt spannend wil het niet worden, maar als avonturenfilm is National Treasure zeker geslaagd. Met het stelen van de Declaration of Independence als hoogtepunt. Doordat de aanwijzingen zich vaak bevinden in historische gebouwen en locaties ziet de film er ook nog mooi en sfeervol uit. Nee, National treasure doet niet veel verkeerd.

avatar van Bantavoer

Bantavoer

Toen ik de titel zag en de hoofdrolspeler (Nicolas Cage) dacht ik: als het maar iets is en niet een slap aftreksel van Indiana Jones, Tomb Raider en meer van dat soort films. Maar integendeel. Goede cast, verhaal en special effects. Heb me zeker vermaakt met deze film. Of het ook allemaal klopt historisch gezien? Het idee was vet. Vooral met die Declaration of Independence en zo. Hopelijk is deel 2 ook van hetzelfde kwaliteit.

avatar van Woland

Woland

Ik had lage verwachtingen, maar dit was best wel kijkbaar. Natuurlijk is het een avonturenfilm met gezochte puzzels en mysteries (ik waande me regelmatig in een jaren '90 adventure-spelletje), en uiteindelijk juist wel een light-versie van Indiana Jones, Dan Brown en dergelijke. Maar voor een popcorn-filmpje waar je niet al te veel na wil denken over de details van het plot was dit best wel uit te houden, zeker als je je weer even een tienjarig Wolandje waant. Ik kan er wel een krappe voldoende aan kwijt.

avatar van John Milton

John Milton

Hij heeft bij mij ook toch nog een 2,5* zie ik. Valt mee dus...

Tarkus

Tarkus schreef:

Mooie avonturenfilm met een goede Nicolas Cage en Diana Kruger.

Maar er had toch wat meer vaart in kunnen zitten, het scenario zit goed in elkaar daar niet van, maar af en toe heb je wat te veel geschiedenislessen, en net dat had beter gekund, met meer beeld en minder dialoog.

Maar het neemt niet weg dat deze film toch meer dan het bekijken waard is.

Het was trouwens de 2de maal dat ik hem zag, dit keer naar aanleiding van het 2de deel, dat ik hierna ga bekijken.

Nog eens een keertje bekeken, blijft dus wel een mooie avonturenfilm met een Nicolas Cage in goede vorm.

Opnieuw plezier aan beleefd.

avatar van xxERWINxx

xxERWINxx

Vandaag voor het eerst bekeken, ik dacht een soort Indiana Jones film, maar dat was bij deze niet het geval.

1e deel was ''gewoon'' in de stad op zoek naar aanwijzingen en in te breken bij een museum en dan steeds stapje voor stapje verder komen van de puzzel, achterna gezeten door een andere groep mensen (dieven).

Het laatste gedeelte in de ondergrondse grot was ook wel goed.

Toch had ik mummy's ,wezens of insecten / meer vallen verwacht in deze film, maar dat bleek niet het geval, het was een gewone avonturenfilm zonder echt groots te worden, zoals the Mummy films, maar toch is deze vermakelijk!

Viel mij dus niet tegen, op naar deel 2.

avatar van stratmans

stratmans

mooie spannende film

avatar van notsub

notsub

Het viel me niet tegen. Destijds vond ik het nogal een cheesy film. Zeker, de puzzels en raadsels blijven veel te gemakkelijk te kraken, maar het zit dan toch wel leuk in elkaar. Net als bijvoorbeeld de Indiana Jones reeks, is dit ook een vrij luchtige film. Het gaat er zogenaamd stevig aan toe met wat actie en schietpartijen, maar kogels raken vrijwel nooit iemand. Zo is het allemaal erg toegankelijk en is het predikaat familiefilm van toepassing. Maar National Treasure bleef tot het einde toe boeien en zo viel het kwartje de goede kant op.

avatar van rep_robert

rep_robert

rep_robert schreef:

Vermakelijk avontuurtje waar je zo kan instappen, maar nergens komen de personages echt tot leven en gaat het avontuur de hoofdrolspelers(en ook de bad guys) soms wel erg makkelijk af. Vooral de achtervolging van Bean lijkt soms op weinig te trekken. Ook met het einde willen de makers het zich er iets te makkelijk vanaf brengen. Weinig verassing!

Nog steeds dezelfde waardering. Bullshit gehalte ligt me net te hoog om het echt entertainend te vinden. Die live gedachtengangetjes van Cage zijn zo slecht dat ik het eigenlijk niet eens meer komisch vind. Sowieso zijn die lompe founding fathers nooit tot zulke intelligente schatjachtjes in staat geweest. Maar dat is even een bijgedachte.

Als ik dan kijk naar Indiana Jones and the Kingdom of the Crystsl Skull, dan vind ik het onbegrijpelijk dat een werkje als dit hoger scoort. Daar wordt alle bullshit keihard aangepakt, maar hier is het allemaal koek en ei. Prefereer toch altijd die film boven deze ongein.

avatar van knusse stoel

knusse stoel

Niet een zware film en een gemakkelijk te consumeren verhaal. Het is wel typisch Amerikaans want hier in Nederland zal je geen familie aantreffen die achter een schat aanzitten en daar ook nog voldoende middelen voor beschikken en de tijd hiervoor overhebben. Trouwens, daar wel?

"National Treasure" is een film zoals er veel in dit genre zijn gemaakt, we hebben een groep die achter een schat aanzit en op het "moment suprême", als men denkt de schat gevonden te hebben, zijn er weer de spreekwoordelijke schurken in de groep die menen dat ze alles alleen dienen te bezitten en de andere helft van de schatjagers letterlijk in de steek laten.

Daaruit voort vloeit dan het ene avontuur na het andere en zijn de actiescènes niet van de lucht.

De kijker wordt zo mee gesleurd tot het einde in zicht is en kan deze terugkijken op een aardige avonturenfilm.

Dit is een van de films in de jongere jaren van Nicolas Cage waarin hij nog laat zien echt talent te hebben voor het acteren. Jammer dat we hem de laatste jaren in allerlei prullen mee zien spelen en daar schijnbaar geen moeite mee heeft. (de hypotheek, gas/electra/water, auto en tripjes moeten ook betaald worden,.........toch?)

Onze waardering? Zoals vaak, een 7+.

avatar van Duke Nukem

Duke Nukem

Een tamelijk doorsnee avonturenfilmpje, met weinig verrassingen. Niet spannend genoeg voor een actiefilm en niet grappig genoeg als een komedie. En 131 minuten is gewoon te lang. Deze film is erg braafjes en kindvriendelijk. Alles gaat ook veel te vlotjes en gemakkelijk. Degene die de puzzels en raadsels heeft bedacht, moet beter zijn huiswerk doen. De film begint een beetje als een Indiana Jones kloon, maar verwordt dan tot een voorloper van The Da Vinci Code. Nicolas Cage is nooit mijn favoriete acteur geweest, zijn gekke kapsel maakt het moeilijk om hem serieus te nemen. De man heeft een nieuwe kapper nodig. Zijn hulpje moet voor wat humor zorgen, maar meestal staat hij er wat verdwaasd bij terwijl de anderen het mysterie ontrafelen. Sean Bean is zoals altijd goed als bad guy. En Diane Kruger ziet er lekker uit. Verder komen we ook nog oudgedienden John Voight en Harvey Keitel tegen.

Emma' schreef:

Gisteravond herzien. Kon om sommige humoristische scènes toch wel weer lachen, en Cage acteert toch niet zo slecht als ik me herinnerde. Verhoogd van 3* naar 3,5*.

En dan weer naar 2,5*.