National Treasure (2004)

Actie / Avontuur

geregisseerd door Jon Turteltaub
met Nicolas Cage, Diane Kruger en Sean Bean

Benjamin Franklin Gates komt uit een familie vol schattenzoekers. Alle familieleden hebben hetzelfde levensdoel gehad: het vinden van een oorlogsbuit die na de Revolutie door de Founding Fathers werd verstopt. Ben staat op het punt om de schat te vinden, maar wordt verraden door twee vrienden die de schat zelf willen hebben. Om de schat zo snel mogelijk te vinden, moet Ben eerst een goed bewaakt document stelen, wat helaas tot gevolg heeft dat ook het FBI hem op de hielen zit.

avatar van davidov
ooh sean bean, een acteur die ik nooit slecht vind en altijd goed uit de verf komt....en cage....hmmm moet ik in de gaten houden deze film

avatar van bioscoopzaal
Eerste trailer. Ziet er nog wel aardig uit...

Ziet er inderdaad errug aardig uit

avatar van davidov
ziet er heel erg vermakelijk uit, mooie locaties en sets...verhaal is wel leuk gedaan...mjah ik kijk er wel naar uit...

het lijkt erop dat Lara Croft haar mannelijke evenknie gevonden heeft

De nieuwe indiana jones

avatar van Esteban
Het ziet er even rommelig en goedkoop als amusant uit. Heel amusant dus.

new Nicolas Cage film due to hit movie theatres in November deals heavily in Illuminati symbolism and secret society rhetoric.

The National Treasure, produced by Jerry Bruckheimer, follows the story of Cage's character, an archaeologist-historian, who seeks to find a hidden treasure guided by a map secretly embedded within the Declaration of Independence.

The all-seeing eye which appears on the reverse side of the one dollar bill, according to the movie, was put there by the founding fathers as a means of communicating a secret about the hidden treasure. In reality, it was President Franklin D Roosevelt who made the decision to place the pyramid on the one dollar bill.

To many, the uncapped pyramid symbolizes the birth of, but not the completion of the Luciferian New World Order. This new movie has the witting or unwitting effect of replacing the real symbolism of the pyramid with that of a fictional fable. So when you try to explain to someone what the all-seeing eye symbolizes, they'll just tell you that you got it from a movie, just as The Skulls, a fictional account of the Skull and Bones Society, led a lot of people away from the fact that the society actually existed in real life.

avatar van Quentin
Eerste tien minuten zien wel aardig uit .... kan best vermakelijk uitpakken http://movies.channel.aol.com/...

BS
net de trailer gezien .. shit .. ik zou hem nu al 4,5 punten willen geven
Anders gezegt ben ik al behoorlijk onder de indruk en hoop dat Bruckheimer weer mooi werk aflevert!

avatar van AHWA

Roger Ebert vond em niet zo geweldig

Gewoon een aardig vermakelijke film. Haalt het niet bij de Indiana Jones-films, die vergelijking is trouwens wel terecht, vooral die laatste scenes.

Twijfel tussen 3 en 3,5 sterren. Maar laat ik maar eens naar boven afronden: 3,5*

avatar van ex_uva
Kan niet wachten om hem te zien!

Misschien moest ik hem maar eens downloaden

Speedener
Ziet er nogal uit als Tomb Raider

Vree goeie film, absoluut niet vervelend, één van de betere van het moment!

Hmm, redelijk amusant. Maar na een goed uurtje is het allemaal wel goed en kan de film niet meer verrassen... Het concept is redelijk snel achterhaald en boeit voor een uurtje, maar de film weet niets nieuw meer voor te schotelen.

2.5 voor pure entertainment.

Zeer vermakelijke film en zeer amusant, film is 1 grote rollercoaster en verveeld geen minuut, ik twijfel tussen een zeven en een acht maar het wordt een zeven door de kleine schoonheids foutjes in de film, dus 3.5*

avatar van jedymaster
geen slechte film vind Nicolas Cage goed spelen in deze film alleen Harvey Keitel heeft maar een bijrol jammer

Linda
Ik heb me ook prima vermaakt, eindelijk weer iets leuks uit Hollywood. Nicolas Cage blijft gewoon een fijn acteur. De rest van acteurs speelde ook erg leuk trouwens. Wel jammer dat de film nogal lang duurt (na de zoveelste aanwijzing begin je het een beetje zat te worden) maar 3 sterren is hij toch wel waard.

Dit was zekers wel een goede film!

Was nog beter dan ik verwachte

stinissen schreef:

kleine schoonheids foutjes?

er zaten stukken die echt totaal nergens op sloegen. en dat is toch wel erg vervelend. het verhaal is ook niet echt schokkend. maar wel leuk bedacht vanaf een honderd dollar biljet(tenminste ik neem aan dat dat het begin heeft gevormd voor het verhaal). maar ik vond hem verder niet echt speciaal.

3*** omdat die Diane Kruger zo knap is

b.t.w. hij draait bij mij al in de bios dus waarom is staat er dan dat hij pas de 13de in de bios komt

Ben gisteren naar de bios geweest (6 jan). Was wel grappig maar nie super bijzonder. 3.5

niet super maar normaal
zou hem niet nog eens willen zien

3***

Kos schreef:

"Het schijnt dat deze film op de oude Hollywood-wijze de draak aansteekt met de New World Order en Illuminati en Vrijmetselaars-theorieen. Beetje jammer."

Gisteren [06-01-05 - 22:00 PM] naar de Voor-premiere geweest, een week vroeger dat geplaatst was.

Mijn interesse was dubbel gebasseerd opdat ik zelf vrijmetselaar 3e Graad ben, en de komst van tempelieren / knights of the temple masons niet de amerikaanse constitution kwam maar uit de engelse old charges omstreeks 1733 maar de knights templers komen rond de 12de eeuw tot de beoefening van deze kunst.

Dat vrijmetselaren tempelbouwers waren van grote inheemse kerken en kathedralen, was bekend, een gilde waarbij de broederschap van de Craft, masters en fellow masons.
Aan het einde van de film zie je dan de kundige en zo specifieke bouwkunsten, waar de vrijmetselaren betrokken mee waren.

De symbolen zijn hetzelfde, in de film en qua traditie, de G in de winkelhaak en passer staat voor de grote geometer, en de vlammende ster (5 puntig), onvolmaakte piramide en het alzienend oog, aardig in de lijn van de constitutie bepaling.

De onafhankelijkheidsverklaring staat hierbij symbool voor het symbool van de mensheid en al zijn doelen en kunnen.
De film slaat een traditionele historische weg in, en blijft boeien tot het bitter eind, of er inderdaad een schat bestaat die oneindig is, tot het onverwachte is niet zeker, zelfs niet of het via de tempel van Salomon heeft bestaan en voor andere heeft nagelaten.
Maar de gedachten daarachter blijft je geloven in dat stukje onbereikbaarheid.

In iedergeval de new world order blijft een moeilijk onderwerp, maar ik merkte dat met respect en begrip, heel nuttig werd omgegaan, dat de stempel van sekte of cult organisatie een stuk minder wordt dan 300 jaar geleden.

De film is echt de moeite waard, en zo ook de snelheid en tempo van de film!

Jos

avatar van Zidaan
Ik vond het een zeer amuserende film,
goed acteerwerk, leuk verhaal,
Ik bedoel hoe bedenk je zon verhaal toch wel vet gedaan met die biljetten enzo,
Het zal dan wel allemaal niet echt precies zo kloppen maar ik vind het een leuke film,
Eindelijk weer eens een leuke film met Nicolas Cage in de hoofdrol,

4****

Leuke avonturenfilm, alleen speelt de film voor het grootste gedeelte af in de stad. Ik had liever gezien dat de film buiten de stad afspeelde. Toch zet Nicolas Cage weer een leuke rol neer.

3 sterren

kras van zwienen schreef:

uhmmm hij is toch vanaf 13 jan in de bios?!
Of was toen de premiere ofzo?!!

avatar van ROOSKY
uhmmm hij is toch vanaf 13 jan in de bios?!

Hier (Groningen) ging ie op 6 januari in première.

Tja, ik had goede hoop dat dit weer eens een echte leuke/originele avonturen/actie film zou zijn en het had ook wel wat kunnen worden maar helaas schijnt het al jaren erg moeilijk te zijn om dit soort films goed en leuk uit te werken. Toch wel lekker gekeken hoor, daarom toch nog een 3.

Ik vond hem harstikke leuk! Geen echt moeilijk verhaal ofzow, maar gewoon erg leuk entertainment. En Nicolas Cage zoals altijd erg goed.