ad

Geregisseerd door: Jon Turteltaub

Met onder meer: Nicolas Cage, Diane Kruger en Sean Bean

Releasedatum: 13 januari 2005

Over National Treasure

"The greatest adventure history has ever revealed."

Benjamin Franklin Gates komt uit een familie vol schattenzoekers. Alle familieleden hebben hetzelfde levensdoel gehad: het vinden van een oorlogsbuit die na de Revolutie door de Founding Fathers werd verstopt. Ben staat op het punt om de schat te vinden, maar wordt verraden door twee vrienden die de schat zelf willen hebben. Om de schat zo snel mogelijk te vinden, moet Ben eerst een goed bewaakt document stelen, wat helaas tot gevolg heeft dat ook het FBI hem op de hielen zit.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van pethunia

pethunia

Net weer een flits van gezien en: deze film is echt heel matig.

Doorgeschoten karikaturale rollen, verschrikkelijke teksten, lineair speurtochtverhaaltje.. Bah! En dan die verschrikkelijke Nicolas Cage.. Hoge irritatiefactor.

avatar van Film Fan

Film Fan

• 2025 stemmen

Ook weer op TV gezien. Het blijft een zeer vermakelijke film. Er zit snelheid in en er gebeuren constant verrassende dingen. Daarbij nog een vleugje romantiek en je hebt zo een avondje lekker wegzakken op de bank.

avatar van rbn-93

rbn-93

Echt weer eens een leuke film om te kijken. Dit is de 2e keer dat ik m zie maar ik blijf m wel leuk vinden. Ik weet niet of het allemaal waar is, zoals de hoodletters in de brieven, lijkt me eigenlijk wel leuk om te weten.

Maar mijn mening: een leuke realistische film! die niet verveeld.

avatar van pumpking

pumpking

Heb hem gekocht, is een leuke film om éénmaal naar te kijken. Heb er nu spijt van dat ik hem gekocht heb want zal hem waarschijnlijk niet meer bekijken, niet omdat hij slecht is maar gewoon niet meer boeiend om een 2e x te bekijken.

Een minpuntje is wanneer ze de onafhankelijkheidsverklaring verloren hebben aan Ian en Abigail hem via telefoon daarover inlicht, zijn reactie is echt fout. Want stel je voor na alles dat je voor die kaart gedaan hebt, hem kwijtspeelt, dan is je reactie toch wel wat meer dan 'shit!', denk ik toch?

Zo zaten er nog momentjes in waar Nicholas Cage het een klein beetje liet afweten, anders acteert hij matig.

Kan lichtjes 'spannend' genoemd worden als de film je wat kan boeien en is al bij al tof.

avatar van DonOswaldo

DonOswaldo

• 1915 stemmen

Net gekeken, maar had hem al eerder gezien blijkbaar.

Kijkt wel aardig weg, maar slaat geen al te onbekende paden in en weet nergens echt uit te blinken. Maar toch wel een voldoende waard.

avatar van simonvinkie

simonvinkie

Ietsje beter dan het tweede deel. Gewoon vermakelijk onzin dit. De film blijft alleen niet hangen, en de acteerprestaties zijn matig. Ook van Nicholas Cage vind ik.

avatar van Fixi88

Fixi88

Een zeer vermakelijke film die mij een beetje het indiana jones gevoel gaf. Zeer leuk verhaal en genoeg spanning en actie. Al weet je natuurlijk wel hoe hij af gaat lopen maar dat is niet erg. Dat weet je van 95 % van de films.

avatar van John Lee Hooker

John Lee Hooker

Dit is echt zo'n bioscoopfilm die je inderdaad maar één keer kijkt.

Het is gewoon een beetje voorspelbaar en niet heel erg realistisch.

Maar dit neemt niet weg dat hij leuk en spannend is om naar te kijken.

- 3 -

avatar van Embie

Embie

Leuke en vermakelijke film!! Zit wel leuke humor in.

avatar van van duijn

van duijn

Normale film. Best wel leuk om één keer te kijken.

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

Gister eens herzien. Deel 2 volgt ook snel. Dit blijven leuke films om eens te herzien, al was dit pas mijn 2e kijkbeurt van de film.

National Treasure is heerlijke pretentieloze onzin verpakt met een spannend avonturenverhaaltje. Het is een prettige kruising tussen Indiana Jones en The DaVinci Code. Wat mij nog steeds het meeste bevalt is het verhaal. Het mag dan volslagen onzin zijn, maar ze brengen het overtuigend genoeg dat je het bijna nog zou geloven. Ik hou van verhalen als deze.

Uiteraard gaan zaken als het stelen van de Onafhankelijkheidsverklaring iets te gemakkelijk, maar het stoort niet. Het einde vond ik ook boeiend, als ze de schat zelf vinden. Indrukwekkende scene als de hele kamer via een patroon begint te branden!

Het komt ook door de prima cast. Dit is wel 1 van de betere films van Nicolas Cage. Hij is echt regelmatig zon zoutzak in films, maar hier speelt hij overtuigend en met flair. En voeg daar goede acteurs als Jon Voigt en Sean Bean aan toe en je hebt gewoon een mooie cast. Ook de rol van de dame en de nerdy hulp waren leuk en overtuigend.

Het levert uiteindelijk een leuke mix van actie, humor en avontuur op. Ik heb altijd wel lol met dit soort avonturen. Nu snel maar eens deel 2 gaan herzien en hopen dat ze opschieten met deel 3 van de reeks

4* (0,5* verhoging)

Vandaag maar weer eens op een vrije middag gekeken hij zat nog wel een beetje in men hoofd van een jaartje geleden maar ik moet toch zeggen dat het een zeer vermakelijke film is.

De prestatie die Cage in deze film neerzet vind ik geweldig een apart verhaal sowieso niet een uit een dozijn.

De wending die op het einde komt vind ik dan ook mooi want natuurlijk kon je het einde wel zien aankomen maar op deze manier is toch gewoon super.

in een zin een verrassend goede film met een origineel script die leuk is uit gevoerd 4 ster

avatar van Emma'

Emma'

Gisteravond herzien. Kon om sommige humoristische scènes toch wel weer lachen, en Cage acteert toch niet zo slecht als ik me herinnerde. Verhoogd van 3* naar 3,5*.

avatar van Cleanshot

Cage geweldig gedaan

avatar van daxclusive

daxclusive

• 1991 stemmen

Perfecte Avonturenfilm voor jong en oud.

Geweldige rol wat Nicolas Cage neerzet.

avatar van Minotaures

Minotaures

• 1957 stemmen

''Can I marry your brain?''

Een vermakelijk puzzelfilm wat aan Indiana Jones doet denken.

Dit is een Disney productie, dus er zijn bepaalde dingen wat extra spannend bij een avontuur zijn weggelaten. Het gaat eigenlijk om maar één ding en één ding alleen: het vinden van verborgen schatten die voor de Kruistochten bestonden.

Geen onaardig verhaal, het zit vol met aanwijzingen, valstrikken en verkeerde informatie. Zulke films blijven onvoorspelbaar qua zulk soort factoren, dus is het spannend en leuk genoeg om te volgen. Het verhaal volg je door 2 groepen; het kleine groepje van Cage en een criminele bende van Bean. Cage probeert de schat te beschermen en Bean wil het voor zichzelf. Een race waar tijd een grote rol speelt. Je krijgt ook voldoende informatie over de geschiedenis en verschillende vinders van de schat.

Personages die voorkomen zijn aardig interessant tot wel grappig. Cage's sidekick zorgde voor wat leuke momenten. Cage's personage heeft ook een aardig verleden, zowel als zijn vader. En dan nog een criminele Bean en zijn huurlingen. Als vrouwelijke hulppersonage is de Duitse Kruger hier nog aanwezig, een hele mooie vrouw. Als laatst een paar FBI-agenten, waaronder Keitel.

De settings en decors zien er prima uit. Vooral tijdens het reizen en vinden van aanwijzingen op verschillende locaties. En dan nog het eeuwenoude locatie waar alle schat is geborgen. Wat ook vrij onderhoud is zijn de effecten hier. De speelduur was wel aan de lange kant en de tempo zakt soms een beetje in, maar het hield je wakker door alle aanwijzingen waar je je hoofd bij moet houden.

Er zijn bepaalde dingen die vrij onzinnig zijn gegaan, zoals het stelen van de Onafhankelijkheidsverklaring en dat beide partijen zonder moeite de FBI rondjes laten rennen. Ook mochten er meer vallen voorkomen op het einde.

Een avontuurlijke Disneyfilm waar er een race tegen de tijd en wat achtervolgingen goed aan bod komen.

avatar van bozzy

bozzy

leuk om een keer gezien te hebben,verder heeft de film weinig om handen.

Cage doet aardig zn best ,maar al met al vond ik de film aardig kinderachtig.

***

avatar van Zeriel

Zeriel

• 1921 stemmen

Het kan er allemaal net mee door, als je alle cliché-dingen/boeven voor lief neemt.

Que actie en avontuur gebeurd er niet zo gek veel, puzzeltocht is een betere genre-aanduiding voor deze film.

avatar van Angelo2

Angelo2

Leuke avonturenfilm. Niet hoogstaand maar dat gepuzzel is altijd wel leuk om te zien. Nicolas Cage doet zijn best. Dikke voldoende.

avatar van martijn011

martijn011

Heerlijke film die ontzettend goed vermaakt, ook al is het realisme ver te zoeken!

Zie deze film nu al voor de zoveelste keer en ik kan het steeds meer waarderen. Als kijker ben je ook zeer benieuwd waar de schat nou verborgen kan liggen en het is ook erg leuk en spannend hoe en waar ze de nieuwe aanwijzingen vinden.

De cast is toch ook wel een sterk punt van de film. Nicolas Cage in één van z'n beste rollen. Ook z'n hulpjes mogen er zijn. Z'n sidekick zorgde voor een grappige noot en Diane Kruger is een leuke vrouw om naar te kijken.

Sean Bean als schurk werkt ook en Jon Voigt als vader van Cage maakt het geheel passend en compleet.

Ga deel twee snel herzien en van mij mag deel drie er zeker snel komen! Heerlijk vermaak!

Verhoging naar 3,5*

avatar van K. V.

K. V.

'k vond het een aanrader om nog eens te herbekijken. Een leuke avonturenfilm voor het hele gezin.

avatar van Aazhyd

Aazhyd

Heel vermakelijke film, die wel steeds ongeloofwaardiger wordt. Niet teveel over nadenken. Nicholas Cage zet een heel redelijke rol neer, hij is wel eens veel slechter.

avatar van rep_robert

rep_robert

Vermakelijk avontuurtje waar je zo kan instappen, maar nergens komen de personages echt tot leven en gaat het avontuur de hoofdrolspelers(en ook de bad guys) soms wel erg makkelijk af. Vooral de achtervolging van Bean lijkt soms op weinig te trekken. Ook met het einde willen de makers het zich er iets te makkelijk vanaf brengen. Weinig verassing!

avatar van davincstyle

davincstyle

Een spannende film met een erg leuk verhaal! Personages hebben hun eigen leuke karakter en dat maakt de film toch wel komisch af en toe. Vermakelijk en Cage deed het goed!

avatar van Jan W

Jan W

Voorspelbaar verhaal en uitwerking. Maar toch is dit een hele aardige film in zijn genre. De historische zoektocht, de locaties en het spel van de acteurs maken dit een leuke film om naar te kijken én om te herkijken. Veel vaart, enthousiast spel en zelfs Nicholas Cage is prima op dreef. Mooi camerawerk ook en uitstekende productie. Mm, eigenlijk is dit een toppertje in zijn genre. 4*

Het (losstaande) vervolg is trouwens wel leuk maar niet zo goed als dit eerste deel.

Mistaa-g

Ik had eerst de 2e film gezien en ik vond die verrassender en flitsender als deze. Deze is zeker niet slecht maar moet het meer hebben van de raadsels als van de actie. Ik vind net dat 'Book Of Secrets' zich daarin onderscheidt van de andere Indiana Jones-pogingen. Het is zeker ook een leuke film maar het is iets slomer en trager als het vervolg. Al een geluk dat de sequel dan beter is, zo kan je een franchise levend houden.

avatar van baspls

baspls

Ben hem aan het kijken recensie komt nog.

avatar van baspls

baspls

Erg goede film. Ondanks de minimale effecten en de vaak terug komende b-film elementen is deze uiteindelijk toch wel erg goed. Veel te Amerikaans maar leuk om te kijken. Zoals ik ook bij Lincoln al zij interesseert Amerikaanse geschiedenis me geel hol. Er is best wel goed geacteerd door Sean Bean, Christopher Plummer en Jon Voight. De andere acteurs waaronder Nicolas Cage waren erg matig en deden me aan een tv-film van Disney Channel denken. Erg eentonige muziek.

avatar van jensiscool

jensiscool

Spannende film, ookal heb ik hem al een tijdje niet gezien. Niet echt een orgineel plot maar wel leuk.