National Treasure: Book of Secrets (2007)

Alternatieve titel: National Treasure 2

3,21 (1991)
1991 stemmen

Avontuur / Actie

geregisseerd door Jon Turteltaub
met Nicolas Cage, Diane Kruger en Jon Voight

Als een ontbrekende pagina uit het dagboek van John Wilkes Booth opduikt, blijkt Ben Gates' betovergrootvader betrokken te zijn geweest bij de moord op Abraham Lincoln. Gates trekt de wereld rond om de onschuld van zijn voorvader te bewijzen.

avatar van DragQueen
Van hetzelfde kaliber als het eerste deel. Cage brengt zijn rol weer overtuigend. En je wordt weer moeiteloos in het verhaal getrokken. De settings zien er ook weer mooi uit. Wederom een vermakelijke avonturenfilm, met een goede portie actie. 3,5 Ster.

avatar van Goodwillhunting
hoezo komt deze film zo vaaak op tv???

avatar van Minotaures
''There's my tax dollars at work, coming to arrest me.''

Een 2de avontuur.

Het verhaal is anders dan een simpele jacht naar schatten. Dit keer gaat het over het onschuld bewijzen van Gates' familienaam. En ook weer over waardevolle schatten. Met behulp van de meest onverwachte mensen, lost Cage het puzzel een beetje bij beetje op, om zo dichterbij het onschuld van zijn naam te bewijzen en zo te zuiveren.

Gelukkig zitten alle centrale personages van deel 1 hier weer. Dus Cage's grappige sidekick, Riley, z'n koppige vader (Voight) en de prachtige Kruger komen voor. Daarnaast komen er andere, nieuwe personages aan bod. Zo zijn voorspelbare tegenstander, uitstekend gespeeld door Harris, een acteur die sterk is in het spelen van goede als slechte personages. En om de familie Gates compleet te maken, speelt Mirren mee als de mama Gates.

Het is vrij identiek aan deel 1, want daar ging het wederom om raadsels en puzzels waar ze speciaal naar een bepaalde locatie moesten reizen. Hier is het ook zo, maar dan krijg je plekken als Parijs en London te zien. De bad guys van beide delen (Bean en Harris) hebben ook iets gemeen; ze werken beiden met Cage samen, een onstabiele 'samenwerking' natuurlijk. Net als in deel 1, waar ze onmogelijke plekken moesten infiltreren, gaat dat hier ook zo. Dus plekken als de Witte Huis bijv. waar ze iets moeten hebben om verder te reizen.

De humor is wat beter en meer als in deel 1. Het kwam geslaagd over, want Riley's personage zorgde voor de extra humor door het op z'n eigen, grappige manier door te brengen. Daarnaast zit het waarschijnlijk in de bloed van Gates om een hoop tumult te zorgen als je met je vrouw ergens bent. In London was het tussen Cage en Kruger slaags en op de universiteit waar Voight en Mirren ruzies van 30 jaar geleden opnieuw uitvochten...

Er zit ook wat actie in. In London heb je nog een achtervolging tussen beide partijen en in Mount Rushmore (waar de ingang naar het schattenlocatie is), komen er nog een paar vallen aan bod.

Een nadeel ligt toch aan de familie Gates. In deel 1 waren z'n familieleden schattenzoekers... en hier hebben ze iets met een belangrijke gebeurtenis rondom Lincoln's moord. Ietwat overdreven, dit.

Niet met een geweldig, goed tempo en de speelduur van ruim 2 uur (net als deel 1) hielp ook niet echt mee. Aan de andere kant, het zou zo snel voorbij gaan en weinig inhouden als je hier een 85 minuten film van maakt. Verder nog een prima film. Nu nog afwachten op deel 3, als het dan uitkomt.

avatar van Ace Hanlon
Evenals deel 1 een film, die het "net niet is". Misschien ligt het aan mij, ik ben niet zo'n Cage-fan, maar ik vond het allemaal wat te ver gezocht. Geen enkel ogenblik echt spannend.

avatar van missl
Redelijk hetzelfde als deel 1 maar heeft alsnog een goed tempo en een interessant verhaal. Al is het soms wel een beetje ver gezocht.

avatar van Angelo2
Ook deze was erg vermakkelijk voor op een zaterdagavond als je niet gaat stappen Actie was prima en verhaal bleef boeiend. Zelfde niveau als deel 1 en die was prima.

avatar van martijn011
Ook dit tweede deel is erg vermakelijk hoor..

Gelukkig was bijna de hele cast weer present waardoor het meteen weer vertrouwd aanvoelt. Alhoewel dit verhaal nog verder gezocht is dan in het eerste deel, boeit het toch weer van begin tot eind.
En wat een eind! Nog spectaculairder en spannender dan deel 1. Het ziet er ook allemaal weer prachtig uit. Super om zo'n gouden stad te zien!

Vond het ook wel grappig dat Helen Mirren een rol had in dit deel. Samen met Jon Voight zorgde dat voor leuke scenes. Ed Harris vond ik de minste van het stel. Paste er voor m'n gevoel niet echt tussen.

Al met al weer een leuke, vermakelijke en soms spannende film. Van mij mag het volgende deel snel komen!
Wederom een verhoging.

avatar van boozebelly
Standaard en toegankelijk avonturenfilmpje voor alle leeftijden. Desondanks wel vermakelijk voor een druilerig middagje filmplezier.
De cast draait op de automatische piloot en de film kent een redelijk aangenaam tempo.

Toch blijft het een geval apart, die mensen uit de oudheid die zulke schatten hebben verstopt.
Altijd geven ze hints zodat iemand ooit in de toekomst - iemand van vele generaties later - op zoek kan gaan naar de schat. Maar als die schatjager dan vervolgens te dichtbij komt dan wordt diegene opeens bestookt met de meest vreemde levensbedreigende situaties en heeft het er plotseling alle schijn van dat de oorspronkelijke eigenaren van die schat zich tijdens het samenstellen van hun route naar de schat bedacht hebben en de hele omgeving volzetten met de meest vreemde boobytraps.
En nee, nooit gewoon een boobytrap zoals een simpele valkuil met scherpe spiezen erin zodat ze direct van hun schatjager af zijn, maar altijd van die boobytraps waarbij er raadsels op moeten worden gelost terwijl de ruimte vol stroomt met water, de schatjager bepaalde getallen moet omzetten in een volgorde en zodoende de juiste steen in een muur kan vinden die hij dan in kan drukken waardoor de muur ineens omdraait en hij weer uit de doods bedreigende situatie is bevrijd en dat soort ongein... Net of alle oude 'schatverstoppers' tijdens het samenstellen van hun raadsel vol twijfel zaten of ze wel of niet wilden dat hun schat ooit zou worden gevonden. Echt in iedere schatfilm is het weer hetzelfde riedeltje.
Affin,

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Vervolg op National Treasure, bij de Pirates-films (ook van Disney) liep het al meteen mis bij de sequels. Disney en vervolgfilms, het lukt toch niet echt. Toch maar een kans gegeven. Dat men zocht naar de stad van goud was geen verrassing. Het was dit of Atlantis...

Het avontuurlijke van de vorige film is wel wat weg. Dit wordt meer een softe thriller, maar geeft - en dat is raar voor een sequel - meer aandacht aan de personages. Harris is ook een beter figuur dan Sean Bean en enkele karakters zoals de president en de moeder van Cage zit het ook nog wel goed. Ik hield wel van de puzzels, die misschien wel snel opgelost waren, maar op zich wel goed gevonden.

Maar langs de andere kant heb je dergelijke films al eens meer gezien bij Indiana Jones of The Mummy. Riley Poole doet me enorm denken aan Jonathan Carnahan uit The Mummy. En zo zijn er nog wel meer dingen die overeen komen. Het resultaat is een film die niet slecht is naar Disneysequelnormen, maar ook niet echt speciaal of gedurfd. Het is Disney met entertainment voor de hele familie, maar geen opvallende klassieker.

avatar van rep_robert
Meer van hetzelfde als deel 1, al is het plot ongeloofwaardiger. Kruger en Cage komen niet goed over als een "gescheiden" stelletje en de chemie mist eigenlijk een beetje.
Voor de rest is het plot eigenlijk identiek, of in ieder geval de zoektocht. Het is allemaal even geloofwaardig en ten opzichte van deel één heb ik eigenlijk niets nieuws gezien, behalve de locaties. Ze vinden een aanwijzing, Cage begint in zichzelf te mompelen en 15 seconden later weet hij het antwoord. Jammer, er zit te weinig creativiteit in.

Ook is de bad guy Harris geen vooruitgang t.o.v. Bean in het eerste deel, de schurk lijkt er een beetje ingeschreven te zijn omdat het verplicht is in dit genre. Ze zijn echter vergeten om de schurk ook echt als een schurk over te laten komen. Ook hobbelt de schurk maar een beetje achter Cage aan en lijkt alles meer op geluk berust te zijn dan dat het echt een slimme schurk is.
Hetzelfde geldt ook voor de avonturen van Cage. Net als in het eerste deel wandelen ze eigenlijk door alle obstakels heen en breken ze bij gebouwen in op manieren waar ze nog wat van kunnen leren in de Ocean reeks. Ik mis daadwerkelijke spanning in het avontuur. Dat kennen de twee films niet. Ze komen allemaal makkelijk en ongeschonden door de film heen.

De sneltreinvaart zorgt er weer voor dat je net zoals in het eerste deel eigenlijk een echte feeling mist. Ze vliegen continu maar de hele wereld over alsof het niets is en dat eigenlijk een beetje afbreuk aan het avonturen gevoel. Daarnaast weten ze hier toch nog twee uur film van te maken, iets dat af en toe toch voor verveling zorgt, ondanks de sneltrein.

Het einde is gelukkig wel wat beter en vooral ook spectaculairder dan het eerste deel, ook fraai is de echte sets die ze gebruiken. Dat blijft een gigantisch pluspunt in dit genre.

Bijna een kopie van het eerste deel en dat is best jammer. Met wat meer vernuft in het script valt er veel meer te maken van de twee National Treasure films.
Doe mij maar lekker Indiana Jones!

avatar van Filmfan74
Wat een ONZIN!! Deel 1 was natuurlijk ook erg vergezocht met die enorme schat verborgen onder een kerk om zo net te doen alsof Amerika ook iets van historie op dat vlak heeft, maar dat was nog te doen. Die film was erg gelikt en leuk, keek heerlijk weg.
Deel 2 mist op dat vlak vanalles, het is meer het kunstje proberen te herhalen. Maar dan komt die onzin van een gouden stad onder Mount Rushmore! Vreselijk! En dan ook die Azteekse vormgeving, de president die meedoet aan dit circus en als kers op de taart die Wilkes die het moordcomplot heeft verzonnen om Ben Gates mee te krijgen op die zoektocht (terwijl die twee helemaal niets met elkaar van doen hebben en je je de hele tijd af zit te vragen wat die gouden stad met de moord op Abraham Lincoln te maken heeft). Het was gewoon genant.
Ik ben echt niet van mening dat alles exact historisch en feitelijk moet kloppen, maar dit is ronduit belachelijk. Ik heb hem eigenlijk alleen maar door de verbazing uit zitten kijken.

National Treasure: Book of Secrets was meer van hetzelfde, maar dan slechter.

Als je de eerste film hebt gezien, dan weet je goed wie de karakters zijn, wat hun persoonlijkheden zijn en waarom ze stuk voor stuk zo leuk zijn. In deel twee wordt dit uitgebreid met onder andere de moeder van Gates die gescheiden is van zijn vader. De karakters zijn geweldig en de acteurs en actrices zijn perfect en het was erg leuk om ze weer terug te zien. Het idee van de slechterik was goed; een koele kikker die de touwtjes in handen heeft. Het was alleen zo slecht uitgewerkt en, zoals al gezegd op deze pagina, leek het vaak alsof hij totaal geen idee had waar hij mee bezig was en de informatie over de schat met geluk bij hem terecht kwam.

De puzzels waren daarnaast nog niet half zo goed bedacht als in deel één. Dit kan komen omdat ik deel één een aantal jaar geleden heb gezien, toen ik nog een jonge bengel van dertien was (ik ben nu achttien), maar ik denk niet dat dat het geval is. In deel één werd er bijvoorbeeld gebruik gemaakt van een speciale bril waardoor hints konden worden ontdekt, of de klokkentoren die Gates zag op het 100 dollar biljet. Deze dingen waren fantastisch gevonden en zulke ideeën waren niet terug te zien in deze film.

De enige twee gedeeltes die ik echt uitmuntend vond was toen de president werd gekidnapt en het avontuur dat zich afspeelde in Mount Rushmore Dit was slim gedaan en de conversaties die werden gehouden tussen de president en Gates waren mooi en leuk om naar te luisteren. De actie in Mount Rushmore was erg spannend, de vallen waren tof in beeld gebracht en het er zag er allemaal erg goed uit.

Ik geef deze film 3 sterren omdat ik nooit het idee had dat de film twee uur duurde, wat erg goed is, er leuke locaties werden bezocht (en deze er fantastisch uitzagen), het idee achter de film goed bedacht is en de acteurs geweldig zijn. Er gaan veel punten af door de slechte hints wat de film veel minder spectaculair maakte.

Mistaa-g
gewoon een leuke city-versie van de Indiana Jones-films... Cage presteert hier tenminste nog in en Kruger is natuurlijk ook een reden voor te kijken. Het tipt niet aan de originele Jones maar is wel een van de beste pogingen voor het te evenaren. Heb deel 1 nog niet gezien maar dat was blijkbaar ook niet echt nodig

Mistaa-g
Vleermuisman schreef:
National Treasure: Book of Secrets was meer van hetzelfde, maar dan slechter.

Niet mee eens dat de puzzels slecht waren. Het gebruik van de tafels in Buckingham en het witte huis was goed gevonden en het hoofdbestanddeel; het boek der geheimen. Dat vind ik juist een van de betere dingen.

avatar van DonOswaldo
Nogal gelijkwaardig met deel 1. Een voldoende dosis avontuur en een cast die het aardig brengt. Niks gewaagds en lekker voorspelbaar maar wel prima als vermaak voor een keer. 3,5*

avatar van BlueJudaskiss
Verrassend genoeg leuker dan deel 1. Een hoger tempo, een iets interessanter plot en geinige situaties. Het heeft allemaal niet veel om het lijf, maar ik heb me prima vermaakt. En was een stuk minder verveeld dan bij het eerste deel.

avatar van baspls
Goede film. Vergelijkbaar met deel een. Ook dit is weer een sterkte film met de zelfde min en pluspunten. Jon Voight vond ik weer erg goed, en samen met zijn ex-vrouw komen er erg vermakelijke momenten.

avatar van Hansjepansje
Ik kon wel genieten van de eerste National Treasure en diens opvolger verandert niets aan de formule, wat dit tot een logisch en even genietbaar vervolg maakt.

Nicolas Cage excelleert in dit soort rollen, Diane Kruger heeft weer zichtbaar plezier als diens tegenspeelster, en Ed Harris mag zich uitleven als bad guy van dienst. Verder mogen ook Jon Voight en Harvey Keitel terugkomen en mag ook Helen Mirren zich mee komen amuseren.

Verder is dit alweer lekker vlot popcornvermaak zonder meer. In een hoog tempo gaat het van hint naar hint, een routine die enkel afgewisseld wordt als de schurken even afgeschud moeten worden. Het verbale steekspel tussen Cage en Kruger is amusant, maar het derde lid van het team zorgt hier voor het enige echt grote minpunt. Riley was in het eerste deel alles behalve mijn favoriete personage, maar stoorde ook nergens. Het probleem is dat hij hier iets minder grappig is, en dan wordt hij al snel eerder vervelend.

Maar ach, dat is maar een klein minpunt. Hoogstaand wordt het nergens, maar deze sequel levert wel weer twee uurtjes leuk vermaak op. Ik zou een volgend deeltje helemaal geen straf vinden. 3*.

avatar van Daniël44
Een boeiende en interessante film met leuk acteerwerk door o.a. Nicolas Cage, Helen Mirren en Diane Kruger. Alleen vond ik Jon Voight een beetje tegenvallen, want hij acteerde nou niet bepaald goed. Maar al met al een goede en leuke film.

avatar van dalma
op zich is de film niet slecht, maar hij doet mij teveel aan indiana jones denken ....

avatar van jippie2010
Gewoon een meer dan degelijke familie/avonturenfilm. *3,5

avatar van Daan258
Prima 2e deel.
Net als deel 1 kijkt ie lekker weg van begin tot eind.
Heb me hier goed mee vermaakt.

avatar van ambrosini
een hedendaags "indiana jones film"

leuk film.. Nicolas vermaakt ons wel..

avatar van Richard_Voorhees
Inderdaad een beetje een hedendaagse Indiana Jones film.
Tof hoe ze de geavanceerde technologie van tegenwoordig erin hebben verwerkt.
Nicols Cage is bij mij altijd een beetje hit & miss geweest, maar deze rol past hem wel.
Verder is het altijd aangenaam om naar Diane Kruger te kijken, maar ook zij zet weer een leuke rol neer.
Een solide cast en genoeg actie met hier en daar een geslaagde grap om er een vermakelijk avondje van te maken.
Niet bijzonder goed of slecht, maar gewoon leuk om naar te kijken.

Zeer matig vervolg. Voegt eigenlijk niets toe aan deel 1. Nee jammer.

avatar van Lkw
Lkw
Er zijn te veel toevalligheden nodig om dit verhaal te vertellen. Echt veel te veel. Dat maakt deze film nogal vervelend om te kijken. Verder voorspelbaar en vol clichématige 'humor.

MaartenTuinstra
Wederom amusant, echter soms iets te ongeloofwaardig.

Harris overuigt beter dan zijn voorganger als badguy en de humor is opnieuw dik in orde. Ook wordt er gelukkig niet te veel stilgestaan bij de relatie akkefietjes die aan bod komen. Het verhaal is naast interessant helaas te ongeloofwaardig, maar geërgerd heb ik me niet. Puik popcornvermaak.

Nog steeds wel wat minder dan de eerste, maar er zit genoeg lol bij de acteurs en weet gek genoeg aan het einde ook nog te ontroeren.

avatar van IH88
“This could be a horrible trap.”

Ook dit tweede deel is weer een sterke avonturenfilm. Ik kan altijd wel genieten van dit soort films. National Treasure: Book of Secrets heeft een hoog tempo, actie, een vermakelijk verhaal, humor, leuke acteurs en mooie locaties. Precies zoals ik dit soort films graag zie. Cage, Bartha, Kruger en Voight zijn goed op elkaar ingespeeld, en Mirren en Harris passen zich moeiteloos aan. Topentertainment.

Tarkus schreef:
Wederom een mooie film en een goed vervolg op het eerste deel.
Ook hier zijn de acteerprestaties goed tot zeer goed.
Helen Mirren is hier nieuw en een beetje verwonderlijk dat ze hier meedoet, het is niet echt haar ding een rol in een avonturenfilm of blockbuster, maar ze doet het toch maar weer en steelt met haar kleine bijdrage toch de show.
Wat gold voor het eerste deel geldt ook hier weer, een leuke film is dit, geen topklasse, maar zeer het bekijken waard.

Blijft een goede tweede deel, waarvan ik opnieuw met volle teugen heb genoten.