Meningen
Hier kun je zien welke berichten Don Homer als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.
About Schmidt (2002)
Zonder Jack was dit een flutfilm geweest. Met Jack kan ik er echter moeilijk een onvoldoende voor geven. De film kabbelt erg traag voort. De tragische grappen die lukken zijn schaars. Het plot ben ik intussen alweer vergeten. Maar Jack schittert.
Alien: Resurrection (1997)
Alternatieve titel: Alien 4
Hele bizarre en smerige Alien film. Veel minder saai dan deel 3, er gebeurt veel meer en het is stukken origineler. Echter is dat niet altijd even realistisch. Gelukkig zijn ze veilig met de nodige aliens op de aarde geland .
Alien³ (1992)
Alternatieve titel: Alien 3
Alien³ differentieert zich sterk met zijn voorgangers hoewel het toch wel duidelijk een vervolg is met terugblik, de herkenbare Alien(s) natuurlijk en weer een nieuw slag volk, zware criminelen, die de strijdt aangaan tegen deze gedrochten.
Het is best een aardige film met veel spanning die vanaf de eerste secondes geïntroduceerd wordt, goede actie en leuk camerawerk. Het is echter bij tijden ook rommelig, de personages vond ik minder interessant en de Alien(s) worden minder episch in beeld gebracht.
Het Lord of the rings einde vond ik wel mooi.
Aliens (1986)
Wat een geweldig vervolg! Hoewel Aliens natuurlijk gelijkenissen vertoont met Alien (ruimteschip, Ripley, een robot aan boord, een klootzak aan boord en de eindscene [leuke ode] differentieert zij ook sterk met haar illustere voorganger: Meer actie, minder suspense, spectaculairdere beelden (waaronder onvergetelijke horror beelden), meer Aliens, zwaarbewapende mariniers, wat tedere momenten en af en toe wat humor (laatste twee vooral door het kleine meisje Newt). Super grappig vond ik bijvoorbeeld dat Ripley tegen zo'n marinier zei dat Newt het heel lang vol had gehouden zonder wapen en dat Newt toen salueerde .
Minpunt vond ik het soms wat ongeloofwaardige script. Een voorbeeld is dat de mariniers halverwege hun missie richting de aliens opeens te horen krijgen dat ze niet mogen schieten omdat de hele boel dan ontploft. Dat wordt opeens even bedacht en was daarmee een geforceerde manier om de missie een stuk enger en gevaarlijker te maken. Ook het einde was wat raar, maar had ook weer hele gave momenten.
Ik heb er erg van genoten, vond dit een van de engste films die ik heb gezien en dan is het extra knap dat het veel meer is dan een horrorfilm.
Along Came a Spider (2001)
Along came a spider (2001) is een matige thriller met een aantrekkelijke titel. Helaas had ik halverwege de film pas door dat ik hem al eens gezien had, hoewel hij wel lekker wegkijkt. Morgan Freeman die wederom een belangrijke zaak probeert op te lossen als Alex Cross verzaakt nooit. De rest van de cast is een stuk minder. Ook het script is matig. De regisseur doet verder wel zijn best met spannende onweer, ontsnappingspogingen, (ongeloofwaardige) plottwists en high tech computerproblemen die een paar jaar later alweer lachwekkend worden, zelfs voor een digibeet.
Alphabet, The (1969)
Het alfabet als façade voor een hoop ellende. Moet ik nog eens bekijken als ik wat scherper ben.
Hier te zien: The Alphabet | David Lynch (1968) [Short] - YouTube
Amadeus (1984)
Hele mooie film, vooral als je geïnteresseerd bent in Mozart. De film zelf heeft wat weg van een opera (van Mozart), de acteurs lijken namelijk wat over de top te spelen, al weet ik niet het fijne van de omgangsvormen van die tijd. De muziek en opera's schijnen heel erg accuraat te zijn. Het middenstuk met veel opera's vond ik persoonlijk wat langdradig.
Zelf heb ik vooral genoten van de twee hoofdrolspelers en de prachtige muziek. Abraham weet fantastisch de paradoxale dualiteit van Salieri tussen intense jaloezie en exceptionele adoratie te verbeelden.
Amsterdamned (1988)
"Het is hier niet pluis"
Film begint erg belabberd door zwak acteren. Ook de kinderen acteren niet best maar de hoofdrolspelers gelukkig wel. Teksten zijn soms tenenkrommend wat het ook wel weer grappig maakt. Prachtige beelden van Amsterdam in de jaren 80, een sterke achtervolgingsscène door de grachten, goede muziek en een suspensevol einde maken dit toch een film die de moeite waard is. 3,5*
Andrey Rublev (1966)
Alternatieve titel: Andrei Rublev
In much wisdom there is much grief. And he who increases knowledge increases sorrow.
Andrei Rublev (1966). speelt zich af in vijftiende eeuws Rusland en gaat over het leven van de schilder, zijn omgeving en al zijn (intrapersoonlijke) problemen. Terwijl de Tartaren invallen is het Christendom het hoogste goed in Rusland.
Tarkovsky strooit met prachtige beelden. Zijn camerawerk is ongekend. De film behandeld taaie onderwerpen en de diepzinnige (religieuze, moralistische) gesprekken en gebeurtenissen vond ik vaak moeilijk te volgen. Er gebeurt van alles in de film, maar ik miste mijn eigen betrokkenheid erin. Echt spannend wordt de film ook nooit. Behalve of je je ogen de gehele drie uur open kan houden.
Andromeda Strain, The (1971)
Virus/rampenfilms zijn niet echt aan mij besteed. Deze is ook behoorlijk ingetogen/saai. Toch kon ik hiervan genieten, het is vooral grafisch en qua settings een hele knappe film, vermoedelijk een van de betere in zijn genre. Er zitten hele knappe scènes in, zeker voor die tijd zoals het aapje dat bezwijkt. Het einde volgde ik initieel niet zo goed, maar was ok.
Ps. Ook ik zie raakvlakken met Alien en Aliens.
Apartment, The (1960)
Wat een genot, dit komisch drama van Wilder. Ik merk dat ik het moeilijk vind te benoemen waarom ik deze film zo magnifiek vind. Het zal met authenticiteit te maken hebben. Hij raakte me.
The Apartment heeft een simpel doch geniaal script waarbij de diepgang in de uitwerking, de thematiek en in de details zit. De twee hoofdrolspelers spelen met verve hun rollen. Zij kunnen zich uitleven op de komische maar ook zeer realistische conversaties in deze film
Het is namelijk geen luchtige komedie, gezien de serieuze, herkenbare gebeurtenissen. Toch valt er veel te lachen en met name Jack Lemmon schittert hierin met een geestig nonchalant personage.
Het serieuze karakter van Shirley MacLaine vormt daarin een antithese. Het cynisme druipt er soms vanaf. Bij vlagen is dit op een heel ander niveau ook erg grappig. Zo legt ze moeiteloos de vinger op de zere plek in gecompliceerde zaken.
Komt in mijn top 10 en Billy ook!
Apur Sansar (1959)
Alternatieve titel: The World of Apu
Kan er moeilijk mijn vinger op leggen, maar ik kan deze film wel waarderen. Heb weinig (ik geloof zelfs nog geen) Indiase gezien films gezien dus een nieuwe wereld gaat voor mij open. Heb dus ook de eerste twee delen uit deze "Apu trilogie" nog niet gezien, maar ik miste niet iets. Apu is vrij jong, dus ben benieuwd hoe die andere delen eruitzien.
Volgens mij is dit geen Bollywood film (waar ik minder hoge verwachtingen van heb). De film is zwart wit, minimalistisch, er wordt niet gezongen. Er wordt veel gepraat. Deze gemakkelijk te begrijpen conversaties hebben echter wel (filosofische) diepgang. Zeker als je er langer over nadenkt.
Armageddon (1998)
Bruce Willis is de beste olieboorder ter wereld en is daardoor uiteraard de enige man die de aarde kan redden voor een apocalyptische meteoriet. Hij neemt zijn superteam mee (collega's van het olieplatform) vol bizarre persoonlijkheden.
Deze film moet je niet te serieus nemen en dan is hij best vermakelijk, ondanks de Hollywood clichés en sentimentaliteit. Mooie actie, maar niet geschikt voor mensen met epilepsie. Steve Buscimi steelt de show met zijn uitspraken en gezichtsuitdrukking. Ook nog een leuke verwijzing naar Dr. Strangelove or: How[...] (1964) door hem.
AVPR: Aliens vs Predator - Requiem (2007)
Alternatieve titel: Aliens vs. Predator 2
Griezelige Alien film die zich duidelijk onderscheid van de rest uit de serie.
De duistere sfeer bleef beklijven.
De film liet je geweldig in het ongewisse.
De aliens zag je echt niet aankomen deze keer.
Daardoor voelde je continu een zwartgallige dreiging.
De belichting was zeer origineel en authentiek.
Hoewel er mogelijk wel ietsje op bezuinigd was.
De pikkerdonkere momenten maakten de diepste indruk.
Sommige scènes sprongen er uit als nooit tevoren.
Jules Deelder zou hem waarschijnlijk iets te donker vinden.
De film geeft het begrip film noir een andere dimensie.
En dan eindigt ie met een magnifieke plott wist!.....
.... Deze review dan! Misschien had je al zon inktzwart vermoeden maar de film was een donkerkleurige ellende. Nee, helemaal geen plottwist, de slechtste belichting ooit. Bovendien waren de acteurs zwak, de actie regelmatig niet te volgen net zoals het verhaal. Tot slot ZAG IK GEEN HAND VOOR OGEN. Maar misschien was dat al ergens eerder benoemd .