Andrey Rublev (1966)

Alternatieve titels: Andrei Rublev | Andrey Rublyov | Andrej Roebljov | Андрей Рублёв

Sovjet-Unie
Biografie / Drama
206 minuten / 192 minuten (ingekorte versie) / 185 minuten (verder ingekorte versie)

geregisseerd door Andrei Tarkovsky
met Anatoliy Solonitsyn, Ivan Lapikov en Nikolay Grinko

Film over het leven van de legendarische iconenschilder Andrej Roebljov (1360-1430). Hij leefde in een woelige tijd vol invallen van de Tartaren, de onderlinge strijd van de Russische adel en het conflict tussen oude en nieuwe religieuze opvattingen. Roebljov komt in gewetensnood wanneer hij wordt gedwongen deel te nemen aan de gewelddadigheden in Vladimir.

Andrei Tarkovsky's tweede film 'Andrei Roublev' kwam uit in 1966, maar had flink te lijden onder de Russische censuur. Het loont dus de moeite op zoek te gaan naar een versie die meer gemonteerd is zoals de regisseur zelf voor ogen had. De Engelsen hebben het prachtige woord 'jawdropping' om het effect van deze film te beschrijven. Je mond valt open bij de schitterende beelden en meeslepende camerabewegingen. De film over de Middeleeuwse kunstenaar Roublev is in zwart/wit tot aan de finale, waarin zijn geschilderde iconen in nog altijd prachtige tegenwoordige schoonheid worden getoond. De boodschap is helder: de kunst overleeft alles. Voor dierenliefhebbers is een waarschuwing op zijn plaats: animals were hurt during the shooting of this film.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Beste Tarkovsky die ik zag, al is Stalker wel aan herziening toe. Geniale film.

avatar van Basto
Mijn favoriete Tarkovsky. De inval van de Tartaren is echt geweldig. Erg fijn om dit op het grote scherm van Kino1 te hebben gezien.

avatar van Shadowed
Basto schreef:

Welke minutenversie draaien ze?

Shadowed schreef:

Welke minutenversie draaien ze?

192 meen ik.

avatar van Shadowed
Mooi.

Maar ergens viel het ook wel een beetje tegen. Russische films zijn films die me zover nog nooit hebben teleurgesteld. Deze vind ik van de 4 die ik in totaal heb gezien echter wel de minste, maar misschien ben ik nog niet helemaal ingesteld op fulltime arthouse.

Het beste gedeelte in de film is absoluut de regie. Het is misschien door de wat aparte dialogen soms wat moeilijk te volgen, maar saai vond ik het absoluut nergens. Alhoewel er voor de doorsnee kijker wel saaie stukken in kunnen zitten, vond ik dit absoluut nergens saai.

Ik heb het dan ook op het grote doek bij Kino mogen aanschouwen. Zo'n film met een status als deze kan je ook als filmliefhebber moeilijk laten schieten. De film opent fenomenaal. Het "vliegen" was niets minder dan fascinerend gebracht.

Knap, erg knap cameragebruik soms. Zoals ik al zei, de opening, die bevat misschien wel het beste camerawerk. Alhoewel Tarkovsky niet altijd alle remmen qua cameragebruik losgooit, blijft het altijd interessant en als je er eventjes 15 minuten rustig voor gaat zitten wordt je vanzelf helemaal meegesleept in het verhaal.

Alhoewel het duidelijk wel oud is en soms wat knullig is, is het visueel erg knap. De film zit vol met mooie en soms epische beelden. Alhoewel de scene die blijkbaar als indrukwekkend wordt gezien maar weinig indruk op me naliet. Ik heb het over de inval van de Tataren. Er zaten een aantal harde beelden bij, maar in het algemeen vond ik het zeer knullig gebracht.

Soms wat onnozel dus, en ook het geluid, dat wel duidelijk het jaartal is, kan soms wat vreemd en knullig overkomen. Soms praat iemand op de achtergrond bijvoorbeeld heel luid, en diegene die recht voor de camera staat heel zacht.

Maar uiteindelijk ben ik best onder de indruk. Het meesterwerk waar hij om bekend hoort te staan vond ik het niet, maar wel een interessante, meeslepende film met schitterende beelden, maar wel wat onnozele en knullige momenten. Zoals ik al zei, je moet er even inkomen, maar de film weet je vroeg of laat echt wel mee te nemen.

Niet te doen. De film lijkt vroomheid (en de zonde als haar tegendeel) te onderzoeken met vragen als of vroomheid is voorbehouden aan de wijze of juist aan de onwijze, of het vroom is om zondaars te executeren, of de liefde van heidenen zondig is etc. Ik herken de structuur van bv. Stalker die ik wel geweldig vond: qua verhaal gebeurt er eigenlijk niets maar volgen we slechts een paar mannen op een religieus-filosofische reis naar de waarheid waarbij elk persoon een bepaald standpunt representeert, maar waar bij Stalker de gesprekken doorlopend interessant zijn en het mysterie van de Zone een zekere spanning geeft, vond ik deze film vooral erg saai. Dat het moeilijk te volgen is wie wie is en wie überhaupt aan het praten is helpt ook niet (dat vond ik al lastig bij Stalker maar hier speelde het me echt parten). Tegen het einde van het eerste anderhalve uur snakte ik naar het einde van de film zodat ik besloot me niet langer te kwellen en in de pauze de bioscoop te verlaten.

De filosoof schreef:

Doodzonde, de tweede helft is groots en van een totaal ander kaliber dan het eerste deel. Ik had met Solaris eenzelfde ervaring. Tarkovsky weet zich moeizaam door set up te ploegen, om de tweede helft te scoren.

Basto schreef:

Oké, bij Solaris zal ik blijven zitten.

Alle grote Tarkovsky thema's zitten al in deze film, maar de uitwerking kan me maar niet bekoren. Wat mij betreft lukte dit in zijn latere films wel. Op een of andere manier heeft hij die thema's in latere films naar een hoger, universeler (mystieker, zo je wilt) plan getild, waar de benadering hier nog vooral heel christelijk is. En hij wist het later ook op een meer filmische manier te tonen, terwijl hij hier nog teveel af moet met mono/dialogen en theatraal acteerwerk.

De klokscene vormde het hoogtepunt van de film voor mij (de "leap of faith"). Maar met bijvoorbeeld het brandende huis uit Het Offer, of de kaarsenscene in Nostalgia heeft hij eenzelfde idee later op grandioze en overtreffende wijze nog eens hernomen.

avatar van Redlop
De kortste versie gezien (181 minuten) maar ook die had een uur korter gekund. Het eerste uur was nauwelijks vol te houden. De nar... De film begon voor mij met de inval van de tartaren. Dat was gruwelijk indrukwekkend en daarna de wederopbouw van een christelijke gemeenschap gesymboliseerd door het gieten van een klok. Eigenijk gaat de film niet specifiek over Andrey Rublyov maar over de late middeleeuwen in Rusland, waar Andrey Rublyov ooggetuige van was. We leren hem niet kennen en ook nergens zijn we getuige van zijn kunst. Het eind (in kleur een fresco gefilmd van 1 cm afstand, enkele paarden in een wei en dat was het) deed zelfs amateuristisch aan, maar ik hoef van mezelf Tarkovsky niet sowieso briljant te vinden. De zeggingskracht van het verhaal is sterk maar het had korter en krachtiger gekund.

avatar van Graaf Machine
Heel fijn om dit eens op het grote doek te zien. Thuis de afgelopen twee of drie keer in twee etappes gekeken (eerst deel 1, dan deel 2), omdat het toch wel wat van je concentratie vergt, drie uur lang.
Maar in het filmhuis draaien ze hem maar één dag, dus moet je gewoon blijven kijken. En dat loont natuurlijk achteraf weer de moeite.

avatar van Redlop
Graaf Machine schreef:

Geen gek idee eigenlijk. Alhoewel je beter met deel 2 kunt beginnen.