Andrey Rublev (1966)
Genre: Biografie / Drama
Speelduur: 206 minuten / 192 minuten (ingekorte versie) / 185 minuten (verder ingekorte versie)
Alternatieve titels: Andrei Rublev / Andrey Rublyov / Andrej Roebljov / Андрей Рублёв
Oorsprong:
Sovjet-Unie
Geregisseerd door: Andrei Tarkovsky
Met onder meer: Anatoliy Solonitsyn, Ivan Lapikov en Nikolay Grinko
IMDb beoordeling: 8,1 (56.872)
Gesproken taal: Russisch en Italiaans
Releasedatum: 25 juli 1985
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
- Vanaf zaterdag 6 april in 2 bioscopen
Plot Andrey Rublev
Film over het leven van de legendarische iconenschilder Andrej Roebljov (1360-1430). Hij leefde in een woelige tijd vol invallen van de Tartaren, de onderlinge strijd van de Russische adel en het conflict tussen oude en nieuwe religieuze opvattingen. Roebljov komt in gewetensnood wanneer hij wordt gedwongen deel te nemen aan de gewelddadigheden in Vladimir.
Externe links
Acteurs en actrices
Andrei Rublev
Kirill
Daniil Chornyy
Feofan Grek
God's Fool
Boriska
Grand Prince / Little Prince
Patrikey
Buffoon
Stepan
Video's en trailers
Reviews & comments
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4100 stemmen
Daar is ie dan eindelijk. De eerste Tarkovsky die ik de volle mep geef. Werd tijd maar had er eerlijk gezegd alle vertrouwen in. Tarkovsky heeft de kwaliteiten die ik verlang van een regisseur en die komen bij Andrey Rublyev allemaal naar boven.
Prachtige verhalen omgeven door werkelijk overdonderende cinematografie. Een van de mooiste zwart wit beelden die ik heb gezien en een aantal scenes die meesterlijk te noemen zijn. De feestende naakte mensen, de zwanen die vanuit de lucht dalen, het moment supreme met de klok, de inval in het dorp door de tataren, de eindscene.... en nog zo veel meer.
Als dit allemaal ook nog eens bekleed wordt door de mooiste soundtrack die ik in tijden heb gehoord leunt het wel erg naar de 5 sterren toe en dat heb ik dus ook gedaan.
Een ode aan kunst, twijfels over het geloof worden mooi naar voren gebracht door Tarkovsky.
Alleen erg jammer dat de ondertiteling weer zo snel is verdwenen van het beeld waardoor je soms niet meer weet wat er gezegd wordt. Maar dat hindert niet als je daarna weer wordt meegesleept door de overheersende beelden en muziek. Het verhaal vond ik eigenlijk ondergeschikt aan de presentatie.
De afsluiter met de schilderijen was zeer passend en het is ook hier dat ik het mooiste stukje muziek hoor uit de film. Klasse dit werkje!
DVD maar es aanschaffen en direct een hoge notering in mijn top10.
5*
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4100 stemmen
Heb na wat research te hebben gedaan ontdekt dat de Director's cut van 205 min veel dierenleed e.d. bevat. Tarkovsky zelf zegt dat hij meer tevreden was over het eindresultaat van 185 min. Hij nam deze stap wat scenes te knippen na adviezen van vrienden en familie die vonden dat een aantal scenes overbodig waren. Tarkovsky was eigenwijs en vond van niet. Uiteindelijk heeft ie toegegeven dat het de juiste stap is geweest.
Ben zeer benieuwd naar die Director's Cut die alleen via Criterion te verkrijgen is.
avalanche
-
- 122 berichten
- 108 stemmen
Mijn tweede Tarkovsky na 'de jeugd van Ivan', na deze eerste gezien te hebben had ik wel grote verwachtingen bij 'Rublyov'. Maar die werden spijtig genoeg maar deels waar gemaakt. Er zitten enkele prachtige scene's in die dan weer afgewisseld worden met langdraderige stukken.
Maar het is wel een film die ik later nog wel eens een 2de kijkbeurt kan geven en misschien wel een groeier is.
Toch blijf ik nog steeds benieuwd naar zijn ander werk, oa stalker, the mirror, ... die me misschien meer liggen.
Ik hou het bij een 3,5*
Freud
-
- 10772 berichten
- 1153 stemmen
Ik heb gisteren deze film nog eens gezien (deze keer op groot scherm ), en opnieuw vond ik hem fenomenaal geweldig, zelfs beter dan de eerste keer. Omdat ik mijn stem niet kan verhogen en toch mijn enthousiasme wil uiten, krijgt hij de onwaarschijnlijke eer mijn heilige top drie te doorbreken .
Maar echt, wat voor een geweldig goede film is dit toch .
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
Kijk, hier kan ik nu wat mee. Een boeiend verhaal, buitengewoon interessante dialogen en bovenal grote klasse op gebied van presentatie. Tarkovsky doet fan-tas-tische dingen met camera, muziek, geluiden, montage, voice-overs, slowmotion, zwart wit contrasten, rook-effecten, kostuums, functioneel naakt en paarden. De creativiteit spat van het scherm, de sfeerschepping is meestal heel erg knap gedaan en het geheel wordt smakelijk doorspekt met cinematografische hoogstandjes waar menig filmverslaafden de kriebels van krijgen. Wat een film als Chinatown dan in de top doet en deze "slechts" in de tip is mij een raadsel.
De prent heeft ook zo zijn "mindere" momenten en misschien is die superlange speelduur wel een beetje overdreven, maar doorgaans blijft het superieure cinema om heerlijk van te genieten. 4*
Freud
-
- 10772 berichten
- 1153 stemmen
De prent heeft ook zo zijn "mindere" momenten en misschien is die superlange speelduur wel een beetje overdreven, maar doorgaans blijft het superieure cinema om heerlijk van te genieten.
Hij is geweldig saai op sommige momenten, vond ik ook. Maar zoals vaak is saaiheid het eerste dat je vergeet als je aan een film terugdenkt dus dat kan me niet veel schelen, bovendien zijn er een hoop geweldige momenten die wél bijblijven, en de rustige sloomheid van de film heeft ook wel zijn positieve kanten .
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
bovendien zijn er een hoop geweldige momenten die wél bijblijven
Echt saai werd het overigens nooit echt vond ik (hooguit wat aanslepend op het randje van saai) dankzij o.a. de steeds mooie plaatjes en geweldige cameravoeringen, en altijd net op tijd weer een prachtig 'waaw'-moment (bv het ogenblik dat men de klok probeert). Een paar flauwe/licht irritante stukjes (bv met die grapjas) maar dat is dan ook alles. Enfin, het genieten van de filmische pracht was toch wel een erg overheersend gevoel.
Esteban
-
- 3595 berichten
- 1813 stemmen
Dankzij een abonnement heb ik deze vandaag gratis ontvangen. Ik ben echt wel benieuwd, het zal mijn eerste Tarkofsky worden.
Maar bon, volledig off topic natuurlijk.
Finisterra
-
- 15508 berichten
- 4274 stemmen
Dit is mijn 3e Tarkovsky. Mijn verwachtingen waren torenhoog na vorige week Stalker en Solyaris gezien te hebben. En ook nu werd ik weer omvergeblazen door deze prachtige cinema.
Het verhaal is duidelijk wat rechtlijniger dan in de andere films die ik al gezien heb. Het was dus niet zo moeilijk om te volgen, al had ik in het begin wat problemen om in het verhaal te komen. Dat was gisteren, toen heb ik hem stopgezet en vandaag opnieuw geprobeerd. Wat gisteren moeilijk ging, was vandaag een makkie. Vanaf de eerste scene werd ik overweldigd door een stroom van prachtige beelden, geweldige actiescenes, wondermooie muziek,... Ik verwachtte natuurlijk niets minder, maar als het dan waargemaakt wordt, is het altijd zo mooi.
Thematisch kon deze mij zeker boeien. Kunst is ontzettend belangrijk in het leven en Tarkovsky geeft dit goed weer. Door de lange speelduur werd het soms wat saai, wat langdradig. Gelukkig duurde dit nooit lang, want al snel kwam er weer een geweldig mooi shot. Niet enkel landschappen, maar ook de grote gevechten en massagebeurtenissen werden zeer goed weergegeven.
Eigenlijk kan ik dus zeer weinig slechte punten vinden in deze film. Toch vond ik hem voorlopig net iets minder goed dan Stalker en Solyaris. Het mystieke, geheimzinnige was er hier niet en dan zie ik nog net iets liever in een film. De sfeer was dan weer wel fantastisch.
Ik hou het voorlopig op 4.5*. Zodat ik hem bij een nieuwe kijkbeurt (naar alle waarschijnlijkheid) naar de 5 kan knallen. Want net als bij zijn andere films kom ik tot dezelfde conclusie. Dit is een magistraal meesterwerk.
kiriyama
-
- 9849 berichten
- 0 stemmen
Dit is mijn 3e Tarkovsky. Mijn verwachtingen waren torenhoog na vorige week Stalker en Solyaris gezien te hebben. En ook nu werd ik weer omvergeblazen door deze prachtige cinema.
Was bij mij precies hetzelfde.
Wat een prachtige film, de beelden zijn in prachtig zwart-wit geschoten en laten zien waar Tarkovsky allemaal toe in staat is/was. Het verhaal is erg mooi, hij is zoals gezegd wat rechtlijniger dan de andere films van Tarkovsky maar daarom niet minder mooi. Elk shot is weer prachtig gemaakt, perfecte beelden zou je het kunnen noemen en ook de acteerprestaties zijn erg goed.
Het einde is ongeloofelijk mooi, die schilderijen (in kleur) en dan nog dat beeld van een paar paarden, heel hypnotiserend. Deze film heeft gewoon GEEN minpunten, alles is tot in de puntjes verzorgt.
Ik zou zo nog wel even kunnen doorgaan maar kort gezegd vind ik dit gewoon een prachtige film. 5* en een top 10 plaats voor dit juweeltje.
Mithrandil
-
- 15 berichten
- 1380 stemmen
Morgen in Images in Groningen, 19.30, als onderdeel van de serie geloof en bijgeloof.
Het is de 185 min. versie... Ik ben erg benieuwd.
bubbachups
-
- 15 berichten
- 257 stemmen
Morgen in Images in Groningen, 19.30, als onderdeel van de serie geloof en bijgeloof.
Het is de 185 min. versie... Ik ben erg benieuwd.
Mijn kennismaking met deze film. Indrukwekkende ervaring zo op het (kleine) grote doek! Met name de manier van filmen en de rust die hij daarmee in zijn films brengt spreekt mij altijd erg aan en wat dat betreft heeft hij zichzelf met Andrey Rublyov overtroffen. Een gewaagde film is het wel. De doeltreffendheid is volledig afhankelijk van de kijker, nóg meer dan bij zijn andere films. Het is geen film om waar te nemen, maar eentje om te interpreteren. Ieders interpretatie is uniek en strikt persoonlijk en dat maakt het lastig om te beschrijven wat je er precies zo mooi aan vindt. De film stelt zelf echter in één van de vele interessante dialogen dat wat je niet onder woorden kunt brengen dat zul je niet werkelijk begrijpen. Genoeg reden dus voor mij om dieper in deze film te duiken. Maar dat ik gelijk vanaf de eerste seconde ademloos heb zitten toekijken is wat uiteindelijk telt.
4,5*
NarcissusBladsp.
-
- 1630 berichten
- 600 stemmen
Andrey Rublyov voor de eerste keer gezien: het is een indrukwekkende epos dat de kern van de Russche Ziel (een eeuwige mythe aldaar) in woord en beeld heeft weten te vangen, in een tijd dat Rusland nog door communistische ideologie overheerst werd. Dit epos lijkt mij een spiegel/metafoor (gelaat en spiegels zijn ook in deze film belangrijke poëtsche motieven) voor toen de gehele Russische geschiedenis. Het lijden van Christus en zijn navolgers, in de schaduw van de Christelijk Middeleeuwse schisma's, spelen dan ook een prominente rol in deze film...waarbij Kirill als schuldige kluizenaar (zoals de eerste christelijke heilige heremieten) een belangrijke voorbeeld voor Roblyov is: ook hij besluit door schuldgevoelens uiteindelijk de gemeenschap de rug toe te keren: in zwijgzaamheid. Het verlangen naar de ultieme zuiverheid (eerlijkheid), maar ook naar schone waarachtige kunst resulteert uiteindelijk in een star isolement. (absraheren is voor mij ook een zo'n vorm van zuiveringsproces:"Eenheid zonder bontheid"). Alleen met een onzuivere leugen (de vader van de jonge klokkenmaker heeft immers nooit het geheim verteld) en hard vechten kan iets positiefs bereikt worden. De klokkenmaker toont Andrey dat de leugen, die zich steeds "vervelt", niet altijd een giftige slang is. Mythe, droom etc en hard werken zijn de fundamenten van het schone. Tarkovski is voor mij de klokkenmaker en klokkenluider, in barre marxistische tijden, die precies wist waar de Russische gevoels klepel hing. Hij schijnt met allerlei trucs de toenmalige censuur hebben omzeild: scénes langer opnemen dan oorspronkelijk bedoeld is, men ziet altijd wat over het hoofd. Wat dat betreft moet je deze film een paar keer gezien hebben om een zuiver oordeel te kunnen "vellen".
Ik kan niet anders dan 5 sterren geven: de middeleeuwse sfeer is voor mij zeer geloofwaardig, die Tartaarse overval
is prachtig geënseneerd, maar elk hoofdstuk bevat iets bijzonders.....en er zijn genoeg mysteries in deze film die nieuwsgierig maken......en Kirill citeert ene Konstantin Kostetsjekij, die mij erg aansprak: "Je dringt door in het wezen van ieder ding als je de juiste naam gebruikt". Misschien moeten er nieuwe vertalingen komen om de kern van deze film met juist begrip te kunnen ontdekken!........of Russisch leren!?
ps: Hoe zou het met die zwarte paard tijdens de"overval"
afgelopen zijn? Die kwam wel heel erg lelijk terecht!
(DVD, Adrej Tarkovski collectie, Moskwood media)
evol
-
- 10 berichten
- 258 stemmen
Vreselijk! Ik heb hem (helemaal) gezien in de bioscoop, nooit eerder heb ik zoveel mensen een film zien verlaten, meer dan de helft. Zelf ben ik vijf minuten voor het einde nog bijna opgestapt, tijdens de oneindige kleuren-sequence "camera beweegt over icoonschildering". Wat een arrogantie.
Als het om de Russische ziel te doen is, lees dan een boek van Dostojevski, dat gaat sneller.
1*
kiriyama
-
- 9849 berichten
- 0 stemmen
Vreselijk! Ik heb hem (helemaal) gezien in de bioscoop, nooit eerder heb ik zoveel mensen een film zien verlaten, meer dan de helft. Zelf ben ik vijf minuten voor het einde nog bijna opgestapt, tijdens de oneindige kleuren-sequence "camera beweegt over icoonschildering". Wat een arrogantie.
Als het om de Russische ziel te doen is, lees dan een boek van Dostojevski, dat gaat sneller.
1*
Arrogantie...
Wat was er dan zo arrogant aan?, en is dat je enige argument om deze film een 1 te geven.......
Freud
-
- 10772 berichten
- 1153 stemmen
tijdens de oneindige kleuren-sequence "camera beweegt over icoonschildering".
Het mooiste stuk van de film . Of vond je van niet?
danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
De na laatste film die ik van Tarkovski zag. Jammer eigenlijk, want telkens weer weet hij me te verassen met een andere bijzondere kijk op de wereld en vooral een andere kijk op het spirituele.
Fijn ook dat ik deze op groot scherm heb mogen aanschouwen, in een zaal vol met bejaarden (no offense, had wel iets schattigs.)
De beelden zijn weer erg mooi, doen me denken aan Tarrs werk. Prachtige ranzigheid met een schitterende geluidstrack. Klassieke stukken zwellen soms ineens aan, maar blijven dan mooi op de achtergrond kabbelen, zodat ze zich haast in je onderbewuste nestelen.
Het is overigens wel goed te merken dat dit zijn tweede officiële film is. Hij zit hier nogsteeds in zijn meer verhalende periode. Meer een epische film dan bijvoorbeeld Stalker en Offret en laat staan Zerkalo. Die manier van filmen blijft toch mijn voorkeur genieten, maar dat maakt deze film absoluut niet slecht. Andrei Rublyov is geweldig. Nu heb ik sowieso al interesse in de Byzantijnse icoonkunst, dus maakt het een film over precies dit gegeven erg interessant. Natuurlijk is de film veel meer dan dat, aangezien er vooral wordt verteld over de menselijke strubbelingen omtrend geloof en het leven zelf.
Erg mooie periode daarvoor, aangezien er toen nog talloze malen sterker over het geloof werd gedacht, en voor een man als Rublyov stond alles in teken van god. Daarom is het mooi om te zien hoe hij wordt geconfronteerd met juist die kant van het bestaan die goddeloos aandoet. Iets wat mij persoonlijk raakte, waar ik niet letterlijk mee bezig ben, maar in gedachten vaak.
De Middeleeuwen zijn een boeiende periode, en om een volk als de Tartaren tot leven zien te komen op groot scherm is best bijzonder. Ik zag het nooit eerder (op zo’n manier.)
De lokaties waren erg mooi, vooral die tochten door de modder en over rivieren.
Over het einde ben ik nog niet uit. Aan de ene kant vond ik het mooi om met Rublyovs iconen te eindigen, maar het had ook iets elitairs (wat zijn films sowieso soms kunnen hebben.)
Nu heb ik alleen nog Solyaris te zien. Wel jammer, maar dit zijn allen films die ik gerust kan herzien. Rublyov vind ik niet zijn beste werk, daarvoor moet ik hem nog eens zien en heb ik het idee dat hij episch is. De meer lyrische, post-Verzegelde Tijd periode van de man vind ik nog mooier.
De film kan nu zeker op 4* rekenen, maar dat gaat hoogstwaarschijnlijk omhoog. En daar is misschien niet eens een herkijk voor nodig. Alles moet nu nog op zijn plek vallen.
maxcomthrilla
-
- 15565 berichten
- 2761 stemmen
Mijn 4de Tarkovsky begon betoverend mooi. Veel land en plassen in beeld. Deed mij echt gelijk denken aan het tijdsperk van de kastelen: de middeleeuwen. Het camerawerk oogde flexibel, vanuit het topje van het kasteel konden we naar beneden kijken en de vele verrichtingen her en der aanschouwen. Gelukkig geen echte veldslagen maar een menigte aan krioelende mensen. Prachtig hoe er naar een andere locatie wordt overgegaan. De camera volgt een kudde dravende paarden vanuit de lucht. We gaan dus op reis.
Het gaat altijd een beetje mis tussen mij en Tarkovsky als hij het nodig vind om binnenshuis meerdere mensen met elkaar te laten converseren. De ethestieke beeldenpracht neemt gelijk wat af en verzandt voor mij nogal makkelijk in emotieloos geconverseer. Hier ook weer, alhoewel er mooie beelden blijven opkomen en de muziek aardig klinkt. Vooral mooi om Tarkovsky te zien spelen met overlapping. Zo volgen wij vanachter een klein bosje bomen een aantal ruiters die over een dijk in het water lopen.
Veel bekende Tarkovsky ingrediënten keren hier ook weer terug: rondvliegende vogels die ietwat geforceerd door het beeld fladderen alsof ze door iemand net buiten beeld zijn losgelaten, de vertrouwde (berken) bossen en veel symboliek.
Prachtige scènes nog steeds, waar Tarkovsky speelt met zijn kijker en ze doet geloven alsof een personage over een plas kan stappen. Maar als je goed kijkt zie je dat dit je reinste gezichtsbedrog is, in de verte lopen namelijk paarden en de hoofdpersoon loopt op het randje van een bescheiden ravijn. Het water is dus wel een eindje weg. Beeldschoon ook de manier waarop een dood iemand wordt uitgeweid in het water door naakte zielen. En de symboliek stoorde mij niet, ik kon het wel waarderen. Zeker toen een vrouw zich vrijgevochten had en ook nog eens ter water ging en wegzwom .
Het einde vond ik wat tegenvallend. Ik kan mij voorstellen dat dit wat met mensen doet, wat het laatste half uur van 2001: a Space Odyssey met mij deed, maar ik vond die iconen niets anders dan interessantdoenerij waar ik mij met moeite doorheen worstelde.
Een aangename kijkervaring die wat werd verstoord door het einde en door sommige momenten die nogal gerekt werden en voor het verhaal nogal nietszeggend waren noch esthetisch van enkele waarde. 10 minuten naar een vrouw kijken die twijfelt of ze wel of niet mee op reis gaat vind ik gewoon niet boeiend. Tenminste niet zo boeiend als sommige prachtscènes, die deze film wel degelijk rijk is. De film kan niet aan Ivan Detstvo tippen. Vooral omdat die film veel korter duurt en de frequentie aan mooie beelden daar hoger is. Ook Stalker vind ik beter dan deze film.
Maar toch is dit een boeiende kijkervaring en weet Tarkovsky mij na het tegenvallende Zerkalo, dat vooral nogal leeg op meerdere gebieden voor mij was, te pakken. Dikke 3,5*
Knisper
-
- 12992 berichten
- 1250 stemmen
Andrey Rublyov draait deze week (t/m woensdag) nog vier keer in het Rotterdamse Lantaren/Venster. Misschien interessant voor de Tarkovsky-liefhebbers.
Silvio Dante
-
- 2943 berichten
- 2114 stemmen
Gisterenmiddag voor ik naar de bib vertrok, kreeg ik plots de ingeving: Laat ik nog eens een Tarkovsky.
Vreemd genoeg vond ik de vorige twee films (Stalker en Offer) geen hoogvliegers, desalniettemin weet Tarkovsky me te intigreren.
Toen ik voor de buis ging zitten had helemaal geen hoge verwachtingen, maar tegen alle verwachtingen in beviel deze me wel.
Technisch gezien is dit natuurlijk pure klasse: decors, kostuums, cinematografie, natuuropname's en noem maar op. Hij weet maar al te goed hoe er mee om te gaan.
Ik had wel al gauw door het qua verhaal en eigenlijk ook qua pointe/moraal heel moeilijk te vatten ging zijn. Ik heb dan maar besloten om -zoals bij een Lynch- elk segmentje als een afzonderlijk deel te beschouwen en het proberen te waarderen.
Vooral de segmenten Ivan's pijn, het surreël stukje erna, de aanval en de stilte waren goud waard. Enkel het laatste stuk over de klokkenmaker was te lang gerokken.
Toen de Iconen-sequentie van start ging, bleef ik toch een beetje met een leeg gevoel achter. Ik moest weten wat de clou was.
Gelukkig vertelde Tarkovsky me genoeg met z'n eindshot:
Enkele paarden op een klein eilandje. Voor mij stonden de paarden symbool voor mensen als Andrej die in een hoekje geduwd worden en als enige houvast God hebben. De theorie staat nog niet op punt, maar zo heb ik hem althans ervaren. Waarom anders zo'n eindshot?
3.0* kon ook een kwartiertje/halfuurtje korter.
lesamurai
-
- 441 berichten
- 152 stemmen
Gisterenmiddag voor ik naar de bib vertrok, kreeg ik plots de ingeving: Laat ik nog eens een Tarkovsky.
Vreemd genoeg vond ik de vorige twee films (Stalker en Offer) geen hoogvliegers, desalniettemin weet Tarkovsky me te intigreren.
Toen ik voor de buis ging zitten had helemaal geen hoge verwachtingen, maar tegen alle verwachtingen in beviel deze me wel.
Technisch gezien is dit natuurlijk pure klasse: decors, kostuums, cinematografie, natuuropname's en noem maar op. Hij weet maar al te goed hoe er mee om te gaan.
Ik had wel al gauw door het qua verhaal en eigenlijk ook qua pointe/moraal heel moeilijk te vatten ging zijn. Ik heb dan maar besloten om -zoals bij een Lynch- elk segmentje als een afzonderlijk deel te beschouwen en het proberen te waarderen.
Vooral de segmenten Ivan's pijn, het surreël stukje erna, de aanval en de stilte waren goud waard. Enkel het laatste stuk over de klokkenmaker was te lang gerokken.
Toen de Iconen-sequentie van start ging, bleef ik toch een beetje met een leeg gevoel achter. Ik moest weten wat de clou was.
Gelukkig vertelde Tarkovsky me genoeg met z'n eindshot:
Enkele paarden op een klein eilandje. Voor mij stonden de paarden symbool voor mensen als Andrej die in een hoekje geduwd worden en als enige houvast God hebben. De theorie staat nog niet op punt, maar zo heb ik hem althans ervaren. Waarom anders zo'n eindshot?
3.0* kon ook een kwartiertje/halfuurtje korter.
Deze film was erg speciaal, dit is vooral experimenteel uitgewerkt. Dat betekent toch dat je op een andere manier naar een film moet kijken en het niet moet bekijken als een American Pie film die je zonder geweten zit te bekijken. Klassiekers zijn nou eenmaal creatiever en daarom zijn we dat nu minder gewend. Atlhans dat vindt ik.
-fal
-
- 2028 berichten
- 2281 stemmen
Ergens te krijgen met NL ondertiteling?
De Moskwood heeft NL-subs, maar is wel de 182min. versie.
rokkenjager
-
- 2859 berichten
- 1648 stemmen
Jammer, Ik had graag de langere versie gewild. Toch bedankt voor de link. Wellicht bestel ik gewoon dit versie.
starbright boy (moderator films)
-
- 21292 berichten
- 4462 stemmen
Volgens mij zijn alle verkrijgbare DVD-versies die versie.
starbright boy (moderator films)
-
- 21292 berichten
- 4462 stemmen
ik twijfelde al licht. Eerst opzoeken voor ik beweringen doe
Het laatste nieuws
Rebel Wilson doet boekje open over wangedrag 'Borat'-acteur Sacha Baron Cohen, Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer | MovieMeter Recap
'Red Oaks' op Prime Video snijdt serieuze onderwerpen aan met veel humor: 'Dit verdient een cultstatus'
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Eerste trailer uitgebracht van nieuw seizoen 'Mayor of Kingstown' met Jeremy Renner die is teruggekeerd na zijn heftige ongeluk
Bekijk ook
Ningen no Jôken
Drama / Oorlog, 1961
28 reacties
Shoah
Documentaire / Oorlog, 1985
107 reacties
Sátántangó
Drama, 1994
381 reacties
Soy Cuba
Drama, 1964
131 reacties
Seppuku
Drama, 1962
92 reacties
Tengoku to Jigoku
Thriller / Misdaad, 1963
98 reacties
Gerelateerde tags
christendommonnikschilderverkrachtingruslandcathedralartiestcrucifixionpowerfamineiconbiografietatars bellleraarmartelenbloedbadwreedheidmiddle ages (476-1453)monasterytartarbell maker 15th centuryreligious vow
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.