The Andromeda Strain (1971)

Sciencefiction / Mystery

geregisseerd door Robert Wise
met Arthur Hill, David Wayne en Kate Reid

Als een satelliet neerstort op een klein dorp in Arizona sterven alle inwoners, behalve een baby en een oude man, aan een virusinfectie. Vier wetenschappers moeten het virus onderzoeken en voorkomen dat het zich verspreidt.

avatar van Redlop
Alhoewel Alien een totaal andere SF is en tien x beter, kreeg ik toch het idee dat Ridley Scott goed gekeken en vooral geluisterd heeft naar deze film. De sound effects, het claustrofobische sfeertje, de kostuums (chirurgenpak lijkt kopie van pak dat Ripley draagt in eindscene Alien). Ook het aftellen door een robot voor de ultieme explosie.
Maar goed, los van dat vermoeden een sterke typisch jaren '70 bio-doom movie.

avatar van Filmfan74
Het eerste half uur lijkt veelbelovend, maar vervolgens zakt het verhaal helemaal in als er alleen nog maar veel te uitgebreid over technische foefjes van het hypermoderne research facility, ontsmettingsmethodes en vervolgens een doodsaai wetenschappelijk onderzoek gaat. Het laatste kwartier is vreselijk voorspelbaar.
Saai, slaapverwekkend en te traag.

avatar van Filmfan74
Stephan schreef:

Let me rephrase...
Was één van de eerste die de splitscreen intelligent toepastte...
Zoek naar "splitscreen" en je vindt meer deze film als voorbeeld dan die van Abeltje...

Ik vond de splitscreens erg cool, past helemaal in het beeld uit die tijd.

Wat ik overigens ook super vond is dat de enige vrouwelijke hoofdrolspeelster, een bovenintelligente wetenschapster, er als een normale wetenschapster uitziet en niet als fotomodel. Dat mogen ze in Hollywood vaker doen als je het mij vraagt, dat maakt films stukken geloofwaardiger!

avatar van SnakeDoc
Bestaat deze eigenlijk wel met Nederlandse ondertiteling?

avatar van SnakeDoc
Achter deze vette poster en het mysterieuze plot schuilt ook best een hele aardige sciencefiction. Het is allemaal net iets anders dan je aanvankelijk verwacht, maar de film stelde mij nergens teleur. Er is met name op technisch vlak ontzettend veel aandacht besteed aan detail. Er zitten een paar geweldige scenes in met prachtige ingewikkelde machines.

Prachtige setting, waardoor men lijkt te vergeten een snufje actie of horror toe te voegen. Had de film wellicht nog beter gedaan.

Toch een hele interessante boeiende film.

Hoop hem ooit nog eens met Nederlandse ondertiteling tegen te komen.

Vond er weinig aan.
Saai, veel gepraat en weinig actie.
Nochtans, het onderwerp leek me interessant.

avatar van AC1
AC1
Een Jurassic Park zonder actie?

Belangrijke psychologische richtlijn: De persoon die mag kiezen of hij de ontploffing zal tegenhouden of niet MOET vrijgezel zijn. Haha, wat naïef allemaal, zeg.

Uitstekende film waarin een groep wetenschappers een mogelijk buitenaards virus onderzoeken. Alhoewel de methodes ruim 40 jaar na dato verouderd zijn, wordt het onderzoek zeer gedetailleerd en daardoor ook geloofwaardig weergegeven. De prachtige set van het ondergrondse laboratorium draagt hier ook aan bij. Spannend over de gehele lengte. Een nipte 4.0 sterren.

avatar van Vinokourov
Ben meer een fan van de lollige science-fiction met monsters en actie, maar deze bloedserieuze film was prima te doen. Zonder opsmuk wordt uit de doeken gedaan hoe een team wetenschappers een vreemd buitenaards virus in bedwang moet krijgen. Via hippe, maar ook serieuze jaren '70-gadgets en computers wordt ontcijferd hoe dat virus in elkaar zit en nog best begrijpelijk ook. Toch redelijk stoer om dat allemaal te volgen en daarbij is het zeker een knappe productie voor die tijd.

avatar van Left4Dead
Begon geweldig om daarna toch kracht te verliezen. Het labwerk was voor mij gewoon niet interessant genoeg en tja gedateerd, maar dat is ook wel logisch. Nee het gegeven was heel leuk en in het begin zat ik echt te smullen en dacht weer eens een diamant te hebben ontdekt. Slecht is het zeker niet.

3**

avatar van Woland
Ik kon hier verbazend weinig mee. In het eerste half uur was het nog wel interessant, maar de film verviel daarna naar een dodelijke saaiheid. Heel veel lange verhandelingen over technische details, theorieen over de oorsprong, geneuzel over praktische complicaties, maar ook hier werd weinig verteld of getoond wat verrassend was. Het klinkt allemaal realistisch en het wordt ook wel aardig in beeld gebracht, helaas betekent dat niet dat het ook boeiend werd. Toch verbazend hoe je met veelbelovende ingredienten als een potentiele pandemie, buitenaardse organismen en de aanwezigheid van kernwapens, en met duidelijk genoeg technische expertise op filmgebied, toch zoiets saais in elkaar kunt draaien. Jammer, ik had verwacht dat dit wel redelijk in mijn straatje zou vallen.

avatar van centurion81
Heel gaaf hoor, voor het eerst dat ik een film spannend vond waarin laboratorium-onderzoek centraal staat! Erg knap gedaan en deze film heeft een beetje de schwung van de oude Star Wars: ja het is gedateerd, maar het verliest toch zijn kracht niet! 4*

avatar van keimpeS
Mooie maar ook een lange film, die qua techniek zijn tijd ver vooruit is. Ik vind het knap voor een film uit 1971, zekers een aanrader voor sci-fi fanaten. (maar verwacht geen star wars).
Zijn die dieren nou echt gebruikt voor de film, want als je zag hoe dat aapje zijn bewustzijn kwijtraakte leek dat wel heel echt. Zal vast verdoofd zijn maar zag er niet echt diervriendelijk uit!

avatar van joolstein
Als je je eigen kan verplaatsen naar het tijdsbeeld van 1971 heb je aan deze film een zeer goede en spannende film. Voornamelijk door de Split-screens en een thema dat lichtelijk voortvloeit uit de koude oorlog. Echter heel gedateerd ziet het er niet uit, de special effects zijn zeer goed. De scene in het dorpje is lekker akelig. Het decor van de moderne research facility is prachtig en het onderzoek naar het virus is en blijf spannend.

avatar van arno74
Een tegenvaller deze scifiklassieker, en dat komt met name door de keuzes die gemaakt worden. De film focust vooral op het wetenschappelijk onderzoek naar de mysterieuze bacterieën die ze aantreffen. Daarmee wordt het wat mij betreft wel saai, want we krijgen minutenlang in detail te zien hoe de onderzoekers door allerlei ontsmettingsprocessen gaan om vervolgens minutieus het (niet bepaald diervriendelijke) onderzoeksproces te doorlopen. Daarnaast blijft dit 100% fictie (behalve de stervende dieren vrees ik), de minutieuze aandacht voor het wetenschappelijke is ook daarom nogal overdreven, en overbodig. Voor mij haalde het de spanning en het tempo volledig uit de film, waardoor het een lange zit werd. Niet echt heel vermakelijk dus, en ik kan ook niet zeggen dat de opgedane kennis over de 10 (?) stappen van een fictieve ontsmettingsproces van een fictieve onderzoeker waarbij gebruik wordt gemaakt van fictieve gadgets erg zinvol is of mij aan het denken heeft gezet. Een matige scifi-klassieker, 2,0*.

avatar van Biosguru
Was me nooit eerder opgevallen, maar er zitten nogal wat bijzondere Diopter shots in deze film. Deze supercut laat ze allemaal zien: THE ANDROMEDA STRAIN - 71 Split Diopter Shots on Vimeo

avatar van Roger Thornhill
Een sobere, onderkoelde, strakke thriller die je onder de science fiction zou kunnen rangschikken, met dien verstande dat de film zich in de (toentertijd) tegenwoordige tijd afspeelt en er geen gebruik wordt gemaakt van extreem geavanceerde technologie (voor zover ik het kan inschatten en begrijpen). Ik hou er wel van, dit soort "procedurele" films waarbij je stap voor stap dieper in de materie wordt ingevoerd, en wanneer de uitwerking zorgvuldig is (zoals hier) hoeft de plot niet eens zo spectaculair te zijn – de film deed me vaak denken aan The day of the Jackal, ook zo'n film die anderen misschien als gortdroog ervaren maar waar ikzelf helemaal ingezogen werd. Muziek en humor hebben in deze film een vergelijkbare functie: van allebei is er weinig, maar wát er is aan (vooral elektronische) muziek bezorgt mij soms kippenvel, en áls er "op de lach wordt gespeeld" om de spanning even te verlichten (met name door de knorrige Jackson –“Hell of a way to run a hospital!”– en de recalcitrante Leavitt) is dat meteen heel effectief. Ook totaal geen sterren (ik zou slechts één der acteurs bij naam kunnen noemen) om te benadrukken dat de plot belangrijker is dan de glamour; "Alles ziet er realistisch uit, alsof het toevallig allemaal net zo voor de camera gebeurde (documentairestijl vind ik dan weer een te overdreven beschrijving)", zoals The One Ring het op 24-1-2011 treffend formuleert.
        Voor wie niet weet wat de door mijn voorganger genoemde diopter-shots zijn, dat zijn opnames waarbij er vóór de cameralens één of meer kleinere "voorzetlensjes" geplaatst worden, zodat een shot verschillende dieptes en dus ook verschillende focussen krijgt, hetgeen op de kijker een (al dan niet onbewust) ontregelend of vervreemdend effect kan hebben. Biosguru heeft het over 71 van zulke shots, maar dat zijn dan alleen nog maar de favoriete shots van de vimeo-schrijver die hij citeert: in totaal zitten er maar liefst 206 van zulke opnames in deze film.
        De enige minpunten zijn het overbodige actiefilm-"countdown"-einde en het acteerwerk dat op mij soms soms iets te gekunsteld overkomt; op de een of andere manier "verwijt" ik dat echter niet de acteurs maar de personages, alsof die zó vast zitten in hun vereiste professioneel-wetenschappelijk-emotieloze gedrag dat ze overdreven dramatisch reageren wanneer ze opeens opgeschud worden door een onverwachte of enerverende gebeurtenis (alsof onnatuurlijk reagerende mensen op slechte acteurs lijken).
        Door mij bekeken op een Blu-ray met wat mij betreft een prachtige transfer; reviewsites hebben nogal wat kritiek, en inderdaad zijn er regelmatig spikkeltjes te zien, maar het beeld is helder en aangenaam, afgezien van een tweetal (opzettelijk?) vage shots met dubbele contouren in het begin. Helaas zijn de bonus features van de Amerikaanse release weggelaten, zodat we het nu moeten doen zonder een Making of (met o.a. regisseur Robert Wise, schrijver Michael Crichton en FX-koning Douglas Trumbull, 30 minuten) en een portret van Michael Crichton (12 minuten). Ik heb lang naar deze film gezocht, en ben blij met wat ik heb, maar van dit soort omissies word ik altijd wel goed ziek.