The Andromeda Strain (1971)

Sciencefiction / Mystery

geregisseerd door Robert Wise
met Arthur Hill, David Wayne en Kate Reid

Als een satelliet neerstort op een klein dorp in Arizona, sterven alle inwoners, behalve een baby en een oude man, aan een virusinfectie. Vier wetenschappers moeten het virus onderzoeken en voorkomen dat het zich verspreidt.

Het is een eeuwigheid geleden dat ik deze film nog heb gezien. Ik kan me nog wel herinneren dat deze film mijn voorliefde voor SF heeft doen ontwaken.

Ben heel erg benieuwd wat ik er tegenwoordig van vind.

avatar van jester
Het begin van deze film met het letterlijk uitgestorven dorpje vond ik zeer fascinerend. Daarna als de wetenschappers de bunker ingaan wordt het mij iets teveel SF. Wel goed gemaakt, zeker voor die tijd. Naar het boek van Michael Crichton. 3 sterren.

avatar van Stephan
Heb ooit nog een kopje koffie met Robert Wise gedronken en dat was een hele ervaring.
Wisten jullie dat deze man (behalve Westside story en Sound of Music) ook de editor was van Citizen Kane?
Door deze film werd de term Sience FACtion geintroduceerd. Was ook één van de eerste die split-screen toepastte zoals die sequentie in dat dorp.

avatar van De Knip
Stephan schreef:

Die split-screen zag er dan ook niet uit vond ik! Maar goed alle begin is dan ook moeilijk........

De Knip schreef:

Splitscreen is zo oud als de weg naar Rome.
Abel Gance deed het in de jaren twintig.

Jos2 schreef:
Splitscreen is zo oud als de weg naar Rome.
Abel Gance deed het in de jaren twintig.

Let me rephrase...
Was één van de eerste die de splitscreen intelligent toepastte...
Zoek naar "splitscreen" en je vindt meer deze film als voorbeeld dan die van Abeltje...

Stephan schreef:
Let me rephrase...
Was één van de eerste die de splitscreen intelligent toepastte...

Gance's Napoleon heeft toch echt een nog grotere reputatie dan deze film, hoor.
Juist mede door de splitscreens...

avatar van tovenaar
Dit is de perfecte film om te kijken in dit 'SARS-tijdperk'. Leuk dat een film uit '71 nog zo toepasbaar kan zijn op de hedendaagse situatie.

Klein minpuntje was het iet of wat te voorspelbare, heldhaftige en abrupte einde.

avatar van Goodfella
Die splitscreen was inderdaad een verschrikking, oef! Totaal niet functioneel ook. Verhaal kwam ondanks de sterke opening ook wat langzaam op gang, dat eindeloze geontsmet en die lelijke decors.. kon er moeilijk aan wennen. Spanning neemt tegen het eind wel wat toe, al eindigt het zoals tovenaar al zegt vrij plotseling. Was ook niet kapot van de meeste acteurs overigens. Een krappe 3*

Meer science dan fiction. Voor de één langdradig, voor mij spannend tot het einde. De (UK) DVD is ook aan te raden.
In de making of o.a. een toelichting op de scene met het aapje. Regisseur Robert Wise is vorige maand overleden.

hmm ik vond die splitscreen scenes juist wél mooi..

Het trieste is dat je een film zoals deze niet meer in de bioscoop zal zien, ooit. Vraag me uberhaupt of ze het geld bij elkaar konden krijgen; "onderzoekers onderzoeken een minuscuul organisme in een clean-room. Waar zijn de explosies? De ontsnapte dino's? Het alien-beest dat alles en iedereen op z`n weg vermoord?

Ik zat de hele film op `t puntje van me stoel, af te wachten wat er zou gebeuren. Het einde vond ik inderdaad een beetje abrupt, maarja, na een dikke 2 uur zal je toch ergens moeten stoppen.

De film laat je achter met een nare gedachte in je achterhoofd...zo`n stukke steen/ organisch materiaal zou ieder moment op de aarde kunnen vallen. Of heeft het dat al?

5* voor de simpele redenen dat ik nog nooit een film heb gezien die hierop lijkt, de goede (voor mij onbekende) acteurs, de steriele sets..en natuurlijk het verhaal.

Ik heb ook nog nooit zo'n serieuze science- fiction film gezien. Het is alsof je de hele film lang naar een groot wetenschappelijk onderzoek zit te kijken, inclusief alle terminologie etc.

Op zich wel erg apart om eens te zien, maar ik kan niet zeggen dat ik op het puntje van m'n stoel zat.

avatar van brucecampbell
Veel te technische Sf-film, die nooit echt spannend wordt, maar als tijdsbeeld interressant is.

klute89
ik zag hem gisteren toevallig liggen bij Boudisque en uiteraard gekocht, de verleiding was te groot. Ik ben zeer benieuwd.

Ik kom er nog op terug.

klute89
Ik heb hem vandaag grotendeels gezien. ik viel soms ook in slaap tijdens de film, dat had niks te maken met dat de film saai was, maar het lag aan mijzelf, iets te laat naar bed gegaan.
Maar desalniettemin ga ik er toch een cijfer voor geven, en ik ga hem zeker nog een keer helemaal kijken als ik weer tijd heb.

wat ik nu van de film heb gezien was toch wel sterk, het was wat veel mensen al hebben geschreven een erg serieuse film, maar daar stoorde ik me niet echt aan. Het begin van de film is erg sterk en de muziek ook, met hele vreemde deuntjes. Er zaten een paar scenes in die ijzersterk waren bijv. de scene als twee onderzoekers in het dorp komen en alleen maar doden mensen aantreffen, dat was echt mooi gefilmd. Ik vond het camerawerk niet echt optimaal maar met af en toe echte uitschieters.

Ik zit te twijfelen tussen 3,5* en 4*, maar ik kies voor de 3,5* zodat als ik hem nog een keer ga kijken het cijfer altijd nog kan verhogen.

avatar van Donkerwoud
Heerlijke scifi die inderdaad niks aan kracht in heeft geleverd. We zijn banger dan ooit voor micro-organismen en biologische oorlogsvoering. De stijl is bijna documentair te noemen in zijn uitvoering.

JKM
Heerlijke Cult-SF!
Beklemmend en goed geacteerd. Het "tempo" van de film is voor mijn gevoel precies goed: De spanning wordt mooi opgebouwd.
3,5 ster.

JKM

avatar van Legan
Ondanks dat de leeftijd goed te zien is aan The Andromeda Strain, oogt het nergens ook maar enigszins gedateerd. Een uitstekende film met een goed script, een uitstekende sfeer, een goede opbouw van spanning en hier en daar wat leuke humor.

Cinematografisch gezien vallen natuurlijk de split-screens het meest op en wat betreft de technische kant; nergens last gehad van een zogenaamd overdaad aan terminologie.

Prima kijkvoer dat erin slaagt je aandacht vast te houden.

avatar van Stephan
Een aardige theorie gezien waaarin wordt beweerd dat de Spaanse griep van 1918 ook uit het Al kwam. Redelijk onderbouwd ook...

Net heb ik de film (2008) op TV gezien en ik vond het een geweldige film. Enorm geloofwaardig en zeker iets wat kan gaan gebeuren. Minder SF maar dan ook meer feiten en wetenschappelijk onderzoek. Persoonlijk vind ik dat enorm fascinerend.
Natuurlijk waren er wel een paar dingen te voorspellen: vliegtuig die, nadat de missie afgeblazen was, toch neerstort, het zelfvernietigingsmechanise dat op tijd wordt stil gezet en de happy ending.
Wel jammer, want ik vond wel dat dit virus eens mocht winnen, omdát het juist zo geloofwaardig is. Misschien werd er dan eens minder geëxperimenteerd met gevaarlijke virussen, want dat zal ooit wel eens mis gaan. Maar ach, een film laat ze de onderzoeken niet stoppen.
Ik heb de film 4 sterren gegeven en ga hem zeker nog eens kijken!

avatar van interista2001
Mx1991x schreef:
Net heb ik de film (2008) op TV gezien en ik vond het een geweldige film. 4 sterren gegeven en ga hem zeker nog eens kijken!

moet je wel op de goeie stemmen he

avatar van davidz352
Zoals ik hier lees is het een serieuze film, daar houd ik wel van. Ga hem proberen te kijken.

avatar van DVD-T
Toen ik deze film voor het eerst zag was ik vooral verbaasd over de manier waarop dit geschoten en geëdit is. Erg mooi gedaan. Ook een van de eerste films die gebruik maakt van split-screens die helpen in het vertellen van het verhaal.

Vooral de vele techniek die in de film gebruikt wordt is leuk om je aan te vergapen. Door het virus alleen maar spannender gemaakt. Het verhaal is goed uitgewerk. Het script bevat veel dialoog, die eigenlijk geen moment verveeld. Komt ook door de erg goede cast die Wise tot zijn beschikking had. Ze komen allemaal erg naturel over en je gelooft ze ook echt als ze de technische uitleg kant opgaan. Samen met het erg spannende verloop van het verhaal is dat het sterkste punt van The Andromeda Strain. Het is science fiction, of zoals al eerder vermeld hier science faction. Het zou zo maar echt kunnen gebeuren. De zoektocht naar wat het virus nu is en om daar een vaccin voor te vinden houd je de gehele speelduur geboeid. Daarnaast zijn het natuurlijk de technische snufjes die de show stelen. Wat een mooi spul allemaal. Erg mooi ook dat je echt ziet hoe en waarvoor het gebruikt wordt. Enkel de computers en de daarbij behoorende beelden en knopjes voelen wat gedateerd aan. Voor de rest voelt de film helemaal niet gedateerd. Vooral de lange desinfectie scene is erg leuk om te volgen. De weinig aanwezige muziek is erg goed, al zullen sommigen het een bak herrie vinden.

Een film die ik een hele tijd geleden eens heb gezien, maar die me nog altijd heel erg boeid.

avatar van Goldenskull
Ondanks een hoop geleuter -verrassend genoeg- een boeiende film.

De acteurs doen het goed en brengen het zeer geloofwaardig over. Ondanks veel 'technische' dialogen is het prima te volgen. Er is genoeg aan de film wat je gedateerd kunt noemen, of sowieso al eens mooier gezien hebt in een andere film, maar het voelt vooral charmant aan. Ook het onderzoek in het verlaten stadje is leuk om te volgen.

De soundtrack is bovengemiddeld goed met onder andere een stukje noise die de 'laatste' scène flink in kracht doet toenemen. Einde is wel wat plots en voelt afgeraffeld aan, maar goed vermaak deze film.

avatar van samijo
ik vond deze film erg leuk om te kijken, ik heb ook de boek. vond het super! ik vind het juist leuk al de "terminology". heb je een beetje gevoel dat je wat leert. het zet je ook aan het denken dat dit sort ding juist kan gebeuren.

avatar van Montorsi
Ik houd wel van dit soort films.

Boeiend genoeg qua verhaal. Natuurlijk is het soms net wat te veel jargon om alles tot in de puntjes te begrijpen, dat was soms wel wat vervelend, maar voor de rest is het een makkelijk te volgen film. Ondanks de speelduur had de film nog wel iets langer kunnen duren, aangezien toch wel veel elementen vrij snel de revue passeren.

Visueel is het wat verouderd, maar vaak nog wel geinig. De splitt-screenes vallen op, net als die 'moderne' equipment. Ondanks dat het inmiddels niet bepaald meer indrukwekkend is vind ik dat soort dingen altijd wel leuk. Net zoals die klinische 2001-achtige basis.

Ook de soundtrack is sterk en sfeerverhogend. Mooie kille noisy geluidjes.

Leuke film, dit soort onderwerpen verouderen ook niet snel. Was daarom ook blij dat -ondanks een kleine opmerking- de Russen er eens niet bijgehaald werden.

dikke 3.5*

beste sci fi film ooit gemaakt. Punt.

avatar van The One Ring
Wellicht de science-fiction met de meeste science. Het klinkt op papier doodsaai om naar een film te gaan kijken waar wetenschappers voornamelijk ook daadwerkelijk bezig zijn met wetenschappelijk onderzoek, maar het levert een verrassend intense film op. Dit komt ook door de goede opbouw. De akelige beelden van het uitgestorven dorp in de openingsscènes zetten de toon. Vervolgens wordt er veel aandacht besteed aan de manier waarop de wetenschappers getest en schoongemaakt worden wat de ernst van de situatie nog eens extra benadrukt. Na dit alles wordt het ook gewoon spannend om te zien of een cel zich verdubbelt of niet. Het is zeker een van de meer intensere films in het genre.

Dat komt ook door de stijl. Wise is een beetje een stijlloze regisseur, wat hier van pas komt. Alles ziet er realistisch uit, alsof het toevallig allemaal net zo voor de camera gebeurde (documentairestijl vind ik dan weer een te overdreven beschrijving). Het geluid is minder naturel, met sterke muziek. De acteurs spelen ook niet bijzonder dramatisch, ze komen over als gewone mensen op een werkvloer die slechts langzaam meer gespannen raken. Kleurrijke personages levert het bepaald niet op, maar dat zou hier ook niet werken. Verder wordt er vooral veel geconcentreerd op veel details. Het onderzoek wordt tot in zijn kleinste vorm getoond en er wordt veel in jargon gesproken, maar wel op zo'n manier dat het voor de leek weer te volgen is en dat het ook nog eens niet onzinnig klinkt, ongeacht of het de werkelijke wetenschap goed benadert. Voor mij persoonlijk helpt het dat ik die aandacht voor details, van gewone werkhandeling in combinatie met thrillerelementen erg boeiend vind. Ik heb wel vaker gemerkt dat dit mijn ding is, mits goed uitgevoerd.

Niet alles is even perfect. Dat probleem met dat rode licht bij die vrouw is wat teveel van het goede. De scène met het neergestorte vliegtuig lijkt niets toe te voegen en roept zelfs veel onbeantwoorde vragen op. Daarnaast heeft de film stiekem gebrek aan een echte climax, omdat het probleem zich min of meer vanzelf oplost, waardoor er een spannende maar overbodige deadlinescène is toegevoegd met die sleutel. Maar het zijn kleine minpuntjes op een prima scifithriller. Ik betwijfel alleen wel of de herkijkwaarde hiervan groot is.

The One Ring schreef:

Dat einde moet je ook zien in de tijdsgeest van de film. De koude oorlog was volop gaande en het einde was een soort dubbelop M.A.D. principe.