- Home
- Cast & crew
- Michelangelo Antonioni
Delen
Michelangelo Antonioni
Overleden op: 30-07-2007 (94)
Geboren: 29 september 1912 in Ferrara
Bekend van: Blow-Up, L'Avventura en Professione: Reporter
IMDb profiel: Michelangelo Antonioni
Wikipedia: Michelangelo Antonioni (wikicode: 9101 )
Bekend van
Volledige filmografie (47)Blow-Up
L'Avventura
Professione: Reporter
La Notte
Zabriskie Point
L'Eclisse
Il Deserto Rosso
Eros
Identificazione di una Donna
Il Grido
Lo Sceicco Bianco
Le Amiche
Cronaca di un Amore
La Signora senza Camelie
Al di là delle Nuvole
L'Amore in Città
I Vinti
Chambre 666
Il Mistero di Oberwald
Chung Kuo - Cina
1960
I Tre Volti
Michelangelo Antonioni: Lo Sguardo che ha Cambiato il Cinema
Samengewerkt met
Reacties
ghostman
-
- 5707 berichten
- 5 stemmen
1. L’Eclisse (1962) (5 sterren)
2. Zabriskie Point (1970) (5 sterren)
3. Il Deserto Rosso (1964) (5 sterren)
4. Professione: Reporter (1975) (5 sterren)
5. L’Avventura (1960) (4,5 sterren)
6. La Notte (1961) (4,5 sterren)
7. Il Grido (1957) (4 sterren)
8. Blowup (1966) (4 sterren)
9. Le Amiche (1955) (4 sterren)
neo
-
- 15361 berichten
- 7771 stemmen
Heb alleen Zabriskie Point (2 sterren) en Blowup (3.5 sterren) gezien. Lijkt erop alsof zijn werk snel verouderd raakt.
ghostman
-
- 5707 berichten
- 5 stemmen
Al zijn “kleurenfilms” zien een beetje gedateerd uit. Maar dat komt vooral omdat Michelangelo Antonioni probeerde authentiek tijdsbeeld te geven van het periode waarin zijn films uitkwamen.
Zijn meest gedateerd werkje is volgens mij: Il Deserto Rosso. Zulke films stralen bepaalde charme uit, die ik niet kan beschrijven.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
1. L'Eclisse (1962) (5*)
2. L'Avventura (1960) (4*)
3. Blowup (1966) (3*)
Wil graag nog wat meer werk van de man zien maar de geringe verkrijgbaarheid van zijn werk belet me.
ghostman
-
- 5707 berichten
- 5 stemmen
Moet je zeker doen. Op audiovisueel gebied is Michelangelo Antonioni een genie. Niemand is zo goed als hij op dat terrein!
ghostman
-
- 5707 berichten
- 5 stemmen
Dit is hem dan. Mijn favoriete cineast aller tijden! Ik krijg telkens weer kippenvel bij het zien van dit gezicht:
http://youtube.com/watch?v=jQU7JM_F7pc
1. L’Eclisse (1962) (5 sterren)
2. Professione: Reporter (1975)
3. Il Deserto Rosso (1964)
4. L’Avventura (1960)
5. Zabriskie Point (1970)
6. Blowup (1966)
7. La Notte (1961)
8. Il Grido (1957) (4,5 sterren)
9. Le Amiche (1955) (4 sterren)
10. Identificazione di una Donna (1982)
11. La Signora Senza Camelie (1953) (3,5 sterren)
12. Al di là delle Nuvole (1995)
13. Il Mistero di Oberwald (1981) (3 sterren)
14. Cronaca di un Amore (1950)
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
Een dag na Ingmar Bergman komt zojuist het bericht dat Michelangelo Antonioni op 94-jarige leeftijd is overleden. Ook gisteren al trouwens, op dezelfde dag.
16 van zijn 17 films gezien en echt een groot meester in kadreren en tijd nemen om met beeld, geluid en beweging de ontwikkelingen te laten plaatsvinden. Niet per se met dialoog of plot.
Een beetje afwijkend geloof ik, maar ik vind Zabriskie Point zijn meest geslaagde film. De (bijna) meesterwerken zijn wat mij betreft:
1. Zabriskie Point.
2. L'Eclisse.
3. Professione: Reporter.
4. L'Avventura.
5. La Notte.
Alle oude films zijn op zijn minst interessant. Helaas op latere leeftijd nog wat zitten rommelen in de marge (Al di la Della Nuvole, Eros) , wat zijn status uiteraard niet aantastte, maar toch een klein smetje.
Michelangelo R.I.P.
starbright boy (moderator films)
-
- 21279 berichten
- 4418 stemmen
Pfoe....
Ik had het gisteren nog met iemand over welke oude generatie regisseurs nog leefden. "Antonioni leeft ook nog" zei ik....
2007 is het jaar van de overleden regisseurs aan het worden.
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
Pfoe....
Ik had het gisteren nog met iemand over welke oude generatie regisseurs nog leefden.[ "Antonioni leeft ook nog" zei ik....
2007 is het jaar van de overleden regisseurs aan het worden.
Dat zei ik dus ook, Antonioni en De Oliveira noemde ik beiden. De laatste leeft volgens mij nog wel, maar ik heb al tien minuten geen nieuws gezien...
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Allebei op Maandag overleden. Bizar.
Vergeet Eric Rohmer niet.
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
O nee, Rohmer, maar ja die heb ik niet zo hoog zitten. Maar die mag er zeker bij.
starbright boy (moderator films)
-
- 21279 berichten
- 4418 stemmen
Ik noemde ook Rohmer, De Oliviera en Godard (wel wat jonger, maar ook al 76 jaar).
ghostman
-
- 5707 berichten
- 5 stemmen
Helaas op latere leeftijd nog wat zitten rommelen in de marge (Al di la Della Nuvole, Eros) , wat zijn status uiteraard niet aantastte, maar toch een klein smetje.
Michelangelo R.I.P.
Maar dat kun je het hem toch niet echt kwalijk nemen? In 1985 kreeg hij een hartinfarct; dat maakte hem voor de rest van zijn leven invalide en hij kon niet meer praten. Het was dus niet zo verwonderlijk dat de kwaliteit van zijn films minder werd. Ik was (als trouwste fan) Antonioni sowieso dankbaar dat hij ondanks zijn lichamelijk gebreken films maakte. Het maakte voor mij niet meer uit wat hij regisseerde, maar dat hij regisseerde.
De laatste Mohikanen zijn voor mij: Jacques Rivette, Jean-Luc Godard en Jesús Franco.
ghostman
-
- 5707 berichten
- 5 stemmen
Ook een van de laatste, maar niet oud genoeg: Abbas Kiarostami, Werner Herzog en Brian De Palma (en in mindere mate Francis Ford Coppola en Ridley Scott).
.
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
Nou kwalijk nemen. Bergman regisseerde ook geen speelfilms meer na Fanny och Alexander. En op een gegeven moment zou je toch ook moeten stoppen als zoiets niet meer gaat.
Gisteren heb ik (toevallig) Lightning over Water gezien. Waar Wim Wenders en Nicholas Ray (op zijn sterfbed) een film maken. Dat gaf toch een nare smaak over Wenders. Dat idee had ik bij de samenwerking Wenders/Antonioni ook. Wenders wil hem helpen, maar ondertussen heeft het meer weg van een Wenders egotrip misbruik makend van...
De korte episodes van Antonioni in Eros en Al di la Della Nuvole zijn gewoon geen schim van zijn eigen werk. terwijl ik Identificazione di una Donna een prachtfilm vond.
ghostman
-
- 5707 berichten
- 5 stemmen
Nou kwalijk nemen. Bergman regisseerde ook geen speelfilms meer na Fanny och Alexander. En op een gegeven moment zou je toch ook moeten stoppen als zoiets niet meer gaat.
Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Wij (wereldcinema in algemeen en fans) mogen van geluk spreken dat de laatste oude grootmeesters als Alain Resnais en Jean-Luc Godard nog niet zijn gestopt met regisseren van films.
Vorig jaar nog kwam Resnais met Coeurs. Het is geen meesterwerk ala Providence, Stavisky... of Marienbad (en eerlijk gezegd denk ik niet dat hij nog een meesterwerk in petto heeft), maar toch een geweldige film. Regisseren is zijn leven!
Wim Wenders werkt garag samen met artiesten die hij bewonderd. Hij heeft al eerder samengewerkt met Nicholas Ray (en Samuel Fuller) aan zijn project in 1976 Der Amerikanische Freund. Daar is toch niks mis mee?
Enkel 2 scènes in Al di là delle Nuvole zijn door Wenders opgenomen: scène aan zee en die laatste scène met die ramen. En ik vind eerlijk gezegd heel erg sympathiek van Wenders dat hij Antonioni heeft geholpen met zijn film.
De kloof tussen beide films is 13 jaar in tijd + het hartinfarct later!
En hoe kun een cineast ontraden dingen te doen waar hij heel zijn leven mee bezig is/was. Voor de cineast/artiest/kunstenaar is dat net zo erg als stoppen met ademen.
eRCee
-
- 13287 berichten
- 1923 stemmen
Bergman regisseerde ook geen speelfilms meer na Fanny och Alexander.
Zijn laatste film is toch Saraband uit 2003?
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Was voor tv meen ik. Fanny och Alexander meen ik ook...
narva77 (crew films)
-
- 12340 berichten
- 6303 stemmen
R.I.P. Michelangelo Antonioni!
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
Zijn laatste film is toch Saraband uit 2003?
Voor in de bios bedoelde ik ja.
lesamurai
-
- 441 berichten
- 152 stemmen
Michelangelo Antonioni heeft grootse meesterwerken afgeleverd:
- L'Avventura
- L'eclisse
- Blowup
Dit zijn toch echter wel de spektakels en nu is er overigens weer een mooie versie van Le Notte uit, namelijk van: Eureka - Masters of Cinema.
speranza
-
- 24668 berichten
- 0 stemmen
Dit is met afstand mijn favoriete regisseur. Zijn trilogie over vervreemding is briljant. Zijn beste film heeft hij na deze films gemaakt. Dit was tevens zijn eerste film in kleur. Hij tovert in deze film met kleuren. Ik heb het natuurlijk over Il Deserto Rosso. Een betere film is nooit gemaakt. Een heel bepalende factor in alle genoemde films is natuurlijk Monica Vitti.
Mr. Eddy
-
- 219 berichten
- 769 stemmen
In het Ketelhuis in Amsterdam zijn de volgende films van Antonioni te zien
4 juni 19.30: Le Amiche
5 juni 19.30: Il Grido
6 juni 19.30: Zabriskie Point
6 juni 22.00: Blow up (1966) – in de openlucht
7 juni 15.00: Professione: Reporter
7 juni 19.30: Il Mistero di Oberwald
8 juni 19.30: Identificazione di una donna
9 juni 19.30: Cronaca di un amore
10 juni 19.30: Il Vinti
11 juni 19.30: La Signora senza Camelie
12 juni 19.30: L’Avventura
13 juni 19.30: La Notte
13 juni 22.00: L’Eclisse
14 juni 15.00: Korte films 1 + lezing
14 juni 19.30: L’Amore in Citta -episode: Tentato Suicidio
15 juni 19.30: Il Deserto rosso
16 juni 19.30: Eros
17 juni 19.30: Korte films 2
In Filmhuis Den Haag is een complete tentoonstelling ingericht.
Finisterra
-
- 15503 berichten
- 4189 stemmen
01. 5.0* - Il Deserto Rosso (#9)
02. 4.5* - La Notte
03. 4.0* - L'Eclisse
04. 4.0* - L'Avventura
05. 3.5* - Blowup
06. 3.5* - Zabriskie Point
07. 3.5* - Identificazione di una Donna
08. 3.5* - Professione: Reporter
Geweldige cineast.
danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
01. 3.5* - L'Eclisse
02. 3.5/3.0* - L'Avventura
03. 3.0* - Blowup
04. 3.0* - Zabraskie Point
Ik ben er nog niet door overdonderd. Heb altijd een heel hermetisch gevoel bij zijn films (wellicht vergelijkbaar met de cinema van Resnais). Vooral het slotakkoord van Eclisse vond ik dan wel weer schitterend. Neem me zeker voor om nog een heel pak van zijn films te gaan zien, zodat ik wellicht wat meer inzicht krijg in zijn filmische taal.
ghostman
-
- 5707 berichten
- 5 stemmen
Ik ben er nog niet door overdonderd. Heb altijd een heel hermetisch gevoel bij zijn films (wellicht vergelijkbaar met de cinema van Resnais).
danuz
-
- 12935 berichten
- 0 stemmen
Nu heb ik maar een handje vol van Mann's films gezien (evenveel als van Antonioni), maar daaruit kan ik nog niet concluderen dat de filmstijlen iets op elkaar gelijken. Bij Mann toch geen lange statische shots, lange rijders, starende personages die langs de camera wegkijken (zonder dat ik wil zeggen dat ALLE films van Resnais en Antonioni hieruit bestaan)? Inhoudelijk voel ik ook geen verwantschap (tussen Antonioni en Resnais wel). Heb bijvoorbeeld Mann's Maimi Vice of Heat niet als 'hermetisch' ervaren.
ghostman
-
- 5707 berichten
- 5 stemmen
Heb jij Manhunter gezien? De 'touch' van Antonioni is in die film duidelijk voelbaar.
ghostman
-
- 5707 berichten
- 5 stemmen
Neen, niet gezien.
Ook visueel zijn er enorm veel overeenkomsten. Net als Antonioni houdt Mann van architectuur! Hij koppelt de architectuur altijd aan zijn personages en gebruikt de architectuur ook voor de allegorische verwijzingen.