Na het gisteren zien van Nuovomondo / Golden Door (Emanuele Crialese) kon ik niet anders dan een topic aanmaken voor deze - in mijn ogen - beste vrouwelijke Cinematograaf in een vrijwel door mannen gedomineerde wereld.
Agnès Godard is a César Award-winning French cinematographer. She is most famous for her long-running collaboration with filmmaker Claire Denis.
Godard originally studied journalism, but switched to film after several years, graduating from La Femis (then known as IDHEC) in 1980. Her first project as a cinematographer was Wim Wenders’ 50-minute Room 666, made for television. There she met Claire Denis, who was working as Wenders’ assistant director.
Godard spent much of the 1980s working as an assistant camera operator or focus puller on films by Wenders, Joseph Losey, Peter Greenaway and Alain Resnais. She also served as director of photography on a short film directed by legendary cinematographer Henri Alekan. Her first collaboration with Denis was the director’s debut feature, Chocolat, where she served as the camera operator; she has been Denis’ regular cinematographer since 1990, when the two worked together on a documentary about Nouvelle Vague filmmaker Jacques Rivette made for the French television series Cinema, de Notre Temps.
Erick Zonca en Agnès Varda. Niets van gezien of te weinig.
Heb zelf nog de twee films van Ursula Meier (Home en L'enfant d'en Haut) gezien met het camerawerk van Agnès Godard. Maar ook hier weer heel inwisselbaar waardoor je het gevoel krijgt van een cinematographer-for-hire. Simon Werner a disparu... heb ik nog op DVD liggen. Maar de film die ik nog het liefst wil zien is de 'dansdocumentaire' Vers Mathilde.
Nou ja, dat is wat lastig te concretiseren, ik heb de film niet heel recent gezien. Kan me bijvoorbeeld wel nog wat semi-slordige, atypisch gekadreerde shots herinneren van het veld en de snelweg die ik herkenbaar-Godard vond, en dat geldt ook de dynamiek van het camerawerk.