L'Amore in Città (1953)

Alternatieve titel: Love in the City

Italië
Drama / Romantiek

geregisseerd door Federico Fellini, Michelangelo Antonioni, Alberto Lattuada, Carlo Lizzani, Francesco Maselli, Dino Risi en Cesare Zavattini
met Rita Josa, Rosanna Carta en Enrico Pelliccia

Zes episodes, geregisseerd door zeven cineasten, over het moderne Italiaanse leven. In Attempted Suïcide laat Michelangelo Antonioni een aantal mensen vertellen waarom ze zelfmoord willen plegen. In het vierde deel, Fellini's Marriage Agency, onderzoekt een journalist undercover een huwelijksbureau.

avatar van Mochizuki Rokuro
9 en 12 maart draait de film in het Filmmuseum in Amsterdam. Dit in het kader van de heruitbreng van "Professione: Reporter" van Antonioni draaien ze z'n eerste drie films ook, waaronder deze.

Fijn, want die ken ik ook nog niet en kunnen we ook gelijk een mij onbekend stukje Fellini zien!

avatar van Mochizuki Rokuro
Een omnibus film, net gezien in het filmmuseum. Weinig 'Amore', maar meer neerslachtigheid, zelfmoord en stuurloosheid.

Het start met "L'Amore che si Paga" van Carlo Lizzani en eerlijk gezegd weet ik nu al niet meer wat dit voor segment was....

"Tentato Suicido" van Michelangelo Antonioni is wellicht behoorlijk confronterend, maar inhoudelijk komt het een beetje rommelig en gratuite over. Antonioni componeert hier al wel mooie beelden met veel nieuwbouwlocaties en een mooie trapscene bij de Tiber.

"Paradiso per 4 Ore" van Dino Risi deed me erg denken aan "Il Posto" van Olmi, omdat dit segment vooral bestaat uit dansende jeugd op een avondje uit. Het is aanstekelijk, maar niet heel bijzonder.

"Agenzia Matrimoniale" van Fellini is een stuk - hoe kan het ook anders- luchtiger van toon. Het begin tenminste dat heel zwierig is in de gangen van een groot gebouw waar de hoofdpersoon op zoek is naar het huwelijksbureau uit de titel. Met springende kinderen en een zeer dynamische camera betekent dit het eerste hoogtepunt van de film; deze vroege Fellini. De tweede helft van het segment concentreert zich op een potentiële bruid, die onzeker en zoekende is. Het bloedt een beetje dood na dat zwierige begin.

"Storia di Caterina" van Maselli & Zavattini is een inhoudelijk aangrijpende episode over een arme werkster die haar zoontje niet kan onderhouden en hem te vondeling legt, maar wroeging krijgt. De uitwerking is echter lusteloos en goedkoop en nogal een ongeinspireerde vertoning. Nog niet wetend wat dan komen gaat...

"Gli Italiani si Voltano" van de mij onbekende Alberto Lattuada is een zeepbel, maar wat voor eentje. Een ode aan de Romeinse vrouwen. De film (vrijwel zonder dialoog) volgt vrouwen, mooie vrouwen en mooiere vrouwen (en minder mooie ook trouwens). Het is een jazzy filmische compositie waarin vrouwen luiken openmaken, de deur uitkomen, aan een ijsje likken, babbelen, damesbenen die uit een auto stappen, een wulpse dame op een scooter, wiebelende billen en vooral veel puntige borsten (de mode was blijkbaar een Madonna/Gaultier avant la lettre). En alle mannen in Rome kunnen hun hoofd er niet meer bijhouden van zoveel moois. Het gaat nergens over dit stuk, maar het is inventief en anders dan anders. Een leuke uitsmijter.

Het filmmuseum vertoonde de Antonioni en Fellini episode op 35mm film en de rest digitaal. Waarschijnlijk van die optimum DVD (?). De kwaliteit daarvan vond ik niet geweldig, erg donker namelijk.