• 15.735 nieuwsartikelen
  • 177.886 films
  • 12.199 series
  • 33.965 seizoenen
  • 646.802 acteurs
  • 198.946 gebruikers
  • 9.369.636 stemmen

Horror (en thriller) zonder grenzen

zoeken in:

Cikx

• 2120 berichten
  • 1083 stemmen

Profondo Rosso (1975)

2g - Horrorstijlen: Giallo

Voortgang: 53/54

https://billsmovieemporium.files.wordpress.com/2012/09/deep-red.jpg

Na Suspiria en Phenomena heb ik Profondo Rosso ook maar eens een kans gegeven. Dit vond ik duidelijk de minste van de drie. Ik ben al geen groot fan van Gialli, maar Suspiria en Phenomena hadden ten minste nog een leuk concept en thematiek die me aansprak. Dat geldt helaas een stuk minder voor Profondo Rosso.

Het begon goed met de helderziende vrouw in een fraai ogende scène. Helaas mondt het al gauw uit in een vrij oninteressant whodunnit verhaaltje met bordkartonnen personages. Het enige wat me aanstond was de cameravoering, dat kun je wel aan Argento overlaten. De gewelddadige scènes komen echter wel erg knullig over. De opzwepende muziek van Goblin draagt daar ook een steentje aan bij, waardoor het nogal een kitscherige bende wordt. En die dubs... Ik zal er waarschijnlijk nooit aan kunnen wennen. Wat dat betreft ben ik maar wat blij dat ik niet in Italië of Duitsland woon.

Niet mijn kop thee dus. Voorlopig ook wel even de laatste film van Argento die ik heb opgezet.

2.0*

Cikx

• 2120 berichten
  • 1083 stemmen

Vinyan (2008)

6a - Regio/taal: Romaans

Voortgang: 54/54

http://www.cinemas-online.co.uk/images/thumb/0/4/56/vinyan-74.jpg

Het moment is eindelijk aangebroken. Het heeft even geduurd, maar mijn laatste film voor deze challenge is een feit. Gelukkig was het ook nog eens een topper.

Vinyan is een ontzettend sfeervol horror/drama. Het gaat over Jeanne en Paul die hun zoontje zijn kwijtgeraakt tijdens de tsunami in Birma. Zes maanden later zien ze een video uit Birma waarin ze denken hun zoontje terug te zien. Ze riskeren een gevaarlijke reis naar de verwoestte dorpjes in de Birmiaanse jungle met als doel hun zoontje terug te vinden.

Ik zat anderhalf uur lang zenuwachtig toe te kijken terwijl de hoofdpersonages een helse marteling ondergaan. Vooral het onderliggende drama vond ik erg sterk. Iets wat bij horrorfilms helaas vaak van ondergeschikte waarde wordt geacht. Bij deze film zie je wat voor een meerwaarde het kan hebben. De setting was ook bijzonder fraai. De jungle wordt kunstzinnig in beeld gebracht door Debie, die ook nooit teleurstelt. Mijn favoriete momenten waren die waarop vrijwel al het geluid wordt weggefilterd en enkel de beelden het werk doen.

4*

Cikx

• 2120 berichten
  • 1083 stemmen

Top 10:

1. Mandy (2018) 5.0*

2. Hereditary (2018) 4.5*

3. Annihilation (2018)

4. Lou Xia De Fang Ke (2016) 4.0*

5. Geung Si (2013)

6. Vinyan (2008)

7. Gureitofuru Deddo (2013)

8. A Quiet Place (2018)

9. Janghwa, Hongryeon (2003)

10. El Espinazo del Diablo (2001) 3.5*

Flop 10:

1. Cannibal Holocaust (1980) 0.5*

2. Funny Games (1997) 1.5*

3. Jigoku (1960)

4. A Smell of Honey, a Swallow of Brine (1966)

5. Possession (1981)

6. Re-Animator (1985) 2.0*

7. Profondo Rosso (1975)

8. Jacob's Ladder (1990) 2.5*

9. Kairo (2001)

10. Pop Skull (2007)

Gemiddelden per categorie:

Horrorkruisingen: 3.57*

Monsters: 3.43*

Regio/taal: 3.43*

Undead & supernatural: 3.36*

Speciaal: 3.17*

Horrorstijlen: 2.93*

Periode: 2.72*

Gewelddadig: 2.29*

Collins

• 7282 berichten
  • 4306 stemmen

Cikx schreef:

Het heeft even geduurd, maar mijn laatste film voor deze challenge is een feit.

Bewonderenswaardig. Dat was echt de weg van de lange adem. Van harte gefeliciteerd.

TornadoEF5

• 5616 berichten
  • 1725 stemmen

Cannibal Holocaust (1980)
Categorie 3 (rood): Gewelddadig
e) (s)exploitation:
15/54

Tja, de jungle. Wellicht één van mijn favoriete thema's. Kannibalisme, super interessant. En als de makers een beetje respect voor hun product gehad zouden hebben, had dit de potentie om tot een 5,0* film uit te groeien. Anderzijds om zo een interessante film zo te verkloten, daar moet je ook skills voor hebben. De eerste 45 minuten waren nog veelbelovend, maar vanaf dan gaat het er tempo gewoon uit. En wordt de komende 45 minuten opgevuld door dierenleed en exploitatie. Het is gewoon een zooitje: choqueren om te choqueren geworden met niet interessante personages, een verhaal dat ik moeilijk kan volgen en geen geheel kent, met een oninteressant thuisfront en een morele boodschap die niet aankomt. "Ik vraag me echt af wie de echte wilden zijn". Wel ja, achteraf gezien de filmcrew die met hun choqueren om te choqueren, heel erg valse marketing en het genereren van controverse zoveel mogelijk faam willen maken. Dat even terzijde: ethisch gezien heb ik geen probleem met kannibalen. Je moet elkanders cultuur respecteren, en daar ook niet in tussenkomen. Daar heb ik een veel groter probleem mee.

1,0*

*Wou in principe de film voor een ander thema zien, maar omdat ik absoluut geen exploitatie horror meer wil zien, dus maar dat thema gebruikt. Ik kan dan nog altijd The Bad Batch zien bij kannibalisme.

WardT

• 274 berichten
  • 3106 stemmen

The Maus (2017)

Categorie 6: Regio of taal

6d: Oost-Europa

Voortgang: 40/54

Lastige film om te beoordelen omdat ik er zeer gemengde gevoelens bij heb. De film is zeker geen klassieke horrorfilm, maar meer psychologische horror met oorlogstrauma als onderwerp. En iets specifieker gaat het over de Joegoslavische oorlog. Als concept vind ik dat een zeer interessante, originele invalshoek. De film speelt zich vrijwel volledig af in een sfeervol bos. Waar ik razend enthousiast over ben is de cinematografische aanpak. De camera cirkelt telkens dicht op de huid bij de twee hoofdpersonages, wat de sfeer beklemmend maakt. Daarbij wordt mooi gespeeld met scherpte/onscherpte op de achtergrond. De uitwerking van het concept vond ik een stuk minder. De dialogen voelen vaak wat houterig en clichématig aan en met name de Duitse acteur vond ik onder de maat. Uiteindelijk interpreteerde ik het als een niet bijster subtiele allegorie over Europa, wat mijn waardering voor de film niet echt hielp. Interessant project van een talentvolle regisseur, maar als geheel mist het voor mij zijn uitwerking. 3*

WardT

• 274 berichten
  • 3106 stemmen

The Phantom of the Opera (1925)

Categorie 2: Horrorstijlen

2e: Stomme film

Voortgang 42/54

Stomme films zijn niet niet helemaal aan mij besteed en dit is daar geen uitzondering op. Het medium film stond nog in zijn kinderschoenen en dat is goed te zien. Bovendien is het plotje hier wel erg knullig. Ik vond jammer dat de phantom ook veel te puur slecht was. Er had wat meer gespeeld mogen worden met zijn goede kant. Zaten wel een paar voor die tijd aardige shots in. Met name het spel met schaduwen in de eerste helft van de film was aardig, ook de kleurenscene mocht er zijn. Voor die tijd geen slechte film, maar dat neemt niet weg dat ik hier anno 2018 niet heel veel kijkgenot uit haal. 2*

/Edit: Ik zie dat ik eerder een keer verkeerd geteld heb, dus zit op 42 ipv 41

WardT

• 274 berichten
  • 3106 stemmen

An American Werewolf in London (1981)

Categorie 4: Monsters

4d: Weerwolven

Voortgang: 43/54

Had deze klassieker nog nooit gezien, mede doordat ik bar weinig op heb met het weerwolvengenre. Waar vampieren en zombie naar mijn mening goed in te passen zijn in elk tijdperk, hebben weerwolven echt iets oubolligs. Ze zijn simpelweg gewoon niet angstaanjagend. Ook hier is dat een duidelijk probleem, het wil nergens eng worden. Toch vond ik het best een charmante film. Dit komt door de droogkomische insteek die aardig werkt en de special effects konden bij mij ook wel op sympathie rekenen. Daardoor keek het geheel vlot weg en wil ik hier wel een kleine voldoende aan kwijt. 3*

WardT

• 274 berichten
  • 3106 stemmen

Cat People (1942)

Categorie 7: Periodes

7b: 1940-1949

Voortgang: 44/54

Degelijke oude horrorfilm. Ik denk dat de film de tand des tijds vrij redelijk doorstaan heeft doordat er veel wordt gewerkt met suggestie ipv special effects. Dat kan ik ook wel best waarderen aan de film, vooral de schaduwscenes zijn niet onaardig. Qua verhaal vond ik het minder lekker lopen en qua acteren was er ook meer uit te halen. Vooral de man van Irena was maar een charismaloze stijve hark. Het liefdesverhaaltje kwam dan ook totaal niet uit de verf. Niet onaardig, maar weinig memorabel. 2,5*

WardT

• 274 berichten
  • 3106 stemmen

Ringu (1998)

Categorie 7: Periodes

7g: 1990-1999

Voortgang: 45/54

Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat ik deze destijds wel een keer gezien had, maar kwam er laatst achter van niet. De remake natuurlijk wel en ook best wel wat andere J-horror uit die tijd, maar deze blijkbaar niet. Echt indruk wist de film niet op mij te maken. De film oogt ook best verouderd. Het concept zelf is op zich wel geinig en er zaten ook echt wel wat creepy momenten in, maar die focus op waarzeggerij en paranormale gaven vond ik een stuk minder. Ontegenzeggelijk een invloedrijke horrorfilm, maar verder toch weinig bijzonders. 2,5*

John Milton

• 24218 berichten
  • 13383 stemmen

Kunnen we dit op termijn niet nog een keer spelen, alexspyforever? Evt een aangepaste variant?

Ik kan het natuurlijk ook in mijn eentje doen terwijl de rest gewoon lukraak horrors kijkt en registreert, maar dat is niet helemaal hetzelfde...

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

John Milton schreef:

Kunnen we dit op termijn niet nog een keer spelen, alexspyforever? Evt een aangepaste variant?

Ik kan het natuurlijk ook in mijn eentje doen terwijl de rest gewoon lukraak horrors kijkt en registreert, maar dat is niet helemaal hetzelfde...

Dat kunnen we maar dat zal de eerste tijd nog niet aan de orde zijn. We gaan nu met de kO fase beginnen in de horror draft. Maar ideeën zijn altijd welkom.

John Milton

• 24218 berichten
  • 13383 stemmen

alexspyforever schreef:

Dat kunnen we maar dat zal de eerste tijd nog niet aan de orde zijn. We gaan nu met de kO fase beginnen in de horror draft. Maar ideeën zijn altijd welkom.

Geen haast!

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.