Vinyan (2008)

Frankrijk / België / Verenigd Koninkrijk / Australië
Drama / Horror

geregisseerd door Fabrice du Welz
met Rufus Sewell, Emmanuelle Béart en Julie Dreyfus

Janet en Paul zijn hun zoontje kwijtgeraakt tijdens de tsunami. Zes maanden later denkt Janet hem te zien op een video. Paul is aarzelend, maar besluit uiteindelijk samen met Janet op zoek te gaan. Met een koffer vol met geld kopen ze de hulp van de crimineel Thaksin Gao. Hij begeleidt ze en zo begint de zoektocht die via de gevaarlijke Thaise en Burmese wateren naar de jungle leidt. Paul vertrouwt Thaksin Gao echter steeds minder en weet niet meer wat hij met zijn vrouw aanmoet, die steeds meer aan haar emoties ten onder lijkt te gaan.

avatar van Mochizuki Rokuro
sound design vond ik ook deugen, 't is niet voor niet een twee - als trip vond ik het dus te narratief zoals ik schreef en te weinig los zoals gehoopt. verder maak ik hier geen woorden meer aan vuil, 't ging maar even om aan te geven dat aangeven waarom iets niet werkt beter kan dan saai of gaat nergens over of in de verdediging dat je niet serieus bent als je geen hoog cijfer geeft - dat blijft een beetje een jammere "discussie".

avatar van K. V.
Hij begon sterk, maar na een uur begon de film me tegen te steken, er gebeurde te weinig in. 'k had er veel meer van verwacht

avatar van Henry Spencer
jpg97 schreef:

Bwhhahahahaha super typerend dit.
Het beste antwoord op zo'n reactie is een reactie van iemand anders op IMDB:

Je moet me niet op één hoop gooien met filmsnobs of wat dan ook. Voor mij is MM een site waarop ik kan lezen en vertellen wie een film goed vond of wat je er mooi aan vond of niet mooi. Voor anderen is het blijkbaar een site waarop je eens lekker een film kan 'afzeiken' zoals je het treffend verwoordt en anderen wat kan uitkafferen als ze het anders ervaren hebben dan jou. Leuk natuurlijk dat je dat allemaal zo anoniem kan doen...
Je hebt bovendien geen enkel echt concreet element van kritiek aangevoerd, behalve het feit dat jij je verveeld hebt.

Ik heb zelden in een film zo'n beklemmende sfeer ervaren. In de (RKZ)bios werd ik er helemaal ingezogen tot de beklemmende spanning overweldigend was. Het einde is een beetje kazig maar op 't zelfde moment ronduit bizar en verontrustend. Maar dat is niet wat de film goed maakt, het is hoe Du Welz op een eenvoudige manier een zinderende spanning en gevoel van beklemming creëert.

ipman-99
"When someoné dies a horrible death, their spirit becomes confused & angry. It becomes ... Vinyan." ... " !!!

Fantastisch apart Drama/Horror !!! "Vinyan" is een aparte dramatisch film met vleugje Horror-Thriller! De film speelt zich af ongeveer 6 maand na 26 December 2004 in Thailand toen de Tsunami losbarste, een koppel raakte daar hun zoontje kwijt ! Dit is een Belgisch/Frans/Australische productie waarin Engels gesproken wordt ! Een heerlijke arthouse Thriller-Horror die een beklemmende en aparte sfeer kent !

avatar van aSMoDeuS
jpg97 schreef:

Bwhhahahahaha super typerend dit.
Het beste antwoord op zo'n reactie is een reactie van iemand anders op IMDB:

Klopt als een bus, die quote.

avatar van Cellulord
Nadat ik onlangs Calvaire zag en me ook wist te overtuigen, vroeg ik mezelf af waarom ik Vinyan, die ik enkele jaren geleden zag, maar 3* heb gegeven. Dus na het fantastische Calvaire was deze dringend aan een herziening toe.

Spijtig!
Het begon allemaal uiterst goed met een fantastisch openingsscène en begint de film langzaam. Maar het blijft maar langzaam doorgaan zonder me te kunnen bekoren. Voel totaal niet mee met de hoofdvertolkers en hun problemen alhoewel ze goed spelen. De sfeer krijgt me ook al niet te pakken. Alhoewel sommige junglebeelden er (redelijk) mooie uitzagen ontbrak hun broeierigheid. Ook het verdere camerawerk kon me niet echt bekoren, zelf de gebruikelijke trucjes van donker/wazig en bewegend camera en montage naar helder/kalm beeld leek (mij) voor geen meter te werken maar eerder te storen.
Het laatste half uur heeft toch nog een deel(tje) goed kunnen maken.
Maar helaas blijft het voor mij een lege/koude film met mooie plaatjes zonder inhoud.

Had hier ook graag 4 en meer *** aan willen geven en begrijp de mensen dat dat wel gedaan hebben, maar voor mij zat er na deze herkijkbeurt niet in meer in dan mijn vorige beoordeling (er mag eerder iets vanaf)
Hoop dat Colt 45 beter zal meevallen.

avatar van Knisper
aSMoDeuS schreef:
Klopt als een bus, die quote.
Wel een beetje gemakkelijk. De quote gaat inhoudelijk helemaal niet op de film in.

avatar van mjk87
Prima film met een wat slepend middenstuk. Jammer, want zeker het begin belooft veel. De bubbels, het geschreeuw, de jungle van de Aziatische stad met al haar kleuren, rook en rook. Heerlijk wordt de broeierige sfeer neergezet, met vooral veel verwarring zo (deed me denk aan 8 1/2 hoe die camera steeds van subject verandert) en een sterke soundtrack die vooral in die dampende disco sterk spreekt. Ook de scènes daarna nog (met dat rood-groene in een obscure tent, deed denken aan Irréversible, blijkt het dezelfde cameraman te zijn) gaan lekker mee in deze sfeer. Maar dan, als de eigenlijke reis begint gaat het geheel wat slepen. Scènes die wel een bepaalde dreiging geven, en maar al te vaak ook de warmte en vochtigheid doen voelen (er is ook heel goed naar Apocalypse Now gekeken, in inhoud en het visuele), maar die vaker ook langdradig en oninteressant zijn. Het einde is vervolgens wel heel sterk. Het verhaal wordt zo netjes afgesloten, al kon ik er niet helemaal in mee gaan. Deels ligt dat ook aan het acteerwerk. Hij is me net iets te flegmatiek, zij me te hysterisch. De uitkomst op het eind is dus ergens logisch, maar ze heeft me daarvoor ook al niet te pakken dus het doet me allemaal wat weinig. 3,5*.

avatar van Franza
Lijkt interessant...

Na het plot gelezen te hebben leek de film me veel belovend.
Na het begin had ik dezelfde gedachtes,
Na het middenstuk was het iets minder maar had nog steeds wel hoge verwachtingen.

Toen kwam het eind,
De regisseur blijkt besloten te hebben dat het roer drastisch om moest en dat de film niet alleen een drama moest worden maar ook een Horror.
Hier faalt hij naar mijn inzien flink in.
Het eind is niet eng, niet spannend, niet interessant.
Dit is allemaal vrij jammer, want het leek echt een leuke film te worden!

avatar van AlexvanRiel
Wat voor de een onderhuidse spanning en een onbestemd onderbuikgevoel opwekt, kan de ander compleet koud laten. Lang had ik Vinyan uitgesteld, vanwege de lage rating hier en op IMDb. Maar films als deze zorgen ervoor dat je die rating gaat relativeren. Want als Het Volk zegt dat Shawshank Redemption een 9,2 verdiend en dit een 5,3, dan ben ik het grondig oneens met Het Volk.

Wat een fantastisch laatste half uur heeft deze film. Die geschilderde, stoïcijnse kindergezichtjes! Een regisseur die koortsdromen en paranoia durft te laten zien zonder de hoofdpersoon even later zwetend wakker te laten schrikken heeft sowieso ballen. Vlug door naar Calvaire.

avatar van bjerik76
mooie beelden en scenes, maar je er komen geen antwoorden op wat het allemaal inhoud.
Ook begreep ik niet de keuzes . Janet had ik allang in dr sop gaar laten koken na dr opmerkingen en acties.
Ook begreep ik niet echt

die vrouw die die videofilm had opgenomen en goede vriendin, was later ineens in die tent bij die oplichter, had ze er ook mee te maken ?
Wat was dat voor sekte ?, en wat was de inhoud/moraal van die kinder sekte ?
waarom werd die ene crimineel weer vermoord door die andere, afin, ik begreep heel die inhoud niet ( net als hun )

leuk middenstuk met het drama, maar het werd steeds minder en onsamenhangend.

avatar van AlexvanRiel
In mijn ogen is het slotstuk van Vinyan een koortsdroom, en daarbij zijn antwoorden niet van belang. Bovendien is het onbegrip tussen de westerse hoofdrolspelers en de lokale bevolking juist één van de sterke punten van deze film. De filmmaker kiest het perspectief van de westerling, daarom waren de vraagtekens over de motieven voor mij bepaald geen bezwaar.

avatar van leatherhead
Ijzersterke schets over de waanzin en de wanhoop tijdens de rouwverwerking van de twee ouders.

De film deed me sterk denken aan Irréversisble op bepaalde momenten. Natuurlijk een beetje hetzelfde soort genre, maar ook een aantal scenes waaronder die in die nachtclub vertoonden best veel gelijkenissen, al vind ik Irréversible uiteindelijk toch de wat krachtigere film.

Visueel erg mooi zo nu en dan, al werd ik ook weer niet zo overdonderd als ik eigenlijk verwacht had. Het was vooral het kleurgebruik wat er in bepaalde scenes erg mooi uit sprong. De grote kracht van deze film wat mij betreft is de weergave van de mentale waanzin waarin de hoofdpersonen (vooral de vrouw) verkeren, wat goed versterkt word een aantal erg indrukwekkende, nachtmerrie-achtige scenes, sterke soundtrack en goed acteerwerk. Werd echt helemaal meegenomen door de film en eigenlijk, hoewel de aanloop naar de zoektocht al vrij kort was, had ie van mij eigenlijk nog wel wat korter gemogen en had er nog wat meer insanity ingestopt mogen worden. Is dan ook wel het enige kritiekpuntje zo'n beetje.

Erg indrukwekkende film. 4,5*

avatar van Rickyman
Wat een geweldige film weer van Du Welz.
Uitstekend acteerwerk, audio-visueel is het indrukwekkend met een akelig verontrustend en broeierig sfeertje. Een uitstekende horrorfilm.

Und3rdog
Met stipt de slechtste film die ik heb gezien dit jaar.
De film begint nog wel aardig met een surreeel beeld van de tsunami.
Dan worden de personages geintroduceerd: een vent die vreselijk onder de plak zit en een hysterisch verlept wijf die met de minuut hysterischer wordt. Vervelende mensen in ieder geval waarbij je nauwelijks mee kunt leven. Na een half uur had ik zoiets van, dit is een beetje geestdodend.
Na een uur zat ik om de paar minuten op de timer van de dvd speler te kijken wanneer dit prul eindelijk zou zijn afgelopen. Er gebeurt echt helemaal niets interessants in deze film. Het einde is ook belachelijk. Alsof de regisseur niet meer wist wat ie nu weer moest verzinnen.
het enige positieve aan deze film zijn de mooie beelden van de jungle en het stukje met de lampionnen. Dat zag er best mooi uit.
De soundtrack is ook 3x niks: electronisch gepruttel die mijn neefje van 5 ook in elkaar kan zetten met zijn speelgoedkeyboard.
De Belgische regisseur kan maar beter patatten gaan bakken in plaats van films regisseuren, wellicht heeft hij daar meer succes mee.

avatar van Cellulord
Und3rdog schreef:

Die markt word stilaan overgenomen door de "frietchinees"

avatar van Ramon K
Ik durf te zweren dat ik twee kinderen zag glimlachen toen ze in die laatste scène de tieten van Béart met modder aan het insmeren waren

Had ik ook gedaan denk ik....

avatar van Warp
De eerste keer dat ik Vinyan zag wist ik niet precies wat ik moest verwachten, Calvaire had ik nog niet gezien. De verwachtingen waren iets anders maar uiteindelijk wist ik tijdens het kijken al wel min of meer waar het heenging. Na het zien van deze film bleef hij in m'n hoofd zitten en heb ik hem even later voor een tweede keer opgezet met de juiste verwachtingen.

Zo vielen mij al meer dingen op in het begin zoals het rare gedoe met de schoenen en dat ze dat vreemde jochie naar bed brengt. Je ziet daar al lichtelijk de fascinatie en waanzin voor haar zoon opkomen. De waanzin bouwt zich verder steeds meer op. Paul die de situatie al niet helemaal vertrouwt net als de mensen die ze volgen. Op een gegeven moment is hij er ook klaar mee en kan hij het niet meer aan en verkracht hij z'n vrouw terwijl ie bezopen is, machtige scene. In de jungle dwalen ze steeds verder af waarmee de waanzin, wantrouwen en wanhoop blijft toenemen, ook in een gebied waar een totale andere cultuur en beschaving heerst, het lijkt haast wel op een andere wereld. Steeds meer zie je dat ze elkaar en hunzelf verliezen. Het liefst gaat Paul terug naar de bekende wereld maar zijn vrouw heeft maar één doel en is daar totaal op gefixeerd en slaat erin door.

Het gaat hier om het acteerwerk, het wordt ijzersterk neergezet. Hun houding naar elkaar toe, zelfs de gezichtsuitdrukkingen laten al meer dan genoeg emoties zien. Een verhaal is niet duidelijk aanwezig maar dat geeft hier niet, je moet het ervaren, de film voelt aan als een trip. Visueel ziet het er prachtig uit, de scenes in de disco, de twee dromen, en de opening zijn zó mooi. Niet alleen deze scenes maar ook Thailand, de natuur ziet er prachtig uit. Het onbekende gebied van Thailand geeft een duistere en mysterieuze vibe. De muziek versterkt dit ook nog eens. Het is realistisch en tegelijkertijd heeft het ook surrealistische aspecten. Er zitten een aantal scenes in zoals de tent waar naakte vrouwen rondjes draaien, waarom de begeleider wordt doodgeknuppeld, waarom er alleen maar kleine jongetjes zijn en de hallucinatie vlak voor de verkrachting waar allemaal kinderen met misvormde gezichten te zien zijn. Dit zijn namelijk scenes die ik nog niet helemaal kan plaatsen maar maakt dat uit? Nee, echt totaal niet. Het voelt voor mij totaal niet misplaatst aan, het werkt juist uitstekend mee aan de gestoorde, duistere en onheilspellende sfeer.

Dat Vinyan een meesterwerk is, is voor mij duidelijk. Het is een beleving met een gevoel erin. De lage beoordelingen snap ik ook aan de andere kant net als de verkeerde verwachtingen. De film heeft me bij het begin af aan bij de keel gegrepen en niet meer losgelaten, hiervoor moet je wel een zwak hebben.

avatar van Basto
Briljante hervertelling van Apocalypse Now (Hearts of Darkness). Een alles verwoestende helletocht tot in de totale waanzin.

Schitterende fotografie van Debbie en fantastisch sound design.

Groots en duister meesterwerk!