• 8.254.707 stemmen

Geregisseerd door: Kim Chapiron

Met onder meer: Vincent Cassel en Roxane Mesquida

Oorspronkelijke taal: Frans

Plot Sheitan

Het is de dag voor Kerstmis en na een nachtje stappen heeft een groep jongeren nog geen zin om naar huis te gaan. In de discotheek ontmoeten ze Eve, een sexy jong meisje, die hen uitnodigt om de nacht bij haar thuis op het platteland door te brengen. Ze gaan in op het voorstel en rijden er naartoe. Eenmaal ter plaatse krijgen de jongeren al snel het gevoel dat er iets niet helemaal pluis is...

image

avatar van tattoobob

tattoobob

Toffe film...Cassel is geniaal in deze film...

Stelletje mafkezen en engerts bij elkaar...hahaha het mocht van mij nog wel een tandje hoger

Tis weer een lekkere franse film

avatar van HALVE TAMME.

HALVE TAMME. (moderator series)

"Een echte freakshow,i liked it".

Kwa acteren zat alles goed in elkaar,elke acteur/actrice speelde zeer overtuigende rollen

(met V.Cassel op nr.1 natuurlijk )en het gebrachte verhaal is gewoon lekker bizar.

Sheitan (2006) is voor mij in de toekomst zeker een herziening waard.

Vive la France!

avatar van Picker

Picker

Grappige rol van Cassel, dat zeker. Maar verder vond ik het allemaal niet echt bijzonder. Ik had eerlijk gezegd verwacht dat het een wat serieuze film zou zijn vanwege de tags thriller/mystery.

Het is niet mijn genre dus mischien zit ik er naast maar thriller/horror zou hier mischien beter passen?? Ik had er in ieder geval een behoorlijk wrong turn gevoel bij!

avatar van jippie2010

jippie2010

Tijdje geleden al gezien, gister herzien.

Geen bijzonder verhaal, een vrij standaard horror-plot.

De kracht van deze film zit in het lugubere sfeertje.

Gaandeweg ontstaat er een intense sfeer die je niet meer loslaat.

*3,5

avatar van Lucaij

Lucaij

jippie2010 schreef:

Tijdje geleden al gezien, gister herzien.

Geen bijzonder verhaal, een vrij standaard horror-plot.

De kracht van deze film zit in het lugubere sfeertje.

Gaandeweg ontstaat er een intense sfeer die je niet meer loslaat.

*3,5

Ik vond het verhaal en plot juist helemaal niet standaard. Gisteren heb ik deze gezien en ik was toch wel even weggeblazen. Ik verwachte juist een standaard horrorfilm als je de beschrijving hier leest.

avatar van jippie2010

jippie2010

Lucaij schreef:

Ik snap wel wat je bedoeld... ik heb er misschien teveel gezien waardoor ik dit niet een vernieuwend plot vond. Maar het is inderdaad niet zo standaard als 5 tieners die in de zomervakantie naar een verlaten blokhut gaan in het bos. Deze film stijgt daar zeker flink bovenuit.

avatar van Lucaij

Lucaij

jippie2010 schreef:

Voor mij draaide deze film ook niet echt om het plot. In ieder geval vond ik de weg ernaar toe lekker bizar. Heerlijke absurde zwarte humor.

Maar misschien dat je een voorbeeld kan geven van een film met een soortgelijk plot? Ik kan me er geen voor de geest halen in ieder geval.

scorsese

Matige film waarin een groepje jongeren, na een avond feesten, terecht komt in een klein dorpje. Het duurt een tijdje voordat er echt iets gebeurd, maar de film heeft een constante vreemde en soms zelfs naargeestige sfeer. Echter wordt het op een gegeven moment te absurd voor woorden allemaal. De lekker dik aangezette rol van Vincent Cassel is eigenlijk ook maar even leuk.

avatar van welat

welat

Lucaij schreef:

Ben ik er mee eens.

avatar van bliq

bliq

Geweldige film, eng is het niet, maar wel heel grappig. Calvaire vond ik niet echt hilarisch, maar hier werkte het wel allemaal voor mij. Het einde doet je wel afvragen wat er met Jasmine is gebeurd . Alles is audiovisueel zeer goed in elkaar geklust, en Vincent Cassel speelt fantastisch.

De film moet het meer hebben van bizarre humor dan van excessief geweld. Maargoed er zijn al genoeg bagger films waarbij er mensen aan haken worden opgehangen, dan is dit een verademing. Hele leuke film.

avatar van Raoul_Duke

Raoul_Duke

vond er niet veel aan, het begon allemaal wel aardig maar het werd me te freaky allemaal, te bizar voor woorden, cassel speelde wel geweldig!

avatar van JDSsmetje

JDSsmetje

• 2072 stemmen

Creepy is het sleutelwoord in dit prettig gestoord werkje. De opbouw is naargeestig en mysterieus, de (toch iets te korte) finale bizar en al even mysterieus. Behoorlijk absurd allemaal, maar het levert zeker en vast amusante film op. Humoristisch, dat zeker, maar ook meeslepend, grimmig en een spannend sfeertje. Een niet voor de hand liggende combinatie die hier goed uit de verf komt. Al is het maar door Vincent Cassel, en de heerlijk geflipte personages die je haren doet rechtstaan. Erg leuk om eens mee te pikken dit, maar om de vergelijking nog maar eens te maken, Calvaire is toch nog net iets zwartgalliger en vind ik toch net een trapje hoger staan.

avatar van tattoobob

tattoobob

tattoobob schreef:

Toffe film...Cassel is geniaal in deze film...

Tis weer een lekkere franse film

Herzien en dit blijft een heerlijke film om te zien...lekker geschift acteerwerk en een maf verhaal.Zo heb ik ze graag!

Een film die lekker wegkijkt

avatar van VonThirsty

VonThirsty

Wat een vette film zeg!

Creepy personages, vette locaties, shots en close-ups. En al die dieren, echt absurd. Super orgineel, zwarte humor; het kijkt heerlijk weg. En wat een rol van Vincent Cassel, geweldig! Betere film nog dan Calvaire, vind ik.

Een dikke 4,5 sterren.

avatar van leatherhead

leatherhead

Lekker pretentieloos rariteitenkabinet deze film. Al is het wel écht Cassel die de boel op sleeptouw neemt; ronduit geniale rol, waarmee hij nogmaals bewijst één van m'n favoriete acteurs te zijn. De jongeren dienen louter als speelballen, maar doen dat verdienstelijk. Een volslagen onsympathieke, maar komische bende gespuis, met die Bart als exponent. Bart en Joseph = gouden duo!

Guitige zwarte humor, absurdisme bij de vleet, en dit alles gelardeerd met nog wat visueel leuks. Kortom: garant voor een avondje vetzakkerij. 3,5*.

avatar van Left4Dead

Left4Dead

Volle punt erbij, tjee................ dat ik eerder maar 2.5** voor deze te gekke rollercoaster had gegeven.

Prima humor met naargeestige trekken, vooral het acteerwerk is goed te noemen maar het script is ook niet alledaags. Leuk rond kersttijd met een gitzwart humorrandje.

avatar van Tartarus

Tartarus

• 2094 stemmen

Ik heb zelden zo'n slechte film gezien: wat een rare film met een slap verhaal en flauwe humor die duidelijk niet mijn humor is. En waarom wordt dit een horror genoemd: de enige horror hier was dat ik te lui was om op te staan en de film af te zetten en daardoor maar door moest kijken, want de film zelf is natuurlijk geen horror. Niet dat een horror altijd bloederig moet zijn, absoluut niet, maar er moet wel enige spanning in te vinden zijn.En dat had deze film niet. Het was alleen maar flauw en melig en ergens was er wel een verhaal te vinden, maar dat was zo flinterdun dat bij een keer knipperen met de ogen je het al gemist had.

Is er dan niks positiefs te vertellen over deze film? Nou ja, het is een aanrader voor mensen die een film willen zien met een mooi jong meisje dat niks te doen heeft in de film, behalve een beetje flirten en vage blikken naar de dorpsgek te werpen. Misschien ook een waarschuwing voor mensen waarom inteelt niet gezond is. En er kwam een hele mooie pitbull in de film voor, maar terugdenkend aan een bepaalde scene, weet ik niet zeker of ik dat hierbij moet vermelden... (is er ook een kotssmiley??).

Voor iedereen die net als ik van franse horrors houdt en verwacht dat dit ook weer een pareltje is in de trant van Martyrs, À l'Intérieur en Haute Tension, een grote waarschuwing: dit is heel anders. Dit gaat over tieners en geestelijk gehandicapten op het franse platteland. Die gek doen. En als je genoeg geduld hebt, dan is er ook iets van bloed te zien. Maar geloof me, ook dat is de moeite niet waard.

Nou ja, 1* omdat ik met plezier naar Eve gekeken heb en het acteerwerk nog wel vrij redelijk was.

En nu snel deze film weer vergeten.

avatar van Zandadder

Zandadder

Wat een trip!

Als liefhebber van de bekende, en onbekendere Franse cult-films kende ik Sheitan nog niet.

De gehele speelduur goed vermaakt.

Goede chemie tussen de jongens, hoge vaart en veel wtf-momenten.

En Frans is een mooie taal. Ook in woede en in verbijstering.

avatar van FillumGek

FillumGek

Wat een heerlijke Franse vertoning weer. Ik heb veel te lang gewacht met het kijken van dit geflipte werkje, maar ik ben blij dat het er toch van is gekomen. Vanaf het eerste moment zat ik er eigenlijk in en voor ik het wist liepen de credits. Toffe scenes op het feest en in de auto begeleid door harde Frans rapmuziek.

Het blijft toch één van mijn favoriete situaties in een dergelijke genrefilm; vreemdelingen (bij voorkeur domme tieners) die zich veel te makkelijk laten verleiden om ergens de nacht door te brengen en niet weten met wie ze te maken hebben. Want ook als kijker laat je het allemaal maar op je af komen, terwijl je intussen veel sneller lugubere clues oppikt dan het gajes in de film.

Fantastische introductie van Cassel, wat een kop heeft die vent. Wanneer zijn kop in beeld was, ontstond er vanzelf een smile op mijn gezicht. Rest van de cast verbleekte erbij, al vond ik Eve wel een leuke verschijning. Sheitan is vrijwel continu spannend en hoewel het mysterie vrij snel duidelijk is ben je toch benieuwd wanneer en op welke manier de bom barst. Dat deed ie dus goed met een schitterend eind. Ik snap ook niet waarom dit hier niet onder horror wordt geschaard, wat dat is het naar mijn mening zeker wel.

Onderhond

Herzien, blijft leuk.

Met name de rol van Cassel natuurlijk, hoewel de jeugd het ook best goed doet als irritante kinders. Perfect slachtvee voor een film als deze, vervelend maar op een grappige en leuke manier. Qua Europees hillbilly gebeuren scoort het dus zeker naar behoren.

Verder een iets originelere cast en wat Franse hip-hop, ook niet zo evident in dit genre. Het zijn kleine elementen die de film wat kleur geven, want verder blijft Chapiron braaf bij de regeltjes van het genre. Enige jammere is dat de opbouw wat lang duurt en de finale eerder aan de korte kant is. Dit is geen less is more genre, dus wat extra padding op het eind had best gemogen.

Maar het blijft gewoon een leuke pocket horror dit. Creepy en weirde figuren, alles met een dikke knipoog, meer dan voldoende sfeer en een toffee pay-off. Het zal zeker geen nieuwe zieltjes winnen, maar voor de liefhebber blijft dit een erg tof werkje.

4.0* en een uitgebreide review

avatar van Warp

Warp

Dat shot wanneer ze aan het scheuren zijn in dat autootje met die hiphop op is echt goud

avatar van wibro

wibro

Vreselijk irritante mannelijke personages maar die meiden zagen er verdomd lekker uit. Dat laatste was voor mij ook de reden om deze film te gaan bekijken. Ondeugende meiden doen het voor mij nu eenmaal vaak goed in een horrorfilm. Met het verhaal daarentegen kon ik verder niet zoveel.

avatar van Collins

Collins

Een groep jongeren afkomstig het Franse precariaat belandt in een bouwvallig landhuis op het Franse platteland. Daar komen ze de held uit de film (Vincent Cassel) tegen die zich als een erg opdringerige en agressieve lomperik ontpopt. En dat levert een hectische, warrige en ongemakkelijke film op. Maar ook een spannende.

Het is moeilijk om exact aan te geven wat de film goed maakt. Ja, uiteraard de performance van Vincent Cassel, die alle registers opentrekt en een karakter speelt die je zelfs na het einde van de film nog niet goed kunt plaatsen. Een man waar een enorme overheersing en dreiging van uitgaat, maar van wie het steeds maar onzeker blijft of die eigenschappen voortkomen uit boers simplisme of uit planmatige scherpzinnigheid. Eén ding staat wel vast. Hij heeft ze niet allemaal op een rijtje en veroorzaakt een hoop onrust. Zijn gedegenereerde familieleden die hier en daar in de film opduiken en zich eveneens zeer afwijkend gedragen, ondersteunen dat feit van harte.

Een ander ding dat de film goed maakt is het verhaal. Ik doel hierbij niet zozeer op de inhoudelijke kant als wel op de aard en de opbouw van het verhaal. Het verhaal is gedurende de gehele film op weg om tot een essentie te komen, maar wordt op de weg ernaartoe steeds afgeleid. Hectische gebeurtenissen zorgen in zijplotjes voor een aarzelende voortgang en schermen de intrigerende bedoelingen van Cassel heel effectief af. Het triggerde op prettige wijze mijn nieuwsgierigheid

Pas kort voor het einde zijn er duidelijker antwoorden als de film in een snelle maalstroom van bizarre gebeurtenissen naar een macaber hoogtepunt toewerkt. Er komt zelfs nog wat splatter om de hoek kijken. Niet zo excessief als in bijvoorbeeld Frontière(s) (2007), Een film waar ik af en toe aan moest denken tijdens het kijken. In die film is de splatter een doel op zich is. In deze film zijn het vooral de absurde voorvallen en situaties die de kijker aangenaam verrassen. De rest (zoals de gore) is leuke bijzaak.

Fijne film. Toch zijn de omstandigheden die het verhaal in werking zetten op zich niet eens heel pakkend. Het gaat om een stel kansloze tieners uit een Parijse voorstad dat zich asociaal gedraagt bij een uitje op het Franse platteland. Het groepje dat onderling puberaal bekvecht, luistert naar agressieve hip hop en heel demonstratief bezig is om de wereld te laten weten hoe geil ze wel niet zijn, is niet bijzonder interessant.

Gelukkig komt Vincent Cassel orde op zaken stellen voordat de film teveel in die vervelende sfeer blijft hangen. En vanaf dat moment wordt het erg snel erg leuk.

avatar van alexspyforever

alexspyforever

• 19536 berichten

Het idee is leuker dan de uiteindelijke uitvoering. Ik zie vergelijkingen met Calvaire, nu Sheitan was dan toch een stuk leuker. Geen idee wat de regisseur voor ogen had, het lijkt vooral weird for the sake of being weird. Maar de film is uiteindelijk toch niet geflipt genoeg en ook niet brutaal genoeg om echt een hoog cijfer aan te geven. Het blijft allemaal nogal tam. Mooie dames die je maar wat graag uit de kleren wil zien gaan, maar dat valt dik tegen ondanks plonsen in een warmwaterbron, bad nemen en brave seks. Die Cassel was inderdaad een creep maar maar zijn pesterijen gingen uiteindelijk niet ver genoeg. Het voelt allemaal te goedkoop en amateuristisch aan.

De Fransen bakken er niks van op het vlak van horror, althans niet voor mij.

avatar van joolstein

joolstein

Deze Franse film met als naam het Arabische woord voor Satan behoort tot de golf van films die allemaal rond dezelfde periode verschenen en die op hun eigen manier de platteland hillbilly-horror prachtig her-uitvinden. Deze film gebruik ook dezelfde soort opbouw- en verhaal technieken als andere typische tiener-slasher . Heel herkenbaar, maar door een iets andere aanpak werd het niet voorspelbaar. Het overdoen van bekend werk zit ook niemand op te wachten! Daarnaast zit het filmisch gezien gewoon heel geheel goed in elkaar. Ook een pluspunt is de aanwezige factor humor die van het betere, wat gitzwarte soort is.

Tiener-horror gaat nooit ver, blijft altijd op het veilige! Dat deze film soms af en toe net op het randje balanceert maakt de film daarom nog net even leuker. Ander afwijkende waren de jongere, die waren door hun afkomst direct minder standaard. Maar nog wel steeds vervelend genoeg.Het maakt dit soort Europese/Franse werkjes net wat prettiger om naar te kijken. Daarnaast doet de film nog iets slims, het komt niet met een groepje onpersoonlijke kwaad, het geef ze een gezicht. Met Vincent Cassel als de psychopathische boer natuurlijk voorop. Het duurt alleen wel lang eer dat de film op gang komt, je ziet net iets te veel de spanningen en romances tussen de personages. En als er dan eindelijk naar de climax wordt toegewerkt is er nog maar weinig tijd over. Dus voelt dit een beetje alsof één en ander te snel gaat.

De argeloze kijker zal het vermoedelijk ook niet eens opvallen maar de film zit vol met mythologische / religieuze referenties. Een nachtclub met de naam Club Styx en een hond die luistert naar Cerberus. Vincent Cassel en zijn vrouw heten Joseph en Marie. Echter of hier iets in zit verborgen of dat het zomaar random was weet ik niet!? Het einde is prettig origineel maar was iets te verwarrend door die verwijzingen het gevoel gaven dat je wat mist met wat er aan de hand was.

avatar van alexspyforever

alexspyforever

• 19536 berichten

joolstein ik denk dat er in de film ook veel symboliek zat zoals je aangeeft met de gekozen namen en de gebeurtenissen.

avatar van SmackItUp

SmackItUp

Blijft lekker. Vooral de rol van Cassell is heerlijk duister en over de top.

avatar van Shadowed

Shadowed

Nice!

Sheitan bleek niet echt de film te zijn die ik op voorhand had verwacht. Gezien deze film wordt geassocieerd met New French Extremity verwachtte ik een hoop bloederige taferelen en gore scenes. Sheitan bleek echter meer een hyperactieve komedie te zijn die enkele taboeonderwerpen aanraakt en daar misschien de status van pakt.

In ieder geval vond ik het regelmatig een hilarische film. Ik heb in tijden niet meer zo hard gelachen om een film, vooral om Cassel. In het begin had ik wat twijfels met hem, maar uiteindelijk was hij wel serieus grappig. Hilarisch personage ook, met de volle overtuiging uitgevoerd. Andere personages doen het ook zeker leuk, zoals Barthélémy.

Verder ziet het er visueel leuk en fris uit. Het mag duidelijk zijn dat er een jonge regisseur achter de schermen staat, want deze film voelt aan als een frisse wind binnen het genre. Misschien duurt het lang voordat de horror tevoorschijn komt, maar ik vond het lekker vlotte regie en daarmee komen een hoop leuke en vermakelijke scenes tot stand.

Verder lag de humor ook helemaal in mijn straatje. Soms ongemakkelijk, maar heerlijk droog. Duidelijk geen humor voor iedereen, maar ik kon er regelmatig hard om lachen. Het is lang geleden dat ik ook echt oprecht hard moest lachen om een film. Verder is de finale lekker over-the-top qua trucjes en bewegingen, en raakt de film een aantal gedurfde onderwerpen aan.

Wat jammer is, dat is dat de finale qua gruwelijkheden niet echt uithaalt. Het geweld wordt niet echt expliciet gebracht en dat verwacht je wel een beetje van deze film. Het mist toch een beetje dat edgy randje om het helemaal top te maken. Zo kijk je dus vooral naar een uur lang komedie en opbouw, en zodra het dan op de horror aankomt is het snel over.

Dat neemt niet weg dat ik me goed heb vermaakt met deze film en in tijden niet zo lekker heb kunnen lachen. Leuk gebeuren, kijkt ook vlot weg. De 4,0* is echter vooral voor de verfrissende en vlotte regie, met vele leuke camerabewegingen, shots en montages. Verfrissend stukje film. Niet voor iedereen, maar zeker voor mij. Wat mij betreft vooral de grappigste deelnemer binnen de New French Extremity-beweging.