Sheitan (2006)

Frankrijk
Horror / Thriller

geregisseerd door Kim Chapiron
met Vincent Cassel, Olivier Bartélémy en Roxane Mesquida

Het is de dag voor Kerstmis en na een nachtje stappen heeft een groep jongeren nog geen zin om naar huis te gaan. In de discotheek ontmoeten ze Eve, een sexy jong meisje, die hen uitnodigt om de nacht bij haar thuis op het platteland door te brengen. Ze gaan in op het voorstel en rijden er naartoe. Eenmaal ter plaatse krijgen de jongeren al snel het gevoel dat er iets niet helemaal pluis is...

avatar van tattoobob
Toffe film...Cassel is geniaal in deze film...
Stelletje mafkezen en engerts bij elkaar...hahaha het mocht van mij nog wel een tandje hoger
Tis weer een lekkere franse film

HALVE TAMME.
"Een echte freakshow,i liked it".

Kwa acteren zat alles goed in elkaar,elke acteur/actrice speelde zeer overtuigende rollen
(met V.Cassel op nr.1 natuurlijk )en het gebrachte verhaal is gewoon lekker bizar.

Sheitan (2006) is voor mij in de toekomst zeker een herziening waard.

Vive la France!

avatar van Picker
Grappige rol van Cassel, dat zeker. Maar verder vond ik het allemaal niet echt bijzonder. Ik had eerlijk gezegd verwacht dat het een wat serieuze film zou zijn vanwege de tags thriller/mystery.
Het is niet mijn genre dus mischien zit ik er naast maar thriller/horror zou hier mischien beter passen?? Ik had er in ieder geval een behoorlijk wrong turn gevoel bij!

avatar van jippie2010
Tijdje geleden al gezien, gister herzien.
Geen bijzonder verhaal, een vrij standaard horror-plot.
De kracht van deze film zit in het lugubere sfeertje.
Gaandeweg ontstaat er een intense sfeer die je niet meer loslaat.
*3,5

avatar van Lucaij
jippie2010 schreef:
Tijdje geleden al gezien, gister herzien.
Geen bijzonder verhaal, een vrij standaard horror-plot.
De kracht van deze film zit in het lugubere sfeertje.
Gaandeweg ontstaat er een intense sfeer die je niet meer loslaat.
*3,5

Ik vond het verhaal en plot juist helemaal niet standaard. Gisteren heb ik deze gezien en ik was toch wel even weggeblazen. Ik verwachte juist een standaard horrorfilm als je de beschrijving hier leest.

avatar van jippie2010
Lucaij schreef:

Ik snap wel wat je bedoeld... ik heb er misschien teveel gezien waardoor ik dit niet een vernieuwend plot vond. Maar het is inderdaad niet zo standaard als 5 tieners die in de zomervakantie naar een verlaten blokhut gaan in het bos. Deze film stijgt daar zeker flink bovenuit.

avatar van Lucaij
jippie2010 schreef:

Voor mij draaide deze film ook niet echt om het plot. In ieder geval vond ik de weg ernaar toe lekker bizar. Heerlijke absurde zwarte humor.

Maar misschien dat je een voorbeeld kan geven van een film met een soortgelijk plot? Ik kan me er geen voor de geest halen in ieder geval.

Matige film waarin een groepje jongeren, na een avond feesten, terecht komt in een klein dorpje. Het duurt een tijdje voordat er echt iets gebeurd, maar de film heeft een constante vreemde en soms zelfs naargeestige sfeer. Echter wordt het op een gegeven moment te absurd voor woorden allemaal. De lekker dik aangezette rol van Vincent Cassel is eigenlijk ook maar even leuk.

avatar van welat
Lucaij schreef:

Ben ik er mee eens.

Geweldige film, eng is het niet, maar wel heel grappig. Calvaire vond ik niet echt hilarisch, maar hier werkte het wel allemaal voor mij. Het einde doet je wel afvragen wat er met Jasmine is gebeurd . Alles is audiovisueel zeer goed in elkaar geklust, en Vincent Cassel speelt fantastisch.
De film moet het meer hebben van bizarre humor dan van excessief geweld. Maargoed er zijn al genoeg bagger films waarbij er mensen aan haken worden opgehangen, dan is dit een verademing. Hele leuke film.

avatar van Raoul_Duke
vond er niet veel aan, het begon allemaal wel aardig maar het werd me te freaky allemaal, te bizar voor woorden, cassel speelde wel geweldig!

avatar van JDSsmetje
Creepy is het sleutelwoord in dit prettig gestoord werkje. De opbouw is naargeestig en mysterieus, de (toch iets te korte) finale bizar en al even mysterieus. Behoorlijk absurd allemaal, maar het levert zeker en vast amusante film op. Humoristisch, dat zeker, maar ook meeslepend, grimmig en een spannend sfeertje. Een niet voor de hand liggende combinatie die hier goed uit de verf komt. Al is het maar door Vincent Cassel, en de heerlijk geflipte personages die je haren doet rechtstaan. Erg leuk om eens mee te pikken dit, maar om de vergelijking nog maar eens te maken, Calvaire is toch nog net iets zwartgalliger en vind ik toch net een trapje hoger staan.

avatar van tattoobob
tattoobob schreef:
Toffe film...Cassel is geniaal in deze film...
Tis weer een lekkere franse film

Herzien en dit blijft een heerlijke film om te zien...lekker geschift acteerwerk en een maf verhaal.Zo heb ik ze graag!
Een film die lekker wegkijkt

avatar van VonThirsty
Wat een vette film zeg!

Creepy personages, vette locaties, shots en close-ups. En al die dieren, echt absurd. Super orgineel, zwarte humor; het kijkt heerlijk weg. En wat een rol van Vincent Cassel, geweldig! Betere film nog dan Calvaire, vind ik.

Een dikke 4,5 sterren.

avatar van leatherhead
Lekker pretentieloos rariteitenkabinet deze film. Al is het wel écht Cassel die de boel op sleeptouw neemt; ronduit geniale rol, waarmee hij nogmaals bewijst één van m'n favoriete acteurs te zijn. De jongeren dienen louter als speelballen, maar doen dat verdienstelijk. Een volslagen onsympathieke, maar komische bende gespuis, met die Bart als exponent. Bart en Joseph = gouden duo!

Guitige zwarte humor, absurdisme bij de vleet, en dit alles gelardeerd met nog wat visueel leuks. Kortom: garant voor een avondje vetzakkerij. 3,5*.

avatar van Left4Dead
Volle punt erbij, tjee................ dat ik eerder maar 2.5** voor deze te gekke rollercoaster had gegeven.
Prima humor met naargeestige trekken, vooral het acteerwerk is goed te noemen maar het script is ook niet alledaags. Leuk rond kersttijd met een gitzwart humorrandje.

avatar van Tartarus
Ik heb zelden zo'n slechte film gezien: wat een rare film met een slap verhaal en flauwe humor die duidelijk niet mijn humor is. En waarom wordt dit een horror genoemd: de enige horror hier was dat ik te lui was om op te staan en de film af te zetten en daardoor maar door moest kijken, want de film zelf is natuurlijk geen horror. Niet dat een horror altijd bloederig moet zijn, absoluut niet, maar er moet wel enige spanning in te vinden zijn.En dat had deze film niet. Het was alleen maar flauw en melig en ergens was er wel een verhaal te vinden, maar dat was zo flinterdun dat bij een keer knipperen met de ogen je het al gemist had.

Is er dan niks positiefs te vertellen over deze film? Nou ja, het is een aanrader voor mensen die een film willen zien met een mooi jong meisje dat niks te doen heeft in de film, behalve een beetje flirten en vage blikken naar de dorpsgek te werpen. Misschien ook een waarschuwing voor mensen waarom inteelt niet gezond is. En er kwam een hele mooie pitbull in de film voor, maar terugdenkend aan een bepaalde scene, weet ik niet zeker of ik dat hierbij moet vermelden... (is er ook een kotssmiley??).

Voor iedereen die net als ik van franse horrors houdt en verwacht dat dit ook weer een pareltje is in de trant van Martyrs, À l'Intérieur en Haute Tension, een grote waarschuwing: dit is heel anders. Dit gaat over tieners en geestelijk gehandicapten op het franse platteland. Die gek doen. En als je genoeg geduld hebt, dan is er ook iets van bloed te zien. Maar geloof me, ook dat is de moeite niet waard.

Nou ja, 1* omdat ik met plezier naar Eve gekeken heb en het acteerwerk nog wel vrij redelijk was.

En nu snel deze film weer vergeten.

avatar van Zandadder
Wat een trip!
Als liefhebber van de bekende, en onbekendere Franse cult-films kende ik Sheitan nog niet.
De gehele speelduur goed vermaakt.
Goede chemie tussen de jongens, hoge vaart en veel wtf-momenten.
En Frans is een mooie taal. Ook in woede en in verbijstering.

avatar van FillumGek
Wat een heerlijke Franse vertoning weer. Ik heb veel te lang gewacht met het kijken van dit geflipte werkje, maar ik ben blij dat het er toch van is gekomen. Vanaf het eerste moment zat ik er eigenlijk in en voor ik het wist liepen de credits. Toffe scenes op het feest en in de auto begeleid door harde Frans rapmuziek.

Het blijft toch één van mijn favoriete situaties in een dergelijke genrefilm; vreemdelingen (bij voorkeur domme tieners) die zich veel te makkelijk laten verleiden om ergens de nacht door te brengen en niet weten met wie ze te maken hebben. Want ook als kijker laat je het allemaal maar op je af komen, terwijl je intussen veel sneller lugubere clues oppikt dan het gajes in de film.

Fantastische introductie van Cassel, wat een kop heeft die vent. Wanneer zijn kop in beeld was, ontstond er vanzelf een smile op mijn gezicht. Rest van de cast verbleekte erbij, al vond ik Eve wel een leuke verschijning. Sheitan is vrijwel continu spannend en hoewel het mysterie vrij snel duidelijk is ben je toch benieuwd wanneer en op welke manier de bom barst. Dat deed ie dus goed met een schitterend eind. Ik snap ook niet waarom dit hier niet onder horror wordt geschaard, wat dat is het naar mijn mening zeker wel.