Dog Pound (2010)

Canada / Frankrijk / Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Kim Chapiron
met Adam Butcher, Shane Kippel en Mateo Morales

De drie jonge wetsovertreders Butch, Davis en Angel arriveren in de jeugdgevangenis Maplewood, onder het toeziend oog van Goodyear, een strenge maar meelevende bewaker. Butch, overgeplaatst uit een andere instelling voor mishandeling, wacht zijn tijd af tot hij naar een normale gevangenis wordt gestuurd. Hij en Davis worden al vrij snel het slachtoffer van Banks, de meest gevreesde jongen van het instituut. Beiden willen niets over de gebeurtenis kwijt, en belanden daarom in de isoleercel. Eenmaal terug verslaat Butch Banks en claimt de positie van "Top Dog".

avatar van sinterklaas
Edit: Whaat!! Is dit van de regisseur van Sheitan???

een realistische film warin je je echt gaat inleven.
maar het gebeurt allemaal wat snel en op sommige momenten kan je niet goed volgen.

het einde is hard maar ik dacht dat er nog iets ging komen want het stopt zo plots en je weet niet hoe het ('echt') is afgelopen met hem.

Weer een gevangenisfilm volgens het bekende, bijna clichématige stramien: jongeren of volwassenen die veroordeeld zijn worden met het ruwe, harde, brute en meedogenloze leven en de daaraan gekoppelde pikorde in de bajes geconfronteerd. Verkrachting, genadeloos erop inslaan en ander geweld schokt daardoor minder dan voorheen. Daarmee is 'Dog Pound', vol striememde wreedheid en verschroeiende heftigheid, geen slechte film, integendeel. Het ziet er authentiek (documentairachtig) uit en je kunt als kijker de gespannen sfeer voelen. Negentig minuten is te weinig om de personages meer diepgang te geven. De cast speelt met bezieling.
En voor de liefhebbers: 'Scum' uit 1979.

avatar van iggybiggie
Het einde laat nogal wat mensen ontevreden achter, lees ik.

Verhaaltechnisch is dit einde echter briljant.

Waarom?

Die mislukte ontsnappingspoging verbeeldt hoe dicht hij eigenlijk bij z'n vrijlating was.

Als hij daar op het dak staat, proeft hij eventjes de vrijheid die hem te wachten stond als hij gedurende twee weken geen misstappen meer zou maken. Dit omdat de bewaker die hij eerder had gemolesteerd inmiddels door 10 partijen van mishandeling wordt beschuldigd. Als hij wel de fout inging, zou hij vier jaar in een volwassengevangenis moeten doorbrengen.

En dat is dus wat er met hem te gebeuren staat.

Vandaar die resoluut dichtgetrokken deur in de laatste seconde. YOU'RE STAYING HERE

avatar van Maikeru
Niet wat je zou verwachten van Chapiron na een debuut als Sheitan.

De film is een opeenstapeling van gevangenisclichés. De groep van oneerlijke badguys, de goedaardige bewaker, de kid die er niet thuishoort, het ongeluk met de bewaker en Angel, Butch die nog 2 weken zich moet gedragen om vrij te komen, de verkrachting, etc. etc. Toch blijken al deze conventies Dog Pound niet al te veel te schaden, want de film kijkt aardig weg. Maar al met al is het allemaal net wat te slap en onrealistisch, zijn de acteerprestaties niet altijd even goed, het sounddesign nogal nep (bijv. die deuren met geautomatiseerde sloten, of de klappen die iemand uitdeelt) en zijn de decors niet heel overtuigend.

Ondanks al deze minpunten is het best een aardige film, maar kan niet echt op tegen de betere gevangenisfilms en is overigens een grote stap terug voor Chapiron.

avatar van Masterbrain
Leven in de gevangenis met overleving , Wraak , Woede , Pijn , Jarloezie , Hebzucht , Ongenade ,mental , Bloed zweet en tranen dat is Dog Pound een prachtige film , jammer van het einde , maar gepast.....kon niet beter.

avatar van tattoobob
Lekkere film waar je gelijk lekker in zit!

avatar van Brabants
Zeer goede remake van scum. De gevoelens van de jongens zijn sterk neergezet, waarbij onzekerheid op jonge leeftijd een grote rol speelt. Jezelf sterk etaleren binnen deze muren gaat niet iedereen goed af. Het verhaal werkt clichématige situaties af, maar door het goede acteerwerk is het toch een geslaagd stukje drama.

avatar van Insignificance
Merkwaardige opvolger voor Chapiron. Was z'n eerste nog een eigenaardig horrorwerkje, hier slaat hij een meer conventioneel pad in. Als je al een aantal gevangenisfilms, of in welke soortgelijke instelling dan ook, achter de kiezen hebt, zul je hier niet veel nieuws aantreffen. Wellicht het algehele sfeertje.

Tamelijk kil, met een gooi naar intens en authentiek, maar net daar loopt de film al vrij snel de nodige averij op. Het spul staat al niet bepaald aantrekkelijk te acteren en via de grote bully, Banks, krijg je een wel erg uitgemolken draadje voor de kiezen. Goed, met een remake kan je ook niet veel kanten op.

Toch mag je dan best wat geraffineerder voor de dag komen dan hier het geval is. De film herstelt zich een beetje wanneer Butch de aandacht gaat opeisen, maar zelfs wanneer de film op z'n hardst is, weet het dat gevoel niet over te brengen. Dat merk je dan het meest als de verkrachting aan bod komt.

Een aantal muziekkeuzes pakken wat dat betreft ook niet echt geweldig uit. Alsof je in een lief indie filmpje verzeild bent geraakt. Via een dealtje en Goodyear, twee armetierig opgezette scènes, krijgt het verhaaltje nog wel een wending naar iets meer en een op zich aardig slot. Verder is deze thee te lauw.

Redelijke film over drie jongens die terecht komen in een jeugdgevangenis. Een vrij standaard gevangenisfilm waarbij de clichématige personages ook maar matig uitgewerkt zijn. Wel is de film onderhoudend en redelijk realistisch in beeld gebracht, maar weet verder nergens in uit te blinken.

avatar van Argyle
Een super film over het gevangenis leven van de jongens tussen de 18-25 jaar..Realistisch gemaakt. Verveelt geen moment. Kijkt elke keer weer lekker weg.

Voor mij toch wel een dikke 10.

avatar van leatherhead
Conventionele gevangenisfilm waarin Chapiron het niet schuwt om met een clichétje of twee uit te pakken. Opmerkelijk is dat deze wat belegen film van de regisseur van Sheitan is. Die Chapiron is zijn wilde haren klaarblijkelijk snel verloren. Wederom een eigenzinnige regisseur down the drain zullen we maar zeggen.

Enfin, Dog Pound is geen geheel onaardige film. Het waant zich weliswaar nergens buiten de geijkte paden, maar het tempo zit er goed in, Adam Butcher zet een sterke prestatie neer, en de turbulente finale mocht er wel wezen. Maar wederom blijkt ook deze gevangenisfilm zich niet aan clichématigheid en conventies te kunnen ontworstelen. Mijn queeste naar originele gevangenisfilms is dus nog niet ten einde. 2,5*.

avatar van jippie2010
De beschreven synopsis dekt wat mij betreft de lading niet.
Maar goed, ik kan net aan meegaan met de gemiddelde beoordeling.
Soms realistisch, vaak ook niet, en clichés worden niet geschuwd.
Maar door sommigen sterk geacteerd met een passend einde. *3,5

avatar van schumacher
Ik vond het een heel goede film, kijkt lekker weg ook.

avatar van 93.9
Je vraagt je bij het zien van deze film af wat bezielt deze regisseur om weer een gevangenisfilm te maken waarin weer alle clichés uit de kast worden getrokken.
Niet slect gemaakt, maar zo niet origineel

Is me een beetje tegen gevallen. Het begint opeens en het eindigd ook opeens was mijn gevoel.