Las Elegidas (2015)

Alternatieve titels: Les Elues | The Chosen Ones

Mexico / Frankrijk

geregisseerd door David Pablos
met Nancy Talamantes, Óscar Torres en Leidi Gutiérrez

De 15-jarige Ulises wordt door zijn vader voorbereid op het lokken van meisjes in de prostitutie door ze te verleiden. Hij wordt echter verliefd op zijn eerste slachtoffer, de veertienjarige Sofia. Om haar te redden, vraagt zijn vader hem een tweede meisje te verleiden. Hierdoor raakt Ulises verstrikt in de wereld van jeugdprostitutie, wat hij probeerde te vermijden. Uit dit leven stappen zal hem duur opbreken.

avatar van Rmie
Goede, aangrijpende drama betreffende jeugdprostitutie in Mexico.

avatar van Superkuuk
zeer matige film, onderwerp is heftig, de film dus helemaal niet..

Uitstekende film over gedwongen prostitutie in Mexico. De film concentreert zich op twee personages (een slachtoffer en een dader). Beide verhaallijnen zijn even boeiend en bevatten een aantal ingrijpende momenten. Schrijnend en realistisch in beeld gebracht.

avatar van centurion81
Aardige film, leuk hoe ze suggestief dingen niet in beeld brachten en een boeiend onderwerp. Ik vond het einde wat abrupt en raar, wellicht dat iemand het uit kan leggen want vriendin en ik kwamen er niet uit:

Sofia gaat achter de supermarkt een taxi in om naar haar moeder te vluchten. Als kijker weet je echter niet of dit lukt of mislukt. Waarschijnlijk mislukt het, want later wordt ze alsnog ingelijfd in de familie, waarbij de papapooier ook niet kwaad lijkt alsof ze een mislukte vluchtpoging heeft ondernomen...

avatar van DarlingDionne
centurion81 Voor mij staat niet vast dat die vluchtpoging daadwerkelijk ook echt heeft plaatsgevonden. Vermoed zelf dat het een soort van voorstelling was wat ze bespraken. Want later zie je dat Sofia nog oorbellen krijgt van dat andere meisje wat daar ook zit, als een afscheidscadeau. Sofia zegt dan ook, ga met me mee maar dat andere meisje wil dit niet doen aangezien ze haar zoontje dan nooit meer zou zien. Ze stond dus in de startblokken om te ontsnappen. Helaas is dit dus niet gelukt. Was ze gesnapt dan had ze het idd flink moeten verduren idd. Maar dat was dus volgens mij niet zo.

Zoals de meeste films over moderne slavernij en gedwongen prostitutie een inhoudelijk afgrijselijke film met een verhaal, dat ondergedompeld is in een naargeestige, kille sfeer. De berekenende loverboy techniek is zonder meer weerzinwekkend. Net als de close ups die gepaard gaan met geluidsfragmenten, die weinig aan de verbeelding overlaten over wat er buiten beeld aan de hand is. Het laat je allemaal niet onberoerd. Vooral omdat je weet dat dit in werkelijkheid op veel plaatsen dagelijkse praktijk is. Regisseur David Pablos, die ook het script schreef, confronteert je frontaal met de afschuwelijke ellende die "uitverkoren" vrouwen, in dit geval tieners nog, over zich heen krijgen.
Film riep bij mij herinneringen op aan Eden (2012), al even schokkend.

avatar van mikey
centurion81 schreef:
Zeer onhandige scene... Het heeft blijkbaar nooit plaatsgevonden en wat is er met die man die op zoek was naar zijn dochter gebeurd???????

Het leven van een minderjarige sexslavin is erg saai in beeld gebracht... niet om door te komen arthouse filmerij.

De vele, lange close-ups laten de kijker toe zich in te denken in de verschrikkelijke, mensonterende positie van de tienermeisjes, in de handen van een bende nietsontziende schurken waar iedereen bang van is en die bovendien kan rekenen op de steun van de politie.
"Las Elegidas" is een kundig opgebouwde film, discreet, weert sensatie en brengt een hard, realistisch beeld van de beklagenswaardige wereld van de meisjes die in de prostitutie werden gelokt.
Nancy Talamantes is heel overtuigend in de rol van een slachtoffer en de eindscène van de film waarbij ze wanhopig toch gaat beseffen dat ze op niemand meer kan steunen, ook niet op diegene waar ze ooit verliefd op was, is schitterend en veelbetekend.
Een waarschuwende vinger, deze film.

avatar van TornadoEF5
Mooie film, met weer zoals gewoonlijk een belachelijk lage rating. Doet beter dan menig top 250 film, maar soit. Jammer dat veel buitenlandse films zo onder de radar blijven, zeker als ze niet massaal door critici goed ontvangen worden (wat in sommige gevallen zelfs een slecht teken is).

Er wordt goed geacteerd, en er wordt ook mooi gefilmd. De locatie leent er zich ook toe. Intelligent, nooit saai, niet melodramatisch maar ook niet te afstandelijk, gewoon een goed drama. Niet op elke vraag wordt een antwoord gegeven, maar dat moet ook niet. Jammer dat zo een zaken nog steeds vaak gebeuren, maar dat is de harde realiteit. Daarom dat ik ook nooit op zo een zaken zal ingaan, is er geen vraag, dan zal het aanbod langzaam ook verdwijnen.

Ik zelf kan aardig inleven met de personages, of dan toch met de drie vrouwelijke personages die zich in een slachtofferrol bevinden. Met de man kan ik me wel niet echt inleven, ook omdat hij nogal als een loser overkomt, en ook qua uiterlijk stelt het eigenlijk niet echt veel voor. Ik vind het een beetje raar dat de vrouwen zich tot hem aangetrokken voelen, want als je er achteraf over nadenkt, is het echt niet geloofwaardig. Dat is zo eerder een jongen die je gewoon in zijn gezicht uitlacht vanaf hij een vrouw benadert. Hij probeert zichzelf ook in een slachtofferrol te duwen, maar mij ga je ook niet zeggen dat hij meer kon doen. Ik zou het in ieder geval niet kunnen. Ik zou nooit over de skills beschikken om die vrouwen te versieren en een relatie mee te krijgen. Ik heb nog nooit een vriendin gehad... En uiteindelijk leefde ik zodanig mee met de meisjes dat ik in beide gevallen het ook niet over mijn hoofd zou krijgen om ze te dumpen in dat bordeel. De jongen kan trouwens zelf ook proberen te weglopen en zijn familie verraden. Of gewoon zodanig zwaar als een loser overkomen dat er nooit een vrouw in hem geïnteresseerd zal zijn, en zo kan hij hen het leed besparen. Ik zou trouwens echt bijna letterlijk op elke vrouw tussen 14 en 35 verliefd worden die ik ook maar probeer aan de haak te slaan in zijn positie, lol.

avatar van Donnie Vallermee
Op zich wel een lachen filmpje maar het einde hè... Weer zo’n open onafgemaakt einde

avatar van GoodOldJack
Zeldzaam krachtige film, die beklijft van A tot Z en ervoor zorgt dat slapeloze nachten als diegene die ik momenteel gehad heb allesbehalve verspilling blijken.

Onderwerp dat vandaag meer dan eens actueel is ook met het verhaal van tienerpooiers in Brussel en Antwerpen die bijna een rage lijken en jonge meisjes dwingen tot verschrikkelijke zaken in vaak nog verschrikkelijkere omstandigheden.

Om van dat soort onderwerp dan deze prachtfilm te maken, ik doe er mijn spreekwoordelijke hoed voor af. Ik heb geen idee van de werkelijke leeftijd van de hoofdacteur(s)/actrice(s) maar ze speelden hun rol voortreffelijk.

Wat ook bijzonder fraai werkte is het weglaten van de meest delicate beelden om dan enkel (of voornamelijk) te vertrouwen op het geluid dat overblijft, voor mij was dat iets dat zeer treffend werkte.

Ook de omgeving en locaties waren raak, ik had niet de minste moeite om te geloven dat we in een buurt zaten die wel wist van het onrecht dat jonge meisjes er werd aangedaan maar toch liever de andere kant opkeek, het zij omwille van een vergoeding hetzij omwille van pure angst, of misschien wel een combinatie v/d twee.

Enfin ja, ik kan er weinig tot niks slechts over zeggen, liet een stevige indruk achter op me. 5 verdiende sterren.

Edit: En ik vond het einde ook fantastisch, Net op het moment dat ze denkt een uitweg gevonden te hebben, door de taxi die op haar wacht achter de winkel waar ze haar inkopen doet, beslist onze Ulyssis om zelf "de held" te willen spelen en haar de fantastische gunst te gunnen om niet meer de hoer te moeten spelen voor half Mexico maar enkel nog de slaaf/hoer te spelen voor hem. Hoeveel pech kan je hebben. Wat hij doet is géén gunst of zou het toch op zijn allerminst niet mogen zijn, ze wou haar vrijheid terug, haar leven en dat pakt Ulyssis nu helemaal af, van de regen in de drop zeggen ze dan, top einde.

avatar van david bohm
De handelswijze van een loverboy wordt hier fijntjes uit de doeken gedaan, dit gebeurt overal ter wereld. Visueel een aardige film met lange en wijde shots. Acteerwerk is goed vooral van de protagoniste.
Vind de pacing van de vertelling erg monotoon waardoor het hier en daar wat vlak en saai wordt.
Als aanklacht tegen dit soort praktijken is de film geslaagd.