ad
  • 8.149.188 stemmen

The Heart Is Deceitful above All Things (2004)

Drama | 98 minuten

Genre: Drama

Oorsprong: Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / Japan

Geregisseerd door: Asia Argento

Met onder meer: Asia Argento, Jimmy Bennett en Dylan Sprouse

Over The Heart Is Deceitful above All Things

"Behind the greatest hoax of our time is the heartbreaking story that started it all."

Jeremiah heeft een miserabele jeugd. Hij gaat van het ene na het andere pleeggezin. Zijn labiele moeder (Argento) weet hem hieruit te krijgen en ontfermt zich over hem. Ze komen terecht in een spiraal van tegenspoed.

imageimageimageimage

Social Worker #1

Older Jeremiah

avatar van as

as

Sterke film. Ben het met Ozarcklynch eens dat de jonge Jimmy bennet niet altijd even goed overkomt maar je krijgt er een bij vlagen heftige film voor terug die aangrijpt. Argento heeft gevoel voor beeldtaal en de kracht dat het weet op te roepen met mooie onconventionele muziek. Een paar mooie trippy scene's ook, die een aanslag zijn op de zintuigen maar de sfeer van de film mooi bepalen.

Zekers niet ieders smaak. sommige scene's gingen door merg en been. Een emotionele afstraffing bij tijde.

avatar van gotti

gotti

Happy Fake Writer Day, JT Leroy

READ MORE: JT LeRoy, fake writer day, new york times, writers

In case your short-term memory is as fried as ours, an October article in New York suggested (perhaps more loudly so than previous suggestions from other outlets) that successful young author JT Leroy — the former West Virginia truck-stop hooker with a history in the San Francisco drug scene and a solid case of AIDS — didn’t exactly exist. Leroy, the piece maintained, was merely a fabrication of Laura Albert and Geoffery Knoop, the couple who are said to have rescued Leroy from his tragic life and helped him to become a “brilliant” dark writer.

Since the New York article, there’s been a miniature hullabaloo questioning the existence of the ambiguous and androgynous boy wonder, resulting in the Times, having significant doubts about whether Leroy was who he claimed to be, deciding to 86 a costly travel piece Leroy had been working on.

Now Times sexy style sleuth Warren St. John has claimed to “unmask” Leroy, at least regarding his public persona. More specifically, the wigged person pretending to be Leroy appears to be Savannah Knoop, the half-sister of Geoffrey Knoop. St. John showed pictures of Savannah to several people who had personally worked with Leroy, including his agent Ira Silverberg, who identified the person in the picture as Leroy.

In short: Leroy is Knoop, Knoop is Leroy, and Dil is a bloke.

bron: Gawker.com

Las vandaag een soortgelijk stuk in de VPRO gids.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 19662 berichten

Heb in bepaalde opzichten het tegendeel van OzarkLynch. De film ontrekt zich door de manier van filmen juist aan de (wat mij betreft niet echt belangrijke) discussie of het verhaal op (een objectieve) waarheid gebaseerd is en of Jeremiah/ J.T. Leroy echt bestaat. The Heart is Decietful Above All Things (het blijft een wonderschone titel trouwens) verzant niet in een ellendeopstapelend sociaal drama, maar lijkt eerder een fascinerend portret van gezamelijk de grip op het leven kwijtraken. Het muziekgebruik helpt ook. Het cameragebruik (en soms ook de montage, zeker in de tweede helft) geven de film een subjectief gevoel. Kom ik meteen bij mijn tegenstrijdige gevoel: dat had wat mij betreft nog extremer gemogen.

Ben het wel eens met het fijne groepje bijrolacteurs, veel mensen die ik graag zie in mooie kleine rollen.

3.5*, Niet helemaal overtuigend, maar wel erg fascinerend.

Ozarklynch

Als ik aan dit filmpje terug denk, en dat doe ik zelfs vaker dan in eerste instantie verwacht, blijf ik toch een wrange smaak proeven.

De ernst van het verhaal correspondeert naar mijn smaak niet met de visualisatie ervan. Vond het allemaal nogal kolderiek en theatraal over komen. Misschien had ik me beter niet zozeer door het verhaal laten meevoeren, maar dat is in dit geval makkelijker gezegd dan gedaan.

Onderhond

Ik kan die dubbelzinnigheid wel begrijpen. Ik kreeg een paar keer de indruk dat met wat accentverleggingen en een iets andere aanpak hier een stevige donkere comedy inzat.

Argento maakt er echter een drama van, en doet dat op haar geheel eigen manier. De film gaat razendsnel, hoewel het tempo in de afzonderlijke scenes niet bepaald erg hoog ligt. Veel handicam werk lijkt het, maar ook nogal wat visuele opsmuk. Standaard muziek, maar toch net anders. Alles draagt bij tot een apart filmpje, dat uiteindelijk gewoon simpelweg weet te overtuigen vond ik.

Erg apart verhaal, bijna onbegrijpelijk de band tussen moeder en zoon, maar geloofwaardig genoeg. En zoals anderen al aanhaalden, enkele erg fijne bijrollen (Manson heb ik niet gezien of herkend heb moet ik eerlijk bekennen).

Al bij al een mooie 4*. Had wel wat van de film verwacht, maakt het gelukkig ook waar.

Onderhond schreef:

Precies. Al hadden die accenten in mijn ogen dan ook daadwerkelijk verlegd moeten worden. Maar soit, ik zwijg er over.

Onderhond

Heb er ook een paar keer aan gedacht, hoewel zo'n accentverschuiving toch alles behalve vanzelfsprekend is denk ik.

Vooral omdat het "slachtoffer" hier een kind is, toch hét teken van onschuld, waardoor lachen met z'n miserie heel wat moeilijker wordt. Hoewel het een Solondz enzo natuurlijk wel lukt.

Al bij al vind ik toch dat Argento er iets unieks van gemaakt heeft, en heb ik zeker niks te klagen

Ozarklynch

Uniek zeker en vast. Misschien ben ik gewoon een klagerige zeurpiet .

avatar van Zavo

Zavo

Alleen het trippy laatste half uur is wel aardig, verder vind ik dit maar een ongeloofwaardige B-film. Het wordt nooit duidelijk waarom die moeder dat kind eigenlijk wil hebben, het hele verhaal (wat in principe gruwelijk is) wordt nogal mat gebracht, griijpt nooit aan, dat kan niet de bedoeling geweest zijn. En Asia Argento kan nog steeds niet acteren (laat staan regisseren).

avatar van patjenmgn

patjenmgn

Ik heb het boek niet gelezen, maar die is vast een stuk duidelijker dan de film. Waarom haalt die moeder Jeremiah weg bij het pleeggezin? Waarom haalt zijn moeder hem na drie jaar weer van de straat (als hij zijn god 'thing' doet) en zo blijf ik met nog veel meer vraagtekens zitten. Verder stoorde ik mij ontzettend aan het camerawerk, vele onduidelijkheden en de gehele b-film sfeer van de film. 1.5* meer kan ik er echt niet van maken, misschien na opheldering van wat gebeurtenissen, maar dat zou eigenlijk niet moeten hoeven na het zien van een film...

avatar van danuz

danuz

Ozarklynch schreef:

Overigens wel benieuwd wat de rest hier van denkt. Sb-Boy, danuz, Kapp,...?

Bijna een jaar later heb ik dan toch eindelijk de film mogen aanschouwen. En met een dubbelzinnig gevoel typ ik dit bericht.

Ten eerste is daar de vergelijking met het boek. De film en het boek behandelen wel hetzelfde plot, maar in uitwerking voelt het boek toch heel anders. Daar kreeg ik veel meer het eenzame gevoel, frustraties, verdriet Jeremiah mee. Zijn kinderlijkheid, en tegelijkertijd volwassenheid komt daar erg mooi naar voren. Het deed ook meer 'pijn' om het te lezen, dan om het te zien.

Het was voor mij dan ook moeilijk om niet telkens alles met het boek te vergelijken.

Dat zeggende, kon ik het na een tijd los van elkaar zien, en van de film genieten.

Onderhond merkte op dat The Heart haast een donkere comedy zou kunnen zijn. Ben ik het mee eens, maar ook weer niet. Solondz heeft een film als deze (klein kind dat door ouderen haast als een speelbal wordt beschouwd) al gemaakt, namelijk Palindromes. Natuurlijk lopen veel vergelijkingen mank, maar een film als deze komedie maken zou daar op uitlopen.

Ben wel blij dat het niet gebeurt is (Palindromes vind ik briljant overigens), maar qua uitwerking schorte er toch wel wat aan. De film is vaak nog al warrig, en, vond ik, een beetje oppervlakkig. Het gevoel van de kleine Jeremiah komt niet altijd even goed over. Toch kan ik de film met 4* beoordelen, want het is een fascinerend onderwerp. Ook de uitwerking op visueel gebied is interessant. Met kleine animaties en aparte camera toestanden wordt er fijn geëxperimenteerd. Had allemaal nog wat extremer gemogen, dat wel..

Het verhaal van Jeremiah is een interessante, of het nou autobiografisch is of niet.

De manier waarop het jongetje moet opgroeien tussen het ‘uitschot van de samenleving’ is fascinerend. Dit soort filmpjes blijf ik een zwak voor houden. 4*

avatar van gotti

gotti

Heb de dvd hier al maanden liggen. Binnenkort dan ook maar eens kijken...

avatar van nightbreed

nightbreed

Dit is geen film maar de martelgang van een kind in vele vormen.

Dit is allemaal beetje teveel van het goede, zo'n 80% van alle soorten kindermishandeling zijn gepropt in deze film.

Het viel me nog mee dat het kind niet werd geslacht in een satanisch ritueel nadat de nagels uit zijn vingers waren getrokken.

Het geheel is dus niet geloofwaardig.

Een gemiste kans als je het mij vraagt, met een geloofwaardiger script had deze regisseur hier een hele goede film van kunnen maken omdat de stijl erg goed is.

avatar van stephan73

stephan73

Nogal vervelende film, tevens mijn eerste van Asia Argento als regisseuse.

Film is niets meer dan een opeenstapeling van ellende, die ook nog eens rommelig overkomt.

Ik vond geen van de acteurs goed overkomen en Asia zelf liep eerder rond als een verlopen Courtney Love kloon.

avatar van Cole-

Cole-

één en al ellende, zowel in de film als de film zelf.

het is goed dat er een film over kindermishandeling word gemaakt en de basis van dit verhaal is dan ook wel goed maar de uitwerking is gewoon echt slecht. de film was erg rommelig en de scènes waren soms ook saai maar toch ging het allemaal te snel. voor dat je een beetje een beeld had waar de jongen nu weer in verzeilt was geraakt werd hij even mishandeld en vertrok weer naar een andere plek waar hij het niet veel beter had.

ik mag hopen dat het verhaal in het boek een stuk beter over komt. en een einde aan het verhaal zou ook fijn zijn geweest.

avatar van mayhemblik

mayhemblik

Vader Argento maakt horror maar dochter lief laat zich ook niet onbetuigd.

Pfffff, wat een ellende allemaal en dan te bedenken dat dit soort rottigheid overal voorkomt.

Hiervoor Import/export gekeken dus ik denk dat ik nu nog maar even een Laurel en Hardy ga kijken omdat ik bang ben dat ik vannacht in mijn slaap zelfmoord pleeg, en dat wil ik helemaal niet.

avatar van Dick2008

Dick2008

Echt geen genre film voor mij, maar af en toe een film kijken wat afwijkend is van je voorkeur kan geen kwaad. Bovendien hij zat tussen de stapel dvd's. Ik vind dat hij realistisch is gemaakt met grauwe en ellendige beelden, en het gaat maar door. Zo'n jeugd wens je toch niemand toe.

avatar van soom

soom

Na een vruchteloze zoektocht naar m'n haarborstel (ik had dat ding érgens neergelegd, maar dementie in het vooruitzicht, weet vervolgens gewoon niet meer waar dan, ergens in of op? ), besloot ik, na het avondritueel, tot een film. Op de een of andere manier werd mijn aandacht door deze film getrokken, dus besloot ik dan maar tot het kijken ervan. En vanaf minuut 1 vervaagde de hele wereld, zo'n beetje, dacht ik niet meer over het feit na dat ik daarvoor m'n haarborstel als een hen zonder kop aan het zoeken was, ik concentreerde me volledig op de film.

Wauw. Tijdens het kijken hiervan, dacht ik soms: Bizar dat je je kind opeist, terwijl je hem zó rot behandeld.. Kinderen hebben liefde, zorg en aandacht nodig, niet datgene wat hierin zo pijnlijk naar voren komt. Deed me best wel weer eens een keer beseffen, hoe goed ik het zelf eigenlijk gehad heb, met ouders die heel erg blij waren dat ik ooit een stap in Nederland zette.

Mooie, indringende film, met mooi acteerwerk van Asia, Jimmy Bennett, de tweeling Sprouse. Alleen ontdekte ik maar niet wie Ben Foster was, en kwam ik er na afloop van de film achter dat Michael Pitt ook met een rol in deze film zat, herkende hem voor geen meter. Michael Pitt vind ik namelijk ook best een interessante acteur, ik ben eigenlijk best benieuwd naar the Hawk is Dying, waarin hij met collega actrice, tevens ook uit Dawson's Creek Michelle Williams speelt. Beide acteurs zijn erg interessant en ik vind het geen straf om, als ik er tegenaan loop, een film met hen te zien.

Asia Argento heb ik ooit gezien in La Fantasma dell Opera (in elk geval zoiets), van Dario Argento. Ik weet alleen maar dat ik dankzij die film helemaal geen films van Argento wil en wou zien, (vond het eng, herinner ik me) maar misschien moet ik die mening maar eens een keertje gaan bijschaven, want wat dochter/echtgenote? Nee, toch dochter?, Asia Argento met The Heart is Deceitful above all things doet, is heel mooi. Ik ben best onder de indruk, en hoewel ik, mocht ik ooit zelf moeder worden (hoewel het niet verstandig zou zijn vermoed ik), nooit zulke dingen wil toepassen, ik kon me wel íets voorstellen van wat Sarah voelde/deed.

hallo,

ik zag deze film onlangs maar ik begrijp het einde niet goed.

wat zijn die kartoons en hoe kan het dat het hele huis plots ontploft?

bedankt

avatar van Number23

Number23

Geen makkie, dit schijnbaar waargebeurde verhaal.

Ik zeg schijnbaar, omdat ik dit ten eerste niet gecheckt heb en ten tweede kan ik er met mijn verstand niet bij dat je als moeder je kind opeist om daarna zijn childhood compleet te verneuken.

Toegegeven, Argento zet een goede rol neer als Courtney Love-lookalike, maar de dingen die ze haar kind aanpraat en aandoet zijn vaak zeer wrang om te aanschouwen. Raar idee ook trouwens, die irritante tweeling uit die DisneyXD-serie in zon film te zien.

Nu hoef je niet perse sympathie met een hoofdpersoon te hebben om een film goed te vinden, maar in dit geval remde het een beetje af, zeker naar het einde toe.

Wat de film wel erg interessant maakte is het aantal bekende acteurs op het hoesje, heb ze allemaal gevonden, zelfs Manson EN Winona Ryder (slechtste kinderpsycholoog......ever) die niet op de credits verscheen.

avatar van K. V.

K. V.

'k vond het maar een vreemde film. Het verhaal mocht misschien iets meer uitgewerkt worden, net al het einde.

De cast was niet slecht, wel heel wat bekende namen (Asia Argento, Jeremy Renner, Peter Fonda, Marilyn Manson, Michael Pitt, Winona Ryder, ...), maar meestal wel maar in kleine rolletjes.

Niet echt een must-see. Oja misschien nog vertellen dat dit op waargebeurde feiten is gebaseerd.

avatar van wendyvortex

wendyvortex

Tweede film geregisseerd door Asia Argento (de dochter van Italiaanse horror-meister Dario Argento). Lydia Lunch als sociaal werkster, Wynona Ryder als kinderpsychologe, Ornella Muti als diep-religieuse oma en Marilyn Manson laat zich verleiden door Jimmy Bennett.

Hasil Adkens, Sonic Youth, The Subhumans, Andre Williams en The Knoxville Girls op de soundtrack.

De hoeveelheid ellende die hier even over het scherm gegoten wordt is tamelijk ongeëvenaard en ook niet meer echt realistisch te noemen. Soort van over-the-top-melodrama maar dat is vergelijkbaar met het boek (het hele verhaal erachter is wel te vinden op het internet).

Argento gaat full-out met een film waarvan je in ieder geval niet kan zeggen dat ie saai is en die ook regelmatig de shock-factor opzoekt.

avatar van wendyvortex

wendyvortex

heartisdeceited schreef:

hallo,

ik zag deze film onlangs maar ik begrijp het einde niet goed.

wat zijn die kartoons en hoe kan het dat het hele huis plots ontploft?

bedankt

Die animaties zijn droombeelden van Jeremiah, de ontploffing vindt plaats in de kelder, waar een meth-lab zit, dat is scheikunde a la "Breaking Bad" en als er wat verkeerde dingetjes met elkaar in aanraking komen gaat het van BOOOMMMMM!!!

avatar van Knisper

Knisper

Behoorlijk in de vergetelheid geraakt, deze curieuze film van Asia Argento. Maar ergens staat dit toch in mijn geheugen als een typische MM-film. Daarmee bedoel ik dat toch relatief veel vaste gebruikers dit weten te waarderen. De film zelf heeft zijn momenten, maar moet het vooral hebben van de 'flow'. Karakterontwikkeling en plot zijn ondergeschikt. Dan helpt het niet dat de film inmiddels toch wel verouderd is, maar toch is het al met al best de moeite waard.

BBarbie

Asia Argento ten voeten uit. Een vulgaire film met een zwalkend verhaal over vulgaire mensen aan de zelfkant van de samenleving. Het kostte mij de nodige moeite om het einde te halen.