• 15.798 nieuwsartikelen
  • 178.213 films
  • 12.223 series
  • 34.000 seizoenen
  • 647.385 acteurs
  • 199.066 gebruikers
  • 9.375.093 stemmen

Horrorfilm Challenge

zoeken in:

Boeikens

• 4467 berichten
  • 5326 stemmen

44. Flowers

2015

79 Min

FTV

http://xviews.extremehorrorcinema.com/wp-content/uploads/2015/04/f30cddc1769f9f25b4146e4ea572ffe8.jpeg

Zeker niet ieders ding, but I loved it

Er wordt geen woord gesproken, maar dat stoort voor geen meter, visueel is er zeker genoeg te zien, goede audio ter begeleiding en prachtige sfeeropbouw.

De opening toont al onmiddellijk wat we mogen verwachten, een vrouw ontwaakt in een kruipruimte temidden van een boel lijken. Op zoek naar een uitweg kruipt ze letterlijk door "Guts & Gore" en ontdekt langzaam aan wat er met haar is gebeurd. Oei, ik ben dood

Zo krijgen we een soort van 6 kortverhaaltjes die werkelijk lekker smerig zijn, bezint voor je eraan begint .

Bij wijlen miste ik wel wat spanning of actie, misschien iets meer nadruk op het gebeuren van de feiten i.p.v. zowat enkel de resultaten ervan...

Komt er een vervolg, mag wel hoor

wendyvortex

• 5196 berichten
  • 7270 stemmen

#26 - The Vault of Horror (1973) - 83 minuten - FTV

https://www.moviemeter.nl/images/cover/34000/34389.300.jpg?cb=1423912570

Wat mij betreft net heel ietsje minder dan Tales from the Crypt (1972). Het scheelt niet veel ... alleen kunnen we vanavond gewoon met de lichten uit slapen. Vier van de vijf verhaaltjes scoren gewoon volbloed scores met in volgorde van favoriet: 3, 2, 5 en 1. Verhaal 4 is aardig, maar niet meer dan dat.

Misschien wordt het wel weer eens hoog tijd om dit soort EC Comics weer eens als inspiratie te gebruiken als tegenwicht aan die enorme stapel van vervelende horrorprullen die we al weer jaren over ons heengestort krijgen.

(****)

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

Beste deelnemers

Ik heb een belangrijke mededeling voor jullie. Aanvankelijk hadden we afgesproken dat registreren kon tot 1 november middernacht. Nu wordt er traditioneel nog aardig wat horror gekeken in de nacht van 31 oktober op 1 november dat ik heb besloten om de mogelijkheid van registreren te verlengen tot 1 november 12 uur ('s middags). Dit betekent dat jullie dus nog tot in de vroege uurtjes kunnen verder kijken en voor degene die vrezen om het net niet te gaan halen minder stress te bezorgen.

Even taggen want een aantal dienen precies eens wakker worden geschud

Alathir

arno74

baspls

Boeikens

Chainsaw

Collins

Daan258

dualcia

DVD-T

EW101

FillumGek

Gang_Star

Hollywood007

john mcclane 2

John Milton

joolstein

jordandejong

Kondoro0614

luukve

Miszmi

morpheus2000

MovieMind

Night’s Watch

Noodless

Shinobi

U96

Valak

WardT

wendyvortex

Willy Wartaal

Woland

Hollywood007

• 3342 berichten
  • 3844 stemmen

25. Lake Mungo (2008)

87 min

FTV

Hier zat zoveel potentieel in. Jammer genoeg is het slecht uitgewerkt.

joolstein

• 10837 berichten
  • 8927 stemmen

#44 Noroi (2005)

Horror

115 minuten

FTV: 2 punten ( totaal 99+2= 101 punten)

https://moviesfilmsandflix.files.wordpress.com/2017/07/hinhvgodnlyrnvdepsemtlmrrmd.jpg

Een groot fan van Found footage ben ik niet. Het grootste probleem zit hem meestal in de first-person stijl van filmen. Echter zijn er natuurlijk uitzonderingen en deze film is er zo één! Het omzeilt de meeste van de tijd handig dit probleem door het neer te zetten als een mockumentary. Een goede keuze, want wat hangt er een heerlijke spooky-sfeer. We volgen Masafumi Kobayashi, een op leeftijd zijnde paranormale onderzoeker, die schijnbaar is verdwenen tijdens zijn laatste onderzoek. En er wordt dan ook verhaal gedaan van voor zijn verdwijning en wat er daarna is gebeurd. De tijdsduur van de film is bijna twee uur wat vaak bij Found footage te lang is maar kan hier vooral juist als een pluspunt worden gezien! Door telkens langzaam naar een clou toe te werken loopt de spanning behoorlijk op. Door deze manier van filmen is ervoor jump-scares weinig ruimte Het eindresultaat mag er best wezen!

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

18. Cold Skin (2017) - Horror (IMDb) - 101m - FTV (Totaal: 16 FTV + 2 RW)https://www.moviemeter.nl/images/cover/483000/483488.300.jpg

Hele aardige meevaller. Wist niet wat ik hiervan moest verwachten maar het resultaat past wel in mijn straatje. Het kan omschreven worden als scifi-horror-thriller-drama. Qua stijl heeft het wat weg van films als Extinction (2015) en Maggie (2015) oftewel een 'rustige horror'.

Een meteoroloog moet een jaar doorbrengen op een verlaten en afgelegen klein rotseilandje die hij deelt met de vuurtorenwachter, een eigenzinnige teruggetrokken zonderling die niets van gezelschap moet hebben. De als fort ingerichte vuurtoren wordt voor de nieuwe meteoroloog verboden terrein waardoor hij zich in een hutje terug moet trekken.

Maar zodra de nacht aanbreekt blijkt het helemaal niet zo eenzaam te zijn op het eiland en wordt het duidelijk waarom de vuurtoren gefortificeerd is, snel moet hij noodgedwongen de hulp te zoeken van de vuurtorenwachter en zal hij met hem moeten zien samen te (over)leven.

Een film over samen in eenzaamheid zien te overleven, tegenovergestelde persoonlijkheden, driehoeksrelaties, en over het afweren van aanvallen van koudbloedige Cold Skins , oftewel 'waterzombies' (die uit de wereld van Avatar lijken te komen). Het eilandje zorgt voor fraaie natuurbeelden die deze auteursfilm van Xavier Gens ( Frontière(s) (2007) ) compleet maken. 3,5*.

John Milton

• 24226 berichten
  • 13390 stemmen

Mooie poster!

Frontière(s) (2007) moet ik ook nog steeds eens zien...

MovieMind

• 6943 berichten
  • 0 stemmen

#42 El Orfanato (2007) - 105 minuten - FTV

https://www.moviemeter.nl/images/cover/41000/41496.300.jpg?cb=1416847634

Geen onaardig filmpje hoor, maar als ik het dan vergelijk met sommige films die ik tijdens deze challenge heb gezien die niet eens de 3 sterren halen of net daarboven, dan vind ik de score en sommige beoordelingen bij deze film toch wel een beetje te genereus. Het blijft natuurlijk allemaal subjectief maar daar kan ik me dan weer niet in vinden.

MovieMind

• 6943 berichten
  • 0 stemmen

#43 Martyrs (2008) - 99 minuten - FTV

https://www.moviemeter.nl/images/cover/50000/50362.300.jpg?cb=1363348314

WTF!

Nu begrijp ik de status van deze film, wat een brute en harde film was dit zeg!

Dit zijn mijn soort filmpjes, hier hou ik van, gore, bruut, hard, mysterieus, beangstigend maar bovenal indrukwekkend. Daarbij vind ik het kwalitatief van zeer degelijk niveau wat de gehele film word vastgehouden. Die fransen kennen er wel wat van en stellen mij zelden teleur.

Het enige minpunt wat ik zou kunnen aangeven is dat ik het tweede gedeelte van de film minder vond dan het eerste gedeelte, maar buiten dat is het gewoon een 'fucked up' film van begin tot eind.

Sterke film!

joolstein

• 10837 berichten
  • 8927 stemmen

#45 Gudsforladt (2015)
Drama / Horror
94 minuten
FTV: 2 punten ( totaal 101+2= 103 punten)
https://nordicfantasy.files.wordpress.com/2017/02/gudsforladt-7.jpg
Een film die van alles wil zijn maar nergens slaagt om daadwerkelijk te overtuigen. De film gaat van start als Anders eindelijk wordt vrijgelaten uit de gevangenis. Zijn zus haalt hem op en beide kampen met een ruw verleden. Dit uit zich in alcohol, drugs en criminaliteit. Echter zodra de film interessant werd, zapt deze weg. En die getoonde beelden zijn niet meer dan braaf handelen; Meisjes worden ontvoert voor vermoedelijk de mensenhandel, een brave handeling over incest tussen vader en dochter en broer en zus, overmatig drugs en alcohol gebruik, wat onschuldige s/m en lesbische handelingen. Mensen die meer affectie met drama-films hebben, kunnen misschien deze film iets beter waarderen doordat de perverse relatie tussen broer en zus sterk uitgemeten wordt. Het thema is duidelijk; er schuilt iets duisters in een ieder van ons. Mensen die gewend zijn om horror-films te kijken, zullen echter niet zo gauw geschokt zijn door dit Deense tamme filmpje. Ikzelf vond de film nu niet echt heel bijzonder of sterk. De film is een drama met verschillende onafgemaakte vage horror-elementen.

john mcclane 2

• 3489 berichten
  • 6576 stemmen

#film 35

SSSSSSS (1973)

Horror / Sciencefiction

100 minuten

FTV

https://www.movieposter.com/posters/archive/main/13/A70-6831

had me ingesteld op behoorlijke B pulp , en dat viel erg mee.

Ik vind slangen best interessant op zoals rattlesnake republic op discovery .

En er werd met echt dieren gewerkt, dat is een plus, er was toen dan ook nauwelijks CGI.

Het is natuurlijk geen meesterwerk, maar het keek lekkerder weg dan gedacht.

Het einde was ( maar dat kon bijna niet anders ) met de transformatie wel erg lelijk, kon je de makers moeilijk kwalijk nemen . '

net aan voldoende .

Noodless

• 10042 berichten
  • 6178 stemmen

#66 1922 (2017)

FTV - 102 min - misdaad/drama/horror

http://movierecipe.infoversant.com/wp-content/uploads/1922-movie-cast-plot-wiki-reviews.jpg

Het verhaal kent een trage opbouw, maar werkt nooit vervelend. Het verhaal is vooral een drama/misdaadfilm met wat thriller-elementen. De horror komt vrij laat en heel braafjes. Dus verwacht geen horrorverhaal want dan kom je van een kale reis terug. De cast is degelijk en de setting is de troefkaart van de film.

Noodless

• 10042 berichten
  • 6178 stemmen

#67 Daughters of Darkness 1971

FTV - 100 min - horror

https://1.bp.blogspot.com/-9QRQC4FuEPo/WAYCpG6vj7I/AAAAAAAAOKo/C9C4dkdSGQkDqABbZ2nj7bjDGTjLZihnQCLcB/s1600/daughters.jpg

Heerlijk sfeervolle film met een cast om van te smullen. Ieder personage is intrigerend en mysterieus.

Ben ook als totaal onwetende de film in gegaan en was heel verrast dat het verhaal zich in Oostende afspeelt wat het nog meer intrigerender maakte. De locatie is het Thermae Palace en even wordt ook Brugge bewandeld. Dus als setting geslaagd.

Veel gebeurt er eigenlijk niet, zeker niet op horrorvlak, maar de wijze waarop het verhaal wordt gebracht is top. Je vraagt je voortdurend af welke kant de film op gaat. Verwacht geen typische vampierenfilm want deze film heeft heel wat meer te bieden.

https://i.pinimg.com/originals/7c/09/ae/7c09aeba8a544415c1f09c1b38ad03f1.jpg

Kondoro

• 11521 berichten
  • 2864 stemmen

#26 - Slither (2006)

RW

Canada / Verenigde Staten

Horror / Komedie

95 minuten

https://www.moviemeter.nl/images/cover/30000/30854.300.jpg?cb=1479979816

Recensie.

John Milton

• 24226 berichten
  • 13390 stemmen

#39 Córki Dancingu (2015)

FTW – 92 minuten - Comedy, Drama, Horror

2 punten – 26 oktober 2017 (39 films, 74 + 14 punten)

http://cdn.collider.com/wp-content/uploads/2016/01/the-lure.jpg

Imagine if Gaspar Noé and (the late) Andrzej Zulawski collaborated on a remake of “The Little Mermaid” and you’ll have a faint idea of what to expect from Agnieszka Smoczynska’s “The Lure,” a wonderfully demented new musical that bridges the gap between Hans Christian Andersen and Nine Inch Nails.” – David Ehrlich

‘De musical voor wie niet veel had met La La Land’, zo zag ik The Lure laatst aangeprezen worden. In hoeverre ik daar achter durf te staan weet ik nog niet zeker, maar feit is wel dat The Lure het over een compleet andere boeg gooit: een moderne Poolse bewerking van Hans Christiaan Andersens bekende Kleine Zeemeermin sprookje, maar dan als ‘80’s disco-musical met horrorelementen. Nachtclubs, naakte dames, en mens verslindende zeemeerminnen.

Zeemeermin zusjes Silver (Marta Mazurek) en Golden (Michalina Olszańska) gaan vanaf het strand met een paar muzikanten mee naar een burleske nachtclub en krijgen daar snel hun eigen act. Een van hen ziet wel wat in de liefde, terwijl de ander voornamelijk smakelijke hapjes ziet. Bijzonder genoeg hebben de bijna altijd blote dames in droge staat benen (geslachtsorganen zijn opvallend afwezig), en wanneer nat gespetterd, komt er een lange vin/staart tevoorschijn. Mazurek en Olszanska zijn goed gecast en lijken behoorlijk wat lol te hebben. Met name Olszanska zou ik wel meer van willen zien, mooie dame, fijne uitstraling.

http://cdn2.thr.com/sites/default/files/2016/01/000069.26559.16196_thelure_still1_michalinaolszanska__byrobertpalka_-_h_2016.jpg

Is the Lure een metafoor over hoe we omgaan met (jonge vrouwen) in onze maatschappij? Met vreemdelingen? Transgenders? Is het bewust dat deze jonge, meiden van ver weg, een baantje krijgen in de adult entertainment industrie? ‘It’s hard not to think of Silver and Golden’s mermaid-ness as a psychosomatic response to Poland’s gender-based oppressions’, schreef Diego Semerene voor Slant Magazine. Food for thought. De film is overigens prima te waarderen zonder er diep over na te denken, maar dat wel doen en kijken hoe regisseur Agnieszka Smoczynska daar op speelse wijze aan lijkt te refereren (of ons gewoon met de neus op de feiten drukt, afhankelijk van hoe je erin staat), heeft wel degelijk meerwaarde.

Er rammelt hier en daar misschien wat, maar wie te porren is voor een weird horror musicalsprookje, moet The Lure beslist een kans geven.

3,5*

Hollywood007

• 3342 berichten
  • 3844 stemmen

Zo John Milton ook een luisteraar van gremlins strike back.

John Milton

• 24226 berichten
  • 13390 stemmen

Hollywood007 schreef:

Zo John Milton ook een luisteraar van gremlins strike back.

Ik had er tot zojuist nog niet van gehoord

Is het de moeite waard?

En hadden ze het over deze film? Nee hoor, ik had mijn horrorwatchlist van tevoren gemaakt, en werk hem gewoon vrijwel chronologisch af. Dus deze titel stond begin september oid al gepland voor de challenge.

Nog 5 titels te gaan van mijn lijst. I might just make it

Hollywood007

• 3342 berichten
  • 3844 stemmen

Ik heb de film zelf nog niet gezien maar ze hadden het er inderdaad over vorige aflevering.

Woland

• 4796 berichten
  • 3817 stemmen

#25. Død Snø 2 (2014)
Noorwegen
FTV, 100 minuten

https://www.moviemeter.nl/images/cover/94000/94020.300.jpg?cb=1387613999

Jaren geleden heb ik toch al behoorlijk genoten van Død Snø, deel 1 - ondanks dat het wel een beetje naar een slasher neigde, een genre dat me nou niet echt ligt, maakte de humor en de best toffe kills (in mijn herinnering) behoorlijk wat goed. De horrorchallenge is dan ook een mooi excuus om deel 2 ook maar eens te gaan kijken, al was ik ondanks het fraaie gemiddelde toch een beetje bang dat het tegen ging vallen. Maar gelukkig: deel twee is ee heel ander type film geworden, maar wel met nog steeds eenzelfde type humor, met behoorlijk gave zombies, en zeeen aan bloed en toffe kills. Deze keer zijn de nazi-zombies terug, maar dan in behoorlijk grote getale - en niet alleen dat, er is ook een leger Sovjet-zombies tot leven gewekt om tegen ze te vechten. De veldslagen zijn dan ook niet van de lucht.

Anderhalf uur rechttoe rechtaan vermaak, met gelukkig een droog type humor dat me wel ligt, en met ook meer dan genoeg actie en gore om het horrorlabel met verve te verdienen. Dikke prima wat mij betreft.

WardT

• 274 berichten
  • 3112 stemmen

#25 Mirrors (2008)

FTV - 110 minuten - Horror / Thriller

https://www.moviemeter.nl/images/cover/49000/49786.300.jpg?cb=1363893628

Degelijke horror van Alexandre Aja. De locatie van het verbrande warenhuis is erg sfeervol en Aja weet vanaf het begin af aan de spiegels iets onheilspellends uit te laten stralen. Op de achtergrond duiken ook in bijna alle shots spiegels op, cool gedaan. De film sleept wel iets door de nadruk op het persoonlijke drama. Er zitten zeker wat inventieve creepy scenes in, al is de cgi soms wat gedateerd. Het verhaaltje weet de spanning goed vast te houden, maar Aja komt niet aan zijn niveau van The Hills Have Eyes en Haute Tension. 3*

jordandejong

• 4772 berichten
  • 1431 stemmen

#18 Candyman (1992)
99 minuten
FTV
http://cdn.bloody-disgusting.com/wp-content/uploads/2016/01/candymanbanner.jpg

Candyman, een horrorklassiekertje uit de jaren 90 waarvan ik nooit echt de drang heb gehad om hem te kijken. Nu toch maar eens aangezet, en daar heb ik geen spijt van..... Apart filmpje.

De subtiele maar zeer effectieve soundtrack schept een mysterieus sfeertje dat door de hele film hangt. Virginia Madsen acteert prima als de langzaam tot waanzin gedreven Helen. Tony Todd is imposant als Candyman, zeg maar de moordlustige Captain Hook van de achterbuurten van Chicago. Sowieso komt de Windy City hier niet heel florissant uit de hoek. Wat een troosteloze buurten daar zeg (maar voor de film een perfecte setting). Het is nooit echt eng (of zelfs héél spannend), en het is af en toe allemaal een beetje vaag... Toch heeft Candyman een soort vreemde vibe waar ik wel van kon genieten (zo'n scene waar Candyman zijn rottende karkas toont inclusief honderden bijen vind ik gewoon enorm tof). De scene met de vlammende vuilnishoop is eveneens erg sterk.

Zal hem niet zo snel nog eens aanzetten denk ik, maar Candyman verdiend zijn reputatietje absoluut. Tony Todd is creepy, het desolate sfeertje werkt, en er is genoeg (vreemde shit) te beleven om het een kleine 100 minuten leuk te houden.

Exterior, hallway, and stairway scenes were actually filmed for a few days in the infamous Cabrini-Green housing projects, though the producers had to make a deal with the ruling gang members to put them in the movie as extras to ensure the cast and crew's safety during filming. Even with this arrangement, a sniper put a bullet through the production van on the last day of filming, though no one was injured.

3,5*

Collins

• 7294 berichten
  • 4311 stemmen

#20 La Casa 3 (1988)

Horror

95 minuten

FTV: 2 (Totaal 40 punten)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/9000/9000.300.jpg?cb=1429543584

Behoorlijk verhaal met een magere invulling.

Het meest stoorde ik me aan de acteurs. Het acteergeweld is zeer povertjes. Theatraal gegil bij elk stompzinnig wissewasje en zichtbare overdrijving in het uitdrukken van gevoelens van vertwijfeling en ontsteltenis. Met van die verdwaasd rondkijkende blikken die bij elke mogelijke dreiging de kop opsteken waardoor het hele wezen van het personage belachelijk overkomt. Personages die vervolgens bijna zonder uitzondering bij binnenkomst in een ruimte overdreven rondkijken naar mogelijk gevaar dat in iedere hoek op de loer kan liggen. Personages die bovendien ook nog waardeloze teksten uitspreken op een manier alsof de tekst wordt opgelezen. Kortom, ergerlijk toneelspel dat een hoop filmplezier wegneemt.

De effecten zijn low budget maar op zich redelijk goed gedaan. De kills zien er ondanks de beperkte middelen ook overtuigend genoeg uit. Goed getimede geluidseffecten en de duistere setting zorgen daarnaast voor een donker sfeertje. Dat klinkt niet slecht en dat is het ook niet, maar ingebed in veel lange scènes die weinig enerverend zijn, houdt het allemaal niet over.

Waar in sommige berichten op de pagina van de film, het slaapliedje, dat als aankondiging van iets macabers op verschillende momenten in de hele film te beluisteren is, als irritant of vervelend werd ervaren, had ik juist het tegengestelde gevoel. Eigenlijk vond ik dit deuntje het enige element in de film dat een goed geslaagd creepy effect wist op te roepen. Ik werd er zelfs zodanig door begeesterd dat ik het deuntje op een bepaald moment als een soort schorre Donald Duck begon mee te brommen.

Verder onderging ik weinig opwinding bij het kijken naar deze eigenlijk wel saaie film.

Boeikens

• 4467 berichten
  • 5326 stemmen

45. Found
2012
103 Min
FTV
https://horrorpediadotcom.files.wordpress.com/2014/09/found2.jpg
Drama met kleine horrormomentjes.

De jonge Marty vertelt zijn levensverhaal waarin hij vooral gepest wordt en te kampen heft met het feit dat zijn broer een seriemoordenaar is.
De verhaalopbouw is best goed maar naar mijn smaak wat lang gerokken, er mist wat actie, spanning en ook de sfeer heeft ups en downs.
De horror komt van kleine momenten in het begin waar we soms een afgesneden hoofd zien, wat fragmenten uit de horrorfilm Headless en vooral op het einde, waar broer Steven op hol slaat en lekker begint te moorden Echter gaat men hier ook vaak suggestief te werk.

Vooral opletten voor een Amerikaanse versie, de Australische is 7 min gecut en de UK is 99 sec gecut. Het is vooral de sexual violence die werd verwijderd

John Milton

• 24226 berichten
  • 13390 stemmen

#40 The Love Witch (2016)

FTW – 120 minuten - Komedie / Horror

2 punten – 27 oktober 2017 (40 films, 76 + 14 punten)

http://anotherimg.dazedgroup.netdna-cdn.com/1794/azure/another-prod/350/7/357472.jpg

"I’m the love witch. I’m your ultimate fantasy"

Als ik tijdens de horrorchallenge door één ding het meest verrast ben, dan is het wel wat een verscheidenheid aan films er zijn, waar je het horrorlabel aan kunt hangen. Van pure slashers, eigenzinnige horrormusicals, tot stilistische en feministische technicolor hoogstandjes als Anna Billers The Love Witch.

Bij het zien van de trailer destijds, leek dit me een fijne hommage aan de sexploitation films van de jaren ’60 en ’70, maar niets bleek minder waar. Billers film is er eentje met een boodschap, een zeer persoonlijke film over (de onmogelijkheid van?) liefde, genderverhoudingen en wat er van vrouwen wordt verwacht. En hoe dat je als vrouw zijnde kan vernietigen. Het internet staat vol met interviews over The Love Witch, en Biller blijkt een bijzonder welbespraakte filmmaker en cinefiel, met een verregaande visie over wat ze precies met haar film wil vertellen. Maar het is natuurlijk beter om eerst de film te kijken.

https://www.bristol247.com/wp-content/uploads/2017/02/Love-Witch-3.jpg

De film opent met een zeer herkenbaar rear-projection shot in de auto, en de toon is gelijk gezet. Elaine is zoek naar liefde, nadat haar man onder mysterieuze omstandigheden om het leven is gekomen, maar wordt telkens in die zoektocht teleurgesteld, waarna ze de man uit de weg ruimt. Als ze na veel zoeken de politieman Griff ontmoet, lijkt er hoop dat ze eindelijk iemand heeft gevonden. The Love Witch draait echter niet om het plot, maar de achterliggende gedachte. Biller wilde een aantrekkelijke film maken over hele donkere materie, haar gevoelens als vrouw in een patriarchale wereld en industrie. Dit doet ze door het gebruik van code, soms subtiel, soms ligt het er dik bovenop.

Biller heeft zeven jaar gewerkt aan The Love Witch. Geschreven, gestoryboard, geregisseerd, kostuums, sets, schilderijen, props, look en belichting bepalen met haar DP, een deel van de muziek en montage. De visie die ze had voor haar film was veel groter dan haar budget, wat betekende dat ze veel zelf moest doen. En ik kan niet anders zeggen, dan dat het er fantastisch uitziet, en dat de kleuren van het scherm spatten. Prachtig belicht. Samantha Robinsons acteerwerk valt precies in de pas met de toon van de film, al zal het ongetwijfeld op sommige mensen als (bewust) cheesy overkomen. De soundtrack, die bol staat van herkenbare Morricone melodietjes, maakt het geheel erg fijn af.

Een prachtige film om over te discussiëren dus, helemaal wanneer je enige interesse in feminisme en klassieke cinema hebt. Ik heb overigens zelf mijn male gaze niet kunnen bedwingen, wat een vrouw is die Samantha Robinson, nondeju. Sorry, Anna Biller. Ik zal eraan werken.

4*

John Milton

• 24226 berichten
  • 13390 stemmen

#41 Berlin Syndrome (2017)

FTW – 116 minuten - Drama, Horror, Mystery

2 punten – 27 oktober 2017 (41 films, 78 + 14 punten)

https://curzonblob.blob.core.windows.net/media/5940/berlin-syndrome-06.jpg

“What would be the worst thing I could ever do to you? Don't worry... I would never do it. We are a team.”

Mocht je ooit een stormachtige nacht vol passie hebben gedeeld met iemand die je pas net kende, denk dan even terug aan het moment dat je wakker werd ’s, ochtends. Diegene is al naar zijn/haar werk, maar je blijkt opgesloten te zijn in diens appartement. Een vergissing, denk je dan. Maar dat blijkt niet zo te zijn. In Cate Shortlands nieuwe film Berlin Syndrome, komt de Australische backpackende fotografe Clare erachter, dat haar Berlijnse one night stand niet van plan lijkt te zijn, haar ooit nog te laten gaan.

Een psychologische horrorthriller nu dus, van de hand van de Australische Shortland, naar een boek van Melanie Joosten. Ruim vier jaar geleden was ik wel onder de indruk van Shortlands voorlaatste film, Lore (2012). Als ik het niet geweten had, dan had ik niet geraden dat het dezelfde filmmaker betrof. Helemaal eerlijk is dat niet, want Lore had Adam Arkapaw als DP en Max Richter voor de muziek, terwijl Berlin Syndrom ‘het moet doen’ met cinematografie van Germain McMicking en een score van Bryony Marks. Uiteraard vraagt een andere film om een andere aanpak, maar ik kon mijn voorkeur niet helemaal onderdrukken. Al vond ik ook deze film bij vlagen toch wel mooi geschoten.

https://i.imgur.com/lqJ2hIU.jpg

Normaal zijn het backpackers in Australië die opeens door een zweterige outbackbilly ontvoerd worden. Het is grappig dat Joostens boek dat omdraait, al is het niet de gimmick die Berlin Syndrome de moeite waard maakt. Teresa Palmer doet het érg goed als Clare, en het is moeilijk niet met haar mee te leven. Ook Max Riemelt geeft een ingetogen, ontwrichtte performance als Andi, de ogenschijnlijk charmante leraar Engels, die Clare opeens opsluit in zijn Berlijnse appartement.

Shortlands film is vrij minimalistisch, geen voortdurende plotwendingen die tot spanning leiden, of een in hartkloppingen resulterende score. Toch is Berlin Syndrome niet monotoon of saai, en gebeuren er wel degelijk dingen, met name wanneer Clare een kans tot ontsnappen lijkt te zien. Het is alleen net wat weinig om er de speelduur van 2 uur mee te kunnen vullen.

3,5*

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

#59. Hellbound: Hellraiser II (1988) - 95 minuten - RW

http://bh-s2.azureedge.net/bh-uploads/2016/03/Hellbound-splash-1050x591.jpg

In mijn herinnering vond ik deze beter dan het eerste deel, al kon ik niet meteen zeggen om welke reden. Daar waar ik het origineel minder vond bij een herzieningen vind ik deel twee nog steeds even sterk. Het is veel rauwer, goriger en bevat pakken meer nachtmerrie (echte of gedroomde) scènes dan zijn voorganger. Tiffany was een leuke toevoeging, mooi gezichtje en wonderblauwe ogen. Je komt ook wat meer te weten over de Cenobites en zelfs een scène waarin we zien hoe de mens achter Pinhead uiteindelijk een Cenobite is geworden. Ik weet dat de serie na deze film veel minder wordt, maar stiekem wil ik toch meer weten. Ik vraag daarom aan fan Boeikens welke verwachtingen kan ik koesteren bij de volgende delen? Vertellen ze meer over Pinhead en de andere Cenobites. Keren Kirsty en Tiffany nog terug?

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

19. Tetsuo (1989) - FTV - 67m. (Totaal 17 FTV + 2 RW)https://www.moviemeter.nl/images/cover/6000/6474.300.jpg

Eentje uit mijn lijstje films waar ik ooit aan begonnen was maar vervolgens afgehaakt. Inmiddels wel afgekeken, met regelmatig gebruik van de fastforwardknop want ondanks het razendssnelle tempo ging het mij niet snel genoeg. Dit was niks voor mij, op de MM-site van de film lees ik dat sommigen na 20 minuten moeite met de film begonnen te krijgen, bij mij was dat binnen 5 minuten zo. Doodsaai. Een drukke experimentele film met zowel visuele als auditieve herrie. Alleen geschikt voor liefhebbers van geschifte "films" en onverbeterlijke cinefielen. 1*.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.