Les Mémés Cannibales (1988)

Alternatieve titel: Rabid Grannies

België / Frankrijk / Nederland
Horror

geregisseerd door Emmanuel Kervyn
met Catherine Aymerie, Caroline Braeckman en Richard Cotica

Twee oude dametjes nodigen hun familie uit voor een verjaardagsfeestje op hun kapitale landgoed. De genodigden hebben er niet veel zin in, maar door het vooruitzicht op een enorme erfenis kan men bij dit soort gelegenheden maar beter niet verstek laten gaan. Tijdens het feestje wordt er een cadeautje afgeleverd, afkomstig van het reeds onterfde, zwarte schaap van de familie. Het is een antiek kistje dat duivelse krachten blijkt te herbergen. Onder invloed van deze krachten veranderen de twee bejaarde gastvrouwen opeens in hondsdolle, moordzuchtige wezens en neemt het feestje een wel heel ander wending...

avatar van dutchtuga
Daar is het nu te laat voor Tom .

avatar van Halcyon
Hoeveel vraag je voor de DVD? lol

avatar van Vascago
Leuke troma. Geen topper, maar best aardig.

avatar van JacoBaco
1 van mijn favorieten troma's!

erik1677
Om dit nu echt super te noemen gaat me te ver.
maar heb me hier zeker wel mee vermaakt.
belachelijk acteerwerk, vooral de magere donkerharige actrice.
En de gore is ook fantastisch in orde.
Ik hou het maar 2.5 ster.
Misschien word dit in de toekomst nog wel meer.
maar nu nog niet in ieder geval.

Persoonlijk vond ik dit een van de leukste Troma films ooit. Een Belgisch//Nederlands/Franse co productie met onbekende acteurs,maar wat heb ik een lol gehad. Lekker bloederig, overdreven en grappig. 3,5

robertus65
Erg voorspelbaar horrorfilmpje, waarin twee omaatjes ineens veranderen in zombies en beginnen met afslachten. De lol om dit soort films is mij al jaren geleden vergaan.

dominion
Ontzettend flauw.

Dat hoort meestal wel met een Troma werkje net als het belachelijk slechte plot .
Omaatjes die hondsdolle zombies worden en iedereen gaan afslachten.
Maar de humor in de film sloeg compleet mis.

Had gehoopt op de Humor uit de Toxic Avenger en Alferd Packer maar dat viel dus wel dik tegen.
Het enigste wat nog leuk was was de gore die er wel erg tof uitzag en een paar redelijk grappige stukjes.
Maar niet genoeg voor Troma standaarden wan dit kan veel en veel beter.

Maar enigszins toch wel amusant.

avatar van DjFrankie
Vreselijk slecht dit. Ook erg slecht geacteerd, en zo nep als het maar zijn kan.
Na 50 minuten afgezet, vandaar geen beoordeling maar ik kan de tijd beter gebruiken

Dat dit op DVD komt

avatar van jeroentjuhhhhh
Rabid Grannies is gelukkig heel erg representatief voor Troma. Op de onlangs uitgegeven dvd van Zeno Pictures is een nieuwe cut te zien waarin veel van het overbodige filler binnen het eerste gedeelte is weggesneden, waardoor je al na slechts een kwartier met je neus in de boter valt. Een heel aangenaam kwartier, overigens, stampvol met geweldige karikaturen wat de releases van Troma Entertainment altijd wel overeen hebben. De overacting werkt en dan komt die perfect getimede ommekeer, smullen voor de liefhebber!

Deze cut hoorde 75 minuten te duren, maar mijn klokje gaf 65 minuten aan. Ook prima, want dat komt de gore-dichtheid (?) alleen maar ten goede. Aangevuld met interessante extra's is dit een aankoop om trots op te zijn. Opvallend aan deze late jaren 80 horror is de verschillende sferen in dit huis. Heel slim gespeeld met verschillend licht en het af en toe gekunstelde camerawerk sprong ook in het oog. De scene bovenaan de trap waar het dode meisje ligt, is fantastisch!!

Dikke aanrader.

avatar van Richard_Voorhees
Heb de door jeroentjuh beschreven DVD inmiddels ook besteld. Ik ben benieuwd! Ik ben al aan behoorlijke tijd geïnteresseerd in deze Troma.

avatar van Richard_Voorhees
Vanmiddag de DVD van Zeno Pictures binnen gekregen. Ik zal er binnenkort eens naar kijken.

ik ook onlangs gekocht op antwerp convention. al een deel gezien maar zal morgen het resultaat geven

avatar van namingway24
Nou, de titel was in dit geval zeker leuker dan de film.

Ik heb blijkbaar toch een lage tolerantie-grens voor dit soort extreme low budget films, want het belabberde acteren van de meeste acteurs werkte samen met de beroerd gedubde stemmen zwaar op m'n zenuwen. De montage vond ik ook veel te chaotisch en de gore was met een paar uitzonderingen daargelaten niet al te best of vluchtig in beeld gebracht.

Wel grappig dat alles geoorloofd is en dat zelfs een klein meisje het niet eens overleefd. Ook de scène met de priester die mag kiezen tussen kort lijden of voor eeuwig branden in de hel had een grappig morbide ondertoontje. En er waren zeker wel een paar gore-hoogtepunten en wat knappe teksten hier en daar, maar niet genoeg om het voor mij echt leuk te maken.

Ik denk toch dat Troma en aanverwante films met een laag budget die ze aankopen niet echt voor mij zijn weggelegd. Low budget kan, maar om de film daarom milder te beoordelen, nee.

avatar van BlueJudaskiss
Ik ken de reputatie van de film dankzij de Nacht van de Wansmaak, maar ik was positief verrast hierover. Het verhaal en acteerwerk hebben allemaal niet zo heel erg veel om het lijf, maar de leuke oneliners en verrassende hoeveelheid gore maakten veel goed. Overigens heb ik de cut gezien van 84 minuten die ik toch nog aardig smeriig vond.

avatar van Chainsaw
Voor liefhebbers van pulp met heel veel geduld. Het eerste half uur van de film wordt gebruikt als introductie van de meest onsympathieke personages bij elkaar. En dan heb je als kijker tijd om te wennen aan de idiote dubbing en het spel. In principe had de film gemakkelijk de helft korter gekund als je alle pauzes in de dialogen zou weghalen (schijnbaar hadden de Franse acteurs moeite met Engels en moesten de Engelse voice-over acteurs dus deze vreemde manier van praten overnemen). Het is lachwekkend en vermoeiend tegelijk.

Na een half uurtje gaan de twee bejaarde gastvrouwen dan eindelijk aan het werk, maar verwacht vervolgens geen achtbaanrit aan splatter en gore; het blijft tamelijk tam. Hier en daar gaat de film lekker over de top en het blijft geestig hoe knullig alles is, maar telkens krijg je het gevoel dat er meer uit te halen was. Voor een film met zo'n premisse - en de naam Troma op de poster - verwacht je eerlijk gezegd iets meer. Gelukkig valt de film wel in de categorie 'zo slecht dat het ook weer leuk wordt', waardoor Rabid Grannies al met al toch nog best leuk entertainment is.

2 sterren.

avatar van alexspyforever
OK, deze keer wel een Engels gesproken versie gevonden zodat ik deze niet met ondertitels hoefde te bekijken. Niet dat het erg zou zijn als je veel van de dialoog zou missen. Ik lees links en rechts dat er een geknipte versie is waar het eerste half uur werd herleid tot de helft. Helaas heb ik de volledige versie bekeken waardoor ik door die lange introductie van oninteressante karakters al gauw zat te vervelen. Er waren ook veel te veel karakters. Men moet hebben gedacht hoe meer slachtvee hoe beter. Het slachten op zich is dat nog het leukste hoewel het allemaal vrij tam blijft. Zoals gewoonlijk is het ook allemaal vrij random en worden er nog pogingen gedaan om er humor en godbetert 'karakterontwikkeling' in te stoppen. Wat boeit dat nu in zo een low budget film die je niet serieus hoeft te nemen. Of heb ik het verkeerd? Zit er enige genialiteit in die stompzinnige dialogen die aan mij voorbijgaan? En waarom heb ik het gevoel dat de makers zich precies erg serieus nemen met dat laffe karakter van de priester, de lesbo die een irritant jochie in bescherming neemt, de secret lovers die er samen pogen vandoor te gaan. Die vele zijplotjes en onnozele moraaltjes het boeit mij niet. Ik onthou vooral wat goede gore maar Troma blinkt alweer niet uit in originaliteit. Gelukkig deze keer geen kinderachtige of toilethumor zoals bij Poultrygiest of The Toxic Avenger. Burial Ground is 100 keer leuker dan al die Tromafilms die ik tot nog toe heb gezien. Of een HG Lewis film daar heb ik nog het gevoel dat het een slim concept is. Troma buh haalt volgens mij zijn gram omdat ze onconventioneel zijn, maar wat ze tonen vind ik vooral saai en kinderachtig. Je kan met low budget zeker leuke films maken, maar Troma nope not for me.

avatar van umbra
Deze nog eens gekeken en buiten het saaie en irritante eerste halfuur, is dit gewoon geinig filmpje, dat je te never au sérieux moet nemen en slecht en overdreven acteren hoort hier gewoon bij, slecht = goed enzo. Mn dvd collectie bestaat vooral uit 'nacht vd wansmaak' stuff en deze past er volledig in xD Zonde dat ik al jaren gestopt ben met dvd's aanschaffen...

avatar van Noodless
Bijzonder leuk en vermakelijk horrorfilmpje met ook wat kwaaltjes.
De lange opbouw en introductie van de verschillende personages stoorde mij alvast niet. Er zaten een paar leuke oneliners bij. Eénmaal wanneer de twee oude dames het cadeau openen, explodeert de film tot een heerlijk gore festijn met een paar zeer leuke bloederige scènes zoals bij het eerste slachtoffer, de papzak die vast komt te zitten in de kelder en niet te vergeten de knappe scène met het kind die begint bij de trap en helemaal bovenaan eindigt waar de grannies het kind zonder meedogendheid verorberen. De bodycount is hoog en er wordt niet gekeken naar kinderen. De film laat ook wat steekjes vallen zoals de koppen van de grannies die niet zo geslaagd over komen. Er zitten ook wat te veel bloederige scènes in de film die te braaf mogen worden bestempeld. Ook een minpunt is het slot dat te simpel en snel wordt afgehaspeld. Maar we hebben ons geamuseerd en ik moet Braindead uit 1992 eens dringend terug gaan bekijken want die is nog veel leuker. 6,5/10

Net het origineel gezien maar er zit ook een geremasterde en gerestaureerde versie uit 2012 bij de box.