- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Horrorfilm Challenge
Horrorfilm Challenge
John Milton
-
- 24226 berichten
- 13390 stemmen
#42 Kill List (2011)
FTW – 95 minuten - Horror / Thriller
2 punten – 27 oktober 2017 (42 films, 80 + 14 punten)
https://legostevereviews.files.wordpress.com/2011/09/kill-list-poster01.jpg
Ben Wheatley’s film opent met geschreeuw. Shel scheldt Jay de huid vol, terwijl hij niet lijkt te begrijpen hoe de 80.000 pond die ze hadden na zijn laatste, slecht afgelopen klus in Kiev, nu al op kan zijn. Omdat hij al 8 maanden niet gewerkt heeft, verwijt ze hem. Jay loopt in de tussentijd nog steeds op eierschalen, je ziet het in zijn ogen. Er is iets stuk daar, diep vanbinnen. En dat rusteloze vuur kolkt zo nu en dan naar de oppervlakte. In deze instabiele situatie komt zijn voormalige partner Gal langs met een aanbod voor een goedbetaalde klus, bestaande uit een aantal huurmoorden.
Wheatley was vorig jaar na enkele jaren afwezigheid, opeens weer in de spotlights. Eerst het toch wat tegenvallende High-Rise, en daarna de shoot-out misdaadkomedie Free Fire. Ik was van beide films niet kapot, maar kende Wheatley alleen maar van het bizarre, maar toch lekkere A Field in England (2013). Die maakte toen al nieuwsgierig naar zijn eerdere werk, Down Terrace en met name Kill List. De gemiddelde rating op MM en IMDb doet niet direct veel bijzonders verwachten, maar dit soort films zijn wellicht niet gemaakt voor het grote publiek. Het is een titel die je daarentegen wel weer vaak tegenkomt op die wat dieper gravende lijstjes met beste horrorfilms van de afgelopen tien jaar.
https://assets.mubi.com/images/film/39796/image-w1280.jpg?1445915288b
‘De grote kracht van ‘Kill List’ is de ongelooflijk knap opgebouwde sfeer’, schreef Joolstein afgelopen zomer. En hij heeft volkomen gelijk. Dit is geen film om met een stel maten te gaan kijken met bier erbij, maar eerder eentje die je het toe moet staan om je langzaam naar de strot te grijpen. Rauw Engels sociaal-realisme gemengd met een flinke portie mysterie, waanzin, gore en een scheutje whatdefuck. Het gevoel van onrust en onheil is hoe dan ook onontkoombaar. En laat iedereen gewaarschuwd zijn: geweld bij Wheatley is plots, direct, rauw, gruwelijk en gedetailleerd. Honderd doorzeefde lichamen in de gemiddelde actiefilm, komen niet in de buurt van hoe hard bepaalde Wheatley scènes aankomen. Wat een narigheid. Je voélt het. And not in a good way.
Neil Maskell en Michael Smiley zijn hun karakters, wat mij betreft. Na de film gezien te hebben kan ik me moeilijk andere acteurs in de rollen voorstellen. De gedachte aan een Amerikaanse remake is een absolute gruwel. Fijn om te zien dat Wheatley hier ook ruimte maakt voor de kleinere, menselijke momenten. Ze maken des temeer indruk in de context van de narigheid die Jay voelt, en op zijn beurt weer teweegbrengt.
Erg goed.
4*
morpheus2000
-
- 599 berichten
- 10388 stemmen
23. Mal Nosso (2017) - 80 min - FTV
27-10-2017 - 46 punten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1115000/1115440.300.jpg?cb=1504861715
Bijzondere film, waarin vooral in het begin het mij niet geheel duidelijk werd welke kant erop werd gegaan. Want hoezo huur je 1 of andere mafkees in om familielid te doden en neemt die als soort van bonus jouw leven er ook gelijk bij. Als de moordenaar dan begint te snuffelen door het huis krijgt hij de boodschap te zien en te horen waarom dit allemaal moest gebeuren.
Film schiet geregeld terug in de tijd en is niet altijd even gemakkelijk te volgen.
Echt eng is het ook allemaal niet, maar het heeft wel een naar sfeertje. Vooral de moordenaar doet er alles aan in de film om maar op zeker geen vriendelijk personage te worden.
Boeikens
-
- 4467 berichten
- 5326 stemmen
Ik vraag daarom aan fan Boeikens welke verwachtingen kan ik koesteren bij de volgende delen? Vertellen ze meer over Pinhead en de andere Cenobites. Keren Kirsty en Tiffany nog terug?
Ik zou je toch eerder aanraden te stoppen.
Persoonlijk vind ik Bloodline nog best ok maar vanaf Inferno is het vet toch van de soep. Heeft net als Hellseeker zelfs eerder weinig met het Hellraiser verhaal te maken. Deader (7) kent een kleine remonte, terug iets meer Hellraiser style maar dat vervliegt al heel snel weer met Hellworld. Met Revelations heb je een soort ongeslaagde remake maar zonder Doug Bradley en zijn vervanger ziet er al helemaal niet uit.
Noodless
-
- 10042 berichten
- 6178 stemmen
#68 Sisters 1973
FTV - 92 min - horror/mysterie
Knappe psychologische thriller met wat horror-elementen waarbij de regisseur zoals vaak een unieke sfeer weet te creëren. De manier waarop het verhaal verteld wordt is erg sterk. De toevoegingen van splitscreens en passende muziek zorgen voor nieuwsgierigheid naar het verdere verloop van het verhaal en voor de nodige spanning. De cinematografie is top. Hitchcock is nooit veraf, maar De Palma heeft wel zijn eigen stijl. Vergelijkingen met Psycho vind ik wat vergezocht omdat ik dit verhaal toch heel anders bekijkt en tja, Rear Window...een moord zien in een ander appartement, mwah die film had toch ook een heel ander concept. Klopt wel dat er invloeden van deze films in verwerkt worden, maar op geen enkel moment moest ik aan deze films denken. Bepaalde Hitchcock's ideeën zag ik wel terug komen.
http://www.blackhorrormovies.com/wp-content/uploads/2016/01/sisters5.jpg
Het verhaal hier vond ik ook niet zo voorspelbaar, al wordt het natuurlijk wel duidelijker met de zwart-wit beelden van de embryo's. Trouwens ook heel tof gebracht. De cast verdiend een dikke pluim. Margot Kidder is geweldig en Jennifer Salt speelt haar rol ook heel overtuigend. Haar ex-man vond ik ook wel geslaagd...brrrr wat een engerd. De climax vond ik goed uitgewerkt en de ontkenning van de moord ( na hypnose) in het laatste gedeelte is een voltreffer. Echt genoten van deze film, maar eigenlijk is het ook niet echt verrassend voor mij want De Palma doet het meestal wel goed bij mij en Hitchcock's films zie ik heel graag.
john mcclane 2
-
- 3489 berichten
- 6576 stemmen
#film 36
horror
80 min.
FTV
https://static.rogerebert.com/uploads/review/primary_image/reviews/xx-2017/hero_XX.jpg
Persoonlijk ben ik behoorlijk fan van dit soort horror compilatie's
Korte filmpjes die je verrassen, en vaak lekker raar zijn,
Zoals V/H/S/2 (2013) of The ABCs of Death ze blinken vaak uit in originaliteit en creativiteit .
Altijd leuk als een regisseur zijn gang mag gaan , en dan met name in het horror genre .
Deze was ook weer redelijk te doen, en hier bij de variatie :dat vrouwelijke schrijvers en regisseurs hun gang mochten gaan.
En dat ging ze prima af, natuurlijk geen constante kwaliteit , dat kan haast ook niet ,maar wel redelijk te doen zoals ik al zei! wat wel typisch is en opvalt is dat het meer om psychologie draait . En veel minder gore heeft dan die andere eerder genoemde compilatie films .
Het eerste filmpje liet me wel erg in onbehagen achter doordat je er maar niet achter kwam wat het nu was ,,,
En om eerlijk te zijn , vond ik het geheel toch teleurstellend.
Maar gelukkig is de speelduur niet lang .
Kijk dan toch uit naar een eventuele ABC's 3.
wendyvortex
-
- 5196 berichten
- 7270 stemmen
#27 - Deadly Eyes (1982) - 87 minuten - FTV
Alternatieve titels: The Rats, Night Eyes
https://thetelltalemind.files.wordpress.com/2015/01/deadly_eyes.jpg?w=640
Als part-time Rattus Norvegicus zou ik me enigszins kunnen beklagen over het feit dat dit wel een heel erg recht-toe-recht-aan-filmpje is. Maar de lol zit hier toch wel in details. 1982: pre-CGI-tijdperk dus de monsterratten worden hier vertolkt door als ratten verkleede teckels.
En o ja en ze slaan natuurlijk toe in een bioscoop waar net een Bruce Lee-retrospectief draait ... en laat regisseur Robert Clouse nou net de regisseur zijn van Enter the Dragon en Game of Death.
Verder nogmaals weer eens, niemand zit te wachten op romantische subplots in horrorfilms. We gaan liefhebbers van romantische films ook niet lastig vallen met kettingzagen en vleeshaken.
Verder prima popcorn-vermaak.
(***)
joolstein
-
- 10837 berichten
- 8926 stemmen
welke verwachtingen kan ik koesteren bij de volgende delen? Vertellen ze meer over Pinhead en de andere Cenobites. Keren Kirsty en Tiffany nog terug?
Ik heb dit jaar in april en mei de hele serie bekeken en als je geen hele grote fan van Hellraiser ben, adviseer ik om te stoppen. Beter dan de eerste twee wordt het toch niet! Deel drie & vier waren nog wel oké. Bloodline (4) levert een stukje geschiedenis over de maker van de iconische Lament Configuration puzzelbox. In Hellraiser III: Hell on Earth en Hellseeker zit Kirsty.
Tiffany keert niet meer terug in een film. Regisseur rick Bota levert nog aardig werk af. In Deader zat bv. Kari Wuhrer zij was een leuke vervangster. Als je Hellworld bekijkt als een horror ipv een Hellraiser met wat bloot,Lance Henriksen en Katheryn Winnick dan was het ook nog aardig te doen. De laatste film Revelations is alleen maar gemaakt om de rechten te kunnen behouden en zeer slecht!
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Dank aan Boeikens en joolstein voor de bijkomende uitleg, misschien dat ik deel 3 nog wel een kans geef maar niet meer voor deze challenge. Ik focus me nu nog op films die ik wil herzien. Hierbij:
#60. Låt den Rätte Komma In (2008) aka let the Right One in - 115 minuten - RW
https://s25.postimg.org/ih5fhw4cf/Let_the_Right_One_in_self-made.jpg
Blijft een knappe film ook al is het meer een drama met horrorelementen al zijn die horrorelementen wel erg sterk en schuwen niet om te shockeren. En hoewel ik nu meer een meer begin te zien dat ze bepaalde zaken toch nog wat beter konden uitwerken, blijft ie een pak beter dan de Amerikaanse remake. Ik heb ook de verwijderde scènes deze keer bekeken Hoewel ze niet nog vreselijk veel bijdroegen had ik ze er toch nog graag in gezien.
john mcclane 2
-
- 3489 berichten
- 6576 stemmen
#film 37
84 minuten .
FTV
https://i1.wp.com/doom-generation.com/wp-content/uploads/2014/10/MumDad41.jpg
Behoorlijk vies ,goor en heftig horrortje van de BBC.
Maar veel indruk maakt ie niet.
john mcclane 2
-
- 3489 berichten
- 6576 stemmen
#59. Hellbound: Hellraiser II (1988) - 95 minuten - RW
(afbeelding)
. Ik vraag daarom aan fan Boeikens welke verwachtingen kan ik koesteren bij de volgende delen? Vertellen ze meer over Pinhead en de andere Cenobites. Keren Kirsty en Tiffany nog terug?
Dit Deel ( Hellraiser III: Hell on Earth ) vind ik persoonlijk ondergewaardeerd ,,,Het legt het begin uit ( eigenlijk een soort origin of pinhead) en heeft een gothic achtig sfeertje omdat het zich in voor een deel in oude tijden afspeelt .
M.a.w wel een aanrader !
Daan258
-
- 3671 berichten
- 2445 stemmen
Haha, je zou het bijna geloven he
maar nee, gewoon een foutje. 
Dus bij deze:
14. Shut In (2016)
Drama/horror/thriller (IMDB)
91 min
FTV
Absoluut niet zo slecht als de meeste hier doen zeggen.
Ik heb de film heel erg lang aan de kant laten liggen door de vele slechte berichten en reviews.
Maar wat kunnen smaken verschillen zeg. Waarom de film zo vreselijk wordt afgekraakt vind ik een beetje raar. Er zijn zeker veel slechtere films.
Het is gewoon een prima thrillerthe voor tussendoor.
Ja, het is allemaal vrij voorspelbaar en cliché maar dat mag de pret zeker niet drukken.
De sfeer was prima, het acteerwerk was ook best sterk en het verhaal was ook zeker niet slecht. Spanning had misschien wat meer gemogen maar dat is zeker door de vingers te zien.
Misschien is het dat mijn verwachtingen heel laag waren door de berichten maar ik kan er toch wel een hele kleine 3,0* van maken.
Al met al prima film.
Daan258
-
- 3671 berichten
- 2445 stemmen
Horror/thriller
96 min
FTV
The Revenge of Michael Myers
Deel 5 alweer.
Ook dit deel is gewoon vermakelijk maar goed kan ik het niet noemen.
Tot nu toe vind ik deel 2 nog het vermakelijkst van alle dele ( als ik de Rob Zombie films even aan de kant zet ) Ik heb het nooit echt geweldige films gevonden maar zeker wel super vermakelijk.
Michael Myers is sowieso een erg gave horroricoon en daarom ook altijd er leuk om te zien.
Het was voor mij een erg leuke verrassing om Danielle Harris weer terug te zien als Jamie en natuurlijk ook Donald Pleasence . Van te voren had ik geen idee dat dit deel direct deel 4 opvolgt wat wel leuk was gedaan.
Toch miste ik bij dit deel wel behoorlijk de spanning, sfeer en kills. Ik denk op 1 kill na was het allemaal behoorlijk braaf. Het acteerwerk vond ik dan wel weer prima. Vooral de jonge Danielle Harris vond ik het best goed doen.
Het was zeker leuk om weer een deel te kijken en ben benieuwd naar deeltje 6.
Toch nog wel een 2,5*
Noodless
-
- 10042 berichten
- 6178 stemmen
en zo kom ik vandaag bij een drieluik om u tegen te zeggen.... 
we beginnen met deze 
FTV - 82 min - horror
Het eerste half uur is echt slecht, naderhand wordt het wat beter eenmaal dat ze in de kelder op ontdekking gaan. Slap verhaal, weinig of geen spanning en een zeer matige cast. Dan hoop je nog op de horror-elementen, maar ook die vallen tegen. Matige kills , geen sfeer en een oninteressante killer(s).
Noodless
-
- 10042 berichten
- 6178 stemmen
#70 Strip Club Massacre (2017)
FTV - 101 min - horror/thriller
http://img.rlsbb.ru/images/m7KLjtbFo.jpg
Zeer wisselvallig qua uitvoering. Het verhaal komt langzaam op gang met heel wat onzinnige scènes die gemakkelijk weg gelaten kunnen worden. Anderzijds zitten er ook weer een paar leuke scènes in de film, vooral de algemene wraakscène op het einde loont de moeite. De cast is matig. Een raar gegeven was wel dat de slachtoffers van Jazz iedere keer vermoord werden, maar bij Megan niet.
Noodless
-
- 10042 berichten
- 6178 stemmen
FTV - 81 min - horror
https://static.titlovi.com/img/0255/255242-tt4282872.jpg
De ruzie tussen de vriendin en de moeder van manlief wekken nog interessante scènes op. Kelsey Deanne is ook nog aardig, maar dan heb je het ook gehad. De horror wordt hier wel heel zwak uitgevoerd.
Kondoro
-
- 11521 berichten
- 2864 stemmen
#27 - Nurse 3-D (2013)
FTV
Verenigde Staten
Thriller
85 minuten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/79000/79927.300.jpg?cb=1391762283
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
#61. The Food of the Gods (1976) - 88 minuten - FTV
Dit is Bert I. Gordon zoals bij bijna al zijn horrorfilms low budget en geen al te beste effecten. Ik moet echter zeggen dat deze toch een stuk vermakelijker was dan bijvoorbeeld Empire of the Ants. Ik heb mij er niet mee verveeld en er zat best nog wel een leuk verhaal achter niet dat dit met dit soort film erg belangrijk is. Zo nu heb ik ze bijna allemaal gehad van deze regisseur.
MovieMind
-
- 6943 berichten
- 0 stemmen
#46 The Neon Demon (2016) - 118 minuten - FTV
https://www.moviemeter.nl/images/cover/104000/104237.300.jpg?cb=1502627362
Horror/thriller! 
Je kunt een drol nog zo mooi verpakken, maar het blijft een drol! 
Boeikens
-
- 4467 berichten
- 5326 stemmen
46. Headless
2015
85 Min
FTV
http://68.media.tumblr.com/6d1ade128ce944f263e0302504f1e5dd/tumblr_obe741foB91rp0vkjo1_500.gif
In Found kwamen enkele smaakmakende fragmenten van deze Headles voorbij, dus, dat werd een must see! 
En ja, het werd zoals verwacht een heerlijk lekkere gore hap zonder teveel onnodige poespas 
Onze killer groeit op in een kleine kooi, en wordt psychisch compleet gekraakt door moeder en zuster. Uiteraard loopt hij hier een klein trauma op en heeft een probleempje met vrouwen 
Zijn relatie met vrouwen beperkt zich dan ook tot het onthoofden ervan, uitlepelen en opeten van de oogballen en vervolgens het afgesneden hoofd neuken langs de luchtpijp, liefst met de duimen ondertussen in de lege oogkassen 
Alles 70's retrostyle gefilmd en de FX is op enkele kleine momenten na best goed.
Voor mij mogen ze aan Wolf Baby beginnen 
4*
wendyvortex
-
- 5196 berichten
- 7270 stemmen
#28 - Premature Burial (1962) - 81 minuten - FTV
http://wearecult.rocks/wp-content/uploads/2017/01/edgar-allan-poe-the-premature-burial-poster.jpg
Al die Edgar Allan Poe-verfilmingen door Roger Corman al heel lang geleden gezien, alleen deze was er nog doorheen geglipt. Qua filmische uitvoering wat toneelmatig, maar het verhaal en Ray Milland maken het geweldig griezelvoer.
(****)
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
#19 Gli Orrori del Castello di Norimberga (1972) - FTV - 98 minuten- 2 punten (35 totaal)
http://www.fangoria.com/new/wp-content/uploads/2013/05/BaronBloodFeat.jpg
Waar kleurenmeester Mario Bava in de jaren '60 nog sfeervolle Gotische horror, Italiaanse avonturenfilms en vroege Gialli maakte werd vanaf de jaren '70 ineens een hippe eigentijdse setting de norm voor al zijn films. Bij de Giallo Bay of Blood werkte dit goed, maar verder voelen de Gotische sferen een beetje out-of-place in de funky 70s.
Baron Blood verteld het verhaal van Peter Kleist die afrijst naar Oostenrijk om het kasteel van zijn voorvaderen te bezoeken. Daar komt hij erachter dat hij afstamt van de beruchte Baron von Kleist die bekend stond om zijn martelmethoden en die volgens de legende door een heks vervloekt werd om terug te keren naar het rijk der levenden...
De film speelt zich af in Oostenrijk en zodoende spreekt iedereen in de Engelse dub met een Duits accent dat je aan films uit de jaren '30 doet denken. Soms vergeten ze ook ineens het Duitse accent of praten ze echt Duits waardoor het nogal rommelig overkomt. Wonder boven wonder wilde Joseph Cotten (Citizen Kane, The Third Man) de rol overnemen die Vincent Price had geweigerd.
De setting is werkelijk prachtig. Het kasteel Burg Kreuzenstein is uitermate geschikt voor de sfeervolle belichting van Bava en de sfeer is dan ook om te smullen in deze film. De muziek was vaak net iets te duidelijk een product van de jaren '70.
Audiovisueel is er niet zo gek veel mis met Baron Blood. Heerlijk sfeertje en lekker gotisch. Alleen de dialogen waren een beetje tenenkrommend en het plot nogal afgezaagd. "Hey, zullen we een toverspreuk op lezen om mijn moordzuchtige voorvader tot level te wekken?"... Aardig, maar kan niet tippen aan Black Sunday en Black Sabbath.
WardT
-
- 274 berichten
- 3112 stemmen
FTV - 139 minuten - Horror / Drama
https://www.moviemeter.nl/images/cover/0/731.300.jpg?cb=1446453163
Ik snap wel waarom dit een klassieker is. Dit is een toch beetje de blueprint voor de moderne zombiefilm: de afwisseling tussen horror, actie, komedie en drama, de setting, de gory finale. Veel hedendaagse zombiefilms volgen nog steeds dit stramien. Helaas maakt dat deze klassieker voor mij niet een betere film. Het camerawerk is bijvoorbeeld benedenmaats, het acteerwerk is ook matig, maar het grootste probleem is dat de zombies nergens echt een dreiging vormen. Toch kijkt de film voor het grootste deel nog wel redelijk vlot weg en dat de film midden in de chaos begint vond ik ook wel tof gedaan. De soundtrack is niet altijd passend, maar zitten wel paar coole stukjes muziek bij van Goblin. De versie die ik heb gezien duurde wel echt veel te lang met 139 minuten, daar haal ik toch halve ster van de score voor af. 2*
Boeikens
-
- 4467 berichten
- 5326 stemmen
47. Father's Day
2011
99 Min
FTV
http://4.bp.blogspot.com/-QWzhuBottxw/T9HowCoZ2jI/AAAAAAAAB4I/5oP49InSqzQ/s1600/fathers-day-yes.jpg
Fuckman heeft het afgezien op vaders, hij verkracht en mutileert ze op brutaalste wijze, Heil Fuckmanus
. Ahab is de man die hem zal stoppen, op zijn eigen hardhandige manier.
Alles gefilmd in retro-style, hommage aan de exploitatie films uit de 70's met zeer expliciete gore momenten, alles wat het hartje van een gorehound begeert
In de tweede helft begon de humor me iets teveel door te wegen en was dat hele hel gedoe niet zo m'n ding. Maar alles bij elkaar genomen, zeker eentje om bij mijn gore toppertjes te plaatsen 
baspls
-
- 4118 berichten
- 1673 stemmen
#20 The Doctor and the Devils (1985) - FTV - 98 minuten- 2 punten (37 totaal)
https://media.baselineresearch.com/images/132092/132092_full.jpg
Het script van The Doctor and the Devils was ruim 35 jaar eerder geschreven toen Hammer-regisseur Freddie Francis de film mocht gaan draaien voor producent Mel Brooks. De film verteld het waargebeurde verhaal van Burke en Hare die in de 19e eeuw mensen ombrachten en de lijken doorverkochten aan anatomist Knox. Deze geschiedenis inspireerde eerder al vele Slashers, maar de filmmakers wilde in dit geval een film met meer diepgang.
De film heeft een heerlijke Britse cast met Timothy Dalton (James Bond, Flash Gordon) als de doctor en Jonathan Pryce (Brazil, Game of Thrones) en Stephen Rea als de moordlustige broeders. Verder hebben we dan ook nog Twiggy als prostituee, Julian Sands (The Killing Fields), Patrick Stewart (Star Trek, Excalibur, Dune) en Siân Phillips (Dune, The Age of Innocence).
Ondanks dat Mel Brooks produceert is het wel een serieuze film. Het is echt een drama over moraal waarbij de moordende broers en de dokter centraal staan. De dokter weet donders goed dat zijn lichamen vermoord zijn, maar meent dat het doel de middelen heiligt. Ondertussen krijgt Broom in de gaten dat zijn broer het moorden misschien ook niet alleen voor het geld doet.
Persoonlijk vond ik het verhaal niet heel erg bijzonder, maar het acteerwerk was goed en de setting zou uitstekend zijn geweest voor een Dickens-adaptatie. Mooie soundtrack en ook een mooie themesong.
Woland
-
- 4796 berichten
- 3817 stemmen
#26. Haute Tension (2003)
Frankrijk
FTV, 91 minuten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/15000/15829.300.jpg?cb=1364584658
Aardige, rauwe horror van Franse bodem. Haute Tension wordt vaak in een adem genoemd met andere Franse horrorfilms als Martyrs, A L'Interieur en Frontiere(s), al zie ik persoonlijk niet al te veel inhoudelijke overeenkomsten behalve dan dat het rauwe, bloederige horrorfilms zijn. Die films zijn ook niet allemaal even goed gevallen bij mij, trouwens, maar dat terzijde. Haute Tension is een lekker bloederig werkje met verder een vrij standaard verhaal over een moordenaar die los gaat in de Franse provincie, en een final girl die tegen hem strijdt. Tenminste, zo lijkt het - totdat tegen het einde de vork heel anders in de steel blijkt te zitten. Niet heel origineel of heel verrassend tot aan de twist in het laatste kwartier dan, maar wel goed gemaakt, met een behoorlijke spanning en best nog wel wat brute scenes. Leuke Texas Chainsaw Massacre hommage aan het einde, ook. Prima filmpje voor bij het ontbijt.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
#62. The Company of Wolves (1984) - 95 minuten - RW
https://i.pinimg.com/736x/18/b6/de/18b6de3497c67393247e3ab030562020--wolves-art-red-riding-hood.jpg
Ondertussen weet ik al niet meer de hoeveelste keer ik deze heb bekeken, 10 keer of meer. Het maakt niet uit. Uiteraard is het een film met veel nostalgische waarde voor mij en het feit dat Roodkapje nog steeds een van mijn meest favoriete sprookjes is helpt natuurlijk mee. Toch zit de film vol verwijzingen naar andere sprookjes zoals Sneeuwwitje, de gemberkoekman, de kikkerprins... En dan is er de symboliek van een meisje dat klaar staat om de poort naar adolescentie te openen in diverse scènes.
http://pixel.nymag.com/imgs/daily/vulture/2014/12/29/29-the-company-of-wolves.w529.h352.jpg
Het is een prachtige setting zo in het bos en de houten hutjes, het speelgoed ach ik zou er zelf wel eens naar toe willen. Het ademt gewoon dat typische dark fantasy/fairy tale sfeertje uit waar ik enorm van hou. Toch zijn er maar weinig films met zo een setting die echt kunnen overtuigen omdat ze de neiging hebben om sprookjes te gaan updaten, moderniseren (remakes doen het ook voortdurend denk maar aan Carrie en al die sprookjes die ze enige tijd in een nieuw kleedje hadden gestoken Hans en Grietje Witch Hunters ed ik moet er niet van weten) of gewoon een excuus zijn om de zoveelste saaie romance of verboden liefde door de kijker zijn strot te duwen. (bijvoorbeeld Crimson Peak). arno74 zei onlangs nog tegen me wat jammer dat Pan's Labyrinth geen horror is ondanks dat er genoeg horrorelementen in zitten. Ik zou niet kunnen zeggen of ik PL of COW beter wind, ze zijn beide erg sterk op hun manier. Nogmaals Dying Rose ik hoop dat je deze film in het achterhoofd houdt.
http://www.runmovies.eu/wp-content/uploads/2013/08/The-Company-of-Wolves4.jpg
Schitterende weerwolftransformaties (zij het misschien wat cartoonesk bij momenten) en leuk die verhaaltjes verteld door de grootmoeder en Rosaleen. Oprecht spijtig dat de duivel zich niet in een ouderwetse koets verplaatste maar in een moderne wagen, ook al was het een droom dat had ik toch graag anders gezien. Voor de rest gewoon perfect 9,5/10.
joolstein
-
- 10837 berichten
- 8926 stemmen
#46 The Child (1977)
Horror
82 minuten
FTV: 2 punten ( totaal 103+2= 105 punten)
http://jarviscity.com/wp-content/uploads/2017/01/bloody-teddy-bear.jpg
The Omen meets Night Of The Living Dead. Om precies te zijn combineert de film meerdere horror-thema's tot een mash-up van stijlen en ideeën. Om nog even terug te komen op de eerste zin; het start met een bovennatuurlijk meisje maar verder naar het einde veranderd het in on-traditionele zombiefilm. Waarin dan zo beetje elke Clichés is verwerkt. We zien Halloween, bliksem en onweer, de hond die het eerste slachtoffer wordt, zelfs iets dat op een vogelverschrikker lijkt en veelvuldig gebruik van de rookmachine. Echter zijn de kills best goed en bloederig. Regisseur Voskanian bezit verder maar weinig talent want sommige stukken zijn te donker en onduidelijk. Toch weet hij op een of andere manier een redelijk goede sfeer te scheppen en lukt het de film ondanks zij goedkope amateuristische uitstraling toch om een voldoende te entertainen. De mooie Alicianne Del Mar met haar tot op haar kont is aan het einde trouwens vrij irritant met haar gegil. Maar is dat haar aan te rekenen of de foute geluidsband? Daarnaast is er trouwens ook een vreemde soundtrack.
WardT
-
- 274 berichten
- 3112 stemmen
#27 Halloween 5 (1989)
FTV - 96 minuten - Horror / Thriller
https://www.moviemeter.nl/images/cover/3000/3859.300.jpg?cb=1425477003
De film begint niet onaardig. Ik vond het fijn dat er in de eerste helft weer meer aandacht wordt besteed aan een stalkende Michael Myers, dat hadden we sinds deel 1 niet meer echt gezien. Dus dat vond ik zeker een pluspunt, al komt hij daarbij wel iets teveel in beeld. Helaas stelt de film verder best wel teleur. De nieuwe tieners zijn ronduit onuitstaanbaar en Donald Pleasance toont hier belachelijk staaltje overacting. Zaten een paar aardige scenes in (met Rachel in het huis, de achtervolging in de auto, maar over het geheel een pak minder dan de voorgangers. Op het vreemde uitstapje van deel 3 na, vind ik dit het zwakste deel tot nu toe. 2*
P.S. die hints naar handlangers van Michael Myers doet mij vrezen voor het volgende deel.
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
19. Marrowbone (2017) - Horror (IMDb) - 110m - FTV (Totaal: 17 FTV + 2 RW) https://www.moviemeter.nl/images/cover/1112000/1112410.300.jpg?cb=1505745379
Van de scriptschrijver van o.a. El Orfanato (2007) en Lo Imposible (2012) die hiermee als regisseur debuteert, op het grote doek wel te verstaan want hij heeft al een TV-film op zijn naam staan. Visueel en qua stijl en sfeer is het niet verwonderlijk dat er veel raakvlakken zijn met El Orfanato (2007), daar lijkt hij wel de meeste ervaring te hebben opgedaan om zich nu in het regisseursberoep te storten. De film werd aanvankelijk met gemengde gevoelens ontvangen, hierdoor waren mijn verwachtingen zowel hooggespannen als voorzichtig.
De film volgt een gezin bestaande uit tieners die terugvlucht naar het al 30 jaar verlaten huis van hun moeder. Daar willen ze het verleden, en de monsters uit hun verleden, achter zich laten. Iets wat uiteraard niet gaat lukken. Al snel merken we dat in het huis met afgedekte gebroken spiegels, dichtgemetselde deuren en krakende vloeren en plafonds iets niet pluis is. Een mysterie dat, in de woorden van de regisseur, als een ui laagje voor laagje wordt ontrafeld. Dit heeft twee nadelen: we weten aanvankelijk te weinig af van de personages om echt met ze mee te leven, en als tweede: je krijgt een spoilergevoelige film.
Het zal vooral die mensen goed bevallen die nog niet heel veel horrorfilms hebben gezien en van een subtiele horror houden die zich zonder gore of jump scares rustig opbouwt. De regisseur lijkt met deze film te willen proberen om op hetzelfde niveau te beginnen als wat de gevestigde Spaanse horrorregisseurs na een carriere van vele jaren hebben opgebouwd, en dan loop je als beginnend regisseur veel te hard van stapel. De film is in het prachtige bergachtige Asturias in het noorden van Spanje opgenomen, een mooie omgeving die met o.a. mistige valleiën genoeg ruimte biedt voor mysterie maar die deze regisseur helaas niet heeft weten uit te buiten. Al snel miste ik iets in de film wat lastig te benoemen was en uit meerdere kleine gebreken bestaat, naast de al genoemde gebreken heeft het teveel weg van een TV-film, ook ontbreekt er een dreiging die onder de huid kruipt. Het lijkt wel of de regisseur zich teveel in het script heeft verloren met minder oog voor andere details, al is het qua omgeving en decors wel heel fraai. Een beetje teleurgesteld maar ik heb zeker geen spijt dat ik deze subtiele Spaanse horror heb gezien. 2,5* a 3*.
Een belangrijke waarschuwing voor wie deze film wil zien, hou het op het bekijken van de trailer en ga geen recensies lezen. Helaas las ik diverse professionele recensies van mensen die het op festivals hadden gezien en die recensies hebben het kijkplezier zwaar verpest. Die recensenten hebben het niet kunnen laten om deze spoilergevoelige film, zij het heel subtiel, bijna volledig te verpesten.
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
20. What Ever Happened to Baby Jane? (1962) - 134m. - FTV (Totaal: 18 FTV + 2 RW) http://www.bandejadeplata.com/wp-content/uploads/2015/08/Davis-y-Crawford-en-Qué-fue-de-Baby-Jane.jpg
Fraaie film met een behoorlijk tempo en waarvan de kwaliteit al vanaf de eerste minuut ervan afspat. Deze boeiende thriller met als rode draad de jaloezie tussen twee zussen die elkaar nodig hebben weet over de volle lengte te boeien zonder in te zakken. Het lijkt me ook een beetje een aanklacht richting de filmwereld voor wat betreft hoe er toen met kindersterren werd omgegaan. Bijna 4*
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.