Mirrors (2008)

3,25
1965 stemmen

Horror / Thriller
110 minuten / 112 minuten (unrated version)

geregisseerd door Alexandre Aja
met Kiefer Sutherland, Amy Smart en Paula Patton

Ben Carson (Kiefer Sutherland) is een bewaker in een winkelcentrum. Op een avond ontdekt Ben iets vreemds aan een spiegel in een winkel en hij komt er al snel achter dat het iets kwaads is. Ben wordt nieuwsgierig en probeert de oorsprong van dit kwaad te ontdekken. Hij komt erachter dat dit kwaad in de spiegels moordzuchtige weerspiegelingen zijn die uit zijn op wraak, maar waarom? En hoe?

602 BERICHTEN 53 MENINGEN
Wat een goede film is dit .Zit heel goed in elkaar ,knap opgebouwd zonder al te veel
schrikmomenten die[ wat je vaak ziet] de film dan eng moeten maken. Ik heb erg genoten

BBC
Wooh, ondanks dat ik er echt een nacht van wakker lag, en maandenlang de spiegels heb gemeden (het kan bij een meisje) vond ik hem geweldig! alleen jammer van het einde, vond ik persoonlijk niet geslaagd. Alom, een 7.

BBC schreef:

dat had ik ook verwacht (spiegels vermijden), maar dat had ik niet.

avatar van RuudC
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Natuurlijk weet ik dat Alexandre Aja uit Frankrijk komt, maar Mirrors doet in alle opzichten Amerikaans aan. Ik ben niet zo van de Amerikaanse horrorfilms van de laatste jaren. Mirrors lijdt wat mij betreft onder dezelfde mankementen, want het geheel oogt sfeerloos en qua scares moet deze het vooral hebben van de schrikmomenten met geluidsexplosies. Het achtergrondverhaal is aardig, maar had veel verder uitgediept moeten worden. Ik wilde wel wat meer weten over de demoon in de spiegels en de relatie met Esseker. Nu was het er namelijk ‘gewoon’ en daar neem ik als kijker gewoon geen genoegen mee. Slechts enkele momenten zijn dan wel weer heel erg gaaf, zoals hoe Amy Smart haar eigen mond openscheurt.

Ander iets wat ik toch wel als mankement ervaren heb, is dat de verrassing er na een minuut of tien er wel van af is. De finale viel eigenlijk ook wel tegen. Kiefer was vooral vermakelijk met zijn plotselinge geschreeuw, al deed hij het prima. Mirrors is alleen een weinig bijzondere horrorfilm met een handvol leuke momenten.

avatar van Shinobi
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Dit is zo een horror die enkele mensen uit mijn omgeving hebben geclassificeerd als 'fucking eng', dus gisteren maar eens in een impulsieve ingeving gaan kijken.

En op zich zitten er wel aardige schrikmomenten in, met als hoogtepunt uiteraard als Amy Smart's personage haar onderkaak bruut losgerukt wordt.

Waar de eerste helft van de film nog sterk te noemen is, is de tweede helft dat totaal niet en dan speelt de langdradigheid op. De film had wat dat betreft gewoon ingekort kunnen worden naar anderhalf uur.
Tevens wordt het tegen het einde aan wel erg rommelig als Ben het moet opnemen tegen de bezeten Anna Esseker.

Gelukkig krijgt het einde wel een leuke plottwist als blijkt dat Ben in de spiegelwereld is beland. Al wordt niet helemaal duidelijk hoe, maar op zich wel een leuke twist.
En als je de eindcredits doorloopt zie je de titel gespiegeld, op zich wel leuk voor de liefhebber.

Kiefer Sutherland zal voor mij trouwens altijd synoniem staan voor Jack Bauer, ik had soms echt het gevoel alsof hij vanuit het niets zichzelf als CTU agent zou identificeren.

Al met al wel redelijk geslaagd, 3,0 sterren.

avatar van galaxydriver32
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Zeer goeie film, op het gegeven moment ging hij een kelder in waarbij ik dacht; doe dat nou niet! En ik vond die scene waarbij die kaken uit elkaar werden gerukt echt ranzig, werd er stiekem wel misselijk van...

avatar van maerk
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ooit heeft iemand tegen mij gezegd dat dit de engste film is die hij ooit had gezien. Ook op dit forum werd bevestigd dat Mirrors een zeer angstaanjagende film is. Leuk om te horen, want ik en mijn broertje zijn al een paar jaar op zoek naar een écht enge film, waardoor je weken niet meer durft te slapen. Tot nu toe heeft dat geen succes opgeleverd, en helaas kon Mirrors daar ook geen verandering in brengen.

De film heeft een heel interessant uitgangspunt en ziet er gelikt uit. Vanaf het begin liep het echter al niet lekker. Het acteerwerk valt tegen, zeker van Sutherland, en de personages die ze spelen bevatten geen diepgang en komen dom over. Maar het gaat natuurlijk om de spanning en niet om de personages. Jammer genoeg bevat de film zeer weinig spanning. De eerste momenten met de spiegels zijn leuk en Aja weet wel een paar leuke plaatjes te schieten en een aardig sfeertje neer te zetten. Maar voor de rest valt er geen enkele scare of hoogstaande momenten te bekennen. De scène met de kaak was cool bedacht, maar maakte door het gebruik van matige CGI weinig indruk. Voor de rest vond ik alleen nog de scène waarin het hele huis blank staat en de moeder haar zoon probeert te vinden goed. Visueel aardig, maar met het uitgangspunt spiegels had ik toch wat meer visuele pracht verwacht. De mogelijkheden leken mij eindeloos, maar veel werd er niet mee gedaan.

De sfeer zit goed, en daardoor krijgt de film nog het voordeel van de twijfel. 2,5*.

avatar van tattoobob
Leuk horrorfilmpje met goede schrikmomenten...deeltje twee kan je overslaan!

avatar van mnrk
You gotta be careful of the water, it creates reflections!

Een sterke thriller/horror film van Alexandre Aja...

Het verhaal wordt prima opgebouwd en ook voorzien van schrikmomenten op de juiste momenten in de film waardoor de film boeiend blijft om naar te kijken. Ook heeft het warenhuis de juiste sfeer waardoor het allemaal net wat spannender overkomt...

Kiefer Sutherland speelt gewoon goed en overtuigend zijn rol (zijn stem past ook prima bij deze film) en de overige cast is ook op hun plek...

avatar van Chelsea94
Wat een tegenvaller!
Ik lees reactie als niet meer in de spiegel durven kijken, en 1 van de engste films die er is... ik weet niet, maar blijkbaar heb ik wat anders gezien.

Is het eng? Mwah het begint aardig met wat mysterieuze situaties, door het "vage" geeft dit een eng sfeertje en lijkt de film zeer sterk te beginnen, naarmate het vordert zakt de film steeds verder in. het eind is werkelijk te slecht voor woorden.
Had deze film lekker mysterieus gehouden, zo hou je die onderhuidse spanning, nu is er ineens een raar demonisch monstertje wat de hele film omzeep helpt en vreselijk nep maakt.

Nee helaas, dit was hem niet.

avatar van jeroentjuhhhhh
Aja weet af en toe geweldig om te springen met dit simpele gegeven, wat dat betreft is het duidelijk een échte horror-guy die z'n stempel kwijt wilt. Jammer dat er zoveel Hollywood-kinderziektes in zitten. Walgelijk sentimenteel, uitgewrongen familie drama met hier en daar een welkome uitbarsting. It's not much.. but it's something.

ik vind het een goede film alleen de effects vind ik wat minder

avatar van Edie
Prima film inderdaad, maar die CGI effecten op het einde verpesten heel veel..

avatar van dvdfreak123
Blijft een prima film na herziening. Zitten echt paar goede schrikmomenten in. Verveelt geen seconde.

avatar van wimaroca
Ik mag eigenlijk geen ster geven omdat het niet mijn ding is,maar keek het samen met mijn kinderen,ik vond het eind wel ok
ik ben niet zo van de geesten en demonen,maar dit zat vrij goed in elkaar

toch maar 3 sterren

avatar van pvl63
Heel aardige horror. Kiefer Sutherland speelt overtuigend, de schrikeffecten komen goed over en het verhaal bouwt mooi naar een hoogtepunt. Het enige wat ik mis zijn antwoorden op de vraag waarom Anna Essenker zo belangrijk was voor de demon en waarom al die patiënten elkaar afgeslacht hebben in St. Andrews.

avatar van The Blueberry

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Het achtergrondverhaal is heel interessant, maar jammer dat er weer een demoon bij wordt gehaald. Als je denkt aan een horrorfilm met spiegels is het heel slim en leuk om er iemand met schizofrenie bij te halen, maar de demoon slaat nergens op. Alle hoofdrol spelers vind ik oppervlakkig Ik word ondertussen ook schijtziek van die veel te brave familietjes, alsof het het engste is wanneer je je kan inbeelden dat er ook enge dingen bij jou gaan gebeuren, nemen ze de meest saaie en doorsnee mensen die ze kunnen vinden.

Oké, dat is bij Mirrors niet helemaal zo, maar ik denk toch echt dat ze veel meer hadden kunnen doen met moordende spiegels als uitgangspunt. Er zaten wel leuke scènes in, en zoals ik al zei is dat idee met die schizofrenie en de patiënten die elkaar uitmoorden goed bedacht. De eerste keer dat dat meisje helemaal afgebrand en bebloed in de spiegel van het zoontje verschijnt, is best wel heel erg creepy, laat staan als ze creperend om hulp ligt te roepen xD
Als je een goeie fantasie hebt en snel bang bent snap ik heel goed dat je een tijdje niet in de spiegel durft te kijken na deze film, maar zo heel angstaanjagend is de film zelf nou ook weer niet (ja, het idee wel, de film niet.)
Maarrrr ik ga wel de andere delen even kijken, ben wel benieuwd.
2,5 *

avatar van Insignificance
Ja, dikke mik natuurlijk, de doorgebrande Mayflower. Geweldige locatie voor iets als dit. Als de spiegels buiten het warenhuis ook gaan spoken, levert dat een mooi contrast op. Spelen op twee velden waar de film duidelijk baat bij heeft. Aja heeft het wat dat betreft snel aan de praat en pakt bovendien uit met twee sappige scènes. Eentje zal nog wel even blijven hangen. Had nog best ietsje trager gemogen. Met meer gekraak en zo, maar vooruit.

Toch kan het allemaal niet verhullen dat hij bezig is met een soort allemanshorror. Het verhaaltje wordt gaandeweg keurig uitgelegd, voorgelezen zelfs, en al dat familiedrama zet de film met enige regelmaat in de slaapstand. Sutherland is al niet zo best, die Patton bakt er helemaal niks van. Leuk voor een .jpg, maar zodra ze beweegt en geluid gaat maken, heb je er niks aan. Het duurt zo ook wat te lang, zodat de finale het met weinig kruit moet doen.

Heel anders dan bijvoorbeeld insidious of dead silence en noem maar op. Weinig schrikmomenten maar over t geheel geef ik deze film 3,5 ster!

prima film,niets op aan te merken vind ik persoonlijk

avatar van mikey
Beetje Jacobs Ladder achtige film. Maar dan kinderachtiger. De film hoopt op een publiek dat dingen zoals spiegelbeelden die eigen levens leiden, eng vindt. Plus het feit dat dit erg serieus wordt verteld zonder een greintje humor en teveel aan drama... was de gore meer dan welkom: Amy Die showworstel demon was wel erg slecht!

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Leuke horrorfilm met niet al te veel schrikmomenten (behalve de gore scene dat de kaak van Amy er uit wordt getrokken ) Ik vond de acteerprestaties van Sutherland niet echt denderend, maar het kon ermee door. Verder werd de mysterieuze sfeer er ook goed in gehouden. Alleen vond ik op sommige momenten de CGI niet goed (ook niet vergeleken met andere films uit 2008). Maar deze film verveeld niet, en kijkt lekker weg.

avatar van Virginiaauroa
Dit is een heerlijke horror film zoals ik het altijd noem.. Je schrikt niet veel maar er zit wel genoeg spanning in om je niet te vervelen.

avatar van PEN15

KWFDGR Sutherland is zo'n acteur voor wie ik een film opzet, door zijn vroege rolletjes en de bekendheid van zijn vader. Hier vond ik hem het prima doen en ook de cgi zag er evenwel prima uit, dat mag ook wel eens gezegd worden. Maar eng, engSTE??? Wat kunnen de meesten overdrijven zeg. Alsof je voor het eerst op vakantie gaat naar het buitenland en je eerste citytrip de mooiste stad is die je ooit bezocht hebt, of het eerste bolletje schepijs dat je uitkiest bij de geletaria ook meteen de lekkerste smaak is die je ooit geproefd hebt. Ik ben ver over de helft tot 2x toe in slaap gedommeld (zo eng was het dus), heb echter toch zeker 8/10de van de film gezien inclusief het einde en heb geen behoefte om hem ooit nog eens te herzien. ik vond het allemaal maar een slap verhaaltje.

Voor de liefhebbers onder ons, van dit genre, een uitstekende film. Voor mij te heftig en te vies....En als nuchtere man denk ik, waarom zou je een afgebrand winkelcentrum bewaken en zelfs om de drie uur een inspectietocht doen...Toch?. Maar dit ter zijde. Sutherland zet een zeer geloofwaardige ex-cob-aan de-drank...( waarom toch altijd dat cliche? ) die een eigen onderzoek doet naar de bizarre 'dodende macht van spiegels.Mij duurde het te lang en na een uur ben ik lekker gaan doorspoelen....Kortom, een aanrader voor wie er van houdt.
O...ik startte de film met "Ongecensureerd ....Nou dat was erg heftig ( zo'n stoere jongen ben ik nou ook weer niet...lol). Heb hem daarna toch maar op "Bioscoopfilm gezet. ( ja, het kon nog goorder)

avatar van baspls
Geinige horror-film die op Netflix stond.

Het duurde een tijdje voor de film opgang kwam. Het zat dan wel vol met clichés en flauwigheden. Maar uiteindelijk was het wel vermakelijk als er meer doden beginnen te vallen en als de hoofdpersoon de achtergrond van Esseker ontdekt.

Toch is het zeker geen goede film. Totaal niet sfeervol door het gebruik van CGI (dat hele pakhuis leek op een videogame), al moet ik wel togeven dat de gore er soms redelijk practical uitzag.

Met het concept had je op zich zeker wat goeds kunnen doen, vooral als je het sfeervol aanpakt en niet zo op de drama en sentimentele zaken gaat teren. Kiefer Sutherland speelde op zich nog wel redelijk, maar de andere acteurs bakten er niets van.

Op zich geinig om een keer gezien te hebben, maar ik kijk veel liever oude horror...

avatar van Zwolle84
"Alexandre Anee" was mijn reactie toen ik onlangs het dierenleed in het verder sowieso al flauwe The Hills Have Eyes onder ogen kreeg. Niet helemaal eerlijk, want Horns en vooral Haute Tension zijn wél uitstekende films waarin deze Fransman laat zien over een flinke berg creativiteit en vakmanschap te bezitten.

Dat blijkt ook uit Mirrors. Vooral die openingsscène is ongelooflijk sterk en sleurt je gelijk de film in. Niet dat ik heel veel overtuigingskracht nodig had, want de combinatie spiegels-horror doet het sinds het ultieme Oculus zeer goed in huize Zwolle84.

Beetje eenvoudig uitgangspunt natuurlijk, dat wel, maar Aja zet er wederom zoveel klasse tegenover dat Mirrors absoluut een eigen gezicht heeft. Een gezicht zonder onderkaak om precies te zijn, zoals iedereen die de film heeft gezien zal beamen.

Dat, samen met het moment waarop Amy voor het eerst een spiegel in actie ziet én het fraai vormgegeven slotstuk, is een goed voorbeeld van het enorme talent dat Aja is. Een goede horrorscène in het duister kan iedereen wel maken; wie dat bij klaarlichte dag voor elkaar wil krijgen, moet van goeden huize komen. Want dan valt pas echt op hoe sterk de gore eruitziet vergeleken met de meer pulpy films en hoe creatief hij vaak te werk gaat. Het zijn scènes die je bijblijven.

Toch kom ik niet hoger dan een 7 uit, wat komt doordat Mirrors een beetje sleept. De horror is goed, de drama - die hier (te) veel ruimte krijgt - is dat beduidend minder. Vooral dat eeuwige I don't believe you... Now I do-riedeltje werkt behoorlijk zaaddodend. En het achterliggende verhaal over het hoe en waarom vond ik persoonlijk niet zo interessant.

Prima film kortom die zeer goed had kunnen zijn met wat kritischer knipwerk.

avatar van Left4Dead
Een pracht begin, meteen wordt je de film ingetrokken. Zelf de begintitels worden leuk gebracht met een lekker spannend deuntje.
De film nu al een aantal keren gezien maar met deze heb je één in huis die vaker bekeken kan worden. Eéntje van een regisseur die ervoor ook al puik werk heeft laten zien, Mirrors doet goed mee in dat rijtje.

We leren Ben Carson kennen die nogal strubbelend het leven doorgaat, dit na een dodelijke schietpartij op zijn werk waardoor hij behoorlijk van de kaart is geraakt. Ben neemt een baan aan als nachtportier van een afgebrand gebouw, een gebouw met een verleden wel te verstaan.

Centraal staan de grote spiegels verspreid door het hele gebouw, snel vinden zich vreemde taferelen plaats met deze spiegels. Daardoor komt Ben's oude baan weer bovendrijven, hij gaat als suspended cop meteen uit op onderzoek. Dat is ook meteen een grote kracht van de film, het spoken start aardig snel en er worden geen doekjes omheen gewonden.

De locatie is perfect, de soundtrack doet zeer goed haar werk en het acteerwerk is prima te noemen. Daarnaast is de regie in goede handen en is de editing ook goed uitgevoerd. Timing is het belangrijkste onderdeel van een horror en die is spot on hier. Daarnaast is het verhaal aardig leuk bedacht en pakt het je nieuwsgierigheid aardig op.

Toch deed me alles erg sterk denken aan Frágiles, de effecten en het verhaal hebben aardige overeenkomsten. Beide films doen goed hun best maar Frágiles vind ik toch iets leuker. Dat heeft te maken dat Calista Flockhart het erg goed doet in die film, lekker naturel. Keifer is hier redelijk goed, soms even niet al te overtuigend, maar ik ben geen fan van de man.

Naast de horror krijgt Ben's gezinsleven ook aardig wat tijd om mee te doen, had van mij allemaal iets minder mogen zijn. Het trok menigmaal het tempo uit de film namelijk. Het speurwerk is redelijk vermakelijk naast de horror, soms werd het er wel een beetje snel doorheen gedrukt. Ben trekt hel erg snel goede conclusies die eigenlijk zeker meer speurwerk nodig zouden zijn.

Dan waar het echt om gaat, hoe doet de horror het in deze film. Om kort te zijn: prima! De schrikmomenten zijn er veelvuldig, de gore is heerlijk ingezet en spanning is er vaak en goed te voelen. Dit komt door goede FX, de soundtrack, de regie en het camerawerk, al die ingrediënten werken nauw samen om er een heerlijk eindproduct van te maken. Het oog en oor voor detail is duidelijk zicht- en hoorbaar.

De film heeft een goed tempo, waardoor je gemakkelijk door de film glijd. De regisseur heeft eigenlijks overal wel een balans in gevonden, horror en thriller worden goed door elkaar gebruikt. Het genre thriller wordt goed neergezet door de speurtocht over het verleden van het gebouw en de mensen die betrokken waren bij het gezin. Tijdens die speurtocht wordt het je duidelijk gemaakt dat er veel slachtoffers zijn die op één of andere manier gelinkt zijn met het gebouw.

Al met al een prima film die een halve ster meer krijgt dan ik eerder had gegeven.
3.5**

avatar van SmackItUp
Bizar goede horrorfilm deze Mirrors. Het begint al met het indrukwekkende visuele aspect en het uitstekende acteerwerk van Sutherland. Alleen daarvoor zou je al een voldoende geven. Waar het niet dat de film veel meer te bieden heeft. Het is gewoon een angstaanjagend en bruut werkje geworden met een aantal geniale scènes. Tevens is het eind zowel visueel als verhaaltechnisch erg indrukwekkend. Dikke 8.

geen slechte film, maar ook niet sterk, ondanks Kiefer...
voorspellend en krom van toevalligheden, o.a. werk vriendin, sommige effects waren wel goed gedaan, zoals kaak en sara ( op het laatst)
verder matig, de actrice die amy speelde, was ronduit slecht,
grappig einde

geweldige film,kort geleden weer gezien.nog steeds vind ik het een superfilm.

Heerlijke horrorfilm en zat af en toe op het puntje van mijn stoel, wat ik niet vaak heb. Veel horrorfilms zijn van twijfelachtige kwaliteit, maar mirrrors steekt daar ver bovenuit.