Mirrors (2008)

3,25 (2016)
2016 stemmen

Horror / Thriller
110 minuten / 112 minuten (unrated version)

geregisseerd door Alexandre Aja
met Kiefer Sutherland, Amy Smart en Paula Patton

Ben Carson (Kiefer Sutherland) is een bewaker in een winkelcentrum. Op een avond ontdekt Ben iets vreemds aan een spiegel in een winkel en hij komt er al snel achter dat het iets kwaads is. Ben wordt nieuwsgierig en probeert de oorsprong van dit kwaad te ontdekken. Hij komt erachter dat dit kwaad in de spiegels moordzuchtige weerspiegelingen zijn die uit zijn op wraak, maar waarom? En hoe?

geweldige film,kort geleden weer gezien.nog steeds vind ik het een superfilm.

Heerlijke horrorfilm en zat af en toe op het puntje van mijn stoel, wat ik niet vaak heb. Veel horrorfilms zijn van twijfelachtige kwaliteit, maar mirrrors steekt daar ver bovenuit.

avatar van rebelkush
Herbekeken en hij blijft goed.
Goede cast, goed verhaal, paar freaky scenes maar ook het einde is goed wat bij veel films niet het geval is.
Topper

avatar van Shadowed
Wel ok.

Ben niet zo dol op Horrormysteries, maar Aja wou ik wel een kansje geven. Van hem was Haute Tension wel lekker en The Hills Have Eyes was ook wel lollig om eens een keertje te doen. Ik ga binnenkort ook aan Horns beginnen, maar dit ging eerst.

Kwaadaardige spiegels was iets nieuws wat ik had gezien, vond het wel een lollig ideetje ook. Sutherland speelt niet zo goed als dat ik hem in Flatliners zag spelen, maar zo slecht was het niet. De rest was ook een ok gevalletje.

De effecten zijn wel leuk gedaan (kaakscene) en dat maakt deze film naar een 2,5*.

avatar van Rickyman
Een geweldig sfeervolle locatie en de meeste effecten zien er wel aardig uit wat een paar leuke scenes oplevert, maar verder vond ik het weer een matige film van Aja.
Matig spel ook van de acteurs en irriteerde ik me vooral aan het dunne, ongeloofwaardige verhaaltje.
Ik hou best van vreemde onzinnige verhalen, maar dat gedoe met die spiegels ging me gauw vervelen en wat moet een bewaker in zo'n verlaten gebouw.. Toch een 1/2 eraf.

avatar van Rambo5
Rickyman schreef:

Veel verlaten gebouwen worden bewaakt om vandalen te weren. Zelf ook jaren gedaan. Saaie baan maar ja je moet wat....

Deze film meerdere keren gezien, nu vers in mijn geheugen blijft het een goede film. Weet te boeien van begin van het eind. Onvoorspelbaar einde, een echte horrorfilm.

avatar van schenkowiets
prima horror film met een erg orgineel verhaal. Kiefer speelt weer een goede rol zoals gewoonlijk.

avatar van Kondoro0614
Tot mijn verbazing heb ik mijn stem op ‘Mirrors’ ooit een keer weg gehaald. Waarom weet ik niet, aangezien ik hier voornamelijk met de eerste kijkbeurt echt vaak in schrok. Aangezien ik nu wel onder een bepaalde dwang de film heb gekeken (voor de gekheid, maar het is meer voor de horror challenge) viel de film me toch aardig wat tegen, en vraag ik me constant af waar ik nou precies zo vaak van schrok want de film werd nergens eng in mijn ogen. Ik vond ‘Mirrors’ dus best vies tegenvallen.

Het verhaal viel nog best mee. We volgen Ben Carson wie mentaal is gebroken door een schietincident tijdens zijn dienst als agent. Hij moet zijn leven weer op de rit krijgen en kiest voor een ban als bewaker van een verlaten pand. Hij ondervindt hier echter vreemde gebeurtenissen en kiest er voor deze snel te vergeten en door te gaan met waar hij was. Eenmaal thuis gekomen ziet hij vreemde dingen in zijn spiegel en wanneer familie ook dreigen op gevaarlijke situaties besluit Ben te achterhalen wat er aan de hand is om dit zo te verhelpen.

Er zat iets te veel familiedrama in. Het ene gejank na het andere waar ik vooral niet op zat te wachten. Viel aardig tegen, in het algemeen aangezien ik die geesten films nu wel een beetje gezien heb. Vond het einde nog wel verrassend leuk maar daar bleef het al wel bij. Prima te doen om door de weeks even mee te pikken, niks bijzonders meer helaas.

avatar van Collins
De film laat veel zien. Splatter, beklemmende sfeer, een spookachtige setting en een hoofdpersonage dat een schimmig verleden heeft inzake alcoholgebruik en dientengevolge huis en haard heeft verloren. Het zijn echt goeie prikkelende ingrediënten die tezamen een prima horrorfilm kunnen vormen. Is dat hier gelukt? Het antwoord is ja en nee.
De film slaagt erin om een hoog spanningsniveau te creëren. De introductie is hevig. De eerste kill maakt grote indruk. De mirrors uit de titel vormen vanaf het eerste moment een dreigende factor waarvan de omvang en de ernst niet direct duidelijk is. De onzekerheid over het fenomeen mirror is een sterk onderdeel van de film. De mirror is als dreiging immer sudderend aanwezig en permitteert het zich om af en toe groots uit te halen, maar weet zich steeds op tijd terug te trekken zodat de dreiging steeds subtiel en angstaanjagend blijft. Altijd op de achtergrond en soms indrukwekkend en keihard uithalend op de voorgrond. Het levert echt goeie spannende horror op.
Eén uithaal verdient het om er even uit te lichten. Die uithaal speelt zich af in de badkamer. Vrouw in bad. Lekker cliché, maar grandioos gedaan. Even gaan daar alle remmen los. Ik was onder de indruk. Niet elke uithaal is van deze kwaliteit, maar ze zijn allemaal meer dan ok.
Helaas is er dan weer de kwestie van het budget. Dat budget is Amerikaans en huizenhoog natuurlijk. En daarom wordt het pad van de goeie horror op een bepaald moment verlaten als men zich te buiten gaat aan grootse effecten die opeens allesoverheersend aanwezig zijn. Ook het element tijdsdruk komt dan natuurlijk om de hoek kijken. Opeens wordt de beklemmende horror afgewisseld door snelle en harde actie en familiaire zoetsappigheid. Het is tevens het moment waarop ik mijn fascinatie voor de mirrors verloor.
En zo wordt goeie beklemmende horror op een bepaald moment verdreven door popcorn vermaak ingegeven door de neiging om het grote publiek te plezieren en is de film opeens veranderd in een groots opgezet actie-avontuur. Weg sfeer. Weg beklemming. Weg duister gevoel. Welkom popcorn. Welkom lege actie. Welkom zoetsappigheid. Welkom middelmaat.
Nee, de film vliegt vanaf een zeker moment gigantisch uit de bocht. Niet normaal. Gelukkig is er nog een klein verrassinkje aan het eind, maar dat is niet genoeg om de nare smaak van de popcorn weg te wassen. Die blijft nog lang hangen.

avatar van remorz
Lang geleden dat ik me zó heb geërgerd aan een horrorfilm.

De hoofdpersoon in horror loopt wel vaker tegen het probleem aan: hij lijdt aan waanbeelden en niemand gelooft hem. Een goede horrorfilm neemt je mee in die waanzin en onmacht. Mirrors doet dat niet.

Het personage van Sutherland doet ook niet zijn best. Van meet af aan komt hij met warrige verhalen bij zus en ex, zonder een waarneembare poging een coherent verhaal te vertellen; vind je het gek dat mensen je niet geloven. Vreemd genoeg besteedt Aja extreem veel tijd aan dit getouwtrek en valt daarbij ook onnodig in herhaling.

Ook Sutherland zelf is niet in staat de waanzin en zelftwijfel geloofwaardig te brengen. Gezien het bizarre gegeven én zijn dramatische backstory had hij hier als acteur véél meer uit kunnen halen, er veel meer nuance in kunnen aanbrengen. Hij reduceert het tot een krampachtig karakter met een kort lontje, dat bovendien waanzin verwart met kortademigheid.

De premisse staat garant voor genoeg creepy imagery en daar vang je af en toe een glimp op van Aja's meesterschap. Hij weet er ook enkele indrukwekkende scenes aan toe te voegen (de badkuip, de flashbacks naar Essekers opname) maar weet het niet bijeen te brengen in een nauwsluitend verhaal.

De demoon manifesteert zich wel via een glanzende deurknop en weerspiegelend water maar Esseker kan wel schuilen in een afgelegen klooster? Het kan wel buiten de Mayflower invloed uitoefenen, maar alleen de familie van Sutherland valt er ten prooi aan? Op zich wel sterk dat ongewis blijft wat het wel en niet kan om mysterie te behouden maar het is een rammelend concept, waarvan de gatenkaas teveel op de voorgrond treedt.

Het lijkt alsof Aja zijn concept vanuit enkele visuele vondsten opgezet heeft (en maakt daar soms ook veel indruk mee) maar hij is geen verhalenverteller. Het geheel waarin hij het probeert te vangen is plottechnisch onhoudbaar, irritante dialogen slaan nóg meer gaten in de geloofwaardigheid en té veel keuzes roepen vraagtekens op. Dat hij af en toe een oprecht huiveringwekkende scene uit zijn hoed tovert, legt alleen maar meer nadruk op het verspilde potentieel van hem als horrorregisseur. 2*