• 15.787 nieuwsartikelen
  • 178.145 films
  • 12.219 series
  • 33.991 seizoenen
  • 647.196 acteurs
  • 199.047 gebruikers
  • 9.373.695 stemmen

Horrorfilm Challenge

zoeken in:

WardT

• 274 berichten
  • 3111 stemmen

#3 Friday the 13th (1980)
FTV - 95 minuten - Horror

https://www.moviemeter.nl/images/cover/1000/1191.300.jpg?cb=1363771902

Had deze horrorklassieker nooit gezien en vond het flink tegenvallen. De personages interesseerde me niets, visueel ook pover en spannend wil het nergens worden. Als dan op het einde de moordenaar een oud vrouwtje blijkt te zijn gaat het helemaal mis met de film. Vooral het gevecht op het einde is echt lachwekkend. Ik kan me voorstellen dat de opvolgers, als Jason een grotere rol krijgt, beter werken. 1,5*

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

John Milton schreef:

#6 De Dødes Tjern (1958)

FTV - 76 minuten - Horror / Mystery

2 punten – 1 oktober 2017 (6 films, 11 punten)

(afbeelding)

Beware of the currents of the lake. It’s dangerous to dream, stay awake.

The nix pretends to be asleep. Above him lilies gently sweep.”

Wanneer we de geavanceerde zoekfunctie op MovieMeter gebruiken en zoeken op het land Noorwegen en genre horror, dan krijgen we 24 titels, keurig in de twee decennia tussen 1997 en 2017. Død Snø (2009) en consorten. En daarboven prijkt dan in zijn eentje Lake of the Dead (1958), zoals hij in het Engels ook wel bekend is. Een zeer vroege uiting van Norror dus. En vermoedelijk een van de eerste horrorfilms over een groep mensen die gaat kamperen. Mijn vader is inmiddels met pensioen, en die was zeven toen dit uitkwam in Noorwegen. De Cabin in the Woods van onze grootvaders dan?

Niet helemaal. IMDb labelt De dødes tjern mijns inziens terecht als Horror, Thriller, Mystery, al ligt de nadruk wat mij betreft meer op dat laatste labeltje. Er is hier meer Bergman dan Carpenter. Meer Clouzot dan Hooper of Cunningham. Toch (of misschien wel juist), zo’n mysterie doordrenkt met een totaal andere sfeer dan je gewend bent, geschoten in contrastrijk zwart-wit op locatie, het trekt mij wel. Horny teenagers en geschifte moordenaars hoef je hier echter niet te verwachten. De still is wat dat betreft redelijk illustratief voor het soort 'actie' dat je kunt verwachten.

Hoe dan ook, het groepje vrienden dat hier een blokhut betrekt, hoort het verhaal dat vlakbij de oorspronkelijke eigenaar zijn zus en haar minnaar vermoord zou hebben, om zich vervolgens in het meer te hebben verdronken. En dat wie in zijn blokhut verblijft, gedoemd is om zijn lot te delen. Uiteraard is dat slechts het begin.

De dødes tjern is te snel afgelopen, en beklijft net niet helemaal genoeg voor die 4*. Maar ik vind het zeker leuk om zo’n oud Noors horrormysterie gezien te hebben.

3,5*

Aan de still te zien lijkt het mij een erg sfeervolle film. Het zou best wel eens een film kunnen zijn in de stijl van The Red House (1947)

Misschien dat ik deze ook maar eens op zoek misschien niet voor deze challenge maar een andere keer.

U96 amai erg hoge waardering voor The Changeling. Ben je erg fan van haunted house films?

joolstein

• 10835 berichten
  • 8921 stemmen

#6 The Tingler (1959)

Horror / Sciencefiction

82 minuten

FTV: 2 punten ( totaal 10+2= 12 punten)

https://assets.mubi.com/images/film/15895/image-w856.jpg?1481138330

Compleet met vreemde wetenschappelijke uitdrukkingen, campy dialogen, cheesy effecten en een opeenvolging van gebeurtenissen die zowel hilarisch als ook griezelig zijn, is dit wederom een heerlijk William Castle-film. De regisseur is naast dat hij prima entertainde films maakt vooral bekent om zijn heerlijke promotie-gimmicks. Bij de film "The Tingler" was er zoiets als wat de “Percepto” werd genoemd. Een soort buzzers onder de stoelen van de bioscoop gemonteerd zodat sommige stoelen tijdens de film vibreerde. Maar ook zonder die gimmick heeft de film genoeg te bieden. Ten eerste is er het redelijk briljante idee over een beestje wat leeft in de ruggengraat van elke mens en groter wordt als men in paniek raakt. Een gevaar wat van binnenuit ons lichaam kwam. Doodsangst die alleen kan worden voorkomen door te schreeuwen. Wat zal er dus gebeuren als je doofstom bent?

Daarnaast is ook de cast zeer goed. Het ijskoude treffen tussen Vincent Price en zijn overspelige vrouw Patricia Cutts zijn fantastisch. Maar ook Judith Evelyn (Rear Window) die de doofstomme vrouw speelt en op verzoek van Price de rol heeft gekregen was grandioos. Een leuk feitje is dat we aan het einde van de film een filmoperateur in beeld zien die niemand minder dan Dal McKennon is. Hij was de stem van Woody Woodpecker. Nu was de film niet bedoeld om op een tv thuis af te spelen maar echt bedoeld was voor in de bioscopen. Vooral door de verschillende trucjes die het eind in de film zijn verwerkt maar bovenverwachting doet de film het ook best goed op het kleine scherm. Er is met deze vreemde maar memorable film van de late jaren '50 nog steeds veel plezier te beleven.

Tot slot nog iets wat mij opviel; ergens aan het begin lees Price een boek over een nieuw soort Acid/drugs, echter het kaft van dat boek zat net andersom. Ach geen paniek maar Schreeuw! Schreeuw voor je leven! The Tingler is los!

Valak

• 626 berichten
  • 405 stemmen

alexspyforever schreef:

(quote)

Ja Boekenvoordeel is die winkel waar ik de vermelde films had zien liggen (OK leuk om te weten die winkels zijn er dus in België en Nederland). Ik koop nauwelijks nog DVD's blind, maar omdat het regende dat het goot en mijn bus was er nog niet ging ik wat neuzen en plots lezen van horrorfilms en noteerde ik de titels. Meestal zijn die films niet veel soeps, nuja goed ik ben zo al niet erg voor de modernere horrors maar heel af en toe kan er nog wel eens iets verrassends leuk tussen zitten. Maar geen van de films werd ik bij verdere elaboratie echt wild van. Ja, ik heb gezien dat Infernal een lage score heeft wellicht niet veel soeps dus die wordt het pas als ik een beetje door mijn lijst heen ben (poster ziet er wel heel gaaf uit haha). Our Evil is blijkbaar een Braziliaanse film (kwam ik pas achter toen ik deze opzocht op Moviemeter). Als jij hem kijkt en het zou je bevallen, ga ik die misschien ook proberen als ik die ergens kan vinden.

Van Ouija heb ik tot nu toe weinig positiefs gehoord.

Boekenvoordeel is inderdaad een heerlijke winkel om regelmatig in rond te neuzen, en precies wat jij doet doe ik ook de covers lezen, titels opzoeken via MM op m'n telefoon. Het is soms best een fijne plek om nog een aantal goeie, onbekende titels tegen te komen; zoals Mal Nosso, Curse of the Witching Tree, Honeymoon en The Snare; die waren allemaal nieuw voor mij.

Op zich houd ik best van de modernere horrors, alhoewel er ook best veel beduidend mindere tussen zitten, maar tot nu toe ben ik eigenlijk nog niet veel van die mindere tegengekomen. - Ik doe de films ook altijd opzoeken op MM of IMDB, en 'n beetje de vaste vuistregel waar ik me aan houd is, lager dan 4,5/10 op IMDB, dan laat ik ze bijna altijd links liggen.

Our Evil had ik inderdaad ook geen idee van dat ie Braziliaans was; vond ik wel bijzonder toen ik dat in de winkel opzocht op MM en zag dat ie ook best goed scoorde.

Klopt , Ouija moet blijkbaar niet zo goed zijn. Ik ga 'm nog zien. Maar de prequel, Origin of Evil, kan ik je absoluut wel aanraden. Goede film met sterke karakter-opbouw en doorlopende spanning. Geregisseerd door Mike Flanagan; toch wel een grote favoriet van me!

Valak

• 626 berichten
  • 405 stemmen

U96 The Changeling staat ook al ontzettend lang op mijn watchlist. Ben heel benieuwd!

alexspyforever Ik ben ook grote fan van haunted house films.

DVD-T

• 15565 berichten
  • 3124 stemmen

#1 Demoni 2... L'Incubo Ritorna (1986)

91 minuten

FTV

http://images2.static-bluray.com/reviews/7259_1.jpg

Een flinke stap terug in vergelijking met het eerste deel.

Nu is het eerste deel ook niet heel hoogstaand, maar daar is alles erg vermakelijk en ook nog eens sfeervol. Demons 2 heeft geen van die 2. Vervelend, heel erg slecht acteerwerk, saai. Het eerste half uur gebeurt er al niets. Het enige leuke zijn daar de terugblikken naar de film in de film in het vorige deel. Ondersteund door een sfeervolle soundtrack. Zelfs als de hel los breekt, valt er buiten wat coole make-up en effecten vrij weinig over om van te genieten. Waar menig film draait op de campiness, lijkt Bava wel erg zijn best te doen om een zo serieus mogelijk vervolg te maken. Wat heel erg verkeerd uit pakt met hoe de film uiteindelijk is geworden. Ook de vele sub-plots hebben weer weinig te doen met de rest van de film. De soundtrack is wel weer genieten geblazen, maar de score is door het gemis van Claudio Simonetti toch echt een heel stuk minder.

Demons 2 scoort helaas beneden de verwachtingen die al niet heel hoog waren. Niet erg, zolang het maar vermakelijk is. Maar daarin weet Demons 2 zelfs slecht te scoren. Wel credits voor de scene met de hond trouwens. Erg tof moment.

1.5/5.0

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

joolstein schreef:

#6 The Tingler (1959)

Horror / Sciencefiction

82 minuten

FTV: 2 punten ( totaal 10+2= 12 punten)

(afbeelding)

Compleet met vreemde wetenschappelijke uitdrukkingen, campy dialogen, cheesy effecten en een opeenvolging van gebeurtenissen die zowel hilarisch als ook griezelig zijn, is dit wederom een heerlijk William Castle-film. De regisseur is naast dat hij prima entertainde films maakt vooral bekent om zijn heerlijke promotie-gimmicks. Bij de film "The Tingler" was er zoiets als wat de “Percepto” werd genoemd. Een soort buzzers onder de stoelen van de bioscoop gemonteerd zodat sommige stoelen tijdens de film vibreerde. Maar ook zonder die gimmick heeft de film genoeg te bieden. Ten eerste is er het redelijk briljante idee over een beestje wat leeft in de ruggengraat van elke mens en groter wordt als men in paniek raakt. Een gevaar wat van binnenuit ons lichaam kwam. Doodsangst die alleen kan worden voorkomen door te schreeuwen. Wat zal er dus gebeuren als je doofstom bent?

Daarnaast is ook de cast zeer goed. Het ijskoude treffen tussen Vincent Price en zijn overspelige vrouw Patricia Cutts zijn fantastisch. Maar ook Judith Evelyn (Rear Window) die de doofstomme vrouw speelt en op verzoek van Price de rol heeft gekregen was grandioos. Een leuk feitje is dat we aan het einde van de film een filmoperateur in beeld zien die niemand minder dan Dal McKennon is. Hij was de stem van Woody Woodpecker. Nu was de film niet bedoeld om op een tv thuis af te spelen maar echt bedoeld was voor in de bioscopen. Vooral door de verschillende trucjes die het eind in de film zijn verwerkt maar bovenverwachting doet de film het ook best goed op het kleine scherm. Er is met deze vreemde maar memorable film van de late jaren '50 nog steeds veel plezier te beleven.

Tot slot nog iets wat mij opviel; ergens aan het begin lees Price een boek over een nieuw soort Acid/drugs, echter het kaft van dat boek zat net andersom. Ach geen paniek maar Schreeuw! Schreeuw voor je leven! The Tingler is los!

Wat een heerlijke review voor deze film maatje Ik krijg al zin om deze te herkijken.

Ik vind het ook onbegrijpelijk dat er zo weinig bekendheid is voor de films van William Castle in onze landen. Zijn beste films waaronder deze Tingler, Mr. Sardonicus, Homicidal, House on Haunted Hill hebben allemaal wel een gimmick maar ook daarzonder zijn het sterke films. Doch is enkel de laatste bekend hier bij het grote publiek. Al zijn andere films zou ik zelfs nooit hebben ontdekt moest er geen internet hebben bestaan. Enkele leuke tidbits trouwens die je daar beschrijft die ik nog niet kende

Valak ik heb een haat/liefdeverhouding met haunted house films Ik hou eigenlijk niet zo van in your face met veel jump scares. Niet omdat ik een persoon ben die snel schrikt (integendeel eigenlijk) maar ik vind het gewoon te goedkoop. Maar ik denk ook dat ik met die modernere varianten ervan zoiets heb van ja het ziet er wel mooi uit maar het verhaal boeit me eigenlijk niet (dat is niet de fout van de film natuurlijk maar aan mijn eigen interesse of inlevingsvermogen) oftewel omdat ze voor mij als formule-achtig overkomen en dat ik al gauw het gevoel krijg van "already been there, seen it before and better. " Daarnaast hou ik bij haunted house vooral van zwart/wit of weinig kleur (bijvoorbeeld The Others) die verhogen voor mij de griezel atmosfeer. The Changeling is zeker geen slechte film, maar ik werd niet echt warm van dat hele mysterie, het hoofdpersonage, ik miste een beetje een lijn in het verhaal. Persoonlijk kon ik meer met de iets oudere films maar ook in kleur zoals The Legend of Hell House en Burnt Offerings (die duidelijk een inspiratie was voor King's The Shining). Ben ook geen fan van The Shining, ook weer zo een verhaal waar ik zoiets had van bwah is het dat en Jack die al van in het begin kirrewiet leek. Mijn absolute favorieten zijn de monochrome The Innocents (1961) en The Haunting (1963).

Overigens heb ik blijkbaar al een Braziliaanse horrorfilm gezien:

O Estranho Mundo de Zé do Caixão (1968)

Voor een film (anthology) uit 1968 en bovendien in zwart/wit behoorlijk disturbing en vooral het laatste verhaal greep mij behoorlijk naar de keel. Ik zou bijna denken dat David Lynch zijn mosterd bij die regisseur heeft gehaald voor zijn surrealisme.

Ik laat me niet meer te vaak leiden door gemiddeldes want ja ik weet dat mijn waardering vaak behoorlijk kan afwijken van dat gemiddelde. Ik ben films tegengekomen van een score van 3.3 gemiddeld op imdb die ik echt wel goed vond en films van 7 of meer waarvan ik dacht wat een bagger. Ik neem hooggewaardeerde films ook wel vaak met een korreltje zout zeker als het zo nieuwe films zijn die dankzij hype goede scores krijgen (ik ga geen titels noemen want dan krijg ik gegarandeerd Kondoro en/of Zwolle met de hooivork achter me aan omdat ik weer eens steken uitdeel naar hun favoriete horrors ). Ik wacht dan liever totdat de gekte een beetje is gaan liggen. Ik zou het plezier voor die mensen die zitten te rillen en genieten ook niet willen vergallen door in de bios chagrijnig te gaan doen over de clichés, formulewerk dat ik te zien krijg

DVD-T

• 15565 berichten
  • 3124 stemmen

#2 Blair Witch (2016)

89 minuten

FTV

http://images3.static-bluray.com/reviews/14571_1.jpg

Meer van hetzelfde, helaas wel slechter. Veel slechter.

De eerste Blair Witch Project is inmiddels een cult classic. De film overtuigde vooral door de paranoia die tussen de personages ontstond en het mysterie rondom het titel personage. Hier wordt helaas gekozen om meer de horror kant op te gaan. En dat werkt hierin gewoon niet. Alles wat er qua horror gebeurd is eerder lachwekkend dan eng. De personages werken je na 10 minuten al op de zenuwen en de vele lawaaierige scenes en jump scares gaan je op den duur gewoon tegenstaan. Wingard is nergens bezig om maar iets van sfeer neer te zetten. Iets waar het eerste deel bol van stond. De climax heeft verder ook weinig verrassingen in petto en is zoals je aan het begin van de film al verwacht. Verder is er qua beeldvoering natuurlijk wel een upgrade dankzij nieuwere opname technieken. Maar dat voegt ook bar weinig als de rest al zo slecht is.

Een film die nooit had mogen bestaan.

0.5/5.0

dualcia

• 953 berichten
  • 2311 stemmen

#2. Mother! (2017) - 121 minuten - FTV

*3.5

Recensie

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

1. Riaru Onigokko (2015) - FTV - 85m.

Bijzondere Japanse mysteryslasher met aardig wat gore, hierboven heb ik een stukje uit de openingsscene (een schoolreisje waar het noodlot toeslaat) geknipt. Het mysterie wordt pas op het einde ontrafeld en dan pas merk je dat er weldegelijk enige logica in de film zit, tot dan is het een 'grappige' zit met maffe situaties en kills. Eng is het voor de doorgewinterde horrorkijker absoluut niet, maar wel heel apart. 3,5*

Valak

• 626 berichten
  • 405 stemmen

DVD-T schreef:

#2 Blair Witch (2016)

89 minuten

FTV

0.5/5.0

Jammer dat ie zo tegenviel! Ik moet 'm nog zien dus heb alleen even de eerste regel van je recensie gelezen.

Maar wist je hier al van; [Trailer] Horror Classic Gets a Feature Length Fan Film With 'The Blair Witch Legacy' - Bloody Disgusting - bloody-disgusting.com ?

U96

• 731 berichten
  • 762 stemmen

Dark Skies (2013) - MovieMeter.nl

VS

horror/SF

98min

FTV

7

2/10/2017

3,5*

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

#5. The Undertaker and His Pals (1967) - 63 minuten - FTV

https://4.bp.blogspot.com/-aJjkeBRUgRU/V6jedwvhKdI/AAAAAAAAGVc/WFH3EMzUXlsJ4Z9seR4yd6o2_c8OHhufgCLcB/s1600/THE-UNDERTAKER-AND-HIS-PALS.jpg

Het concept zou kunnen zijn bedacht door HG Lewis enkele moordenaars op motorfietsen die hun vrouwelijke slachtoffers van een aantal lichaamsdelen ontdoen die twee ervan als ingrediënten gebruiken voor hun restaurant terwijl de derde een begrafenisondernemer zich verrijkt met de begrafenis van de slachtoffers waar hij zelf aan heeft meegeholpen. Dit levert enkele leuke gore scènes op al speelt de regisseur op veilig door vaak suggestief te werk te gaan. Waarom HG Lewis dan wel slaagt in zijn opzet om mij met zijn low budget horror te bekoren en deze mijnheer Swicegood niet echt heeft vooral met de aankleding te maken. De filler scènes tussen de moorden in zijn flauwtjes (Lewis daarentegen wist dat soort scènes ook boeiend oftewel ludiek te maken) de politie die deze misdadigers moeten vatten zijn totaal incompetent en er zit ook niet 1 karakter in die de film memorabel maakt. De Undertaker is te knullig om een goede villain te zijn. Vergelijk hem met The Gruesome Twosome, Mayor Buckman, Fuad Ramses etc van Lewis dan weet je het wel. De humor moet komen van een onnozele skateboardscène en taart in je gezicht. De film was desondanks toch behoorlijk genietbaar maar na een 40-tal minuten was het beste er toch van af en was het vooral wachten op de ontknoping die nogal stupide was. Een redelijk Lewis kloon zou ik zeggen, maar lang zal deze toch niet bijblijven. Net geen voldoende.

U96

• 731 berichten
  • 762 stemmen

alexspyforever schreef:

(quote)

Aan de still te zien lijkt het mij een erg sfeervolle film. Het zou best wel eens een film kunnen zijn in de stijl van The Red House (1947)

Misschien dat ik deze ook maar eens op zoek misschien niet voor deze challenge maar een andere keer.

U96 amai erg hoge waardering voor The Changeling. Ben je erg fan van haunted house films?

De sfeer en de bijpassende muziek hebben voor een groot deel mijn hoge score bepaalt bij the Changeling en ja hoor ben echt wel fan van alle horror films die over spoken, geesten, demonen en bezeten huizen gaan, er staan er nog enkele in de wachtrij om te zien deze maand

wendyvortex

• 5196 berichten
  • 7268 stemmen

#2 Sometimes They Come Back (1991) - 97 minuten - FTV

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/b/b4/Poster_of_the_movie_Sometimes_They_Come_Back.jpg

Toch wel een aardige Stephen King-verfilming. Ziet er een beetje uit als een TV-film, maar het verhaal is best heel aardig verteld. Die 1963-nozems zijn ook best fijne griezels. Jammer dan weer van het nogal cheesy eind.

(***)

john mcclane 2

• 3489 berichten
  • 6576 stemmen

#film 3 -Let Her Out (2016)

Horror

87 minuten

FTV

https://vignette1.wikia.nocookie.net/southpark/images/3/31/205_Conjoined_Fetus_Lady_5.jpg/revision/latest?cb=20111118021842

Verwachte er niet veel van,maar viel niet tegen .,

Voor de gore hoef je hier niet echt te zijn, maar dat is ook niet noodzakelijk voor goede horror,.

Al heeft het soms wel mijn voorkeur ,al is de naam die de SAW films gecreerd geeft wel wat treffends ,

Torture Porn ,,,,,al zit er hier wel een behoorlijke heftige transformatie in, die er zeker mag zijn .

maar dit terzijde ,,

Het concept van een evil twin en de oorzaak er van , is wel iets wat je angstig kan maken.

kan behoorlijk paranoia zijn ,.

Het lijkt mij uiterst beangstigend , maar dat is het zelf niet .

Het word wel goed uit gewerkt , mede door de erg sterke horror soundtrack .,

En het is verder prima geregisseerd, mooi in beeld gebracht.

De lengte in de vorm van speelminuten is lekker kort .

Heb erger voorbij zien komen de laatste tijd

john mcclane 2

• 3489 berichten
  • 6576 stemmen

#film 4 The Mist

2007

Horror / Mystery

126 minuten

RW

https://i.ytimg.com/vi/J-gmLEdFQv4/maxresdefault.jpg

Na de rampzalig slechte netflix original , toch maar weer eens het origineel gekeken,

En die blijft staan als een huis.De reli ruzie, de goede locatie ,prima acteer werk,

Maar het einde blijft een van de meest deprimerende scene's aller tijden.

ik heb hier een rare oplossing voor .

Maar dat telt voor bijna alles wat heftig is om te zien, maar dan in andere ogen ,

Zet een desbetreffende sombere scene op, en vervolgens het Benny Hill Theme op.

Kun je vervolgens niet helpen , of je moet er toch om lachen.

Maar goed,dit is een moderne stephen King klassieker ,

Waarbij het vreemde is dat zijn horror verfilmingen vaak uitlopen op een flop.niet altijd maar vaak wel .Én zijn serieuze werk zoals The Shawshank Redemption (1994) of het meesterwerk The Green Mile (1999) -

uitwerken in een van de grootste klassiekers in amerikaanse cinema,

Maar zoals gezegd , dit is top . mede door of ondanks het einde,.

joolstein

• 10835 berichten
  • 8921 stemmen

#7 Tenemos la Carne (2016)

Fantasy / Horror

80 minuten

FTV: 2 punten ( totaal 12+2= 14 punten)

https://i2.wp.com/www.audienceseverywhere.net/wp-content/uploads/2017/01/5-e1484138152736.png?fit=600%2C300

Broer en zus breken in bij een gebouw wat waarschijnlijk een post-apocalyptisch Mexico moet voorstellen. Daar komen ze de geïsoleerde manische weirdo Mariano tegen. Hij laat ze blijven maar dwingt ze om deel te nemen aan zijn vreemde 'seksuele' fantasieën. We zien dan incest, verkrachting, moord en kannibalisme voorbijkomen echter zal de maag van een geoefend horrorkijker onberoerd blijven. Ook wordt de film nooit een samenhangend geheel, hierdoor lijkt het meer op een pretentieuze porno, dan op een echt goed filmwerk. Je wordt alleen maar op een serie scènes gepresenteerd. Visueel levert regisseur Emiliano Rocha Minter nog wel goed werk af en de mix van technieken, stijlen en shots zijn de reden waarom je blijf kijken. Als er hogere ambities waren dan maakt de film die helaas niet waar.

joolstein

• 10835 berichten
  • 8921 stemmen

Valak schreef:

Jammer dat ie zo tegenviel! Ik moet 'm nog zien dus heb alleen even de eerste regel van je recensie gelezen.

Ik vond het toch wel een genietbare film! Nu is regisseur Adam Wingard ook wel een persoonlijke favoriet. Van de regisseurs van The Blair Witch Project heb ik verder eigenlijk niets gezien.Jij wel?

En zo ja hoe waren die?

joolstein

• 10835 berichten
  • 8921 stemmen

alexspyforever schreef:

The Undertaker and His Pals (1967)

Sta toch elke keer weer versteld van je keuzes! Waar haal je toch al die vreemde maar interessante titels vandaan?

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

#6. Confessions of a Psycho Cat (1968) - 69 minuten - FTV

https://noirencyclopedia.files.wordpress.com/2014/09/confessions-of-a-psycho-cat-8-what-me-nutsq.png

Moeilijk te beoordelen film. Het is in zwart/wit gefilmd met nogal behoorlijk wat bloot- en vrijscènes die enkel dienen als opvulsel en niet bijdragen aan de voortgang van het verhaal. De dames zijn echter vrij mooi en hebben natuurlijke rondingen (gelukkig nog geen plastische chirurgie hier). Ik moet ook eerlijk toegeven dat de film zonder deze scènes ook vrij droog zou zijn geweest. Dit geeft de film de uitstraling van een vroege exploitatie of roughie, maar de film valt niet onder die categorie. Ook is er weinig sprake van horror, eerder een misdaad-thriller met een behoorlijk geschifte killer.

Ergens deed het me denken aan de "Of her Flesh" trilogie maar die kills waren toch een stuk beter dan hier. Low budget maar toch vermakelijk vooral dankzij Eileen Lord die haar rol als Psycho Cat voortreffelijk speelt.

joolstein herinner je je nog de poster KO van de Something Weird Video? Wel uit die titels heb ik regelmatig uit gepuurd bij de vrije filmchallenge en ik heb er nu ook nog een aantal op de lijst staan voor deze challenge. De laatste 3 die ik heb gezien allemaal SWV en soms ook het grindhouse label. Vaak is het pure trash maar soms zijn ze zo bizar dat ik zoiets heb van haha crazy concept goed gevonden en nog wel vermakelijk ook. Ik hou er wel van zo films die de regels een beetje met de voeten treden althans in die tijd toch. SWV heeft trouwens veel aandacht voor het oeuvre van HG Lewis

Kijk maar eens op deze site: Something Weird Video - somethingweird.com

Sexy Shockers is een categorie waarin behoorlijk wat horror en exploitation staat. HG Lewis heeft er ook een eigen categorie.

Woland

• 4796 berichten
  • 3817 stemmen

5. Nattevagten (1994)
Denemarken
105 minuten, FTV
2 punten (totaal 9 punten)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/1000/1586.300.jpg?cb=1381060582

Een jonge Jaime Lannister, pardon, Nikolaj Coster-Waldau, krijgt een baantje als nachtwaker in een mortuarium, en het blijkt al snel dat het geen toeval is dat daar een vacature is: sinds de vermoorde hoertjes binnenstromen blijkt er een of andere viespeuk ook nog met de lijken te rotzooien. Dat ze dat niet op kunnen lossen door een camera of een iets doortastender bewakingsregime nemen we dan maar voor lief aan. Als intro klinkt dit misschien als een horror, maar dat is het nauwelijks: het is veel meer een soort van krimi-thriller waar toevallig ook een moordenaar in voorkomt. Met daar doorheen vermengd ook een behoorlijke dosis komedie, met name doordat Martin (Coster-Waldau dus) en zijn beste vriend Jens nogal van practical jokes houden, elkaar steeds opjutten en Jens daarin graag grenzen overschrijdt. Leuke cameo ook van Ulrich Thomsen, trouwens.

Hoe dan ook, hoewel de film best traag is, is er alsnog best wel wat spanning aanwezig in Nattevagten als het whodunit-aspect van de film nog centraal staat en het de vraag is wat er nou aan de hand is in het mortuarium. En ook als eenmaal blijkt wie de schurk is, zitten er nog wel wat spannende scenes. Maar toch jammer dat er nogal wat zwakke schakels in het verhaal zitten. Het blijkt wel heel gemakkelijk om herhaaldelijk onopgemerkt in een mortuarium in te breken, met de lijken te klooien, crime scene na crime scene te vervalsen, en met een achtergrond als ontslagen necrofiele nachtwaker een carriere als rechercheur op te bouwen. En ook de humoristische scenes kwamen niet allemaal even leuk uit de verf. Een voldoende, zeker wel, maar heel veel meer ook niet. 3.0*

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

Woland schreef:
5. Nattevagten (1994)
Denemarken
105 minuten, FTV
2 punten (totaal 9 punten)

(afbeelding)

Een jonge Jaime Lannister, pardon, Nikolaj Coster-Waldau, krijgt een baantje als nachtwaker in een mortuarium, en het blijkt al snel dat het geen toeval is dat daar een vacature is: sinds de vermoorde hoertjes binnenstromen blijkt er een of andere viespeuk ook nog met de lijken te rotzooien. Dat ze dat niet op kunnen lossen door een camera of een iets doortastender bewakingsregime nemen we dan maar voor lief aan. Als intro klinkt dit misschien als een horror, maar dat is het nauwelijks: het is veel meer een soort van krimi-thriller waar toevallig ook een moordenaar in voorkomt. Met daar doorheen vermengd ook een behoorlijke dosis komedie, met name doordat Martin (Coster-Waldau dus) en zijn beste vriend Jens nogal van practical jokes houden, elkaar steeds opjutten en Jens daarin graag grenzen overschrijdt. Leuke cameo ook van Ulrich Thomsen, trouwens.

Hoe dan ook, hoewel de film best traag is, is er alsnog best wel wat spanning aanwezig in Nattevagten als het whodunit-aspect van de film nog centraal staat en het de vraag is wat er nou aan de hand is in het mortuarium. En ook als eenmaal blijkt wie de schurk is, zitten er nog wel wat spannende scenes. Maar toch jammer dat er nogal wat zwakke schakels in het verhaal zitten. Het blijkt wel heel gemakkelijk om herhaaldelijk onopgemerkt in een mortuarium in te breken, met de lijken te klooien, crime scene na crime scene te vervalsen, en met een achtergrond als ontslagen necrofiele nachtwaker een carriere als rechercheur op te bouwen. En ook de humoristische scenes kwamen niet allemaal even leuk uit de verf. Een voldoende, zeker wel, maar heel veel meer ook niet. 3.0*

In elk geval wel de leukste titel die ik al heb zien passeren

Woland

• 4796 berichten
  • 3817 stemmen

alexspyforever schreef:

In elk geval wel de leukste titel die ik al heb zien passeren

Snel geamuseerd, Alex?

Woland

• 4796 berichten
  • 3817 stemmen

6. Kalevet (2010)
Israël
90 minuten, FTV
2 punten (totaal 11 punten)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/72000/72185.300.jpg?cb=1428486992

Het kostte me even wat moeite om in deze film te komen, ook omdat ik me vanaf het begin al ergerde aan de irritante figuren en het wel even duurt voordat de film op gang komt, maar het bleek zeker de moeite waard. Kalevet speelt met de horrorconventies; hier zit het kwaad niet duidelijk aan een kant, maar springt het verhaal tussen meerdere groepen mensen die in hetzelfde bosachtige gebied beland zijn. En wat er precies aan de hand is wordt nergens expliciet (al is er natuurlijk een moordenaar in het verhaal, en belooft de aanwezigheid van mijnen en berenvallen al niet veel verder goeds), misschien is het de hondsdolheid uit de titel, maar de omgeving haalt danwel het slechtste in de mens naar boven, of het is een werkelijke magneet voor eikels die zich ergens in het spectrum tussen vervelend figuur tot volledige psychopaat bevinden. We volgen de rondzwervingen van deze figuren, die elkaar gedurende het verhaal meerdere malen tegenkomen en waarbij het regelmatig escaleert. Puur voor de gore hoef je Kalevet niet te kijken (al zijn de geweldsuitspattingen wel bruut en goed gedaan), het is meer een film die teert op psychologische terreur en de spanning van een bos vol gewelddadige en moordlustige hufters, waarbij op een gegeven moment ook vrienden elkaar naar het leven gaan staan en waar eigenlijk niemand onschuldig blijft. En als iemand een keer iets goeds probeert te doen, eindigt het hier vaak alsnog in mineur en met een hoop bloedvergieten. Positief verrast, en ik ben nu ook wel benieuwd naar de niet-horrorfilms die onze Israelische vrienden recentelijker hebben gemaakt. 4.0*

Night's Watch

• 1212 berichten
  • 1200 stemmen

Vorig jaar heeft de challenge mij laten inzien dat horror een genre is dat ik onterecht links liet liggen, ik doe dus zeker weer mee dit jaar

El Bar (2017) - FTW

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/M/MV5BY2U0N2QyMzAtMDU5Yi00NmUxLWI0ODItYTQxMzg3NDg0NWVkXkEyXkFqcGdeQXVyMTk5MjkzMjU@._V1_SX1777_CR0,0,1777,735_AL_.jpg

Zonder vooronderzoek aangeklikt op Netflix, research was ook niet nodig geweest want deze film is op geen enkele manier te omschrijven. Het is allemaal ontzettend vreemd terwijl geeneens bijzonder veel gebeurt, ook echte horror scenes bevat de film niet. Het is al met al voornamelijk een thriller met zwarte humor en de nadruk ligt het gedrag van mensen in een onwenselijke situatie waarin de ' dagelijkse hiërarchie' wegvalt. De personages konden mij aan het begin van de film niet zo bekoren maar hoe verder de film vorderde hoe meer ik ze ging waarderen. Dit alles maakt het een lastige film om te beoordelen, maar het voelde allemaal goedbedoeld aan dus een afronding naar boven. Drieënhalve ster, interessant begin van de challenge voor mij.

jordandejong

• 4772 berichten
  • 1431 stemmen

#2: La Casa Sperduta nel Parco (1980)
91 minuten
FTV
http://www.rhythmcircus.co.uk/wp-content/uploads/2011/11/house-on-edge-of-park.jpg

M'n vijfde van Deodato, en hoewel hij me tot nu toe altijd heeft weten te vermaken met zijn films, slaat hij hier de plank volledig mis. Wat een snoozefest maakt hij ervan zeg. Had hier een Lucio Fulci op gezet aub.....

De 1,5* wordt bijna in z'n geheeld verdiend door David Hess. Hess heeft een goeie kop, en weet letterlijk als enige acteur/actrice in deze film te overtuigen. Doet dat met veel agressie, maar af en toe met wat humor. Van Giovani Lombardo Radice ben ik normaal gesproken ook wel fan, maar dit is toch wel één van zijn mindere rollen die ik tot nu toe van hem heb gezien. Sowieso is de gedachte dat hij een harde kan krijgen van een vrouw natuurlijk behoorlijk lachwekkend. Straalt echt ff net iets te veel gayness uit. Over de rest van de cast wil ik niet eens beginnen. Wat is dat lachwekkend slecht zeg. Dat komt misschien niet eens volledig door de kwaliteiten van de cast. Als je door de regisseur en schrijvers opgedragen wordt er de hele film bij te staan als een doofstomme, mentaal beperkte zoutzak, dan heb je je daar aan te houden. Dat neemt niet weg dat het ontzettend storend is.

De film is langdradig, saai (sommige scenes zijn zo tergend langzaam dat het lijkt alsof ze in slo-mo worden afgespeeld), en vaak downright stompzinnig. Zelden een groep characters zulke domme beslissingen zien nemen. En niet eens op een leuke, vermakelijke manier. Nee eerder op een manier waardoor je gaat staan juichen voor Hess en zijn hulpje.

Ik zie veel woorden als schokkend en bruut. Vrij onbegrijpelijk. Ik zit ff na te denken of er uberhaupt iemand verkracht wordt in deze film. Voor zover ik kan herinneren doken de vrouwen er allemaal vrij vrijwillig bovenop. Pas na 70 minuten (bij de mutilatie van Cindy) had ik een beetje zoiets van 'holy fuck'. Het vervolg op die scene; het geroemde einde, vond ik dan weer behoorlijk stupide.

1,5*. Deodato maakt er een zooitje van. Nergens schokkend, spannend of luguber. Het is een tamme, slappe zooi. Hess brengt gelukkig wat pit, en lijkt als enige in de hele cast (en crew) wat van te willen maken.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.