• 15.747 nieuwsartikelen
  • 178.070 films
  • 12.208 series
  • 33.978 seizoenen
  • 647.065 acteurs
  • 199.002 gebruikers
  • 9.371.792 stemmen

International Film Festival Rotterdam - IFFR

zoeken in:

Koekebakker

• 2540 berichten
  • 3981 stemmen

Dat komt doordat ze in LV gewone (mat-witte) doeken hebben. In Kino ook trouwens. Cinerama weet ik niet zeker.

Met die doeken is het niet mogelijk om 3D te vertonen die met passieve (lichte) brillen werkt, maar bij LV en Kino is dat ook nauwelijks relevant.

voskat78

• 510 berichten
  • 829 stemmen

Zo,dat was nog eens een luxe 3 gangen menu zeg! Als voorgerecht begon ik met; The River waarbij ik me geen betere film kon wensen om mee te beginnen als deze. De prachtige beelden in combinatie met het kleine verhaal wat mijn inziens mooi werd uitgewerkt smaakte zeker naar meer. Vervolgens was het tijd voor het hoofdgerecht Manta Ray ,wat echt een wonderschone film was. Zelden smaakte een film zo goed! Zou zo nog een bordje willen opscheppen? (Deze gaat zeker hoog eindigen in mijn IFFR/film-lijst voor dit jaar). Genoten optima forma! Als toetje stond; A Land Imagined op de kaart ,wat een meer dan prima nagerecht was van dit luxe sterren menu. De film was prima onderhouden en bouwt de spanning mooi op richting het einde.

Hooogste tijd om uit te buiken en na te genieten van deze top dag.?Morgen staan er (hopelijk) weer 3 mooie films op het programma;

- Long day’s journey into night

- Lazzaro felice

- Capharnaum

tbouwh

• 5809 berichten
  • 5400 stemmen

God Only Knows. Nog nooit zoveel bejaarden bij elkaar gezien.

Ik voel me nu ook makkelijk tien jaar ouder.

Mr Thee

• 1588 berichten
  • 1197 stemmen

tbouwh schreef:

God Only Knows. Nog nooit zoveel bejaarden bij elkaar gezien.

Ik voel me nu ook makkelijk tien jaar ouder.

Heb ook wel genoten toen er plots een oude baas naast me zat tijdens Harpoon (2019) - deze film was de festivalsnack voor mij dit jaar- afgelopen zondag! Dat was dan weer a-typisch.

wolfmanrene

• 688 berichten
  • 2912 stemmen

Programma Dag van de Dwarse Film zondag 3 februari (in Eye en dit jaar ook in KINO) is rond:

11:00

Alva - Ico Costa (98')

13:05

The Mountain - Rick Alverson (108')

15.15

Present.Perfect - Zhu Shengze (124')

17:45

"I Do Not Care If We Go Down in History as Barbarians" - Radu Jude (140')

20:30

Las hijas del fuego - Albertin Carri (115')

Querelle

• 6548 berichten
  • 4894 stemmen

Verbaast me niet dat die Roemeense film erbij zit.

Basto

• 11927 berichten
  • 7401 stemmen

Dag 8

Slechts 1 film vandaag, maar dat was genoeg. Climax in Pathe 1 zal ik nooit meer vergeten. 5*

McSavah

• 9960 berichten
  • 5268 stemmen

La flór (parte 2) nu 13e in de publieksprijs (uiteraard vooral door de speelduur selectie). Parte 3 en White Noise staan er nog niet tussen. Kan je trouwens ook je scheurkaart inleveren als je tussentijds de film verlaat?

Bélon

• 1795 berichten
  • 0 stemmen

Over het algemeen staat er dan (nog) niemand bij de uitgang(en) om scheurkaarten in te nemen.

Helaas zelf vergeten te stemmen bij White Noise

Straka

• 206 berichten
  • 564 stemmen

Ik hoop dat de badkuipen het nog gaan halen voor de publieksprijs, maar ik vrees dat het Capharnaüm blijft.

king_eric_II

• 3 berichten
  • 10672 stemmen

McSavah schreef:

La flór (parte 2) nu 13e in de publieksprijs (uiteraard vooral door de speelduur selectie). Parte 3 en White Noise staan er nog niet tussen. Kan je trouwens ook je scheurkaart inleveren als je tussentijds de film verlaat?

Vandaag heeft Parte 3 er helaas geen stemmen bij gekregen, want de kaartjes scheurders hebben niet de Q&A van een uur afgewacht

dimi303

• 3418 berichten
  • 3663 stemmen

Heeft er misschien iemand een link waar je alle scores van de films voor de publieksprijs kan zien?

Mr Thee

• 1588 berichten
  • 1197 stemmen

dimi303 schreef:

Heeft er misschien iemand een link waar je alle scores van de films voor de publieksprijs kan zien?

BankGiro Loterij Publieksprijs 2019 | IFFR

niethie

• 7319 berichten
  • 7243 stemmen

Aren’t You Happy!!!

tbouwh

• 5809 berichten
  • 5400 stemmen

Bélon schreef:

Over het algemeen staat er dan (nog) niemand bij de uitgang(en) om scheurkaarten in te nemen.

Helaas zelf vergeten te stemmen bij White Noise

Vergeten? Ze trekken me aan m'n mouw daar als ik niks inlever, die vrijwilligers

Bélon

• 1795 berichten
  • 0 stemmen

Ze kennen jou daar inmiddels vast aardig goed: "Da's die jongere, vlug trek 'm aan z'n mouw voordat ie weg is". Misschien tellen stemmen van jongeren dubbel...

Basto

• 11927 berichten
  • 7401 stemmen

Dag 9

Koko-di Koko-da was een leuk Scandinavisch surrekalistisch (horror) sprookje. Erg origineel 3,5

Nightmare Cinema was een prima matinee voorstelling. Een omnibus met 5 horrorverhalen.

Niks uitzonderlijks, maar wel veel fun 3,5

White Noise was een indrukwekkene collage van mensen aan de onderkant van de sexindustrie. Beklemmend, confronterend en hypnotiserend. Al was het me na 2,5 uur wel genoeg geweest. Het bood het weinig nieuwe inzichten en begon op een herhaling van zetten te lijken, al kan ik ne goed voorstellen dat 4 uur en nog dieper in hakt.

Indrukwekkend 4

McSavah

• 9960 berichten
  • 5268 stemmen

Vandaag en in mindere mate gisteren matige dagjes gehad. Alleen Diamantino beviel, maar die was ook wat minder dan gehoopt.

anna

• 4 berichten
  • 2386 stemmen

Mr Thee schreef:

(quote)

Zowel de docu als de zalen wekken mijn interesse. Tot op heden overal behalve in LV en Pathe gezeten.

Aantal IFFR ‘19 films op MM groeit. Daarbij vind ik dit forum levendig en gevarieerd worden. Benieuwd naar de uitsmijter van niethie ? en hoe de ervaringen van iets minder op forum gespotte users als king_eric_II hvdriel en anna zijn!

Mr Thee geen probleem, hoor. Ik stel het schrijven van een review altijd zolang uit dat ik het uiteindelijk niet meer doe. Vandaag is mijn laatste dag. Ik ga nog naar:

11.00 Luciernagas

14.30 Belmonte

17.30 Alva

Mijn lijstje tot nu toe

- Sons of Denmark 5

- Winter after Winter 2

- The Load 4

- No Data Plan 1 (ik was vast niet de enige)

- Bangla 5

- Enquanto estamos aqui 3

- No coracao do mundo 4

- Braquer Poitiers 2

- Todos somos marineros 3

- Out of Blue 5

- God only knows 3

- The River 4

- Divine Wind 4

- Rosie 3

- God of the Piano 3

Basto

• 11927 berichten
  • 7401 stemmen

Het IFFR zit erop.

Het was weer een mooie reis die begon in het Wilde Westen om vervolgens via de indianen in Colombia, de neonazi's in Denemarken, post apocalyptisch Argentinië, een driehoeksverhouding in Mexico, Noord-en Zuid Korea, een lange dag en een nacht China, ruzie op een boot voor de Amerikaanse kust, oorlog in Angola, Taiwan, Argentinië net voor de opkomst van Videla, Feestend Parijs rond 1980, de oorlog in Joegoslavië, het wonder in de Kuip, een mortuarium in Brazilië, verveling in Roemenië, Middeleeuws Japan, New Orleans, hedendaags Japan, de (gekleurde) loopgraven van WW 1, een onaf verhaal in Arizona, een lsd trip in Frankrijk, een surrealistische nachtmerrie in Zweden, Horrorverhaaltjes in Amerika, de treurigste hoerenbuurten van de wereld om uiteindelijk in ancient China van Zhang Yimou te belanden.

Het was een intrigerende reis.

Eindelijk thuis!

Querelle

• 6548 berichten
  • 4894 stemmen

21 films gezien. Op de valreep nog een Letse film uit de Sovjet-Unie, Abols upe (1974) - IMDb

die me nog niet eerder was opgevallen in het programma. Toevallig dus twee films uit de Sovjet-Unie gezien uit het jaar 1974. De ander was Skvorets i Lira (1974) - IMDb, een nogal oudbakken spionage film van Grigori Aleksandrov (die veel met Sergei Eisenstein samenwerkte).

Een andere film die me de laatste paar dagen opviel was Hombres de Piel Dura van Jose Campusano die vorig jaar regisseur in focus was. Deze film had de meest schokkende scenes van alle films die ik dit jaar op het IFFR gezien heb: De gesprekken tussen twee priesters die het hebben over hun "problemen" met hun minderjarige minnaars... IJskoud! Campusano heeft een erg droge realistische stijl die af en toe recht door je ziel snijdt, ook al zijn z'n films niet perfect.

Querelle

• 6548 berichten
  • 4894 stemmen

En ook weer de bekende zaal irritaties: Mensen die met hun benen tegen je stoel aan zitten te wiebelen of in Kino 4 constant met hun voet tegen de gehorige vloer zitten te tikken. (vooral op rustige momenten tijdens een film)

Bélon

• 1795 berichten
  • 0 stemmen

Was een erg rustig jaar voor mijn doen, uiteindelijke score: 10 films -waarvan 7 gratis - ,1 masterclass en een paar sokken.

Volgend jaar misschien ietsje meer maar ik ben ook wel blij dat het afgelopen is en na het festival op het tijdstip dat het beste uitkomt in een (rustige) zaal naar keuze weer films kan kijken dus de aantallen van vroeger zal ik wel nooit meer halen (wat sinds Cineville ook eigenlijk niet meer nodig is).

Jammer dat ik Bathtubs Over Broadway (2018) niet heb kunnen meepakken, hopen dat die nog een reguliere release krijgt.

Straka

• 206 berichten
  • 564 stemmen

Bélon schreef:

Jammer dat ik Bathtubs Over Broadway (2018) niet heb kunnen meepakken, hopen dat die nog een reguliere release krijgt.

Bij de Q&A werd verteld dat ze met een streaming-deal bezig zijn, afwachten of Nederland hier ook binnen gaat vallen.

pour moi

• 10 berichten
  • 528 stemmen

Lijkt me wel na zo'n succes.

voskat78

• 510 berichten
  • 829 stemmen

Zo, IFFR 2019 zit er weer op.

Terug kijkend op deze 48ste editie moet ik zeggen dat ik me prima vermaakt heb met het aantal films wat ik heb gezien, de mensen die ik gesproken heb en de nieuwe film liefhebbers die ik heb leren kennen.

En anders als voorgaande jaren heb ik me gelukkig iets (al blijft het lastig) minder geërgerd aan het 50/65+ volk. Natuurlijk zaten er weer een aantal tussen die gedurende de film te pas en te onpas tegen je stoel aan zaten te tikken, door de film heen zaten te lullen of op hun mobiel zaten te loeren. Maar zoals vorig jaar dat mensen werkelijk waar helemaal schuimbekkend je zaten aan te kijken waar je het lef vandaan haalde om op hun plek te gaan zitten ,nee zo erg was het gelukkig dit jaar niet.

Goed dan maar de films; waar ik doorgaans zo rond de 28 films kijk gedurende het festival ,besloot ik het dit jaar wat rustiger aan te doen en vooral genoeg tijd in te bouwen tussen films door. Zo was er genoeg tijd voor een fatsoenlijke lunch of diner-afspraak wanneer daar behoefte aan was.

De 21 films die ik gezien heb waren over het algemeen dik in orde. Al blijft het altijd weer een gok hoe de beschrijving van de film zich vertaald naar het witte doek. Films die er voor mij dit jaar echt uitsprongen en waar ik echt van genoten heb waren; Manta Ray, Lazzaro Felice, Long Day's Journey Into Night en The River.

The final score;

4.5*

- Manta Ray

- Long Day's Journey Into Night

4*

- Lazzaro Felice

- The River

- Birds of Passage

- Ash Is Purest White

- Ray & Liz

- Capharnaüm

- Leto

3.5*

- A Land Imagined

- Cities of Last Things

- Sons of Denmark

- Core of the World

- Hail Satan?

3*

- Asako 1 & 2

- Divine Wind

- The Gold-Laden Sheep & the Sacred Mountain

- Sophia Antipolis

- Winter's Night

- Sheena667

2,5*

- Murder Me, Monster

Op naar volgend jaar!

McSavah

• 9960 berichten
  • 5268 stemmen

Gisteren een traditioneel sterk slotdag, maar dit was wel heel fijn met vijf keer 4*(+).

De scorelijst:

5.0*

La flór [deel 1: 4.5* - deel 2: 5.0* - deel 3: 4.0*]

Long Day's Journey into Night

4.5*

A janela (Maryalva mix)

Sophia Antipolis

Dreissig

White Noise

The Gold-Laden Sheep & The Sacred Mountain

4.0*

Muere, monstruo, muere

Lost Holiday

Un couteau dans le coeur

Diamantino

Pet Names

Kino im Kopf

3.0*

Belmonte

Love Me Not

A noite amarela

Smyk

That Cloud Never Left

Entre dos aguas

Pasazerka [herziening]

2.5*

The Juniper Tree

Alva

Mr Thee

• 1588 berichten
  • 1197 stemmen

EINDLIJST

4+

1. Napszállta (2018)

2. Beats (2018)

3. Capharnaüm (2018)

3,5-4

4. Pájaros de Verano (2018)

5. Ying (2018)

6. Cheche Lavi (2019)

7. Ray & Liz (2018)

8. Kino im Kopf (1996)

9. Harpoon (2019)

10. Hail Satan? (2019)

11. Donbass (2018)

3-3,5

12. Gongjak (2018)

13. Pet Names (2018)

14. Sheena667 (2019)

15. Black Mother (2018)

Het staartje

Vr 1/1. Lekker en gezellig gegeten in de Armenius kerk. Ray & Liz: de film was voor mij het tegenovergestelde van de Q&A: niet saai.

Za 2/1. Verrast door Kino Im Kopf en de kleine American Indie Pet Names. Totaal versleten en zeer tevree 21 uur k.o. na een weekje tot laat film en werk overdag. Korte nachtjes.

Verlaat Sinterklaasgedicht

Dank voor de lijstjes, reviews en ervaringen, de forumactiviteit. Nog genoeg te wensen voor komende tijd!

Wensen en voornemens

Lazarro...

Climax...

Ash...

Cities of...

Koko-di....

Nuestro Tiempo

Het werk van Sergey Loznitsa, Carlos Reygadas en Michael Glawogger kijken en of in de gaten houden. Duimen voor interessante titels op IFFR Unleashed.

beavis

• 6627 berichten
  • 14782 stemmen

mijn score lijstje van wat ik tijdens het festival zag:

1 - Nuestro tiempo - 9

2 - You Have the Night - 8,5

3 - Long Day's Journey Into Night - 8,5

4 - The Gold-Laden Sheep & the Sacred Mountain - 8,5

5 - Kino im Kopf - 8,5

6 - Lisbon revisited - 8

7 - Enquanto estamos aqui - 8

8 - Mabata bata - 8

9 - Tutto l'oro che c'è - 8

10 - Der Unschuldige - 8

11 - the Mountain - 7,5

12 - Diamantino - 7,5

13 - Murder Me, Monster - 7,5

14 - Parade - 7,5

15 - Dead Horse Nebula - 7,5

16 - Koko-di Koko-da - 7,5

17 - Hear My Cry - 7,5

18 - Killing - 7

19 - The Juniper Tree - 7

20 - Todos somos marineros - 7

21 - Manta Ray - 7

22 - Memento Stella - 7

23 - Gefängnisbilder - 7

24 - Entre dos aguas - 7

25 - Love Me Not - 7

26 - Derrière les volets - 7

27 - Vulnerable Histories (A Road Movie) - 6,5

28 - The Garden Apartment - 6

29 - Maggie - 6

Erg fijne selectie, de laatste drie waren wel echt zwakke films, maar elk op hun eigen manier ook nog leuk om gezien te hebben. Heb meer gedaan dan ik oorspronkelijk van plan was, doordat ik in de laatste dagen twee keer grote pauzes toch maar met films op ben gaan vullen. Zeer blij dat ik op die manier het wonderlijke Kino im Kopf op de valreep nog even ontdekt heb! De laatste dag was sowieso een hele fijne, eens met McSavah, terwijl ik juist dacht dat het een beetje een uitputtingsslag zou worden met allemaal erg trage films die nog niet veel stof hadden doe opwaaien... kon niet beter dus.

Straka

• 206 berichten
  • 564 stemmen

Mijn hoogtepunt was La flór en vooral deel 2. Ook van deel 3 heb ik enorm genoten, maar was toch iets minder. Helaas was er geen Q&A bij de eerste voorstellingen, maar dit heb ik nog ingehaald door tijdens de aftiteling van de laatste voorstelling gewoon nog binnen te stappen. Ook dat was weer zeer de moeite waard.

Bathtubs Over Broadway was erg leuk en had wat wij betreft de publieksprijs nog mogen winnen in plaats van die verschrikking die het nu is geworden.

Long Day's Journey Into Night was ook een topper, maar een definitieve score moet ik nog even nachtje extra over dromen (overigens had 3D niet gehoeven wat mij betreft).

Na de kennismaking vorig jaar met Campusano was het aangenaam om dit met twee films deze editie te kunnen voortzetten. Ook een eigenzinnige Argentijn, maar weer totaal anders in vergelijking met Llinas.

Deze editie ook eens twee Tiger Short voorstellingen geprobeerd; hier bij beide voorstellingen zowat gehoorbeschadiging opgelopen bij de eerste short.

Verder waren er voor mij geen uitschieters naar beneden, al ben ik er nog niet helemaal uit wat ik van mijn afsluiter, Muere, monstruo, muere, moet denken.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.