Sheena667 (2019)

Rusland
Komedie / Drama

geregisseerd door Grigoriy Dobrygin
met Jordan Frye, Yuriy Kuznetsov en Nadezhda Markina

Het Russische stel Olya en Vadim heeft grootse plannen: ze willen naar Duitsland reizen om daar een tweedehands sleepwagen te kopen. Nachtenlang speurt Vadim op het internet naar het voertuig dat het best geschikt is voor hun autogarage. Inkomsten haalt hij uit verongelukte Lada’s die buiten het dorp op een bedrieglijke weg de berm in rijden. Deze 'weg des doods' staat symbool voor de plek waar ze wonen: niemandsland in Rusland. Dan komt Vadim in contact met een webcammeisje. Hij wordt hopeloos verliefd op deze jonge vrouw die hij nog nooit in levende lijve heeft gezien.

avatar van Mr Thee
"Aardig"
Uitermate “aardig” eerste filmpje. Aardig, nu de hoofdpersoon ongewoon lief en naief is voor een Rus. Aardig nu de film net wat overtuigingskracht mist, maar wel enige sympathie wekt.

Minder hard dan verwacht
Zelf heb ik vooral wat snoeiharde dan wel hardere komedies gezien van Russische bodem. Daar doet deze film niet aan mee. Het geeft ruimte voor het fenomenen als internetdaten en cybersex. In die zin wellicht een trendbreuk. Het wordt daarmee een dramakomedie met veel stille momenten en tijd voor charachterbuilding: ik denk aan de band aan de boomscene . Vooral veel droogkomische momenten met een sterk dramatisch effect gezien: de automobilist die van de weg af raakt, het jongetje die bij de inzegening plots oog in oog met de cambabe staat , speelt de regisseur hier leentjebuur bij de Scandinaviërs? De film komt wat zachtjes tot een eind en mist een echt hoogtepunt. Het blijft daarmee een sympathieke tragikomedie die wat mij betreft net niet voldoende overtuigt voor een ruime voldoende, maar toch zeker goed te versmaden is.

3.24* om precies te zijn!

Q&A IFFR 2019
De Q&A op het IFFR 2019 met de twee hoofdrolspeelsters was even aandoenlijk. De Amerikaanse Jordan Frye die na 6 jaar studie in Rusland, was wat geschrokken van de persoon -de camgirl- die zij al die tijd had gespeeld. Verder ging er van alles fout met de al even aandoenlijke pogingen tot vertalingen door de eveneens piepkonge tolk. De film was net klaar, de film hadden de dames nog niet af gezien. Frye wist nog niet lang dat de premiere in Rotterdam zou zijn en wist niet te zeggen waar de volgende stop zou zijn.

avatar van HK Senator
Iets wat traag Russisch drama waarin een simpele ziel het mooiste dat hij heeft in het leven door zijn naïviteit dreigt te verliezen.

avatar van Zeriel
Het was een betere film geweest, als ie niet zo abrupt was opgehouden. Waardoor we zelf mogen invullen wat Vadim weer terug met zijn pootjes op de Aarde bracht. Misschien dat het budget op was oid....