Cheche Lavi (2019)

Alternatieve titel: Looking for Life

Mexico / Verenigde Staten / Haïti
Documentaire / Drama

geregisseerd door Sam Ellison

Alles verkocht, alles achtergelaten. Een lange reis via Brazilië en Peru, om uiteindelijk in het laadruim van een vrachtwagen Mexico binnen te rijden. Klaar om een nieuw leven in de Verenigde Staten te beginnen. Maar dan is daar die muur. De Haïtiaanse vluchtelingen Robens en James komen voor nare verrassingen te staan.

avatar van Mr Thee
Docu die gemaakt is door een team van 4 personen. De film gaat niet over de misere van de migranten, is ook niet gericht op strijd tegen de overheid en de sensatie die dat meebrengt, maar gaat over de vriendschap tussen twee migranten. Prachtig in beeld gebracht: persoonlijk, intiem en sfeervol en begeleid door een goede sound. Het team van Sam, een antropologe (die Creools prak), een man die alles weet van Tijuana en een dame die vooral over het geluid ging lichtten hun werk toe na de film @IFFR’19. Zo willen ze dit andere verhaal graag in Haiti de VS en Tijuana delen. 3,75*