Kino im Kopf (1996)

Oostenrijk
Documentaire

geregisseerd door Michael Glawogger
met Barbara de Koy, Christoph Dostal en Cleo Kretschmer

E.P. Wischin, Willy Puchner, Carl Andersen, Christoph Mayer, Viktor Tremmel, Hans Weingartner, Hans Hermann Fink, Susanne Strobl, Richard Blue Lormand, Andreas Dusl, Peter Budil en Boris Schafgans vertellen voor de camera aan regisseur Michael Glawogger filmverhalen die niet bestaan of die tot aan Kino im Kopf nog niet bestonden. Hoeveel mensen onder ons hebben niet ideeën die het beslist waard zijn verfilmd te worden? Die ideeën worden in de loop der jaren veranderd, versierd, uitgebreid, ingekort, personages worden toegevoegd, acteurs bedacht - maar de films worden nooit gemaakt. Michael Glawogger heeft twaalf van dergelijke 'hoofd'-regisseurs om zich heen verzameld om de film die ze 'altijd al' wilden opnemen, te ensceneren en te becommentariëren.

avatar van Mr Thee
Lachwekkende ideeencompillatie. Een soort mengelmoesje van een docu en een rijtje korte films waarvan de bedenkers sterk verschillen: van trambestuurder tot filmmaker. Al wat gedateerd maar bovenal erg vermakelijk en eigenaardig! Gezien op het IFFR ‘19.