• 15.837 nieuwsartikelen
  • 178.513 films
  • 12.241 series
  • 34.027 seizoenen
  • 647.800 acteurs
  • 199.139 gebruikers
  • 9.379.662 stemmen
Avatar
 
banner banner

RoboCop (2014)

Actie / Sciencefiction | 121 minuten
2,74 1.108 stemmen

Genre: Actie / Sciencefiction

Speelduur: 121 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: José Padilha

Met onder meer: Joel Kinnaman, Gary Oldman en Samuel L. Jackson

IMDb beoordeling: 6,1 (248.088)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 13 februari 2014

Plot RoboCop

"Crime has a new enemy."

Het is 2029. Het bedrijf OmniCorp staat aan de basis van robottechnologieën. Hun robots winnen over de hele wereld oorlogen voor de Verenigde Staten en nu wil het bedrijf de technologie ook in eigen land gaan gebruiken. Als Alex Murphy, een vader en politieagent, in Detroit neergeschoten wordt, blijkt hij het perfecte proefkonijn te zijn voor OmniCorp. Murphy wordt tot een half mens, half robot gemaakt, en is al snel weer in staat over de straten van de stad te lopen. Daar moet hij uitdagingen het hoofd bieden die hij als 'gewone' man nog nooit eerder had meegemaakt.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Shinobi

Shinobi

  • 4305 berichten
  • 2552 stemmen

Mooi gesproken John Milton.


avatar van DonOswaldo

DonOswaldo

  • 6430 berichten
  • 1931 stemmen

John Milton schreef:

Natuurlijk wel, gewoon vermaak wordt gewoon over gesproken. Goed vermaak wordt door velen goed over gesproken. En ongeïnspireerd of matig vermaak kan rekenen op meer kritisch verwoorde meningen. Maar er wordt dus wel over gesproken, alleen ben je het er niet mee eens? Met wannabe regisseurs heeft dat niets te maken, eerder 'wannabe' critics zou ik dan zeggen. En dat is de bedoeling van een filmforum, gedachten over films uitwisselen en je mening geven. Men doet dat heus niet om zoveel mogelijk over een film te zaniken (mag ik aannemen), maar om te melden wat ze er van vinden. De een doet dat kritischer dan de ander, maar wanneer iets goed beargumenteerd is kun je je daar toch niet aan ergeren?

Niet helemaal mee eens. Het is natuurlijk makkelijk scoren om het altijd maar te gooien op de persoonlijke mening, maar punt is wel dat veel mensen in het algemeen te serieus naar films kijken en soms niet helemaal door lijken te hebben naar het soort film dat ze kijken. Bij mij maakt elke film evenveel kans op een goede score, of het nou een aangrijpend drama is of een luchtig, over-the-top actiefilmpje. Genoeg mensen echter die sommige soorten films (dit soort actieprenten en feel-good romcoms zijn goede voorbeelden) geen kans geven en nooit, maar dan ook nooit een hoog cijfer zullen geven - vaak zelfs op irrelevante zaken afbranden. Zo zijn er ook mensen die een remake bij voorbaat al negatief ingaan en lijken te zoeken naar zaken om het op af te kraken. Geldt zeker niet voor iedereen, maar laten we wel de nuance erin houden.


avatar van John Milton

John Milton

  • 24233 berichten
  • 13405 stemmen

DonOswaldo schreef:

(quote)

Niet helemaal mee eens. Het is natuurlijk makkelijk scoren om het altijd maar te gooien op de persoonlijke mening, maar punt is wel dat veel mensen in het algemeen te serieus naar films kijken en soms niet helemaal door lijken te hebben naar het soort film dat ze kijken. Bij mij maakt elke film evenveel kans op een goede score, of het nou een aangrijpend drama is of een luchtig, over-the-top actiefilmpje. Genoeg mensen echter die sommige soorten films (dit soort actieprenten en feel-good romcoms zijn goede voorbeelden) geen kans geven en nooit, maar dan ook nooit een hoog cijfer zullen geven - vaak zelfs op irrelevante zaken afbranden. Zo zijn er ook mensen die een remake bij voorbaat al negatief ingaan en lijken te zoeken naar zaken om het op af te kraken. Geldt zeker niet voor iedereen, maar laten we wel de nuance erin houden.

Nuance is my middle name, althans, dat blijf ik proberen. Ik zal de eerste zijn om toe te geven dat het niet altijd makkelijk is. Het heeft idd weinig zin om tè serieus naar een bepaalde film te kijken, al weet ik niet of daar in dit geval sprake van is. Maar an sich heb je daar gelijk in, het ligt niet voor de hand om deze film semiotisch of hermeneutisch te gaan analyseren (al ben ik stiekem alsnog benieuwd wat diegene die dat zou doen zou gaan zeggen). En je kijkt anders naar Kick-Ass dan je naar La Vie D'Adèle kijkt, dat spreekt voor zich. Maar ik sta wèl eerder in de hoek dat het te makkelijk is om een matige, gemakzuchtichtige film met plotholes of andere 'belachelijk- of lelijkheden' dat vooral maar niet aan te rekenen simpelweg omdat het bedoelt is als entertainment. That's never an excuse.

Ik snap je punt wel, je kijkt anders naar de ene film dan naar de andere. Zo wacht ik trappelend van verlangen op The Raid 2 en wacht ik al maanden op 12 Years a Slave. In mijn review van die films zal ik bij The Raid 2 minder letter op verhaal, karakterdiepgang, acteerwerk en enkele andere zaken dan bij 12 Years. Want je kijkt met een andere blik naar die films. Ik denk dat je het minder serieus zou kunnen noemen, al zal ik ook bij een martial arts film serieus kijken naar de choreography, het camerawerk, de montage, de special effects, muziek en toch ook het acteerwerk, al ligt de maatstaf van dat laatste wel lager. Ik kijk The Raid immers niet voor academy performances. Maar ik verwacht wel dat de dingen waar ik het wèl voor kijk, goed zijn.

Maar is het wel eerlijk om te stellen dat elke film evenveel kans maakt op een goede score, DonOswaldo, met oog op persoonlijke voorkeuren en vooroordelen die je onmogelijk kunt negeren? Er is volgens mij nooit sprake van een schone lei. Ik maak in dat geval altijd melding van mijn voordelen ('ik ben geen Adam Sandler fan, maar..', 'ik haat romkoms maar deze' of mogelijk ook 'ik kan een verstand op nul popcornfilm best waarderen, maar...'

Er zijn inderdaad bepaalde (sub)genres waar ik minder vaak hoge cijfers aan geef, maar het gebeurt wel degelijk. Of het nou romantisch drama, science-fiction, horror of arthouse is, alles wordt per geval bepaald. Niet alle remakes zijn slechter dan het origineel (The Fly, the Departed), maar ik vrees dat je gelijk heb dat een open mind niet altijd bij iedereen aanwezig is. Bij mij ook niet in dit geval, maar het feit dat je dat zelf soms doorhebt brengt je wel in zekere mate in de gelegenheid je daar bewust van te zijn en te proberen je hier zo min mogelijk door te laten beïnvloeden.

Je slotzin juich ik volledig toe!


avatar van DonOswaldo

DonOswaldo

  • 6430 berichten
  • 1931 stemmen

John Milton schreef:

Nuance is my middle name, althans, dat blijf ik proberen. Ik zal de eerste zijn om toe te geven dat het niet altijd makkelijk is. Maar het heeft idd weinig zin om tè serieus naar een bepaalde film te kijken, al weet ik niet of daar in dit geval sprake van is.

Fijn om te horen. Doelde ook zeker niet per se op deze film, maar meer op de site in zijn algemeen. Ik weet van sommige users bij deze film uit ervaring dat ze inderdaad gewoon hun mening uitten. En hell, ik heb de film niet gezien en het origineel zit ergens diep in mijn grijze massa verstopt, dus ga me zeker niet uitlaten over reviews hier.

Maar is het wel eerlijk om te stellen dat elke film evenveel kans maakt op een goede score, met oog op persoonlijke voorkeuren en vooroordelen die je onmogelijk kunt negeren? Er is volgens mij nooit sprake van een schone lei. Ik maak in dat geval altijd melding van mijn voordelen ('ik ben geen Adam Sandler fan, maar..', 'ik haat romkoms maar deze' of mogelijk ook 'ik kan een verstand op nul popcornfilm best waarderen, maar...'

Er zijn inderdaad bepaalde (sub)genres waar ik minder vaak hoge cijfers aan geef, maar het gebeurt wel degelijk. Of het nou romantisch drama, science-fiction, horror of arthouse is, alles wordt per geval bepaald.

Er zijn uiteraard altijd persoonlijke voorkeuren of bepaalde (sub)genres die je minder zullen liggen, en dat is ook helemaal geen probleem (met elke film bedoel ik ook niet letterlijk élke film, maar wel de verschillende soorten films; over-the-top actiefilm, naargeestige horror, poetisch drama, you name it). Maar meer dat afhankelijk van de uitwerking en andere punten, het wel een 4-5* en een lovende reactie kán krijgen. En sommige mensen lijken daar imo niet altijd voor open te staan. Vaak is het zelfs het irrelevante zaken aanhalen dat me het ergst stoort, realisme bij over-the-top films om maar een uiterste te noemen en het punt helder aan te laten komen.

Anyhow, ik ben weer film kijken.


avatar van dutchtuga

dutchtuga

  • 16970 berichten
  • 4101 stemmen

Dank je Tony , ik erger me er al langere tijd aan hier. Gewoon vermaak wordt hier totaal niet meer over gesproken. Alleen maar klagen. Wanne be regisseurs............Zucht

Probleem is dat deze film nergens als plat vermaak wordt gepresenteerd. Je moet het wel in de context plaatsen.


avatar van missl

missl

  • 3866 berichten
  • 5799 stemmen

Film had wel wat meer tempo mogen hebben, gaat te veel door over hetzelfde eigenlijk. Het ziet er allemaal wel heel mooi uit. En de soundtrack was ook heel slecht, ik dacht op sommige momenten dat ik in de Efteling beland was.


avatar van Phantasm

Phantasm

  • 7602 berichten
  • 7511 stemmen

Geef mij het orgineel maar die stukken en stukken beter is, ik vind dit gewoon een mislukte remake met soms veel te langdraderige momenten.


avatar van Pim1993

Pim1993

  • 657 berichten
  • 852 stemmen

Gekke Amerikanen...... Samuel L. Jackson totaal overbodig, pakt op het eind even zijn momentje. Nutteloos filmpje, vermaakt af en toe wel aardig. 2,5 voor de specials.


avatar van ipman-99

ipman-99

  • 1250 berichten
  • 0 stemmen

"Dead or alive, you're coming with me!" ... " !!!

Van genoten !!! Deze "Robocop" van 2014 is een reboot van de bestaande

filmfranchise. Uiteraard kunnen we zeggen dat het origineel en zijn vervolgfilms een hoog nostalgie gehalte bevat (en dan spreek ik voor mezelf) ! Deze opzich is zeker niet slecht, maar het origineel staat als een huis en is 'onaantastbaar' ! Het duurt even voor de actie van het beeld spat, maar eenmaal de actie begint komt deze aardige uit de verf. Het Schietwerk is met de nodige zorg in beeld gebracht. Het satirische element is gelukkig niet helemaal van tafel geschoven (al was dat natuurlijk meer aanwezig in het origineel) ! In het origineel was Murphy meer machine dan mens, In deze reboot/remake wordt die verhouding omgedraaid. Aardig van genoten maar het origineel staat als een huis.


avatar van orko82

orko82

  • 109 berichten
  • 535 stemmen

Gisteren naar RoboCop geweest. Als je de originele RoboCop voor even vergeet en deze blanco benaderd, is deze goed te pruimen. Voor zover mogelijk in een actiefilm is het flinterdunne verhaaltje goed uitgewerkt, zien we lekker een over-de-top acterende Samuel L. Jackson en ik vond de actie mooi vormgegeven. Hoewel ik eerst dacht dat er meer actie in zou zitten. De onderliggende boodschap, zoals in Verhoeven's versie, is niet zo nadrukkelijk aanwezig, maar deze film heeft soms wel wat vleugjes (cynische) humor.


avatar van Phil Leotardo

Phil Leotardo

  • 234 berichten
  • 78 stemmen

Gisteravond naar deze film geweest. En hij viel mij zeker niet tegen, ik was best wel verrast door het resultaat. Het is eigenlijk geen remake maar meer een soort reboot. Er zijn wel overeenkomst met de versie uit 1987 maar het beste is dat je beide films niet vergelijkt en blanco de versie uit 2014 in gaat. Een aantal verwijzingen naar de 1987 versie zitten er wel in.

De film begint overigens heerlijk: met the Novak Effect en de OCP robots in Afghanistan.

Ik moet wel zeggen dat het meegeholpen heeft met mijn beoordeling dat er goede acteurs als Samuel L. Jackson, Gary Oldman en Michael Keaton in speelde. Ook de hoofdrolspeler speelde goed, maar niet geweldig. Minpuntje vond ik toch wel dat de bad guys in deze Robocop een beetje vlak en niet zoveel indruk maakte verder. Op Michael Keaton na, die aan het einde de manipulator van alles blijkt.

De actiescenes zijn prima. Bijna computergame achtig met die effecten. The Novak Effect is een leuke variatie op de commercials/nieuwsflitsen uit de 1987 versie. En die stemming in het Senaat over wel of geen robots ter bescherming van de burgers vond ik goed gevonden en een extra toevoeging aan de RoboCop franchise. Tenslotte vond ik het einde goed en laat de deur op een kier staan voor een tweede deel.

Al met al een prima film en hij viel mij zeker niet tegen. Ook was de film minder braaf dan ik had verwacht vanaf de vanaf 12 raring. Toch vind ik de versie uit 1987 iets beter, als we dan toch de twee films met elkaar vergelijken. Vooral vanwege het meer expliciete geweld en satirische ondertoon.

Ik geef de film 3 sterren.


avatar van 3951

3951

  • 8 berichten
  • 65 stemmen

Wat een aanfluiting deze film. Laat ik eerst zeggen dat ik het orgineel nooit heb gezien, dus dat neem ik niet mee in mijn oordeel. Maar wat een absolute flut film...

Het begon nog best goed, het eerste kwartier ongeveer. Maar wat erna gebeurt is oersaai, al helemaal voor een actiefilm. Het tempo is zo laag, deze film is onnodig lang. Had maximaal 1,5 uur moeten duren en dan nog zou dat te lang zijn imo. Maar buiten dat, zelfs de actiescenes vond ik beneden de maat. 1 van de "climaxen" van de film was een shootout met de badguy, nou noem het maar gerust een anticlimax. Zo slecht in beeld gebracht, je zag alleen maar mannetjes groot in beeld komen die met een machine geweer schoten en de badguy werd met 1 kogel neergeschoten en dat was het dan...

Maar ook de andere badguys is de film waren bordkartonnen stereotypen. De corrupte agenten (waarvan geen twijfel was of ze dat waren vanaf het begin), de evil corporation met de wetenschapper die de uiteindelijk tot inkeer komt en zich tegen de corporation keert...

En ook Robocop zelf was alles behalve indrukwekkend. Moest ik met hem meeleven? Zelfs toen die aanslag op zijn leven werd gedaan liet het me koud, en dat hele gedoe met zijn familie was imo slecht uitgevoerd door zielloze acteerprestaties...

Nee, gewoon nee. Inspiratieloze troep, was ik maar naar een andere film gegaan...


avatar van Saving Pvt. Pyle

Saving Pvt. Pyle

  • 527 berichten
  • 1257 stemmen

3951 schreef:

Wat een aanfluiting deze film. Laat ik eerst zeggen dat ik het orgineel nooit heb gezien, dus dat neem ik niet mee in mijn oordeel. Maar wat een absolute flut film...

Dan ben ik benieuwd naar jouw mening als je de originele Robocop hebt gezien.


avatar van El ralpho

El ralpho

  • 1481 berichten
  • 1092 stemmen

Alex Murphy opnieuw uitgevonden

De negatieve kritieken die je her en der hoort over deze reboot zijn niet van de lucht en overheersen over het algemeen wel degelijk getuige het lage gemiddelde (2,84 ster) hier op moviemeter. Zelf had ik geen nostalgische gevoelens bij het origineel omdat ik deze pas een aantal weken voor het eerst (!) gezien had, en ik weet dan ook niet of dit wellicht een rol had kunnen spelen bij mijn uiteindelijke beoordeling, maar voor mij zijn beide titels van een gelijkwaardig niveau. Zowel het origineel als deze reboot hebben zijn eigen voor en nadelen, en deze verschillen opvallend veel van elkaar. Wat ik vooral sterker vond in deze reboot was de storyline (uitstekend aangepast aan deze tijd en een compleet ander verhaal als in het origineel) en ik vond het een pluspunt dat het gezin van de hoofdrolspeler hier een aanmerkelijk grotere rol had. Dit gaf het geheel toch net wat meer diepgang en de nodige emotionele scene's mee. Ook de actie scene's maakten een diepere indruk, maar dit kan het origineel natuurlijk niet verweten worden. In de jaren 80' was deze film zijn tijd dan ook ver vooruit, dus dit kun je naar mijn mening dan ook niet per definitie, sterker of beter vinden.

Wat ik wel beduidend minder vond ten opzichte van de versie uit de jaren 80' was de mate van geweld in deze reboot en dan doel ik op de censuur van het geweld. Geweld maakt natuurlijk echt niet alles beter, maar in de wereld van Robocop hoort dit er wel een beetje bij. Een ieder die het origineel gezien heeft weet dat de film bepaald geen blad voor de mond nam en rauwe actie was ook wel in bepaalde mate kenmerkend voor de titel. Om een breder publiek te trekken is deze 2014 versie een stuk milder gemaakt wat voor mij toch een beetje afbreuk aan de sfeer deed op bepaalde momenten. Je hebt dan toch een beetje het idee dat je naar een gecensureerde versie van het verhaal zit te kijken. Ook slap vond ik de slot scené die er maar een beetje aangeplakt leek te zijn en wat mij betreft ook maar weinig toevoegde.

Als je de voor- en nadelen echter tegen elkaar afweegt is deze reboot zo slecht nog niet. Er is moeite gedaan om een nieuw verhaal te verzinnen, en het script heeft zich er ook zeker niet te gemakkelijk vanaf gebracht. Deze kun je gerust gaan zien.

3,5*


avatar van sinterklaas

sinterklaas

  • 11816 berichten
  • 3317 stemmen

Zie nu pas dat dit de acteur is van de Snabba Cash reeks.


avatar van Rebel80

Rebel80

  • 294 berichten
  • 186 stemmen

Ik ben wel opgegroeid met de 1e versie en dat heeft daarom ook zeker bij gedragen dat ik deze versie geen ruk aan vond.

Sommige films hebben geen remake nodig en daar vond ik Robocop 1 een goed voorbeeld van. Vind de orginele Robocop ook nog steeds vele malen badass dan deze cheapo knockoff.


avatar van John Lee Hooker

John Lee Hooker

  • 14934 berichten
  • 1625 stemmen

Blockbusters als Elysium, Dredd en RoboCop doen de mensen langzaamaan wennen aan het idee van zulke machines die in de toekomst waarschijnlijk ingezet zullen worden. Google en andere topbedrijven zijn al bezig met het realiseren van dergelijke futuristische apparatuur en The Terminator uit 1984 en soortgenoten lijken steeds meer werkelijkheid te worden. Ondanks deze schrikwekkende gedachte is RoboCop een aardige productie geworden maar het bleef een beetje hangen; ik had iets meer spektakel verwacht in plaats van deze bijkomstige problemen. Wat teveel overleg met het hoe en waarom in plaats van rechtstreeks geweld. Kinnaman mag wel blijven.


avatar van Edie

Edie

  • 3185 berichten
  • 1220 stemmen

Het enige betere aan deze remake zijn (uiteraard) de special effects. Verder een shit soundtrack, zeer brave geweld scenes (zodat ook kinderen van 14 deze film rustig kunnen kijken) en mist alles wat het origineel zo'n succes maakte.

Ik ben niet helemaal tegen remakes, maar dit is weer zo'n zielloos product.


avatar van jerry r

jerry r

  • 519 berichten
  • 302 stemmen

ik vond de soundtrack op momenten zeer irritant.

deze film is veel zachter dan het origineel.

gemaakt voor jonger publiek.

jammer (maar nooit beter dan het origineel uit 1987)


avatar van deklosje

deklosje

  • 34 berichten
  • 27 stemmen

Zeer zwakke film

Hoewel, de eerste minuten(was dat in Iran?) leken veelbelovend, maar daarna ging het snel achteruit.

Opnieuw een waardeloze waarschijnlijk door het pentagon gesponsorde film die onze hersentjes even moeten voormasseren voor wat we mogen verwachten in de toekomst. Jaja, die robots zoals in de openingsscene, dat gaan we hier nog echt krijgen, alleen hoop ik niet dat dit nog in mijn leven gaat gebeuren.

Verder, opnieuw ene "Antoine" (tiens, dat klink weeral heel frans?) die de bad guy van dienst is. Er werd ook enorm slecht en hysterisch geacteerd, vooral door de dokter van dienst en Samuel Jackson. Na de beginscene duurde het ook nog een uur tegen dat er wat gebeurde.

een 2 omdat ik hem nog heb uitgekeken


avatar van Devoo

Devoo

  • 295 berichten
  • 1111 stemmen

Vermakelijke actiefilm met een hoog popcorn gehalte. Niets mis mee, maar ook geen hoogvlieger.


avatar van eppy

eppy

  • 486 berichten
  • 432 stemmen

Wat deze film mist is blood and guts, wat het orgineel wel had.


avatar van olbo

olbo

  • 304 berichten
  • 2156 stemmen

Jeetje, wat maakt dat pak een herrie zeg. Geen slechte remake, al vindt ik robocop een beetje een kinderachtig concept; terminator voor de kleintjes.


avatar van pantoffel100

pantoffel100

  • 6 berichten
  • 21 stemmen

een filmpje voor een regenachtige dag


avatar van breedbeeld

breedbeeld

  • 467 berichten
  • 617 stemmen

Heb maar één bladzijde aan commentaar gelezen en sluit me grotendeels aan bij Phil Leotardo's mening. Normaal een 2,75 dat dan 2,5 sterren word maar een halfje extra voor Hocus Pocus van Brainbox ondanks het jodelen.:), dat was nog ver voordat de originele Robocop furore maakte. Zal nooit vergeten hoe, toen ze op onze school optraden, Kaz Lux knetter stoned door het trappenhuis dwaalde roepend waar ben ik, wáár ben ik?


avatar van Rickmans

Rickmans

  • 113 berichten
  • 1275 stemmen

3 geweldige acteurs (Jackson, Oldman en Keaton) zullen zichzelf nog eens achter de oren krabben na het zien van deze enorme flop!!! Toch een 2,5 (alleen voor dit trio dan)


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Wederom een zielloze remake dat niet kan tippen aan een geweldig origineel. Verhoeven zijn Robocop was ijzersterk, op diverse vlakken. Het geweld was snoeihard, maar nog sterker was de satire gericht op de maatschappij. Deze remake brengt eigenlijk niks, behalve een veel te lange film dat teveel gericht is op de menselijke emotie met daarbij een hoop oninteressant (en uiteraard bloedeloos, want je neefje van 12 moet het natuurlijk ook kunnen zien) geweld. Die shootouts zijn op zich goed gefilmd en alles ziet er visueel keurig uit, maar het is zo vreselijk eentonig en saai. De film is een beetje een combinatie van Tron en Dredd, maar wel veel te braaf op elk vlak. De film is niet ontzettend slecht, maar wel een matige Robocop remake. Zelfs een best leuke Robocop outfit en een Samuel L. Jackson, een favoriet van me, kan daar geen verandering in brengen.

2*

PS: Stop gewoon met al die remakes. 9 van de 10 voegen he-le-maal niks toe als het origineel al een filmklassieker is.


avatar van Brabants

Brabants

  • 2888 berichten
  • 2145 stemmen

Te brave film met veel bekende acteurs, maar mist het karakter en intensiteit van het origineel uit 1987. Deze remake heeft moeite met op gang te komen en is de eerste helft zeer langdradig en tergend, waar het origineel vanaf het begin al pakkend is. Het origineel van Paul Verhoeven pakt intenser uit, met de dood van agent Alex Murphy en het daaropvolgende explicite geweld als cyborg. De cast zet met Joel Kinnaman en Gary Oldman twee zeer goede karakters neer. Michael Keaton en Samuel L. Jackson dragen eigenlijk weinig bij met hun aanwezigheid en hiervoor had een betere casting op zijn plaats kunnen zijn.


avatar van Willy Wartaal

Willy Wartaal

  • 433 berichten
  • 3818 stemmen

De film heeft naar mijn mening twee hele grote mankementen, de eerste komt voort uit het feit dat er te veel zaken en personages erg veel aandacht krijgen naast RoboCop. Je bent amper met RoboCop alleen op pad en wanneer daar dan sprake van is wordt het weer veel te snel afgekapt. Zo heb je de familie van Murphy, de corrupte agenten, Dr. Norton, Novak met zijn programma en al die nutteloze gasten bij Omnicorp. De army-dude met zijn robots die vanaf de eerste seconde al vervelend begint te doen samen met de testfase van het ''pak'' zijn tenenkrommend.

Het tweede mankement komt voort uit het feit dat Padilha geen eigen sfeer weet te creeren en de film er net zo saai uitziet als de meeste troep die er tegenwoordig gemaakt wordt. Het budget wordt verspilt aan dure acteurs die niets of weinig toevoegen (Jay Baruchel, Michael K. Williams). De effecten die men tegenwoordig tot zijn beschikking heeft worden niet goed gebruikt en van een wow-moment is op geen enkel moment in de verste verte geen sprake.

En nog voor de mensen met hun ''blanco'' en ''reboot'': Waarom zou je blanco deze film in willen en kunnen gaan als het dezelfde titel en hoofdpersonage heeft als de originele versie, onmogelijk gewoon (voor mij althans). Mensen die van dit soort fims remakes of reboots willen maken zouden een voorbeeld moeten nemen aan de film Dredd 3D.

Overall kan het vele malen slechter en de film bevat een aantal redelijke momenten en was zo nu en dan nog net aan vermakelijk, maar absoluut niets noemenswaardigs. De film is dus RoboSoft, heeft een slap scenario een slapper einde en duurt te lang, ik wil meer keiharde RoboCop!!!!


avatar van tattoobob

tattoobob

  • 8198 berichten
  • 2567 stemmen

Toch wel een tegenvallertje(was ook wel een beetje te verwachten)ik miste een beetje ziel in deze film...

De actie en drama elementen vond ik ook maar matig..

Gewoon een soft filmpje....toch nog 3 sterren omdat het er wel vet uitzag.

Ik hoop dat als er een volgend deel komt,dat er wel wat meer pit in zit.