Dogma (1999)

Komedie / Fantasy

geregisseerd door Kevin Smith
met Ben Affleck, Matt Damon en Linda Fiorentino

Twee uit de hemel verbannen engelen denken een manier te hebben gevonden om terug te keren in de hemel. Hun plannetje zal wel tot gevolg hebben dat alles wat God ooit geschapen heeft vernietigd zal worden. De 13e apostel Rufus (nooit beschreven in de Bijbel omdat 'ie zwart is) roept de hulp in van de laatste afstammeling van Christus (die in een abortuskliniek werkt) om dit te voorkomen.

avatar van maerk
Erg flauw.

Niets mis mee. Net zoals Clerks gewoon een erg leuke comedy. Een erg leuke cast en ik vond dat er leuk geparodieerd werd op de bijbel. De 13e apostel, God die er vrouwelijk en niet bijzonder uitziet en niet eens een handstand kan doen. En nog wel meer leuke verwijzingkjes.
Leuke personages, waarvan Jay and Silent Bob het leukste zijn.

avatar van Xx_se7en_xX
Erg irritante film. Nou hou ik wel van flauwe humor, maar vond deze film nergens op slaan. Karakters zijn niet leuk en ook matig geacteerd.

avatar van sofripa
Kan me er eigenlijk geen fluit meer van herinneren. Anders dan het gevoel van ' oke'. Snel herzien voor een beoordeling.

avatar van rep_robert
Beetje een wisselvallige Kevin Smith film. Het uitgangspunt is origineel en grappig. Dit levert dan ook veel leuke vondsten op. De cast is ook erg goed en vooral de diversiteit van de verschillende celebs is erg leuk. Ook zij spotten op een leuke manier met het geloof en de Amerikaanse cultuur.

Aan de andere kant is het net even te langdradig en duren sommige dialogen gewoon te lang, waardoor de grappen niet altjd even goed overkomen. 2 uur is dan ook veel te lang voor een komedie naar mijn mening.

3 sterren blijven staan na de herziening.

avatar van dave
Niet overal is een soortgelijk niveau van humor aanwezig. Vooral de scènes met Alan Rickman waren veel beter dan de rest, al wist Damon bij momenten ook te overtuigen. Een paar acteurs waren beter weggebleven, maar dat mocht de pret zeker niet drukken. Echt schaterlachen zit er overigens niet in, eerder genoegzaam glimlachen. God & Co wordt af en toe smakelijk geridiculiseerd, zonder al te veel opzichtig gedoe.

Leuk.

3,50 (3,25)

avatar van Justinw
Zoals Maerk al zegt is het allemaal wat flauw. Maar wel ontzettend vermakelijk. Erg leuke cast met Matt Damon en Ben Affleck als een leuk duo. Ook Jason Lee speelt een geinig rolletje. Misschien wat te lang uitgesponnen maar het kijkt gemakkelijk weg.

Nu naar Jay & Silent Bob Strike Back...

avatar van K. V.
'k Vond het een goeie film, maar 'k zou het toch niet echt een komedie noemen, toch zeker geen komedie om plat achterover te liggen van het lachen.
T was wel een goed gevonden verhaal met al die religieuze zaken er in te verwerken.

avatar van Number23
Herziening na vele jaren en verliest toch een beetje 'goddelijke' kracht. De humor is subtieler dan ik herinnerde en zelfs een beetje saai, makkelijk en zeer flauw. Grappen over de kerk, de bijbel en het geloof in het algemeen zijn er natuurlijk in overvloed tegenwoordig. Toch zijn er flink wat leuke grappen onder de gordel die werken. Vooral Rock scoort daarmee, de suffe houding van Fiorentino de hele film door wordt beetje irritant en het duo Affleck/Damon werkt ook niet als vanouds. Blijven gelukkig nog Alan Rickman en Jay & Silent Bob over die het niveau constant houden.

Het klopt wat Number 23 hiervoor schrijft. Ik vond deze komedie (als een stripverhaal met parallellen bijbelverhalen), dertien jaar geleden leuker; de film komt nu gedateerder en onevenwichtiger over en heeft slechts sporadisch een ingewikkeld plot. Een tijdsduur van 130 minuten is te lang en er zijn gedeelten minder interessant. Maar natuurlijk zijn er ook briljante stukken en af en toe is de humor echt hilarisch en schuin.

avatar van sveneras
Een van de beste van Smith!

Erg vermakelijk en onderhoudend, de gehele 130 minuten lang.
De flauwe humor wordt afgewisseld door briljante dialogen en verklaringen over de bijbel. Voor de rest is het acteerwerk gemiddeld prima en spelen Jay en Silent Bob eindelijk een wat grotere rol.

Een van de betere komedies, een dikke 3.5.

avatar van jipt
Mindere film van Smith, idee is leuk maar duurt te lang met een warrig plot dat vrij saai is. Dit soort ideeën zijn door South Park al 20x beter gedaan. 3*tje

avatar van wilofski
Zeer leuke film in het begin, goede grappen, leuke twist en uiteraard Jay & Silent Bob die prachtig blijven.

Allen wel jammer van het einde, dat duurde vééééél te lang en was gigantisch saai. Heb het eigenlijk gewoon geskipt want het verhaal was toch gedaan.

Hot plot was op zich goed genoeg om een film mee te maken maar zeker niet een van een dikke 2 uur lang. Alles had ingeblikt kunnen worden in een versie van 1u zonder iets aan verhaal te verliezen. Eigenlijk had alles snel mogen gaan na die scène in de trein, daarna was het verhaal gewoon niets meer waard.

Geen slechte film, maar het einde was er te veel aan,

avatar van blurp194
Een soort van mijlpaal. Deze film is de laatste waarin Ben Affleck nog net onder de irritatiegrens blijft.

Best een leuke film eigenlijk. Een beetje campy, het draagt erg de sfeer van een vriendenclubje dat in het weekend even een filmpje gemaakt heeft. De humor ligt me wel, en de karakters zijn grotendeels best leuk - hoewel sommige er net iets te veel met de haren bijgesleept worden. Salma Hayek, schiet me daarbij dan te binnen. Jay & Silent Bob zijn wel erg leuk. En Linda Fiorentino is een mooi middelpunt, fijn droog in haar teksten en met een perfect daarbij passende delivery.

De grap aan het einde is wel net ietsje oud als je de film niet voor het eerst ziet. Maar toch blijft Alanis wel een erg goede keus voor die rol.

avatar van Pazmaster
Eigenlijk niet zo'n beste film, het ziet er goedkoop uit, maar wel een leuke cast een geinig verhaal en de humor is best grappig. Leuk om weer eens gezien te hebben.

avatar van IH88
“Good Lord, the little stoner's got a point.”

De beste film van Kevin Smith, maar nog steeds ontstijgt het de middelmaat niet. Dogma heeft een aantal geslaagde grappen en vooral de droge opmerkingen van Linda Fiorentino kon ik wel waarderen. Net zoals de weergaloze rol van Alan Rickman. Maar voor de rest mist de film scherpte en is hij ook veel te lang. De kritiek op het geloof levert wel een aantal geslaagde scènes en dialogen op, en gelukkig ontbreekt een moraliserende boodschap. Dat had ook niet gepast in deze film.

avatar van sinterklaas
Weer een leuk filmpje van Kevin Smith... Ja... over het geloof kan je eindeloos dingen verzinnen om er de spot mee te drijven. Dat heeft hij hier dus ook gedaan. De humor werkte prima, soms werd het lekker puberaal en het aanbod aan acteurs heeft hier ook een prima toegevoegde waarde. Matt Demon en Ben Affleck als klunzige engelen die afrekenen met de zogenaamde lastering op de aarde. Linda Fiorentino als depressieve vrouw die zojuist een abortus heeft ondergaan (een zonde) en dan ook nog Chris Rock die via het verleden uit de lucht is komen vallen... Die twee "dudes" stalen al helemaal de show.

En zo is de film een grappige aaneenschakeling van kromme lesjes over het godsdienst en vele puberale grappen. Die strontdemon bijvoorbeeld... maar weet hier en daar ook nog wel zijn charmes los te laten. Soms oogt het een beetje als een roadmovie, dan als een kleine actiefilm, maar veelal is het gewoon een uberflauwe komedie die nog wel redelijk werkt.