Mallrats (1995)

94 minuten / 123 minuten (extended versie)

geregisseerd door Kevin Smith
met Jason Lee, Shannen Doherty en Ben Affleck

T.S. en Brodie zijn twee schoolvrienden, die op dezelfde dag door hun vriendin worden gedumpt. Ze besluiten te gaan hangen in het plaatselijke winkelcentrum, zoals zo vaak, waar ze de probleemmakers Jay en Silent Bob tegen komen. Gezamenlijk verzinnen ze een plan waarmee ze rotzooi kunnen trappen in het winkelcentrum, en de liefdes terug kunnen winnen.

avatar van AHWA
Mallrats 2 bevestigd, en Shannen Doherty en Jason Lee doen mee. Awesomesauce!

lezertje
Zolang Jay en, vooral, Silent Bob maar meedoen kan geen elke film stuk.

avatar van Thomas83
Deze film ligt een beetje in het straatje van Wayne's World. Eigenlijk ben ik niet eens zo'n fan van het werk van Kevin Smith. Clerks vond ik toen ik hem zag niet zo leuk als ik gezien zijn status had gehoopt. Deze is wel wat leuker. Nog erg praterig met erg goede dialogen, maar na het kleinschalige en intieme begin dat haast aan theater doet denken komt er wel wat meer vaart in. De humor is een beetje alles of niets de gehele film. Kinderachtige fysieke humor en puberale ongein (een paar keer wordt iemand in de ballen geslagen of gegrepen bijvoorbeeld) afgewisseld door prachtige momentjes. Vond de geeky comic book sfeer soms ook wel wat te dik er bovenop, maar dat was toen misschien ook wat origineler. Met een van de eerste cameo's van Stan Lee was de film zijn tijd in elk geval wel wat vooruit.

Op het einde wordt het wel echt leuk met die datingshow. Vooral hoe Brodie die echte kandidaat steeds afzeikt is mooi. En het scheelt denk ik ook wel dat ik de extended versie heb gezien, aangezien de film over de twee uur was. Ik zocht juist de theatrical. Meer dan anderhalf uur is vaak echt wat te lang voor pure komedie. Leuke cast trouwens ook. Londen en Lee zijn leuk en best charismatisch. Je zou denken dat die wel een meer respectabele carrière zouden hebben gekregen. Een zo jonge Affleck zien is ook wel leuk, Doherty was een echte seksbom in die tijd en vond het wel een grappig toeval dat ik Forlani net in The Rock had gezien een dag eerder. Een royale 2.5*.

Uitstekende film waarin twee vrienden op dezelfde dag gedumpt worden door hun vriendinnen. Leuke personages ingevuld door een leuke cast. Grappige situaties en originele dialogen die alleen zin maken in het universum van Kevin Smith. Het verhaaltje is op zich wel vermakelijk, maar het zijn de afzonderlijke scenes die de film maken hier.