The Hunger Games (2012)

Avontuur / Sciencefiction

geregisseerd door Gary Ross
met Jennifer Lawrence, Josh Hutcherson en Elizabeth Banks

In de nabije toekomst wordt Noord-Amerika geteisterd door droogte, brand en oorlog. Het wordt nu Panem genoemd, een land verdeeld in de 'Hoofdstad' en twaalf regio's. Elk jaar worden twee jonge deelnemers van elk district uitgeloot met het doel om in een competitie de andere deelnemers uit te schakelen. Het volk wordt gedwongen om deze 'wedstrijden' te kijken. Voor vermaak, maar ook ter intimidatie van de onderworpen districten. Katniss neemt vrijwillig de plaats in van haar zusje, die geselecteerd was om deel te nemen. Peeta, een man zonder enige gevechtsvaardigheden, zal haar vergezellen. Samen moeten ze het opnemen tegen veel sterkere en beter getrainde deelnemers...

Een combinatie van Running Man, Battle Royal en Surviving The Game maar dan voor teens. Niet slecht maar niet direct iets voor mij.

avatar van russo
Niet mijn film, veels te lang, uiteraard voorspelbaar en gewoon een slecht verhaal, maar dat is mijn smaak

avatar van Mars4i
Deze film met gemengde gevoelens zitten kijken. De reden voor deze Hunger games blijft voor mij enorm vaag. Wat, behalve sadistisch vermaak, schiet het Capitool er mee op. Dit zal alleen maar sneller een opstand veroorzaken!? Maar misschien neem ik het weer te serieus en wordt er alleen een excuus gezocht voor nieuwe Running man film. Hoewel naar ik nu lees is deze film gebaseerd op een Boeken trilogie? Ik hoop dat het in de boeken beter uitgelegd wordt.

De film zelf is verder wel goed gemaakt, redelijk spannend en goed geacteerd. Het einde is dan weer teleurstellend, maar dat komt waarschijnlijk omdat het een trilogie is. Deel 2 en 3 worden ook verfilmd (zie IMDB, deel 2 Nov 2013, deel 3 2014)

avatar van Decec
Uitstekend Actie/Avontuur/SF film...
Spannend verhaal...
Prima acteerwerk...
Wel leuk bekende acteurs Stanley Tucci,
Woody Harrelson en Donald Sutherland....
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Heerlijk genoten en SF is mijn goede smaak...

avatar van Awake78
Vrij aardige, attractieve film. Duurt lang maar vloog voorbij. Stijlkeuze kon ik ook nog wel inkomen, hoewel ik wel erg ver moest gaan voor m'n inlevingsvermogen, maar het kon allemaal net.

Deed me een beetje denken aan Battle Royal.

avatar van stultmeister
Ik heb alle drie de boeken gelezen. Vooral de eerste twee boeken vind ik erg goed (derde boek vind ik slecht). Het tweede boek is het beste, en om die reden kijk ik toch wel uit naar de tweede film.

Hoe keurig de film ook het boek volgt, het wordt nergens echt spannend. Acteerwerk is matig (wel leuk om enkele bekende acteurs te spotten), en de setting van de games zelf zien er wat saai uit.

Na een goede opbouw naar de games toe, vallen de games zelf erg tegen. Geen slechte film, maar ook absoluut geen topper!

2,5 ster

avatar van stipstap
Weet iemand wanneer deel twee uitkomt?

stipstap schreef:
Weet iemand wanneer deel twee uitkomt?

Eind november, op Moviemeter staat vanaf 21 november in de bios.

Catching Fire

avatar van nadrin
leuk maar om een cliche te gebruiken.
Het boek was beter. Maar dat is meestal wel zo

avatar van Sentinel69
Het eerste wat in mij opkwam bij het zien van deze film was Death Race .Ik ken het boek niet trouwens ,maar vond de film dus niet erg origineel. Verder toch een prima film met een tamelijk open einde.

avatar van Parisa
Waar ik me aan stoorde in deze grote filmnaam van de fantasywereld nu, is de naam Katniss. Het doet me teveel denken aan catnip. Ik moest elke keer lachen als ik hem hoorde. Vat mij betreft had de schrijver daar wel iets beter over na mogen denken.
Verder komt de film op mij over alsof hij de lijn van het boek helemaal heeft gevolgd. Altijd een pluspunt voor de lezers, dus of dat ook zo is?
Er wordt veel tijd besteed aan de ‘opbouw van de wereld’ en het ontmoeten van de karakters. En daardoor verwachtte ik erg veel van de spelen zelf. Helaas vielen die nogal tegen. Het bleef allemaal nog braaf in beeld gebracht, zodat niemand zich eraan kan storen. Niet dat het de kant van bijv. 300 op moet gaan, maar de dreiging kwam bij mij niet over. Meer alsof je met een groep mensen naar het bos gaat en daar levend Stratego gaat spelen (ook leuk trouwens).
Ik begreep overigens niet waarom catnip haar alles-helende-zalf niet gebuikte om dat kleine meisje te redden. Want ze had later nog wat over voor Peeta en haarzelf. Weet iemand die het boek heeft gelezen dat? En jammer van het gegeven dat er weer wat mensen verliefd moeten worden. Dat had bijvoorbeeld ook in een later deel gekund. En hadden we ons nu kunnen richten op het spel.

Met de geloofwaardigheid van het acteren van iedereen zat het wel goed. Zowel de hoofdrolspelers als de bijrolspelers die in de meest rare kleding moesten lopen.
Alle settings t/m de spelen zagen er groots en indrukwekkend uit.

Ik vind een 3,5* wel een passend punt.

Parisa schreef:

Katniss draagt ook de bijnaam "Catnip", net zoals het kruid. Gale noemt haar zo. Haar naam komt daar dus ook min of meer vandaan, denk ik. Haar zusje heet Primrose, ook een bloem. En het meisje in de spelen heet Rue, ook een bloem/plant. De schrijfster heeft hier dus juist goed over nagedacht en veel op elkaar afgestemd

Wat betreft het niet gebruiken van de zalf voor Rue...daar heb je wel wat gelijk in. Heb ik nooit over nagedacht eigenlijk. Wel weet ik dat het niet letterlijk een alles-helende zalf was, maar dat het in ieder geval wel het genezingsproces van verwondingen versnelde. Aangezien Rue doorboord was met een speer, denk ik niet dat die zalf had geholpen. Ook al was het genezingsproces versnelt, alsnog was het te langzaam voor een speer die haar lichaam bijna helemaal doorboorde. Immers: Katniss en Peeta smeren de ene dag de zalf op hun wonden, en ontdekken de andere dag als ze wakker worden dat hun wonden al een heel stuk geheeld zijn. Ik denk dat dit niet genoeg was voor Rue.

De zalf geneest alleen maar oppervlakkige wonden!
Kon de verwonding van Rue ook niet echt oppervlakkig noemen

avatar van Parisa
Nicole_1989 schreef:

Ik heb niet zo op de namen van anderen gelet. Maar dat klopt natuurlijk. Alleen is Katniss verder niets. Waarom dan niet meteen de naam Catnip maken? Ach, we zullen het nooit weten.

Overigens vind ik dat ze de zalf wel had kunnen proberen. Natuurlijk is het geen kleine wond, maar misschien heelt het net snel genoeg om haar van de dood te kunnen redden. Hun eigen wonden waren ook niet bepaald schaafwonden, maar wel minder diep dan die van Rue, ja.

Parisa schreef:

Je hebt ergens wel gelijk. Waarom Rue en Primrose wel letterlijk naar een plant vernoemen, en Katniss niet? Misschien vond ze Catnip te grappig klinken voor zo'n serieus personage? Who knows

Uiteraard, ze had de zalf in principe best kunnen proberen. Aan de andere kant, binnen no time was Rue er al niet meer. Katniss' emoties zaten erg hoog, aangezien Rue haar aan haar zusje deed denken, dus zodra Rue vroeg of ze voor haar kon zingen, denk ik niet dat Katniss' dacht "Nee mens, natuurlijk ga ik niet zingen, hier met die speerwond, die gaan we eens even proberen te genezen!"

Een bijzondere film, dat zeker, ontzettend orgineel. Wat ik vooral leuk vond was de sci fi achtige momenten die je helemaal niet verwacht om dat het meeste van de scenes (behalve het verhaal zelf) vrij realistisch waren. Enige nadeel was dat de momenten waarbij ze doelden op een brok in de keel, bij mij toch niet zo sterk waren. Wel weer positief was dat het een film is die je volledige aandacht trekt. 3,5*

avatar van Jacquestheone
Hallo, jullie allen,

Net naar The Hunger Games gekeken en ondanks dat ik geen sience man ben moet ik zeggen deze film erg tof te vinden.Het is een bijzondere film en het kijken zeker de moeite waard. Heftige momenten en het idee dat je elk jaar 23 mensen opoffert............ daar heb ik zo mijn gedachtes bij !
Voor mij was hetgoed gespeeld en Donals Suterland, toch wel een favorietje, was op z'n oude dag toch nog goed bezig.

Van mij dan ook een vette 4 !!

Iets heel anders, te vroeg van ons heengegaan, James Gandolfini, alis Tony Soprano. Wat een acteur en wat heb ik genoten van ALLE afleveringen van de Soprano's. Moge het je goed gaan!

avatar van Riddierid
In tijden geen film gezien waar ik zo in kon op gaan echt fijn weer eens. Ik irriteer me heel vaak aan minstens 1 persoon die niet goed acteert (daarom kijk ik geen nederlandse films) daarom kan ik me bijna altijd niet focussen op het verhaal en ben ik snel afgeleid maar in deze film was dat niet zo waardoor ik dus helemaal kon opgaan in het verhaal. Ik heb erg genoten dus een dik verdiende 3,5

avatar van Ste*
Ik heb altijd moeite met een film kijken en beoordelen als ik het boek gelezen heb. Ik ga altijd veel te veel vergelijken, en als dingen niet naar mijn zin verfilmd zijn is dat een teleurstelling en een (waarschijnlijk onterechte) reden om de film lager te beoordelen.

Ik moet zeggen dat ze uiteindelijk erg trouw gebleven zijn aan het boek, voor zover dat mogelijk is uiteraard. Het jammere is wel dat het tweede gedeelte, vanaf de echte Hunger Games, erg gehaast en fragmentarisch aanvoelt. Bijna plichtmatig passeren alle hoogte- en dieptepunten de revue, zonder ooit het idee te krijgen van het verstrijken van ruim een week. Zien we ooit dorst, honger? Vermoeidheid? Eenzaamheid, angst? Het moet in zo'n anderhalf uur verteld worden, en dat is vrij kort, maar daar zijn toch genoeg filmische trucjes voor te bedenken. Ook het hoe en waarom van de romance is wat onderbelicht gebleven, en het einde is, ondanks dat er een vervolgdeel komt, erg raar abrupt.

Maar ik wil niet al te negatief overkomen, het is natuurlijk an sich een prima verhaal, dat in bepaalde opzichten in filmvorm zelfs leuker is. Sommige dingen komen visueel een stuk beter tot zijn recht, met name de besturing van de Gamemakers en het hele tv-show idee - wat ik een erg leuk element vond. Maar ook de stijl van de mensen in the Capitol, en in zekere zin de actie en het avontuur.

Ik zeg in zekere zin, want het camerawerk was af en toe wel minder. Zeker tijdens de scenes met meer actie was het gewoon té chaotisch gefilmd. Natuurlijk om het (vrij opzichtig) niet al te bloederig te maken, maar dat had ook anders gekund. Ook (en dat besefte ik pas na het lezen van een recensie hier) een groot gebrek aan overzichtsshots. Had wel meer een gevoel van ruimte en desolaatheid willen ervaren, en af en toe gewoon even rust, maar dat ontbrak eigenlijk totaal. De visuele effecten konden ook beter. Het vuur van Katniss en de Mutilanten op het einde, nah, daar verwacht ik anno 2012 toch meer van.

Maar ondanks deze mindere punten heb ik er best van genoten, met name natuurlijk door het het filmgenieke spannende verhaal en de uitwerking van een voor ons onbekende wereld. Prima rol ook van Jennifer Lawrence. Sommige dingen konden beter of uitgebreider, andere dingen sprongen er weer echt uit, zoals het stukje 'District 11', wat me toch wel kippenvel bezorgde.

3,5* 7/10

avatar van roeman
Verlaagt naar 1.5*.
Ik heb hem net met mijn dochter van 13 gezien en er zitten zoveel plotgaten in de film dat het mij verbaasd dat ze er niet met zijn alle zijn doorgevallen. Ook onze dochter vroeg zich af waarom er zo weinig wordt uitgelegd. "Nou mam dan moeten we toch maar naar deel 2"
Nou ik moet eerlijk bekennen liever niet. Alhoewel ik het altijd leuk vind om Sutherland te zien spelen en Woody blijft toch enorm aangenaam voor het (film)oog.
Denk dat ik maar wacht tot hij uitkomt op DVD, want ik denk als deel 2 hetzelfde niveau heeft als deze ik na een kwartier schreeuwend de bios uitloop.

1.5* voor de moeite en Donald en Woody.

Ik vind deze film dus echt tegenvallen, vooral na veel positieve reacties.
Nergens in de film krijg ik echt een band met de personages, waarbij het me niet zo veel meer boeit als er iemand doodgaat. Dat haalt erg veel spanning weg, waardoor de film niet lekker wegkijkt en zelfs saai kan worden.

Deze "Honest Trailer" laat goed de punten zien waar ik over viel. (op een komische manier). YouTube - Honest Trailers - The Hunger Games

bonzer schreef:

Grappig dat je die trailer vermeldt. Zelf vond ik die honest trailer te belachelijk voor woorden, haha In die trailer viel ik voornamelijk over het feit dat hij vermeldt dat de mensen in de districten arm zijn, maar op de ene of andere manier wel dure futuristische beamers kunnen kopen. Uiteraard kopen ze die niet, die worden in hun huis geplaatst door de regering, waardoor iedereen gedwongen wordt om naar de never-ending Capitolpropaganda te kijken.
Daarnaast erg vreemd om Jennifer Lawrence te bestempelen met een 'stupid face'.

Kortom, ik vond echt dat deze trailer er alles aan deed om een film belachelijk te maken, of wat er in werd vermeldt nou klopte of niet.

avatar van AmazingPP
Ik wist niet zo goed wat ik me bij deze film moest voorstellen, maar vanmiddag maar eens de DVD in mijn speler gedaan en de film gekeken en tot mijn verbazing vond ik het echt wel een hele goede film! Science Fiction is meestal niet echt mijn ding (op Star Wars na), maar dit vond ik toch echt wel goed gedaan. Ik ken de boeken niet, die zullen wel beter zijn, maar dat gaf voor mij juist in het kijken van deze film alle vrijheid die ik nodig had. Goed geacteerd, mooie sets, mooie muziek en lekker veel spanning en actie! Niks mis mee. Op naar deel 2!! 4 *

avatar van Dandeman
Op zichzelf een mooi idee voor een fim maar toch niet mijn film. Waarschijnlijk komt dat omdat de emotionele kant van de film rammelt. Ook is het plot te snel duidelijk om de film enige spanning mee te geven. 2,5*

avatar van horizons
Apart. Ik zou de film twee sterren of vier sterren kunnen geven. Een aantal dingen rammelt aan het hele script, de shaky cam vooral aan het begin is gewoon bar slecht, de montage een ellende met momenten en de timing in de regie totaal weg.
Edoch is het overkoepelende verhaal interessant. En vooral Jennifer Lawrence doet het heel goed. En blijft de film boeien.

tja...

Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik hiervan moet denken. Had van tevoren niet gekeken hoe lang de film duurde en was eigenlijk een beetje verrast door de speelduur.

De opening duurt vrij lang en had dus ook al een beetje het idee dat de spelen zelf een groot actiespectakel zou worden. Jammer genoeg viel dit een beetje tegen, desalnietteplus krijgt deze film van mij 3.5*

avatar van DtchTux
Ik heb eerst het boek gelezen, hierin gaan ze veel dieper in op de aanleiding van Hunger games en ook de personages. In de film is dat niet zo, daarom was (vind ik) het verhaal in het begin langdradig... Daarna gaat het tempo wat omhoog. Nog steeds mis ik wat 'ingrijpen' van de spelleiding, wat in het boek beter wordt beschreven. Jammer, wat het had zo'n goede film kunnen zijn.

Daarom 2*, als ik het boek niet had gelezen wellicht 3*.

avatar van danny61
het is allemaal een zwakke bedoening ,niet veel spanning, Voor mij moest het allemaal niet . daarom 2 op 10

avatar van horizons
danny61 schreef:

2 op 10 = 1 ster.

avatar van mcdaktari
Ik heb zojuist "The Hunger Games" nog maar eens opnieuw gekeken en ben tot de conclusie gekomen dat de film toch wel meer verdiend dan de 2 sterren die ik na de eerste kijkbeurt had gestemd, daarom heb ik het met 1 ster verhoogd naar 3 sterren, want ik merkte dat ik het toch wel een aangename film vond. Ik begrijp ook niet goed waarom ik de eerste keer 2 sterren stemde want dit soort films zie ik over het algemeen toch graag. Maar goed ik heb m'n fout recht gezet bij deze.