The Hunger Games (2012)

Avontuur / Sciencefiction

geregisseerd door Gary Ross
met Jennifer Lawrence, Josh Hutcherson en Elizabeth Banks

In de nabije toekomst wordt Noord-Amerika geteisterd door droogte, brand en oorlog. Het wordt nu Panem genoemd, een land verdeeld in de 'Hoofdstad' en twaalf regio's. Elk jaar worden twee jonge deelnemers van elk district uitgeloot met het doel om in een competitie de andere deelnemers uit te schakelen. Het volk wordt gedwongen om deze 'wedstrijden' te kijken. Voor vermaak, maar ook ter intimidatie van de onderworpen districten. Katniss neemt vrijwillig de plaats in van haar zusje, die geselecteerd was om deel te nemen. Peeta, een man zonder enige gevechtsvaardigheden, zal haar vergezellen. Samen moeten ze het opnemen tegen veel sterkere en beter getrainde deelnemers...

avatar van Malvlex
Heb me erg vermaakt met deze film. Al begreep ik niet wat de extravagante stijl van het Capitool toevoegt. Acteerwerk vond ik sterk, opnames erg mooi en het verhaal op veel punten erg spannend, hoewel in zijn geheel wel voorspelbaar. Al met al ben ik wel benieuwd naar deel twee.

Wat me opvalt is dat niemand 'Gamer' als vergelijking noemt. Qua setting wel een beetje hetzelfde.

avatar van director88
Bagger,

Snap niet waarom deze games met kinderen gespeeld worden. Slaat toch helemaal nergens op. Daarnaast valt de film ook erg tegen. De intro naar de games toe vind ik zwak, de games zijn zwak en het einde is zwak!!

De personages worden bijna niet besproken zo ook niet de verschillen tussen alle districten, het is allemaal heel erg vaag zo ook die waardeloze en op niet gebaseerde romance.

Kortom 2 sterren, 1 voor het acteerwerk en 1 voor de looks van Jennifer Lawrence!!!

avatar van JJ_D
Erg goed geregisseerd. Spannend, fijne cameravoering, paar aangrijpende momenten, … Hier en daar zeer ongeloofwaardig, maar dat neem je er dan maar bij. Jammer trouwens van het wel erg open einde. Staat de poort open naar een vervolg? En hoe willen ze dat dan aan boord leggen? Hoe dan ook mooi hoe zoveel gruwel tegenover hartverwarmende samenhorigheid komt te staan. Wat echter het probleem niet oplost: van wie houdt dit meisje nu eigenlijk?
Goede film, jammer van de loose ends.

JJ_D schreef:
Goede film, jammer van de loose ends.

Tadaaa, ik presenteer u over een paar maanden The Hunger Games: Catching ... !!

avatar van schram101
Oei.

Begin deze maand ergens tussen een paar palmbomen het boek van Suzanne Collins gelezen. Allemaal redelijk onvoorbereid en met de film al klaar liggend thuis op de plank. Zodoende wist ik niet dat ik te maken zou hebben met een jeugd-/ kinderboek. Althans, daar twijfel ik nog steeds aan. Het uitgangspunt is vrij gruwelijk natuurlijk. Ook al hebben we het onder andere met The Condemned, The Tournament en nog eerder Battle Royale al gezien. In dit geval is het nog eens met kinderen ook. Gruwelijk wordt het echter nooit. Bruut ook niet. Eng ook niet. Spannend ook niet.

Net als het boek kiest de film ook voor een vrij rustige (lees: saaie) opbouw waarin we de personages leren kennen. Lawrence kreeg recent een Oscar voor haar rol in Silver Linings Playbook maar laat dat niveau hier nergens zien. Sterker nog, het is zelfs vrij matig wat ze hier laat zien. Al doen haar tegenspelers het nog een stuk minder. Josh Hutcherson heeft de uitstraling van een eierkoek en dé badguy van de film, Cato, waar Collins je in haar boek nog wel enigszins angst voor op kan laten brengen, is ook maar een teddybeer. Het staat allemaal zo in contrast met het uitgangspunt, namelijk vechten op leven en dood. Uiteraard krijgen we wel wat gevechten te zien maar de PG-13 rating doet dit natuurlijk grotendeels de das om.

Al met al is het vrij matig te noemen maar, en dat is toch wel knap, ik ben toch wel benieuwd naar het verloop van de serie. Misschien waag ik me nog eens aan de volgende delen, al sla ik het boek waarschijnlijk over.

avatar van droombolus
Waar ik het boek als die-hard SF fan nog wel OK vind, worden in de film toch echt te veel flaters geslagen. Zo worden de kanonslagen die horen te klinken als er een van de tributes overlijdt niet konsekwent doorgevoerd, waarmee ze een van de makkelijkste middelen om dreiging van de situatie uit te laten gaan gewoon voorbij laten gaan.

En Woody Harrelson's Haymitch heeft de diepgang van een schoteltje water, echt een aanfluiting.

3,5*.
Beetje simpel einde. Jammer. Voor de rest mooi uiteen gezet!
En ja: soms kwam ze er wat makkelijk van af, dat de Rue bv. gedood werd door iemand anders. Vroeg me eigenlijk ook wel af hoe dat zou gaan. Desalniettemin voelt het ook wel weer realistisch (de zwakste gaat er het eerste aan)
Ik merk overigens dat naarmate de tijd verstrijkt ik eveneens meer neig naar een 3*. Voorlopig blijft dit nog zo even staan

avatar van Boneka
Veel van verwacht, maar dit is gewoon een matige film. Niks geen spanning of mooie actie. Ik vond het geheel er nogal nep uitzien. Op het laatst met die beesten bijvoorbeeld. Of de uitvoerder met zijn knoppen met een getekende baard a la ti ta tovenaar. Daarnaast vond ik het geheel nogal soft overkomen. Een hert of vogel ga je natuurlijk niet neerknallen en als het even zo uit kwam moest het toeval bepalen dat er weer een slachtoffer viel. Nog zwakker vond ik het einde dat niet een maar 2 winnaars moesten komen of toch weer een, nou ja en zo kunnen we wel doorgaan. Leuke film voor de zondagmorgen voor de pubers.

avatar van ambrosini
Keer een andere verhaal denk ik maar..had veel verwacht.. maar bleek steeds minder te worden alsnog 3 sterretjes..

avatar van Forrest001
Het verhaal van Suzanne Collins is vooral geschikt voor jongeren. Het is goed uitgedacht en uitgewerkt, goed geschreven, tegelijkertijd blijft het enigszins oppervlakkig en simpel van opzet. Neemt niet weg dat ik het met plezier heb gelezen. De filmmakers hebben de kern van het verhaal er goed uitgehaald, hoewel ik me afvraag of de kijker alles begrijpt zonder het boek te hebben gelezen. Gezien de beperkte tijd (ong. 2 uur) zijn de makers er behoorlijk in geslaagd. Een half uur extra had zeker een slok op een borrel gescheeld. Vooral het districtenstelsel en het totalitaire systeem komen niet echt uit de verf en het begrip daar van zijn vooral van belang in het licht van de vervolgdelen.

Forrest001 schreef:

Het is echt een film voor pubers.

Boneka schreef:

Het is echt een film voor pubers.

Wie zegt dat? Ik denk dat iedereen dat prima voor zichzelf kan bepalen. Ik ben geen puber, maar heb me meer dan goed vermaakt met deze film en kan niet wachten op het vervolg.

Beetje langdradige film.. de film is over de helft en dan pas begint het spel.
Het idee van de film is goed al vind ik dat de uitwerking wat tegenvalt. Het spel kwam wat eenvoudig over.

Net als dat ik in een restaurant ook vaak wel wat aan heb te merken moet ik toch zeggen dat het een film is die in het algemeen wel goed is.. Het eten was goed, al moest ik wat lang op de ober wachten en was de prijs/kwaliteit verhouding wat matig...

3 sterren is net voldoende

Nicole_1989 schreef:

Wie dat zegt? Ik. Dat is mijn mening, dus wie ben jij om daarover te bepalen.

Boneka schreef:

Wie dat zegt? Ik. Dat is mijn mening, dus wie ben jij om daarover te bepalen.

Verwoord het dan ook als je mening, in plaats van als een statement "Ik vind het een film voor pubers" is een mening. "Het is echt een film voor pubers" is verwoord als een waarheid die nergens op gebaseerd is.

Bij dezen dan.....

Ik vind hem zozo.
Toffe verfillming maar geen spanning.

MichaelMovie
Dit soort film is niet mijn favoriete genre, maar uiteindelijk vond ik deze film zeker niet mis. Het duurde inderdaad vrij lang tot de Games begonnen, maar er werd genoeg tijd genomen om de personages, de sfeer en spelregels te ontdekken.
De laatste 45 minuten zakt de film in elkaar naar mijn mening. Er is weinig spanning en het is inderdaad meer een film voor jongeren als je het in z'n geheel bekijkt.
De muziek tijdens de film was zeer mooi en zeker en vast een meerwaarde.
Ook de omgeving waar alles zich afspeelt is mooi in beeld gebracht.
De film is uiteindelijk wel te langdradig.

Battleroyal maar dan op zijn Amerikaans . Nee ik begrijp niet wat de film nu goed maakt.

avatar van Hectometerpaal
Wat een jonge nietszeggende pubers spelen in deze film. Beetje karakterloos gebeuren.

Leuke film, had wel iets meer snelheid in mogen zitten. Ben benieuwd naar deel 2..
Jennifer Lawrence is behalve erg knap ook een goede actrice!

Wat een rare film....

Een mix van..... Star Wars, Amadeus, Schindler's List, Gladiator, Running man, little house on the prairie.

Appart ook dat dit script door een vrouw ( Collins) is bedacht. Wat een fantasie moet je hebben... 24 kinderen die elkaar gaan uitmoorden..

Ik weet niet echt wat ik van deze film moet vinden........ toch maar 2 sterren dan.

ipman-99
"Welcome! We salute your courage and your sacrifice and we wish you Happy Hunger Games!" ... " !!!

Fantastische (Heropfrissing) !!! Opnieuw is dit heerlijk genieten, ook al was
mijn vorige kijkbeurt een jaar geleden !
Heerlijke Amerikaanse Sciencefiction film, gebaseerd op de boeken van Suzanne Collins!
Vele vergelijken dit met de Japanse "Battle Royale", maar ik vindt dat beiden hun eigen DNA sporen
hebben! Qua concept wel ..., maar qua uitvoering en accenten is dit toch wel ietsje anders.
'Verfrissend' fraai waren natuurlijk de settings, kostuums en locaties !
Het concept van kinderen die elkaar uitmoorden doet sowieso denken aan "Battle Royale", maar "The Hunger Games" bewandelt een ander pad ..., zeker niet het pad van bloed en horror.
Wel het pad van Sciencefiction, avontuur en survival in een Actiefilm die vooral entertaint.
Jennifer Lawrence zet een prima performance neer.

avatar van jeroentjuhhhhh
Wat Kristen Stewart kan, kan ik ook! Dacht mevrouw Lawrence. Stoïcijnse anti-heldin met charisma op het nulpunt. Identiteit is een vies woord, bah. Maar we besteden er wel een uur aan! Het eerste uur moet namelijk de schijn opwekken dat een stuk karton tóch nog enigszins leeft en sympathie verdient. Maar op basis van wat?

Moet dit als guilty pleasures dienen, of sla ik de plank compleet mis als ik de abominabele stijl aankaart en met werkelijk stijgende verbazing heb zitten kijken hoe zo'n visuele miskleun een miljoenen budget nodig heeft? Kitscherige aankleding, theatrale performances, soundtrack uit den bekende doosch en dan ook nog eens met dat verdomde PG-13 feelgood sausje. Koude rillingen.. want niets (en dan ook écht niets) is als film zijnde goed aan deze Hunger Games. Niets.

Niets.

Tjongejonge, wat een lawine van kritiek. Je mag er uiteraard van vinden wat je wilt, maar Jennifer Lawrence op hetzelfde niveau plaatsen als Kristen Stewart? Nee, dat kan echt niet

avatar van jeroentjuhhhhh
Ik zie het verschil niet echt (helaas). Doug Walker heeft er een geweldig item over die de vinger wel op de zere plek legt wat betreft Stewart's rol. Althans, wat mij betreft. Katniss is (evenals Bella) een onsympathiek en levenloos (bij gebrek aan een beter woord) persoon, maar wordt toch omarmd door iedereen en uiteraard begeerd door niet één, maar twee adonissen. En dat is toch wat ieder meisje wilt? Een soort prinsessen droom. Leven als een koningin, maar zonder de verantwoordelijkheden.

avatar van dutchtuga

Niets.

Gisteren het vervolg gezien. Dat zul je beter vinden dan dit.

jeroentjuhhhhh schreef:

In principe dacht ik dat je doelde op de acteertalenten van deze vrouwen Want Jennifer Lawrence speelt toch echt wel veel beter dan Kristen Stewart. Jennifer heeft zoveel meer gezichtsexpressies in haar mars haha.

Maar jij doelde dus meer op de personages. Ben ik het alsnog niet mee eens.
Katniss is een totaal ander personage dan Bella. Katniss is in mijn ogen juist alles wat Bella niet is. Niet dat ik Twilight goed ken, hoor, want ik heb alleen de helft van de eerste film gezien en ben er toen mee gekapt. Verder heb ik er af en toe wel eens wat over gelezen. De problemen van Bella focussen zich naar mijn idee op het feit dat ze verliefd is op een sprankelende vampier, en ach, dat is gevaarlijk. En later wordt ze ook nog zwanger geloof ik, en dan komt de vampierenwereld achter haar aan of zo. Kortom: het hele verhaal draait om de liefde voor een vampier en hoe problematisch dat wel niet is.

In dit verhaal draait het om een dictatorschap dat een heel land onderdrukt. En een meisje die zorgt dat zijzelf en haar familie daarin overleven. Ze beschermt ze door te jagen voor ze, en door zichzelf op te offeren wanneer haar zusje wordt uitgeloot voor de Hunger Games. In de Hunger Games probeert ze te overleven om weer terug te kunnen keren naar haar familie en voor ze te zorgen. Vanuit afschuw tegenover het Capitol laat ze een paar tekenen van rebellie zien die het hele volk hoop geven op verbetering. Ze wordt zonder dat ze het zelf weet en wil, een symbool van de revolutie.
En ja, één van die tekenen heeft te maken met een jongen. Ze gebruikt Peeta om het Capitol-volk woedend te maken op het Capitol, want vergeet niet dat het volk de Games als een tv-show/soap bekijkt: hoe kun je een verliefd stel nou uit elkaar scheuren door maar één te laten overleven?
Verliefde gevoelens vanuit Katniss? Geen sprake van in dit geval. Gewoon een act om een kans te hebben op overleven.

Kortom: een verhaal over overleven voor je familie, hoop geven op verbetering. En in de volgende delen: oorlog. Want ja, Suzanne Collins heeft het verhaal geschreven om inzicht te geven in wat oorlog kan doen met mensen. Haar eigen vader is/was een oorlogsveteraan. Ze heeft er ook een prentenboek over geschreven voor kleinere kinderen.
Zie het interview met haar en Francis Lawrence (dit is deel 2 van een 5-delig interview: Interview Suzanne Collins

Nicole_1989 schreef:

Haha, daar ben ik het helemaal mee eens! Al vind ik het in Hunger Games nou niet bepaald eruit komen.

Ik doel dan ook vooral op de persoonlijke, karakteristieke trekjes die ik benoemde. Die zie ik zelf bij beide terugkomen en opvallen. Zo treffen ze, zonder toeval, een vergelijkbare (al dan niet dezelfde) groep kijkers. Dat ze beide een andere dramatic goal en wijze hebben om er naartoe te werken, is inherent aan het verschil in concept. En dat ben ik dus ook absoluut met je eens
dutchtuga schreef:

Gisteren het vervolg gezien. Dat zul je beter vinden dan dit.

Ik zag het al ja! Dat biedt hoop