Dawn of the Dead (1978)
Genre: Horror / Drama
Speelduur: 127 minuten / 139 minuten (Cannes-versie) / 117 minuten (Dario Argento's versie) / 156 minuten (Ultimate Final Cut)
Alternatieve titels: In de Greep van de Zombies / Dawn of the Living Dead / Zombi / Zombie: Dawn of the Dead / Zombies / George A. Romero's Dawn of the Dead / Zombie
Oorsprong:
Verenigde Staten / Italië
Geregisseerd door: George A. Romero
Met onder meer: David Emge, Ken Foree en Scott H. Reiniger
IMDb beoordeling:
7,8 (135.707)
Gesproken taal: Engels, Duits en Spaans
Releasedatum: 2 oktober 1980
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Dawn of the Dead
"When there’s no more room in HELL, the dead will walk the EARTH!"
Over de hele wereld komen steeds meer doden tot leven en maken het de overlevenden niet bepaald makkelijk. Reporter Francine besluit om met haar vriend Stephen en de twee soldaten Peter en Roger te vluchten met een helikopter. Het viertal vindt vervolgens onderdak in een enorm winkelcentrum, waar ze barricades opwerpen om zich te verdedigen tegen de gruwelijke vleesetende doden. In eerste instantie lijken ze veilig in het winkelcentrum, maar de levende doden blijven maar oprukken.
Externe links
Acteurs en actrices
Stephen "Flyboy" Andrews
Peter Washington
Roger "Trooper" DeMarco
Francine "Fran" Parker
Dr. James Foster
Sidney Berman
Dr. Milliard Rausch
TV Commentator
Dan Givens
Police Commander
Reviews & comments
Sarasani
-
- 247 berichten
- 1924 stemmen
Deze film is niet mijn favoriete film aller tijden, maar waarschijnlijk wel de film die ik de meeste keer gezien heb 
Vascago
-
- 4798 berichten
- 3593 stemmen
Wat een briljante film is dit toch. Ik heb de 139 minuten versie met heerlijke muziek van The Goblins i.s.m. Argentino . Briljant. Net als de sfeer. De zombies mogen er dan niet zo eng uitzien als in sommige andere zombieflicks, maar dat zijn ze wel degelijk. Geweldige in beeld gebrachte gore ook van meester Savini, die ook nog een erg leuk rolletje speelt als leider van de motorbende. Acteerwerk is dik in orde, vooral van Ken Foree als Peter. Nog beter dan Night Of The Living Dead. Absoluut Romero's beste. Helaas maakt ie ze nu niet meer zo. Tegenwoordig is het allemaal zwaar ondermaats helaas, alleen die maatschappij kritische boodschap blijft. Voor deze film iig een dikke 5.
namingway24
-
- 1117 berichten
- 1403 stemmen
Net voor hun faillisement heb ik bij Boudisque de Ultimate Edition DVD-set op de kop weten te tikken. Ik ben een groot fan van audiocommentaar en de documentaires zijn een verrijking. Voor mij veruit de beste DVD-uitgave van een film ooit, samen met de Collector's Edition van... Pulp Fiction.
damianodebeste
-
- 838 berichten
- 0 stemmen
Fantastische film ook meteen de beste Romero vind ik. Mooie muziek van Goblin hoewel ik hem toch niet altijd even passend vond.
De zombies zelf zagen er op zich goed uit maar wel erg blauw. De film durt maar liefst 2 uur maar ik heb me gelukkig geen moment echt verveeld. De sfeer zit er ook goed in en er zitten ook veel lekkere gore scenes tussen.
Een kleine 5 sterren.
Chimpz
-
- 158 berichten
- 188 stemmen
Dawn of the Dead houdt zich toch beter staande dan Night of the Living Dead. De effecten zijn nog steeds belachelijk (zombies zijn gewoon blauw geverfde mensen, wat vooral bij negers vrij grappig is, bloed is heel erg roze, etc.), maar verhaalgewijs steekt het een pak beter in elkaar (ook de maatschappelijke kritiek is wat logischer).
filmofiel
-
- 200 berichten
- 265 stemmen
Echt een fenomenaal kunstwerk van zombiekoning George A. Romero, de beste die hij heeft gemaakt voor die tijd. Ik heb 'm destijds in de bioscoop gezien en vond hem geweldig, nu prijkt ie in mijn collectie thuis.
Prudh
-
- 3124 berichten
- 1874 stemmen
Ik vond hem eigenlijk behoorlijk tegenvallen. Ik heb de Cannesversie gezien en die duurt me gewoon veel te lang. Zombies wil ik zien, zombies die mensen uit elkaar trekken of het hen in ieder geval knap lastig maken. Dat komt hier weliswaar een beetje in terug, maar voor de rest wordt het wel en wee van de hoofdpersonen veel te breed uitgemeten, waardoor de vaart uitblijft.
Na het moment dat het winkelcentrum hermetisch is afgesloten, ontstaat er een soort sleur bij de personages, maar ook in de film. De bikergang vervolgens gaat echt ver voorbij mijn acceptatiegrens. Taarten gooien? Zombies zakkenrollen? Echt veel te flauw.
En dat terwijl het concept fantastisch is. Een enorm winkelcentrum, een paar uitgangen waardoor zombies naar binnen kunnen komen en een aantal schuilplekken waar de levende doden niet kunnen komen. Vier mensen die in deze setting moeten overleven. Dat gaat in het eerste deel van de film dus goed, maar op een gegeven moment is het wel gedaan met de pret. De zombies zagen er nog eens lelijk uit ook.
Die kritiek op onze commerciële cuituur heb ik ook absoluut niet nodig, net zo min als de kritiek op onze psyche. Zombies overal en de spanning dat ze toch op je veilige locatie kunnen doordringen, dat vind ik meer dan genoeg.
Die Hard,Willis
-
- 4005 berichten
- 1360 stemmen
Ik vond hem eigenlijk behoorlijk tegenvallen. Ik heb de Cannesversie gezien en die duurt me gewoon veel te lang.
Mischien eens de Europese versie proberen ? Zit veel meer vaart in dan in de Cannes en de Theatrical Cut, mijn favoriet na ze alle 3 gezien te hebben.
Exploitation
-
- 370 berichten
- 3455 stemmen
Mischien eens de Europese versie proberen ? Zit veel meer vaart in dan in de Cannes en de Theatrical Cut, mijn favoriet na ze alle 3 gezien te hebben.
Opzich ben ik het daar wel mee eens, althans ik kan het me voorstellen, want ik heb alleen de cannes versie op VHS en die duurt inderdaat erg lang...
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
De Argento versie is idd beter dan de andere twee versies. De score van Goblin maakt een groot verschil. Desalniettemin een teleurstellende recensie Prudh. Juist dat verschil met de reguliere zombiefilm maakt de film intrigerend.
Die Hard,Willis
-
- 4005 berichten
- 1360 stemmen
Opzich ben ik het daar wel mee eens, althans ik kan het me voorstellen, want ik heb alleen de cannes versie op VHS en die duurt inderdaat erg lang...
Prudh
-
- 3124 berichten
- 1874 stemmen
De Argento versie is idd beter dan de andere twee versies. De score van Goblin maakt een groot verschil. Desalniettemin een teleurstellende recensie Prudh. Juist dat verschil met de reguliere zombiefilm maakt de film intrigerend.
Intrigerend wellicht, vermakelijk echter niet. Vooral richting het einde verplaatst de focus zich van de strijd tegen de zombies naar de mensen en hun perikelen. Daarvoor kijk ik natuurlijk geen zombiefilm. Die bikergang ging daarna ook nog echt een stap te ver. Het leek wel een klucht op een gegeven moment en dat pastte totaal niet in de setting. Ik ben wel nieuwsgierig naar de Argentoversie nu, die zal me v ast beter bevallen.
Bakharrie
-
- 24 berichten
- 0 stemmen
matige horrorfilm
Er werd vrij saai geacteerd door de acteurs en ze handelen erg onlogisch wanneer ze met zombies te maken krijgen. De zombies bewegen zo gruwelijk langzaam dat het vrijwel onmogelijk is om in de moeilijkheden terecht te komen daarom beetje ongeloofwaardig...Het concept dat ze een winkelcentrum gaan kraken en dat ze problemen krijgen met de bikers is leuk bedacht. Vond de muziek wel storend bij de film en het bloed zag er wel erg tomatensausachtig uit
De zombies bewegen wel lekker lomp zoals het eigenlijk hoort bij zombiefilms, maar mijn voorkeur gaat toch uit naar zombies die rennen veel spannender..
Vond t wel grappig dat er een Ghandi zombie in de film zat en dat de bikers taartgevecht houden tegen de zombies
Maar al om al saaie film
Astriid*
-
- 36 berichten
- 28 stemmen
Als ik sommige reacties lees heb ik toch de neiging om de film een x te downloaden en te kijken XD
Ch33538411
-
- 4 berichten
- 493 stemmen
"when there is nog more room in hell, the death will walk the earth"
Toen ik dat las, had ik een enorme drang om deze film te zien. En ik heb er goed aan gedaan deze prachtfilm te zien.
Deze film was het begin van mijn lange reeks zombiefilms 
jordandejong
-
- 4772 berichten
- 1431 stemmen
de eerste romero film die ik aandachtig heb gekeken. Op sommige momenten is de gore redelijk goed voor een film uit 1978.
De soundtrack vind ik ook erg vet.
Maar voor mij duurde het gewoon te lang. ( 2:34)
Captain Pervert
-
- 4647 berichten
- 2101 stemmen
Wat een bizar slechte film.
De soundtrack? Welke soundtrack? Bedoelden jullie die A-team achtige muziek tijdens actiescènes? De muziek was slecht, en de soundeffects al helemaal. Als een zombie een stomp vol op zijn smoel kreeg was er niet eens een bevredigende "BSHHHH" onder gemonteerd. Ook dat was beter bij The A-Team.
Ik begrijp niet waarom deze film zo hoog aangeschreven staat. Vanwege het fantastische acteerwerk zal het niet zijn. Of de logica. Of dat de hoofdpersonen constant de zombies pas opmerken als ze reeds van achteren worden betast (door handen die soms wel, en soms niet in dezelfde kleur als het gezicht geschminkt zijn), en dan nog steeds enorm traag reageren. Ja, zo kom je wel in de problemen met de zombies, want an sich leveren die trage groengeschminkte acteurs geen enkele bedreiging op.
De actiescènes zijn dan ook idioot slecht en zijn het predikaat 'actie' niet waard, omdat het zo traag gaat. Zelfs de scène met de auto valt tegen, er wordt niet 1 zombie vol op de motorkap genomen. In 1978 had je toch ook al stuntmannen?
Het gegeven is even leuk als simpel en tegenwoordig erg hip in allerlei computerspellen (e.e.a. lijkt sterk op Dead Rising op de Xbox of bijvoorbeeld Left 4 Dead). Maar de uitwerking is dramatisch slecht. Ik wil zombies zien die op originele manieren worden omgelegd, en niet steeds netjes tussen de ogen geschoten met een sniper-geweer.
De film duurt ook veel te lang (ik keek eentje van 126 minuten) en is na ongeveer 80 minuten compleet ingekakt (vanaf het moment dat die ene gewonde knakker in de kruiwagen gaat zitten). Dat de film ook volstrekt GEEN verhaal bevat, helpt ook niet echt. We vallen er middenin en knijpen er bij het verschijnen van de aftiteling weer tussenuit. De personages zijn oninteressant en niet uitgewerkt.
Vanaf 90 minuten zijn we gaan skippen tot er ineens een bikergang aan kwam zetten, en ook dat leverde geen leuke scènes op.
1 ster. Een bruine.
Tonypulp
-
- 21231 berichten
- 4608 stemmen
Ik vind het erg lastig om hier een eerlijk beoordeling aan te geven.
Ik kan me dan ook goed vinden in 'Captain pervert's commentaar, die muziek was vreselijk misplaatst in de versie die ik heb gezien (Geen idee welke, btw) en sommige momenten waren inderdaad A-team taferelen, maar laat ik dat dan net weer tof vinden
Aangezien mijn nummer 1 film altijd al de remake van snyder is geweest, moest ik natuurlijk het origineel een keer aanschouwen om een eerlijke vergelijkenis te kunnen maken. Nu heb ik dat gedaan en blijf ik er bij dat de remake voor mij persoonlijk stukken beter is.
Het zal dan ook wel vooral aan de leeftijd liggen, ik ben gewend dat er een beetje vaart achter zit, dat de zombies er beter uit zien dan wat blauwe schmink op hun kop, dat de sfeer beter ondersteund word door een creepy soundtrack (Kan dus aan mijn versie liggen?). Maar toch ondanks al die punten waarop ik normaal een film zou afkraken doe ik dat hier absoluut niet, ik vind sommige dingen meer dan geslaagd en zeker gezien die tijd en het budget mag er best wat anders naar gekeken worden door mij als dit in deze tijd m'n eerste kijkbeurt is.
De gore bijvoorbeeld, heerlijk, de sfeer in het winkelcentrum die nog vele male overgenomen zou worden (o.a in recente games, is overduidelijk). Helaas kom ik met dit niet hoger dan een 3.5. Ik heb me erg vermaakt maar het is voor mijn gevoel gewoon te langdradig en soms erg matig uitgevoerd. Had op meer gehoopt 
goongumpa
-
- 3057 berichten
- 4083 stemmen
@ Captain Pervert en jeroentjuhhhh:
En de onderliggende thematiek?
Tonypulp
-
- 21231 berichten
- 4608 stemmen
Zoiets doet me in een film als deze maar weinig.
Daarvoor kijk ik het niet, dat het er dan in zit is leuk maar zal voor mij niet als plus/min punt tellen 
Captain Pervert
-
- 4647 berichten
- 2101 stemmen
@ Captain Pervert en jeroentjuhhhh:
En de onderliggende thematiek?
Je gaat deze trage, verhaalloze, belachelijke vertoning toch niet goedpraten door te wijzen op zogenaamde onderliggende thematiek? Welke dan?
The A-Team had ook onderliggende thematiek als je dat wil zien. Ik zie paralellen met barmhartige samaritanen, good vs. evil, vrienden die soms ruzie hebben (shut up murdock you crazy fool) en toch van elkaar houden. En toch staat die serie stukken minder hoog aangeschreven dan, zeg, Band of Brothers.
Zou dat komen omdat mensen de onderliggende thematiek van The A-Team niet zien?
Ik denk het niet. Maar je mag me van het tegendeel overtuigen.
goongumpa
-
- 3057 berichten
- 4083 stemmen
A-Team is nog heel wat anders dan deze film, die duidelijk een satirische blik werpt op oa. onze consumtiemaatschappij en de massahysterie.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Je gaat deze trage, verhaalloze, belachelijke vertoning toch niet goedpraten door te wijzen op zogenaamde onderliggende thematiek? Welke dan?
The A-Team had ook onderliggende thematiek als je dat wil zien. Ik zie paralellen met barmhartige samaritanen, good vs. evil, vrienden die soms ruzie hebben (shut up murdock you crazy fool) en toch van elkaar houden. En toch staat die serie stukken minder hoog aangeschreven dan, zeg, Band of Brothers.
Zou dat komen omdat mensen de onderliggende thematiek van The A-Team niet zien?
Ik denk het niet. Maar je mag me van het tegendeel overtuigen.
Krijg uit bovenstaand stuk wel de indruk dat je inderdaad de onderliggende thematiek volledig gemist hebt..... Good vs Evil. 
Captain Pervert
-
- 4647 berichten
- 2101 stemmen
A-Team is nog heel wat anders dan deze film, die duidelijk een satirische blik werpt op oa. onze consumtiemaatschappij en de massahysterie.
Maar rechtvaardigt dat de saaiheid, traagheid, belachelijkheid (zie mijn eerdere post)? Is DAT de reden dat deze film een 8 op IMDb heeft? Jingle All The Way bevat ook kritiek op hysterie en consumptie, waarom heeft die film dan geen 8?
Ik chargeer licht, maar je moet met iets beters komen dan iets over onderliggende boodschappen. De film is saai, boodschap of geen boodschap. En hij mist zoveel kansen voor open doel. De zombies moeten Charles Bronson-style worden afgeslacht, niet netjes neergepaft met een sniper rifle. Dat is veel te serieus.
buffalotid
-
- 33 berichten
- 234 stemmen
Ik vraag me nog altijd af wat mensen leuk vinden aan zombies.
Er zijn zoveel leukere horrorfiguren!
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Deze poster bezet de tweede plek in mijn horror poster top 10 op mijn blog. Niet iedereen zijn cup of tea, maar ik heb gewoon een enorm zwak voor deze poster 
Cult Movies Reviewed: Horror Poster Top 10 - #2 - cultmoviesreviewed.blogspot.com
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Maar rechtvaardigt dat de saaiheid, traagheid, belachelijkheid (zie mijn eerdere post)? Is DAT de reden dat deze film een 8 op IMDb heeft? Jingle All The Way bevat ook kritiek op hysterie en consumptie, waarom heeft die film dan geen 8?
Ik chargeer licht, maar je moet met iets beters komen dan iets over onderliggende boodschappen. De film is saai, boodschap of geen boodschap. En hij mist zoveel kansen voor open doel. De zombies moeten Charles Bronson-style worden afgeslacht, niet netjes neergepaft met een sniper rifle. Dat is veel te serieus.
Waarom zou het niet serieus van toon mogen zijn? Vind ik juist een van de sterke punten. Zombies worden heel naturel gebracht, zakelijk.
De zombies zijn briljant, bijna net zo stuf als de meeste mensen die nog niet dood zijn..
De Gore is geniaal en legendarisch. Savini 
De film is heerlijk anarchistisch. (Iets wat een zombie film, gezien het onderwerp moet zijn.)
De film heeft een scope die veel groter is dan gebruikelijk bij een hard core horror film. (gore is eigenlijk ondergeschikt aan de thematiek) En daarom uniek.
Geweldige soundtrack.
Pre- en sequels

Survival of the Dead
2009
220 reacties

Diary of the Dead
2007
312 reacties

Land of the Dead
2005
630 reacties

Dawn of the Dead
2004
1.214 reacties

Night of the Living Dead
1990
148 reacties

Day of the Dead
1985
223 reacties

Night of the Living Dead
1968
437 reacties
Gerelateerd nieuws

David Emge, ster van horrorklassieker 'Dawn of the Dead', op 77-jarige leeftijd overleden

Vanaf vandaag op Netflix: 'Dawn of the Dead' en 'Schindler's List'

Laatste kans: Netflix verwijdert vrijdag deze topfilms
Bekijk ook

Alien
Sciencefiction / Horror, 1979
2.124 reacties

The Thing
Horror / Sciencefiction, 1982
1.465 reacties

Vamos a Matar, Compañeros
Western / Actie, 1970
23 reacties

Napoli Violenta
Actie / Misdaad, 1976
10 reacties

Braindead
Komedie / Horror, 1992
988 reacties

Milano Odia: La Polizia Non Può Sparare
Actie / Misdaad, 1974
21 reacties
Gerelateerde tags
helikopternews broadcastmaterialismmachetebitechaosmartial lawstate of emergencyrock gang infectionlegershopping mallmotorrijdertruckbloedvergietenconsumerismzombiemotorbendeexploding headgeweldcultfilmstore malltv production zombie-apocalypspittsburgh, pennsylvaniaanxiousfrightenedzombies
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








