Harry Potter and the Sorcerer's Stone (2001)

Alternatieve titels: Harry Potter and the Philosopher's Stone | Harry Potter en de Steen der Wijzen

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Avontuur / Fantasy
152 minuten / 159 minuten (extended version)

geregisseerd door Chris Columbus
met Daniel Radcliffe, Emma Watson en Rupert Grint

De jonge Harry Potter woont na de dood van zijn ouders bij z'n oom en tante, waar hij slecht behandeld wordt. Op een dag krijgt hij te horen dat zijn ouders tovenaars waren, en dat hij uitgenodigd is om te gaan studeren aan de Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus. Verfilming van het eerste boek uit de succesvolle Harry Potter-reeks van J.K. Rowling.

avatar van Nakkie13
Als lang fan van de serie boeken, kunnen de films me niet echt bekoren.
Alles aan de films ademt de sfeer en ze zijn echt goed gemaakt, maar ben geen fan.

Alleen de laatste twee delen ben ik benieuwd naar.

avatar van andijvie
Persoonlijk vergelijk ik een film nooit met een boek. Als ik dat ga doen kan ik alle films wel weggooien. xD
Alle Harry Potter films zijn gewoonweg een zalig avondje vermaak. Humor, actie, mysterie, prima acteerwerk en hier en daar wat special effects .... betere tover en magie films zijn er bijna niet. Dit zijn films waar ik naar uit kijk, dus een dikke 4 punten.

avatar van Al DeNiro
Als je terugkijkt naar deze film, zie je hoe de reeks zich heeft ontwikkeld.

Het is veel volwassener en donkerder geworden + veel meer actie/doden.

Dat stukje met de pleegouders vond ik ook helemaal niets, dat is er sinds deel vijf ook niet meer.

avatar van psychopath
Diego1994 schreef:
Ik heb hem vorige week nog maar eens bekeken, en man, wat een fantastische film is dit toch. Puur jeugdsentiment !

haha nu al jeugdsentiment

avatar van M.Goodkat
Ik was 11 jaar toen dit uitkwam, tuurlijk is dit jeugdsentiment En nu zijn de Harry Potter films bijna Horrors geworden =D xD

avatar van moviemafketel
Leuk wereldje dat gecreëerd is, maar het blijft teveel voor kinderen onder de zeg 12?
Geloof dat deze nu voor de 10e keer op tv was of zo. Elk jaar zo voor de kerst is het weer raak.
Toch kijk ik nog wel eens even. Deze Dumbledore is veruit de beste. Jammer dat hij niet alle films kon/wilde doen. Acteerwerk van de 3 is aardig, ga ik de film ook niet op afkraken. Doe het ze niet na op hun leeftijd. Muziek is het sterkste punt. Verder wat aparte figuren en leuke spreuken. Nergens echt spannend. 2 sterren blijven staan.

avatar van Al DeNiro
moviemafketel schreef:

Richard Curtis (Gladiator, Count of Monte Christo) was inderdaad een goede Dumbledore.

Hij overleed helaas.

Maar de nieuwe heeft hem goed vervangen.

avatar van Butchers
Wat een verschil met The Deathly Hallows. Totaal andere sfeer.

De film waar alles begint is de perfecte introductie in de wereld van Harry Potter. Vooral de geniale muziek draagt veel bij aan de sfeer van deze film. Veel mensen vinden dat deze film de 'magie' voelbaar maakt en daar kan ik me wel bij aansluiten. Dit deel is duidelijk op jonge kinderen gericht maar toch voor alle leeftijden toegankelijk. Het verhaal is zeker niet de beste uit de reeks maar is wel goed uitgewerkt als je kijkt naar het boek. 4,5 ster

avatar van Rickazio
De beste van HP wat mij betreft, alles nieuw en geen langdradige onzin.

avatar van rep_robert
Het eerste deel van de Harry Potter reeks is niet echt hoogstaand, de acteurs moeten zoals ik het hier zie nog duidelijk in hun rol komen, wat resulteert is slecht acteerwerk en knullige dialogen hier en daar. Ook het verhaal is weinig verheffend en nog iets teveel op de kinderen gericht.

Zweinstein is gelukkig wel lekker speels, ik houd opzich wel van dit soort fantasieverhaaltjes, ook al heb ik Harry Potter altijd links laten liggen. Ook de muziek van Williams is lekker prominent aanwezig en zorgt voor een goede sfeer.
Wel een beetje jammer dat de SE her en der verouderd zijn, maar nergens heb ik me er echt aan gestoord. Het valt echter wel op.

Leuk, maar er zijn nog heel veel verbeterpunten, die ik ook wel zal vinden in de komende delen als ik Emma Watson zo op die hoesjes zie staan Op naar deel 2!

avatar van Ajax&Litmanen1
Gister toch maar begonnen met de serie die ik al 9 jaar aan het boycotten ben. Ik liep gewoon nooit warm voor een bebrild nerd achtig ogend kereltje met een voorliefde voor toverstokjes en bezemstelen. Maar ik ben ondertussen toch wel benieuwd geraakt waarom zoveel miljoenen mensen deze reeks zo'n warm hart toedragen.

Harry Potter and the Sorcerer's Stone is een charmante film geworden waar vooral de tovenaars sfeer goed uit komt. Het zag er allemaal geinig uit. Sommige zaken zijn misschien wat aangedikt, maar dat stoorde me niet zo. Wat me wel storen waren de zwaar verouderde special effects. Sorry dat ik het zeg, maar de meeste effecten zagen er niet uit. Die slang in het begin, het bezemsteel vliegen, Zwerkbal etc. Het leek allemaal een beetje of alle effecten er wat te opzichtig ingeplakt zijn. Hopelijk hebben de volgende films dit beter voor elkaar.

Het acteerwerk verschilt ook. Ik vond zowel Harry, Hermelien als Ron (ik gebruik maar even steeds de Nederlandse namen, stuk makkelijker) niet overtuigend. Het zijn ook nog maar kinderen, maar het kwam allemaal wat stroef over. Al was Harry nog wel redelijk. Ik ga er vanuit dat ze in de volgende films wat meer ervaring hebben, ouder zijn en het dus beter doen. Sowieso kijk ik uit naar de oudere Emma Watson
Rollen als Dumbledore vond ik weer wel overtuigend. Ook grappig trouwens dat John Cleese hier een cameorolletje in de film had als bijna onthoofde ridder! De ''familie'' van Harry was trouwens wel heel beroerd. Dat was echt hele slechte vorm van overacting met de overdreven gemene oom, tante en neefje.

Ach, Harry Potter and the Sorcerer's Stone is best kijkbaar. Jammer dat het allemaal zo kinderlijk overkomt. Ik begrijp dat de latere films veel donkerder en serieuzer zijn. Daar kijk ik ook veel meer naar uit. Complimentje trouwens voor de muziek van John Williams. Blijft een klasse componist, ook hier was het dik in orde.

Krappe 3* voor de 1e Potterfilm. Op naar de 2e!

avatar van rep_robert
Het wordt allemaal beter, alleen verwacht niet bij deel 2 een gigantisch verschil

avatar van Ajax&Litmanen1
Neu, ik ging uit dat het zo rond deel 3 of 4 beter zou zijn gegaan.

avatar van The_CrY
Hier echt nog een kinderfilmpje, en in verhouding met de andere films redelijk dicht bij het boek. Vermakelijk.

neli123
Echt een super film!!
Ik vind het samen met de 2e en de 3e de beste van de Films!!!

avatar van Fran
Van alle Harry Potterfilms vind ik het eerste deel toch nog steeds wel het indrukwekkendste. Misschien omdat je dan voor het eerst kennis maakt met de magische wereld van Harry en dan verrast het allemaal nog een beetje. De scène's bij oom en tante thuis vond ik allemaal wat minder. Ze kwamen me te overdreven en beejte clownesk over. Dat had van mij wel wat minder gemogen want het leek af en toe een beetje kluchterig.

De scènes waarin ze dat spel spelen, een soort van rugby achtig spel op bezemstelen, komen heel indrukwekkend over in de bioscoop. Wat ik verder ook heel leuk vond was dat tovenaars winkelstraatje waar Harry al zijn spullen ging kopen. Het had zo'n heerlijke sfeer dat ik er zelf graag ook gelopen had. Ja, echt een film vol met magie.

Ik heb het boek niet gelezen maar ik heb zelden zo erg genoten van een fim als van deze ik werd helemaal in de wereld gesleept en vond de betoverende sfeer heerlijk 4 sterren

Vanavond voor het eerst een Harry Potter film gezien en het viel me niet tegen.
De eerste 10 minuten moest ik even doorkomen maar, daarna echt genoten. Ik kijk al uit om deel 2 te gaan zien.

avatar van Pitakaas
Ik ben 1 van die mensen die het boek eerder heeft gelezen dan de film gezien. Als tiener vond ik de boeken echt helemaal geweldig, en was echt blij dat de reeks eindelijk op het grote scherm te zien was. Het sterke van de boeken vond ik dat er, zoals een goede fantasy reeks beaamt, een complete lore/cultuur (al is dit in het geval van HP natuurlijk wel een stukkie minder dan de échte fantasy boeken, die ook voor mij wat te ver gaan), waardoor het gevoel van fantasy ook alleen maar sterker worden. Alhoewel magie in vrijwel elke fantasy eerder vanzelfsprekend dan uniek is, slaat Rowling met Harry Potter toch wel een andere weg in. Het probeert de echte wereld met de magiewereld te verbinden, en dat zorgt toch wel voor een leuke twist die het weer wat toegankelijker maakt voor het grote publiek (zie populariteit onder de kids). De film duurt dan wel 2.5 uur, het blijft lastig om zulke ‘cultuur’ goed te introduceren. Het boek slaagt daar wel in, maar die heeft daar dan wel weer 400 pagina’s de tijd voor. Daarom vind ik wel dat de film wat introductie mist, wat in het boek juist zo lekker weg las. Nu is het lastig om te oordelen hoe een leek daartegenover staat. Ik ervaarde hetzelf niet als storend, maar dat komt puur omdat ik zulke introducties altijd wel lekker vind. Gewoon om er even in te komen.
Visueel wordt echter een hoop goed gemaakt. Hogwarts ziet er fantastisch uit, en voldoet aan de (toren)hoge verwachtingen. Het sfeertje is dan ook ruimschoots aanwezig, en de muziek met een eigen smoelwerk maakt het af.
Over Radcliffe zelf is al genoeg gezegt, ik moet zeggen dat, vooral in deel 1, ik hem een arrogant snotneusje vind. Zowel Grint als Watson tonen zich hier de betere acteurs. Vooral de gezichtsexpressies van deze 2 zijn goed, al is het wat overdreven.
Verder wil ik eigenlijk niet teveel gaan lullen hierover. Persoonlijk vind ik het boek ietsjes beter, maar de visualisatie van het boek is zeker geslaagd.

avatar van RSmovie91
De hele Harry Potter serie zit bij alle films zo'n beetje op hetzelfde niveau. En dat niveau ligt aardig hoog.
Het verhaal is erg goed. Dit komt uiteraard door de boeken (welke ik niet gelezen heb, dus vergelijkingen met verhaal kan ik niet maken). De manier waarop het verteld wordt is ook erg mooi. Je krijgt alles duidelijk mee en er worden dingen ook niet verteld, zodat je nog wel een beetje blijft nadenken.

De hoofdpersonages zijn zo ongeveer allemaal wel even sterk. De 3 vrienden Harry, Ron en Hermione vullen elkaar sterk in.
Hagrid zorgt voor een beetje humor in de film, wat ook helemaal geen kwaad kan.
De leraren zijn ook allemaal heel erg verschillend, wat de verschillende klassen interessant maakt om naar te kijken.

In deze film zitten erg veel special effects. Het is wel te zien dat het met de computer gemaakt is, maar het is verre van storend. In latere films ziet het er allemaal wel steeds beter uit. maar ja, dat is ook logisch (de techniek staat ook niet stil).

Veel mensen hebben iets tegen lange films. Ik niet. En bij een film waar zoveel verteld wordt, maar op een geweldige manier met een fantastische sfeer als bij deze, merk je niet eens dat het een film van 2.5 uur is.

Het is sowieso een film serie die ik vaker ga kijken!

NightSpirit
Blijft een prachtige verfilming, die het nooit zal halen bij de boeken. Desondanks heb ik 2,5 uur zitten genieten van deze film.... 4,5*

avatar van sofripa
Nou, toe Harry uitkwam zat ik midden in Lord of the Rings. Jammer wellicht voor de kennismaking, maar Harry kwam te vroeg. Per film ga ik het beter waarderen en zekers nu naar het einde toe ben ik toch wel zeer geinteresseerd hoe e.e.a. gaat aflopen.

avatar van *film fan*
alle delen zijn erg leuk,
gaat steeds spannender worden
en volwassener iedereen

Vandaag herbekeken... Wat zijn die 10 jaar toch snel voorbijgevlogen!!!
Het blijft zeker een toppertje! Het klopt dat de laatste films mischien wel "angstaanjagender" zijn, maar deze film heeft een heel erg apparte sfeer! De muziek van John Williams is ook prachtig, en als ik deze zie wou ik gewoon zelf naar Hogwarts gaan!

Cassevis
Goh wat een jeugdsentiment is dit zeg!
Ik heb de videoband hiervan haast kapot gekeken.(Minstens 20 keer gezien)
Het leukste van dit deel is dat hier (samen met deel 2) de meest magische sfeer er aan vast zit. Alles in het eerste uur is is gewoon puur verkennen en alle magische en onwerkelijke dingen bewonderen. Jammer dat ze in deel 3 en verder niet dezelfde regiseur hadden want ik weet zeker dat ik ze dan allemaal een stuk leuker zou vinden.

avatar van donnasbroeikas
NightSpirit schreef:

2,5 uur? ik zeker 2,5 x 30 = 75 uur

Ter aanloop van de grote finale volgende week begonnen alle films nog eens te herbekijken. Voor deze was het al een aantal jaren geleden, maar hij staat nog steeds als een huis.

Aan de kinderachtige kant, maar leuk jeugdsentiment en ondanks het lichte verhaal toch een mooi begin van de hele saga. Het geweldige sfeertje en hoe alles perfect in elkaar zit maakt dat die 4* nog steeds goed verdiend is.

sweinsteiger
Mijn eerste (tuurlijk eerste) Harry Potterfilm. Ik was 5 jaar en direct zot van alles wat bij Harry Potter betrokken was. 2 jaar ernaa had ik (weet ik nog heel goed) de film al 15 keer gekeken en kende ik de hele (niet alles) nederlands ingesproken tekst van buiten. Ik had ook een hekel aan perkamentus, die gelukkig in Harry Potter and the prisoner of azkaban is vervangen. Nu, 2 jaar geleden terug gekeken en vond hem nog altijd goed. Een sterke filmm zelfs, waar veel in gebeurt en de fantasie van het boek fantastisch word nagemaakt.

4****

avatar van Storkie
Ik dacht dat hij vanavond op TV kwam....?

vrijdag 8 juli, 23:50 uur op TV (SBS6)

Wanneer ik SBS aanzet zie ik helaas (zoals gebruikelijk bij SBS) alleen maar onzin.