Harry Potter and the Sorcerer's Stone (2001)

Alternatieve titels: Harry Potter and the Philosopher's Stone | Harry Potter en de Steen der Wijzen

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Avontuur / Fantasy
152 minuten / 159 minuten (extended version)

geregisseerd door Chris Columbus
met Daniel Radcliffe, Emma Watson en Rupert Grint

De jonge Harry Potter woont na de dood van zijn ouders bij z'n oom en tante, waar hij slecht behandeld wordt. Op een dag krijgt hij te horen dat zijn ouders tovenaars waren, en dat hij uitgenodigd is om te gaan studeren aan de Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus. Verfilming van het eerste boek uit de succesvolle Harry Potter-reeks van J.K. Rowling.

Mnee, liever niet.

AHWA
Onderhond, hou het vol tot deel drie. Als die je niet bevalt, kun je de rest evenwel links laten liggen. Drie is qua sfeer de beste.

avatar van misterwhite
Let The Magic Begin

Ik ben een erg groot fan van de boeken van Harry Potter. Echt fantastisch! Maar de films zijn ook niet mis en zeker deze eerste is al een mooie start. Van begin tot einde heb ik mij goed vermaakt en ik heb de film ondertussen al 3 keer gezien. Was vroeger ook mijn favoriete film. Nu bij herzienning verschoot ik ervan hoe jong ze toen nog waren, maar wel tallentvol. Al zelfs vond ik Emma Watson soms wat irritant maar nu speelt ze zelfs beter als Daniel Radcliffe. Het eerste verhaal is meer een kennismaking met de tovenaars wereld al zelfs vind ik dat je nogal weinig informatie krijgt in de film. Het boek geeft toch nog een aantal leuke details meer. Dit verhaal is ook nog braaf en het geeft echt nog een gevoel dat je een jeugdfilm aan het kijken bent.

Het begin bij de Duffelingen. Blijft nog altijd een leuk stuk van de film, dat er zo'n mensen zouden bestaan. Kan er niet aan denken. Vind het soms wel een beetje overdreven. Bijvoorbeeld dat ze gaan verhuizen omdat Harry wat veel brieven krijgt.
Het stuk dat Hagrid binnen valt is best wel lachen, woest figuur en ook één va mijn favoriete personages.
Als ze dan in Londen zijn, de weg is weg is erg mooi gemaakt. Net zoals de beschrijving in het boek. De scéne in goudgrijp, op de trein op weg naar Zweinstein en de indeling van de afdelingen zijn erg mooi van het boek afgeleid.
Dan de lessen, die mochten van mij iets uitgebreider zijn.
De scéne met de trol en zwerkbal stuk voor stuk leuke scénes.
Mijn favoriete scéne blijft nog altijd met het gegantisch schaakbord.
Voor de rest blijft het gewoon nog vermakelijk.

Conclusie: mooie film, erg leuk gedaan. Ook een mooie soundtrack. Weinig over te klagen buiten dan het kinds acteren wat natuurlijk normaal is op die leeftijd. Ik geef het een 4*

avatar van maxo922
Onderhond schreef:
. Hou in ieder geval wel vol tot deel 3, die zou de beste moeten zijn.

Vooral doen! Ik denk dat jij ff door de 2de heen moet bijten, aangezien die veel op de 1ste lijkt, qua sfeer en opbouw. De derde straalt iets veel volwasseners uit, ik denk dat die jou ook meer zal bevallen. Dus geef de hoop niet op...

avatar van TomaskeX
Het begin van mijn obsessie
Een prachtige verfilming van het eerste boek, zeker niet teleurstellend als ik de film met het boek vergelijk. Dit is echt een geweldige filmreeks, voor alle leeftijden, en ik kijk ECHT uit naar de laatste 2 delen, waarvan ik hoop dat ze 16 + worden. De films worden donkerder, alle films blijven van hoogstaand niveau. Er is geen reeks films die deze kan inhalen. Ik ben als het ware opgegroeid met Harry Potter. Na de film meer als 40 keer gezien te hebben ben ik ze nog niet beu en zal ze nooit beu worden.

avatar van TomaskeX
Onderhond schreef:
Mijn eerste aanraking met Potter.

Kwam over als een érg verouderde film. Opvallende dat de effecten in deze film de tijd absoluut niet overleefd hebben. Niet alleen tijdens de sportwedstrijd, maar ook de trol en andere CG dingen zagen er echt opvallend slecht en goedkoop uit.

Acteurs vond ik ook vervelend. Erg Brits posh, behalve dan dat rosse gastje, wat zo'n beetje de enige aanvaardbare kinderacteur is in deze film.

Verder een film die erg gericht is op de jongeren. Denk dat ik dit wel redelijk had gevonden vroeger, al zouden er ook toen al zaken hebben ingezeten die me niet al te veel geboeid hadden. Iets teveel gewone tovenaars en stokjes, terwijl ik het toch meer heb op wat creatievere fantasy.

Soundtrack ook opvallend pover. Leek meer op een collectie leftovers van andere grote bombastische films. Deed me helemaal niks.

Vond het ook aardig lang duren allemaal, en redelijk saai. Had héél wat meer vaart in de film mogen zitten. Hou in ieder geval wel vol tot deel 3, die zou de beste moeten zijn.

Hier is ABSOLUUT niks, maar dan ook niks van waar. Het acteerwerk is zeker goed, en weet zeker dat jij het tienduizend keer slechter had gedaan als hun.

TomaskeX schreef:

Hahahahaha, een die-hard Harry Potter fan?
Wat hij zegt klopt ABSOLUUT voor de volle 100 procent. Het was zijn mening he

Zelf vind ik de eerste film iets te kinderlijk, zelfs voor een kinderverhaal. Persoonlijk vind ik deel 3 (tot nu toe) ook het best gelukt als film. Maar ik raad eigenlijk altijd mensen aan om de boeken te lezen. Zo kinderlijk zijn ze nou ook weer niet.

De eerste film kwam ook voor mij verouderd over, ook toen ik in de bioscoop zat als 12-jarige jongetje, maar vond dat destijds wel wat hebben. Later, toen ik de boeken begon te lezen, kwam ik erachter dat het zich ook afspeelt in de begin jaren 90'. (Dus wel logisch dat het wat verouderde sfeer heeft, met name cameragebruik en montage)

Als ik de kans zou hebben om de film te regisseren zou het een totaal andere film zijn geworden. Zoals ik al eerder aangaf vond ik het té kinderlijk overkomen, te soft. De sfeer in film 3 is het best gelukt.

Mijn eerste aanraking met Potter.

Je kijkt haast alleen maar naar de (iets) negatievere kanten in de film, en maakt het nog ongelooflijk overdreven ook!

Bovendien, als je de film meer vaart zult geven, zul je ook een minder goed beeld krijgen van het verhaal.

avatar van eltorro
jorboy111 schreef:

Een vereiste voor een film als deze is toch wel dat de effecten een beetje goed zijn. En destijds waren de effecten al niet zo veel soeps, maar tegenwoordig zijn ze haast niet om aan te zien.
En jammer genoeg zijn de effecten met de nieuwe Harry Potter films niet veel beter geworden.

eltorro schreef:

Hmmja. Met de laatste 2 films ben ik het met je eens, daarbij lijkt het wel of ze de special effects hebben afgeraffeld (die centaurs in deel 5 waren veel slechter dan in deel 1) , maar in film 2 en met name film 3 vind ik ze echt niet slecht hoor. Dobby in deel 2 vind ik er nog steeds goed uit zien, net als de Basilisk. In deel 3 vind ik de demontors en de hippogrief prachtig gedaan, maar ja, in de latere delen vond ik de demonters echt verschlechterd. Veel te menselijk haast.

Dit deels is het aller mooiste van allemaal, want het allemaal orgineel is. Ik ben ook een groot Harry Potter fan. Heb alle boeken en films tot nu toe gezien en ook in mn bezit

pumpking
Die viel best nog mee, de vervolgen vind ik eenmaal niets aan. Tijdverspilling.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Herziening van de reeks, dus beginnen met deze. Het valt op dat het acteerwerk toen nog veel minder was tegenover de latere films. De acteurs hadden blijkbaar nog veel te leren. Ook zit er weinig vlotheid in de film en de sfeer is vooral een wow-gevoel bij vele trucks en voorstellen van de school. Op zich werkt dat wel, maar zeker als je de latere films kent zie je daar direct door. Toch wat laten zakken. Dit is uiteraard bedoeld voor kinderen, maar iets meer aandacht voor acteerwerk en verhaallijn had wel gemogen. Dat de regie kan terugvallen op het boek is geen excuus om het niet vlotter te laten verlopen.

avatar van kobe bryant fan
zeer leuk eerste deel

avatar van maarten1991
Prima film waarbij alle magie zeer mooi en leuk word weergegeven. Echter het verhaal waarbij de wereld word gered door drie 11 jarige
komt niet erg serieus over.

sweinsteiger
maarten1991 schreef:
komt niet erg serieus over.

door hermelien en ron niet nee.
maar bij harry wel

sweinsteiger
waarom gaat ron met het schaken niet gewoon van zijn paard af ?

Diego1994
Ik heb hem vorige week nog maar eens bekeken, en man, wat een fantastische film is dit toch. Puur jeugdsentiment !

avatar van Thorongil
Oké, achteraf bezien is het acteerwerk misschien niet al te schitterend, maar wat wil je ze zijn 11 jaar. Ze komen echter wel spontaan over. Doordat de hoofdpersonages even oud waren als ik destijds, kon ik me ook makkelijker inleven in Harry's avonturen.
Het is een film waar ik mee ben opgegroeid en al talloze keren heb bekeken. Het begin van één van de succesvolste filmreeksen. Hagrid en Sneep vond ik het best vertolkt, de één zeer aimabel, de ander wat mysterieus en koel, net zoals in het boek. De CGI, van de monsters tot het spannende zwerkbal, zit goed en als kind wou ik meteen meereizen naar Zweinstein. Verder heb je een betoverende soundtrack, die je direct herkent.

avatar van wendyvortex
In de herziening (de kids wilden hem weer eens zien...).
En bij herziening toch iets kindelijker dan ik dacht (en met heel piep-jonge Harry Potter).
Zwerkbal is bovendien wel een heel vervelende sport (150 punten extra voor Harry???).
Bij nader inzien verklaren we het derde deel maar tot uitschieter in de Potter-reeks en deze als aardig aanloopje op de tweede plaats.
Saaie delen 2 en 4 zijn er de oorzaak van dat ik nu nog steeds het vijfde deel niet heb gezien.

avatar van qwertzu
Een mooi verfilmde inleiding op de Harry Potter reeks!
Vooral voor kinderen een hele mooie magische film.
Ze voelen zich enorm aangetrokken door alle magische dingen die er gebeuren, alleen al de weg is weg en de doorgang er naar toe is prachtig ion beeld gebracht, ook zweinstein is een school waar alle kinderen direct heen willen naar het zien van deze film.
Ook leer je in dit deel alle personages goed kennen, goed en kwaad wordt direct duidelijk.
De soundtracht vind ik ook helemaal geweldig, jammer dat ze die niet zijn blijven gebruiken voor alle delen, geeft zo`n heerlijk magisch gevoel!!
Alleen het feit dat J.K. Rowling veel kinderen aan het lezen heeft gekregen maakt haar voor mij al briljant!!

avatar van Ceeda7
Degelijk, het acteerwerk van de kleine Potter en zijn companen laat wel nog aan de wensen over, maar het is een goede basis en inleiding voor wat nog komen moet.
Toch kan hier en daar de humor voor volwassen personen kunnen worden opgekrikt, maar het blijft nu eenmaal een kinderfilm.
De gebeurtenissen zijn beetje onsamenhangend, een kamer met planten, een schaakspel en waarom en hoe komt dat? Maar bon, niet echt de schuld van de regisseur van de film weliswaar.
Zoals Wendyvortex hieronder al meegaf, het 3de deel is het deel waar ik me nog steeds het meest van herinner, mede door de donkere grauwe sfeer en uitstekende plot. Persoonlijk vond ik dat boek ook het spannends toen ik die las. De adaptatie van het boek naar de film van Cuaron is magie in vergelijking met de andere Potterfilms.

Verder leuk wegkijkend filmpje voor kids die redelijk stand houdt.

Blijft leuk, prima Potter

avatar van JohnWilliams
Ceeda7 schreef:

Hoe acteerde jij op die leeftijd?

Haley Joel Osment in The Sixth Sense deed het beter.

Ach, ik vond het goed genoeg hoor...We hebben het wel over een kinderfilm hier (Dat bedoel ik niet beledigend, want ik ben een groot Potter fan) en dan hoeft het niet zo spik en span te zijn hoor. Maar je hebt opzich gelijk, alleen ik til er niet zo zwaar aan.

avatar van JohnWilliams
Haley Joel Osment in The Sixth Sense deed het beter.

Spielberg wilde hem als Potter, Rowling echter niet en daarom weigerde Spielberg om een Potterfilm te maken.

m1chel schreef:

Idd, het is goed genoeg, maar ik zit nu aan de 4de potter film en toch opvallend hoe hij als enige (volgens mij) het moeilijk heeft om in beeld te komen. Zijn vrienden en meer doen het spontaner en minder krampachtig.

Ceeda7 schreef:

Mwaa, ik ken heel wat slechtere acteurs, maar goed dat kan, ik vond na de 3e film dat hij het wel prima speelde. Ik kan me niemand anders meer voorstellen bij de rol van Harry Potter. Dat zou het zelfde voor mij zijn als ze iemand anders voor Rambo zouden nemen ofzo.

avatar van IcU
IcU
Herzien. Viel me op dat het scenario enorme gaten bevat en dat het verhaal matig tot film is verwerkt. Daarnaast zijn een aantal effecten pijnlijk on overtuigend. Heb de film al vaak gezien, en omdat het laatste deel uit is, ga ik voor dat ik dat ga aanschouwen, alle vorige delen bekijken. Dit deel is alvast een kleine tegenvaller. Maar het blijft magie. Toch een puntje er af.