Harry Potter and the Sorcerer's Stone (2001)

Alternatieve titels: Harry Potter and the Philosopher's Stone | Harry Potter en de Steen der Wijzen

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Avontuur / Fantasy
152 minuten / 159 minuten (extended version)

geregisseerd door Chris Columbus
met Daniel Radcliffe, Emma Watson en Rupert Grint

De jonge Harry Potter woont na de dood van zijn ouders bij z'n oom en tante, waar hij slecht behandeld wordt. Op een dag krijgt hij te horen dat zijn ouders tovenaars waren, en dat hij uitgenodigd is om te gaan studeren aan de Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus. Verfilming van het eerste boek uit de succesvolle Harry Potter-reeks van J.K. Rowling.

avatar van LisaX
Vanavond te zien op sbs 6, lijkt me best wel weer leuk om te zien. Ik weet alleen niet of ik dat ga volhouden met SBS (lees: reclame)

avatar van TragieStar.*
Dat is precies waar ik ook aan dacht De reclames bij SBS6 zijn echt te lang hoor. Ik heb de film op DVD dus ik zou hem zo kunnen kijken, alleen moet ik wel een nieuwe DVD-speler aanschaffen want die is kapot gegaan . Dus dan ga ik hem maar kijken vanavond, er komt anders toch niks op tv. En heb er nu echt zin in om die Potter sfeer te beleven.

Ik heb de film maar 4* gegeven, maar eigenlijk vind ik dit toch wel 1 van de leukste. De gehele sfeer en de beleving is fantastisch. Je krijgt ook leuke toverkunst lessen te zien, dieren/wezens, vreemde personages en noem het maar op! Je krijgt gelijk een duidelijk beeld wat Zweinstein inhoud. Het is ook echt gericht om de ontwikkelingen op school en je krijgt ook veel te zien van de tijd dat Harry nog bij de Duffelingen woonde, wat je helaas in de andere delen minder ziet. Zo zie je dat Hermelien nog al een nerdje is met weinig vrienden, en zo komt ze in contact met Ron en Harry. En de gemene Draco komt ook veel met het 3 tal bemoeien. En natuurlijk het zwerkbal. Dat vind ik eigenlijk wel heel leuk. Je krijgt nog niet te maken met de dooddoeners, Sneep (die slecht blijkt te zijn), de Gruzielementen en alles wat daarmee te maken heeft. Dus dat vind ik eigenlijk best wel leuk. Gewoon omdat je bij elk deel steeds meer te weten krijgt wie Voldemort werkelijk is, wat hij doet en wat de onderlinge banden zijn. In deel 1 bestonden die dingen allemaal al, maar is nooit ter sprake gekomen aangezien Harry en de rest er nog niks vanaf wist.

Dus misschien gaat mijn cijfer wel een keer omhoog .

avatar van dutchtuga
Komt dit vanavond niet op sbs 6? 20:30

avatar van TragieStar.*
Ja, dat komt het ook. Dat zei de persoon boven mij ook al.

Alleen staat het niet bij Televisie hier op Moviemeter. Ze maken tegenwoordig wel een aantal fouten hoor,

avatar van Ace Hanlon
Misschien wel een aardige kinderfilm, maar wat ik er tot nu toe van heb gezien, kan mij toch niet echt bekoren.

avatar van TragieStar.*
Tja, je kan ook niet echt van de film genieten nu vind ik. Toen ik deze film in de bios zag was die geweldig!

Een film moet je zoiezo met goed geluid, goed beeld en zonder reclames kijken vind ik. Zo ga je beter in de film zitten en geniet je ook meer.

Maarja, daar heeft het natuurlijk niet alleen mee te maken. Je vind het verhaaltje leuk of juist niet. Al vind ik het zelf wel erg leuk.

avatar van Aazhyd
Weer eens geprobeerd Harry Potter te kijken, maar ik haak altijd al snel af. Wat een nepfilms zijn het allemaal. Steriel, leeg en fantasieloos massavermaak.

Fantasieloos?

Dit blijft mijn favoriet. Alles is nog zo nieuw en Harry verkend de hele wereld waardoor je met de nodige fantasie zo in de wereld verstrikt geraakt. Ik heb de film al veel te vaak gezien maar dit weekend terug boven gehaald omwille van de laatste hp film. Ik lachte met de grappen alsof ik ze nog nooit had gehoord, maar kon de teksten al bijna uit men hoofd.
Ik ben als het ware opgegroeid met heel de rage. Ook al zie je dat het acteerwerk en de technieken in deze film nog in zen kinderschoenen stond als je de laatste film bekijkt, deze film blijft een topper .

avatar van notoirefilmhater
Matig geacteerd, dom en irritant gedrag van characters en plots soms wel erg voorspelbaar. Niet al te best dus. Maar eigenlijk heb ik dit deel alleen maar bekeken om de andere delen beter te kunnen te volgen, die hopelijk en waarschijnlijk een stuk professioneler en boeiender zijn.

avatar van JohnWilliams
Deze film heeft samen met deel 2 een goede familiesfeer, de 2 warmste Potterfilms met de mooiste muziek en de mooiste belichting!

Driello
Eens in de zoveel tijd is het leuk om weer eens een 'Pottertje' op te zetten. Deel 1, The philosophers stone, is wat acteerwerk waarschijnlijk de allerslechtste. Het hoofd-trio, Ron, Hermione en Harry zijn hier nog echt kindertjes die zo goed mogelijk de aanwijzingen van de acteer-leraar lijken op te volgen. Het is wel de film met een van de meest sfeervolle scenes in de gehele serie: de alternatieve wereld in Londen waar Harry met Hagrid terecht komt. Zeer prettig neergezet. ook vind ik de aandacht voor alle magie-details hier nog erg opvallend, wat maakt dat je je echt in een hele andere werewld waant waarin je telkens voor leuke verrassingen staan (de winding stairs, zwevende kaarsen, tover-snoep enz. Het maakt dat deze film gewoon erg leuk is om te zien. Het is duidelijk dat bij aanvang van het schrijven, Rowling veel aandacht voor details had, wat in latere boeken wellicht minder werd. Maar goed, dat is dan een statement van mij dat niet is gebaseerd op het lezen van de boeken maar op het kijken van de films.

De eerste Potter film, het begin van een persoonlijk stukje jeugd. Ik weet nog goed, dat ik het boek nog niet eens had gelezen toen ik gek werd op deze serie. Alleen wel iets meer op de boekenserie dan de filmserie. Maar dat zegt niks over de kwaliteit van deze film.

Een jonge Radcliff, Grint en Watson die geintroduceerd werden in deze magische film als Harry, Ron en Hermelien. Ik heb samen met mijn moeder toen ik 12 was deze film gezien, en ik weet nog goed wat ik heb ervaren tijdens die 150 minuten in de bioscoop. Ik heb gelachen, geschrokken maar vooral genoten.

Een prima eerste film die nog steeds oogt als een wat jeugdige film, maar bovenal wel nostalgie uitstraalt. Ik heb deze film nu denk ik wel een stuk of 20x gezien, maar op zijn tijd blijft het nog steeds een vermaak om naar te kijken. Magisch gewoon.

avatar van SnakeDoc
Afgelopen week alle Harry Potter films gezien. Ik moest er toch een keer aan geloven. Wist absoluut niet of het soort film mij zou aanspreken maar verstand op nul en kijken maar!

De eerste films waren wat aan de ‘kinderachtige’ kant. Niks schokkends, dit was me van te voren al ingefluisterd. Langzaam aan werd dit wat beter, ook omdat de acteurs wat ouder werden.

Ik ben de 7 films van dik 2,5 uur de stuk goed door gekomen maar kan niet zeggen dat ik er kapot van ben. Ze zijn goed vol te houden maar vind toch dat er net wat teveel storende momentjes voorbij komen. Bij elke gebeurtenis (mooi of verschrikkelijk) kun je op je klok kijken want daar kom een reactie op. Overal is een antwoord op verzonnen, en dat begint echt storend te worden. Alles gaat telkens net wat tegoed.

En helaas (en ik heb me best gedaan om het niet te vinden) vind ik die Harry toch echt een lulletje. Best een flapdrol en na 7 films kun je je best aan het ventje irriteren. Jammerende Jenny spant de kroon. Bluahh, wat een verschrikkelijke scènes zijn dat.

Toch heb ik ook wel kunnen genieten hoor. Sommige wezens zijn ontzettend leuk gemaakt en er is voldoende spanning aanwezig. The Goblet of Fire vond ik eigenlijk het beste van de reeks (al moet ik de laatste nog zien). Verder krijgen de HP films van mij gewoon een standaard 3tje. Leuk, Vermakelijk, maar niet meer dan dat!

avatar van Pixel-blue
door harry potter ben ik van een niet lezer een lezer geworden
dat wil wat zegen

puckb96
De eerste Harry Potter blijft samen met de tweede de beste. Gewoon het is leuk om de tovenaars nog heel jong te zien en er zit een vrolijk familie sfeertje aan terwijl die toch ook heel spannend is.

Ik bedoel hallo acteerwerk: Daniel, Rupert en Emma zijn geweldig als Harry, Ron en Hermione. En dan zijn ze in dit deel nog best wel jong. Ik heb deze trouwens op de Ultimate Edition gekeken: die is waard voor je geld! We hebben ook Alan Rickman, Maggie Smith en Richard Harris die ik ook heel goed vond spelen als Snape, McGonagall en Dumbeldore. En gewoon de hele fantasy erin blijft gewoon mooi. Prachtig. Een dikke 5!

puckb96
Verdient een plaatsje in de top 250 trouwens!

avatar van bartbart
Deel 2 is beter

avatar van JohnWilliams
bartbart schreef:
Deel 2 is beter

En daar geef je 2,5* voor en hier 3* ????

avatar van blauwe pikachu
You're a wizard, Harry

Pure jeugdnostalgie, ik kon deze film van buiten opzeggen, van voor naar achter en omgekeerd. Ja, de boeken zijn beter, ja, er zijn enkele scènes gewijzigd of weggelaten maar ik vind dit een meer dan verdienstelijke verfilming van een heerlijke boekenreeks.

De jonge acteurs deden het allemaal best goed, gezien hun leeftijd. Maar nu ik nog eens kijk, zitten er wel wat tenenkrommende scènes tussen, die acteurs zullen dat zelf ook wel genant vinden. Het trio zelf is geweldig als Harry, Ron en Hermione in deze film
En ze waren toch zoooo schattig! Ook de verdere cast is top! Hagrid, Dumbledore, McGonagall en natuurlijk last but not least, Snape. Ook Hogwarts ziet er fantastisch uit.

De hele film heeft zo'n gezellig, magisch sfeertje, iets wat in de latere films een groot gebrek is voor mij. Ze zeggen dan wel dat de HP-films donkerder worden, maar de spannendste scènes vond ik nog in deze film: Fluffy, het Verboden Bos, het Schaakspel, de man met de 2 gezichten. Of mss is dat gewoon omdat ik jonger was, toen ik de film voor het eerst zag..
En deze film introduceert natuurlijk het ontzetttend leuke 'Hedwig's Theme' dat iedereen meteen met HP associeert. Puik werk van Williams.

blauwe pikachu schreef:

Welke scènes bedoel je precies? Ik vond alleen het moment waarop ze alle drie tegelijk schreeuwen als ze Fluffy voor het eerst zien overdreven haha.

avatar van blauwe pikachu
Goh.. ik verwarde het ook een beetje met Chamber Of Secrets. Maar in deze film dan oa. de kennismaking op de trein, de manier waarop Daniel zegt 0 I'm Harry, Harry Potter of idd die scene met Fluffy en Let's hide behind that DOOOOOOR. Er zijn er wrs wel nog andere, maar daar kom ik nu niet op.
'T is niet echt iets dat mijn score beïnvloedt ofzo hoor, het viel me gewoon op dat de dialogen soms ietwat geforceerd klonken. Tenenkrommend was misschien een verkeerde woordkeuze

In de 2e film zaten er wat meer tussen There's no Hogwarts without you Hagrid, of heel die autoscene wnr Harry uit de auto valt.. of met Lucius 'Don't worry, I will' om er een paar te noemen.. Ik bedoel, moest het nu nog in het boek voorkomen. xD
Maar zoals ik al zei, 't is geen echte kritiek

avatar van DonPeliculón
Ik snap wel wat je bedoelt ja, al erger ik er me persoonlijk niet aan. Gelukkig haha.

avatar van Dee Al
En hier begon het allemaal mee. Ik weet nog dat ik deze film voor het eerst zag. Ik was toen nog klein en kreeg altijd nachtmerries van de in mantel gehulde gedaante die Voldemort was. En zo is Voldemort van de hele serie op zijn engst: wanneer je zijn gezicht niet ziet. Dat heb ik altijd onthouden van The Sorcerer's Stone.

Als ik nu naar The Sorcerer's Stone kijk en naar Daniel Radcliffe en Emma Watson kijk, kan ik mijn ogen niet geloven. Wat een enorme transformatie hebben die twee doorgemaakt.

De film begint geheimzinnig en die sfeer blijft de hele film. Dat komt voor het grootste deel door de muziek van John Williams. Die past perfect bij de film. Veel beter dan de muzikale wirwar die ik in de laatste 6 films voorbij heb zien komen. Williams heeft muziekstukjes die meteen in je hoofd gebrand zitten. Als je iemand vraagt om Harry Potter-muziek te neuriën zal hij ongetwijfeld meteen de Williams-muziek van de eerste twee films neuriën, in plaats van de muziek uit de latere films. Aan Williams' muziek kleeft een aparte sfeer, DE Harry Potter - sfeer. Die is in de loop van de serie volledig zoek geraakt toen Harry Potter meer een magische actiefilm werd.

Daarnaast concentreert regisseur Columbus zich op de leuke details uit de boeken (zoals de geesten en de zwerkbalwedstrijden). In de latere films heb ik toch meer het idee dat het meer een kwestie van het verhaal volgen is, dan sfeer scheppen door details te laten zien. Deze films hebben meer warmte, meer sfeer.

Columbus volgt het verhaal desondanks toch goed en geeft de magische wereld goed vorm. Dit werd hem wel makkelijk gemaakt door J.K. Rowling die verschillende plekken in de magische wereld altijd uitstekend beschrijft. Het verhaal is lekker fris, maar zodra Zweinstein in beeld komt krijgt het een mooi, duister sfeertje. Columbus weet het verhaal goed te vertellen: hij geeft het gevoel goed weer dat de vijand binnen de muren van Zweinstein is. Om dat gevoel op te roepen zijn goede acteurs natuurlijk ook een vereiste. De acteerprestaties in deze film zijn ook erg goed, hoewel het trio Radcliffe-Grint-Watson me minder weten mee te slepen. Dat zou in de tweede film veel beter zijn.

De effecten zijn ook erg goed. Je hebt echt het idee dat er een trol rondloopt in Zweinstein, of dat een hond drie koppen heeft. Op de effecten en het acteerwerk steunt de prachtige regiestijl van Christopher Columbus, waardoor het een betoverend geheel wordt. Ik ben ook erg te spreken over de casting. De personages in de film komen heel dicht in de buurt van hoe ik ze me in de film voorstelde; hetzelfde geld voor de vormgeving van bepaalde ruimtes. Het komt allemaal heel erg dicht in de buurt van het boek. Dat is in de hele serie wel een pluspunt. Alles bouwt lekker, niet te snel, op, naar de climax. En ook die is goed.

Een heel moeilijk punt lijkt me het vormgeven van Heer Voldemort. Een driekoppige hond spreekt nogal vanzelf en ook een trol is niet zo'n probleem. Maar dan moet de antagonist er nog goed uitzien. Dat is belangrijk voor de hele film en serie. Maar dat is uitstekend gedaan. Het feit dat je het gezicht van Voldemort niet te zien krijgt, ontdoet hem niets van zijn engheid. Een uitstekende Voldemort. Veel beter dan de Ralph Fiennes-versie die we vanaf The Goblet Of Fire voorgeschoteld krijgen (hoewel ook die niet slecht is).

Nadat Voldemort verslagen heeft weet Columbus prima te schakelen van een duister sfeertje naar een gemoedelijk sfeertje. Ook het stukje met de puntenverdeling op het eind is vermakelijk. De partijdigheid ten gunste van Griffoendor spat er bij Perkamentus bij af, maar dat maakt niets uit. Het einde is mooi, met die trein die, omhuld in rook, vertrekt.

Columbus heeft een goede prestatie neergezet. Een uitstekende boekverfilming en met lef geregisseerd. Dit zou hij in The Chamber Of Secrets nog eens overtreffen. En daarna zou hij niets meer voor de serie doen. Jammer, want ik ben er van overtuigd dat de serie bij hem in de goede handen was geweest. En dat het wellicht beter had kunnen zijn op die manier (hoewel de nu afgeronde serie ook erg goed is). Maar de eerste twee films staan nog steeds in mijn geheugen vast als zeer indrukwekkend. Iets wat bij de rest van de films minder is. Als ik deze terug zie doet het toch een beetje pijn om te beseffen dat de serie nu afgelopen is.
Ach ja, aan alles komt een eind.

avatar van code9
10 jaar na dato me toch maar eens aan dit eerste deel van een veronderstelde legendarische filmserie gewaagd. Tja, beetje algemene filmkennis bijspijkeren, zeg maar.

Echt meevielen deed dat overigens niet, want hoe beoordeel je een simplistisch fantasieverhaaltje dat overduidelijk voor kinderen van de basisschool is gemaakt? Filmisch gezien komt het sowieso nu al zwaar verouderd over, zoals de naar huidige maatstaven tamelijk slechte special effects. Dat had anno 2001 toch een stuk beter gekund?

Maar zelfs voor kinderen zal deze film toch een redelijke teleurstelling zijn, dunkt me (heb die van mij er nog niet aan willen 'blootstellen'), want wat gebeurt er nu eigenlijk voor 'spannends'? Misschien dat de scene met de trol sommigen nog doet griezelen, maar voor de rest is het één bonk voorspelbaarheid, waarbij de extreem één-dimensionale karakters zowel ongeloofwaardig als uiteindelijk gewoon uiterst irritant zijn.

Zeker voor 14+ een draak van een film dus, maar dat levert geen eerlijke beoordeling op. Maar zelfs met een knalroze kinderbrilletje op kom ik toch echt niet hoger dan 2.0*. Het moet dus wel heel erg raar lopen wil ik me ooit aan de 7 andere Potters gaan wagen.

code9 schreef:

De laatste paar films zijn echt heel anders dan deze hoor. Ik denk dat als je alleen een trailer kijkt dat al opvalt. Je kunt altijd een poging wagen.

avatar van brabusRUS
Gezellig!

Het eerst wat mij opvalt is dat de film een heerlijke warme sfeer heeft. De setting, de muziek (deed mij een beetje denken aan Home Alone 1 en 2) en de verschillende soorten typetjes droegen daar aan bij.

De cast was ook prima. Het trio deed het ok. De bijrollen waren leuk. Vooral Robbie Coltrane vond ik grappig als de grote reus Hagrid. Alan Rickman, die de mysterieuze professor Snape speelde, vond ik ook erg boeiend om te zien.

De film duurt misschien 152 minuten, wat best lang is voor een kinderfilm, maar is het zeker waard. Ik heb in ieder geval niet op de klok gelet en heb genoten van deze 'kerst'-film. Ben vandaag begonnen met 1e deel, de enige Harry Potter film die ik al een keer eerder heb gezien. Hoop dat de volgende delen ook zo leuk en warm zijn.

Verhoog mijn cijfer met een halfje. 3.5 --3.0- 3.5!

brabusRUS schreef:

Na de eerste twee Home Alone-films leverde de gouden combinatie Chris Columbus (regie) & John Williams (muziek) inderdaad weer twee heerlijke films op met Philosopher's Stone en Chamber of Secrets.

avatar van brabusRUS
DonPeliculón schreef:

O, ik had dus wel gelijk! Vandaag maar Chamber of Secrets kijken. Ben benieuwd!