A Nightmare on Elm Street (2010)

Horror / Thriller

geregisseerd door Samuel Bayer
met Jackie Earle Haley, Rooney Mara en Kyle Gallner

Nadat de tuinman van een school, Freddy Krueger (Jackie Earle Haley), door een groep boze ouders levend verbrand wordt, omdat hij kinderen seksueel misbruikt zou hebben, keert hij terug als een moordenaar met een verbrand gezicht. Freddy wil wraak nemen op de kinderen, die nu rond de 18 zijn. Hij hangt rond in het onderbewustzijn van de tieners, waarna hij hen met zijn vlijmscherpe messen vermoordt. Maar was Freddy wel echt schuldig, of werd hij vals beschuldigd?

avatar van Miss Sway
Nope

avatar van Starscream
dutchtuga schreef:

Naast een paar cynische opmerkingen van Freddy is de humor ver te vinden in het origineel. Humor werd pas vanaf het derde deel een wezenlijk onderdeel in de NOES-films.

Ja en dat is nu net wat ik weer niet zoek in een horror icoon.ik heb liever dat kille van een horror icoon zoals jason,Michael en pinhead.mss dat ik me dan in deze remake meer kan vermaken met freddy.maar ik snap wat de meeste mensen leuk vinden aan de humor uit de oude reeks.dat vond ik toen ik wat jonger was ook!

ricos
ik heb na deze remake de originele nightmare on elm street film uit 1984 nog maar een keer gekeken.

deze film kan niet tippen aan het origineel.

avatar van SmalleRidder
ik heb m nog niet gezien, maar geen robert englund=geen nightmare!

avatar van Kevin.v
Nou ik heb hem gezien.. op IMDB was de film al zwaar afgekraakt en terecht. Wat een slechte film is dit zeg. Hoezo een remake van A Nightmare on Elmstreet? Dat is wel de laatste film die een nieuwe versie nodig heeft. Ik ben normaal al niet zo'n enorme fan van remakes geef mij de orginele versies maar. Alhoewel ik de remake van The Texas Chainsaw Massacre en Dawn of the Dead en The Hills have eyes wel veel beter vond dan de orginele versies. Vandaar dat ik sinds 2007 besloot remakes een kans te geven. Maar dit!? deze film past perfect in het rijtje van Friday the 13th,Prom Night,Black Christmas,Psycho en The Wicker Man ook allemaal mislukt en saai en overbodig. Maargoed! Deze film zal ongetwijfeld jongeren naar de bioscoop krijgen en dat is vast ook de doelgroep waar de makers op uit waren. En voor de mensen die de oude versie niet kennen en alleen Freddy vs. Jason hebben gezien zullen dit vast een super leuke,vette,coole en enge film vinden. Ik vond het in elk geval 10x niks. Maar is natuurlijk mijn mening. Heb ook gehoord dat er een remake van Suspiria in de maak is.. mijn hemel waar gaat dit heen.. Suspiria was een geweldige film en is het nog steeds. Wordt sowieso weer een zwaar overbodige remake. What's next Remake van Jaws? of The Exorcist? let's hope not!

avatar van Starscream
Hij is vandaag toch in de bios gekomen draait hij ook in nijmegen want ik kan er niks over vinden namelijk ?iemand enig idee

avatar van 3rd Rock
Starscream schreef:

nope, zo te zien alleen in Arnhem in Euro Cinema.

Heb deze film in de bios mogen aanschouwen (Pathé Groningen, en de kwaliteit van het beeld was niet heel best: constant 1 of meer zwarte verticale lijnen over het beeld) en ik was teleurgesteld. .

Deze remake kan niet tippen aan het origineel dat ik woensdagavodn nog even als opwarmertje heb gekeken.

De hoofdrolspelende tieners missen ieder charisma. Van Nancy een alternatief buitenbeentje maken was zeker geen verbetering. De kracht van het orineel vond ik dat Nancy gewoon een doorsnee, redelijk geliefde, tiener was. Haar vriend Quinten zagen we al eerder een poging tot acteren doen in The Haunting in Connecticut en helaas moet ik constateren dat hij wederom gezakt is.
De nieuwe Freddy daarentegen vond ik wel goed te doen toen ik éénmaal de gedachte aan Englund had verdrongen.

OVer het verhaal: ik vond het nogal makkelijk dat Quinten en Nancy er al meteen vanuit gingen dat Freddy onschuldig was en hen/Nancy helemaal niet had misbruikt . Dat er tegen het einde dan een enorme twist aankomt zie je natuurlijk al van verre aankomen aangezien er helemaal geen andere verdachte is. Bovendien: WAarom zou een onschuldige, zachtaardige man terugkeren uit het hiernamaals om de kinderen van zijn moordenaars te vermoorden? Het is dan toch veel logischer dat hij als kindervriend de kinderen met rust laat en de ouders gaat vermoorden? De kinderen waren een jaar of 5 toen het hele gebeuren gebeurde en een echte kindervriend had de kinderen hun verzinsels vergeven. Dat is in ieder geval mijn idee.

De moorden en schrikeffecten waren wel goed gedaan. Een aantal keer aardig geschrokken en er vloeide genoeg bloed, maar waar is verdorie de badscène gebleven? Dat is mijn favoriete scène uit het origineel en die hadden ze zeker intact moeten houden. Deze was wel heel magertjes!

Tja, ik kom toch uit op een dikke onvoldoende. Ik geef een 4, maar dit was hoger was geweest als dit geen Elm Street was geweest. Nu voel ik mij toch genoodzaakt het superieure origineel in mijn achterhoofd te houden en daar kan deze remake/reboot niet aan tippen.

Starscream schreef:

Hij draait inderdaad in Arnhem, maar ook in Amersfoort en Hilversum. Niet in Nijmegen dus...

Niet best!!

Ging al niet met een positief gevoel naar de bios over deze film en helaas was de film precies zoals ik van tevoren al had verwacht. Weinig eigen identiteit, voorspelbare "schrik-effectjes begeleidt met harde geluiden", zeer matige cast(bv. die moeder van Nancy is echt verschrikkelijk om naar te kijken) en exact gekopieerde scenes uit het origineel. Doe op z'n minst iets creatiefs als je het concept ook al niet hebt bedacht. Nu staar je naar scenes die ik de middag ervoor ook al heb gezien. Krueger die de muur uitrekt en naar het bed kijkt, de hand in het bad en de 1e moord op het meisje. Ook het schoollokaal momentje in ondanks de visuele pracht en een andere soort verwonding bijna exact een kopie. Ik vind dit echt niet kunnen!

Helaas doet ook Jackie Earle Haley ondanks verwoede pogingen(leuke woordgrapjes) Robert Englund totaal niet vergeten.
Hij leek verdomme wel op Marijke Helwegen die een chemisch ongelukje heeft gehad op de plastische chirurg afdeling.

De remake van A Nightmare on Elm Street zal het ongetwijfeld wel goed doen bij de tieners van nu, er zitten namelijk best een paar aardige en sfeervolle scenes in. Mij doet de film echter vrij weinig en kan ook deze remake wat mij betreft gelijk weer de kast in!

Klopt als een bus.

Echter was het een goeie zet om Kris en Jesse op tijd dood te laten gaan.

Wat een irritante popjes zijn dat zeg! Zij halen het niveau van de film het eerste half uur verschrikkelijk omlaag. Datzelfde geld voor de dame die de moeder van Kris speelt.

Verder heb ik nog stapels fouten en onlogische dingen gezien. Ik ben alleen te lui om ze allemaal te benoemen, bovendien is deze film het niet waard

De film weet zich na het eerste half uur te herstellen van waardeloze shitfilm tot een gewone shitfilm.

2 sterren.

3rd Rock schreef:

Klopt, Englund word nou eenmaal ook ouder en ik vond dat hij de rol best goed vervulde.

haha bij ons in de zaal schreeuwde een bende meisjes erop los en 5 mensen zijn de zaal uitgegaan omdat ze het te eng vonden Ik hou het liever bij de Englund versie maar deze is ook nie mis.

avatar van rep_robert
Hoe weet je dat ze het te eng vonden toen ze wegliepen dan? Kan me daar echt niets bij voorstellen hoor. Misschien liepen ze wel om andere redenen weg

rep_robert schreef:

Idd, had niet veel gescheeld of wij waren na een half uur weggegaan

Pas in de bioscoop gezien, ik vond het wel een aardige film, soms schrik moment maar ook niet echt bijster veel, het was gewoon een lekkere horror!

avatar van Q Jones
Geinig horror filmpje voor tussen door. De film steekt nergens boven uit. De acteurs zijn rampzalig slecht, behalve Earle Haley die doet het wel heel goed en zet een leuk personage neer.

De film moet alles hebben van haar goedkopen schrik effecten en van de eerste paar schrik je wel maar daarna kom je bij een moment aan van ja nu weten we het wel.

Leuk om een keer te zien meer niet.

avatar van clockwork72
nouja, nog niet gezien maar met zo'n score heb ik ook niet veel zin om er tijd aan te besteden om het te bekijken.

avatar van wyatt earp
Ik ga er mijn tijd ook niet aan verspillen. Er zijn zat betere films die het wel waard zijn om te zien.

avatar van clockwork72
Maar als die-hard nightmare fan moet ik dit toch eigenlijk wel zien.. (downloaden )

avatar van Naomi Watts
Tja, een onmogelijke missie voor Bayer. Englund is blijkbaar een god en het origineel onaantastbaar waardoor de film, afgebrand wordt, en ik twijfel de zeer aan hoeveel criticasters, open minded de film in gaan. Ik geloof er niet in.

Dit is gewoon een goede remake. Er had misschien wat minder scenes moeten overnemen maar Bayer doet eigenlijk alles beter dan Craven, al mag je dat ook wel verwachten zo'n dikke 25 jaar later. Laat ik beginnen met Haley, die troeft Englund op elk vlak af als Krueger. Hij oogt meedogenlozer, zijn stem is angstaanjagender, zijn kop is veel afgrijselijker en karakteristieker en zijn line delivery voelt stukken minder out of place aan. het acteerwerk is niet al te best, eigenlijk heel de cast loopt een beetje te schutteren maar dat zijn de least of my worries als ik naar een horror kijk. Liever een slecht acterende en mooie Katie Cassidy, dan die Wyss of Langenkamp.

Camerawerk blijft best conventioneel al zten er best wel inventieve dingen in. Vooral het gebruik maken van tracking-shots vond ik erg tof. Erg vloeiend, erg hypnotiserend. Visueel vind ik de film best knap, vooral de segmenten in Freddy's world waren erg mooi. Magistraal kleurengebruik en dat vind ik toch wel erg belangrijk in een film. Vooral als je rekening houdt hoe spuuglelijk het origineel is, dat rechtvaardigt deze remake volledig. Voor de rest zaten er gewoon leuke vondsten is als Nancy bvb. in slow-motion uit een plas bloed terug op haar bed valt, erg cool. Ook wel wat coole kills, die slow-mo light blood splatter effect waren ook wel erg cool (zoals bij de laatste kill een fractie voor de aftiteling.

Ik ben impressed, vooral na al de slechte reviews die ik las. Lang verhaal kort: Haley domineert Englund, visuals zijn sterker, inventievere kills, een mooiere vrouw en het acteerwerk is even slecht als in het origineel. Geslaagde remake dus.

avatar van ralfsjam
Naomi Watts schreef:

nou, je hebt weer een opening gevonden voor een lange discussie hier Naomi Watts. moest wel lachen toen ik je hier zag....
daaaaaar is tie weer.......
iedereen een gemiddelde 2? dan ik een 4!
nou succes ermee!

btw, orrigineel is uit '84, dus geen dikke 15 jaar geleden.....

avatar van Naomi Watts
Dik 25 jaar, nog beter. Bovendien is 26 jaar ook dik 15 jaar geleden . Ik neem je je gebrekkige inzicht niet kwalijk hoor (dit is puur op jou van toepassing, niet op anderen die deze film niet goed vinden).

Maar als je dan ook niet inhoudelijk kan reageren (wat blijkbaar een utopie voor jou is), reageer dan niet. Dat constante getroll op mijn berichten wordt een beetje vervelend, ik snap dat het oud zeer dat ik je op je plaats zette bij verschillende film nogal pijn doet, maar probeer het eens te laten rusten, desnoods wil ik de kosten van je maatschappelijkwerkster best wel betalen.

avatar van Ajax&Litmanen1
Naomi is niet de enige die de data fout had. Film Totaal maakt ook nogal een fout:

Zestien jaar na het origineel heeft Samuel Bayer een remake gemaakt van A Nightmare on Elm Street. Zijn zinloze versie doet afbreuk aan de vermakelijke horrorfilm van Wes Craven.

Ik, als Nightmare on Elmstreet-liefhebber begin toch steeds nieuwsgieriger te worden, ik heb 'm nog steeds niet gezien.
In eerste instantie had ik zoiets van dit kan alleen maar een afknapper zijn, maar de meningen lopen zo uiteen dat ook ik me hier toch maar eens aan ga wagen.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Thanks A&L, voel ik me niet zo'n complete dumbass .

avatar van Ajax&Litmanen1
Haha je hebt 1 voordeel; jij hebt het verbetert. Op Film Totaal staat die fout al dagen en schijnbaar heeft niemand het gezien

avatar van ASman
Naomi Watts schreef:

Een regelrechte diss op moviemeter

avatar van rep_robert
Ach ja, iemand moet de film toch fantastisch vinden he, doe dan maar Naomi Watts

Snap alleen niet hoe je Earle Haley beter kan vinden dan Englund. Het lijkt wel alsof Earle Haley een drol in z'n mond heeft de hele film en een beetje met een dubbele tong praat.

avatar van ralfsjam
Naomi Watts schreef:

Maar als je dan ook niet inhoudelijk kan reageren.

inhoudelijk, inhoudelijk... ik kan wel elke film gaan beschijven over hoe een bepaalde camera beweging was etc. maar zo kijk ik niet. mijn film comentaar is meer "overall feeling" met hier en daar een kanttekening in de vorm van kritiek of aplaus. en ik ben ook niet iemand die 6 uur per dat op MM rond kan hangen om daar mijn contacten te zoeken.
dus....

nou ik ga het zonnetje weer in.

avatar van Tolkienfan
wat mij betreft een onnodige remake van een horrorklassieker. Deze Freddy krueger was werkelijk om te lachen. Alleen die stem al. Voor mij nu al 1 van de slechtste films van 2010!