Genre: Drama / Horror
Speelduur: 108 minuten / 104 minuten (Cut "Catholic Version")
Oorsprong:
Denemarken / Duitsland / Frankrijk / Zweden / Italië / Polen
Geregisseerd door: Lars von Trier
Met onder meer: Willem Dafoe, Charlotte Gainsbourg en Storm Acheche Sahlstrøm
IMDb beoordeling:
6,5 (144.092)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 29 oktober 2009
On Demand:
Bekijk via CineMember
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Antichrist
"When nature turns evil, true terror awaits."
Terwijl een echtpaar de liefde bedrijft, valt hun kind uit het raam en sterft. De vrouw raakt in een diepe depressie. Haar man, zelf therapeut, wijst de medische behandeling die ze krijgt af en wil haar genezen met rationele praatsessies. De vrouw heeft een diepe maar onbestemde angst die verband lijkt te houden met het woud waar ze eerder aan een historisch onderzoek naar religieus gefundeerd geweld tegen vrouwen werkte. Om haar met die angst te confronteren reist het paar af naar het woud dat de Bijbelse naam Eden draagt.
Externe links
Acteurs en actrices
Video's en trailers
Reviews & comments
chevy93
-
- 12755 berichten
- 1325 stemmen
Wat een inhoudsloze, slappe drogreden... zéker gezien je top 10...
Verder kan je uit mijn top 10 natuurlijk alles van mij te weten komen, hè?!
chevy93
-
- 12755 berichten
- 1325 stemmen
Ik denk even een goed stukje commentaar te plaatsen, maar dat is blijkbaar teveel? Er is geen commentaar mogelijk op deze film?
Zeriel
-
- 1397 berichten
- 2650 stemmen
Hoi Chevy, we weten het nou wel dat je Antichrist niks vindt/niet snapt. Maar een goede reden kun je niet geven.
Ik zou zeggen laat het rusten en kijk hem over 10-20 jaar nog eens, misschien dat je hem dan wel kunt waarderen.
Leuk geschreven maar wat heeft Chaos reigns of circumcision via scissors met Freud te maken? Freud wordt er weer gewoon opgeprojecteerd door de schrijver zelf, zoals veel mensen van alles op deze film plakken, daarom is ie juist zo goed. Er worden je juist geen conclusies opgedrongen, alleen is de film wel indringend, en in die zin kun je hem als opdringerig ervaren. Maar conclusies moet je echt zelf trekken.
Ik vind die vos briljant, Chaos reigns, hij duikt nog regelmatig op in mijn bewustzijn, als ik de wereld verschijnselen weer eens met verbazing aanschouw.
Zeriel
-
- 1397 berichten
- 2650 stemmen
Ik denk even een goed stukje commentaar te plaatsen, maar dat is blijkbaar teveel? Er is geen commentaar mogelijk op deze film?
Hé Chevy maak je niet dik. 
Het is best een grappig stukje, maar het snijdt geen hout.
chevy93
-
- 12755 berichten
- 1325 stemmen
Het is wel precies hoe ik de film ervaren heb. Ziet er visueel mooi uit, goede sfeer, maar de plot is gewoon te idioot voor woorden. Waarschijnlijk zal het, zodra je het symbolisme écht begrijpt, wel wat beter zijn, maar dan nog denk ik dat het symbolisme niet op deze manier duidelijk gemaakt had hoeven worden.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Wat is er zo idioot aan het plot? Man en vrouw verliezen kind en trekken de rust in om het te verwerken, daar escaleerd de boel....
Volgens mij is er nog zat om je intelligentie op los te laten..... en je eigen conclusies te trekken (Zie de vele discussies over de bedoeling en betekennis van deze film. Die in mijn ogen op tal van manieren geinterpreteerd kan worden. Ik de echte kunst is geen waarheid).
Blijkbaar was de film op sommige vlakken te shockerend voor die persoon.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Nee hoor, het is exact wat er gebeurd. Het gaat alleen van kwaad tot erger, tot veel erger, maar het blijft escaleren.
Je hebt nog steeds niet aangegeven wat er idioot is aan dit plot.
chevy93
-
- 12755 berichten
- 1325 stemmen
Een vrouw die een schroef, meen ik, door de been van haar man jaagt. Terwijl hij bewusteloos ligt, gaat zij hem aftrekken en komt er bloed uit. Ontzettend ranzig en smakeloos.
mister blonde
-
- 12702 berichten
- 5841 stemmen
Nee hoor, het is exact wat er gebeurd. Het gaat alleen van kwaad tot erger, tot veel erger, maar het blijft escaleren.
Maar escaleren is toch een minder zwaar woord dan andere woorden die daarvoor ook wel gebruikt zouden kunnen worden. Escaleren is slechts de overtreffende trap van uit de hand lopen. N.a.v. alle reacties heb ik toch het idee dat het geheel hier aardig explodeert.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Een vrouw die een schroef, meen ik, door de been van haar man jaagt. Terwijl hij bewusteloos ligt, gaat zij hem aftrekken en komt er bloed uit. Ontzettend ranzig en smakeloos.
Ranzig en smakeloos kun jij het vinden (Vond het zelf ook heftig en naar om te zien, maar tevens mooi vanwege de symboliek die erachter schuil gaat) , maar dat maakt het plot toch niet idioot.
Zoals ik al dacht:
Blijkbaar was de film op sommige vlakken te shockerend voor die persoon.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Maar escaleren is toch een minder zwaar woord dan andere woorden die daarvoor ook wel gebruikt zouden kunnen worden. Escaleren is slechts de overtreffende trap van uit de hand lopen. N.a.v. alle reacties heb ik toch het idee dat het geheel hier aardig explodeert.
Voor mij is escaleren de perfecte term. Het geeft aan dat iets uit de hand loopt en steeds erger wordt. Nou vooruit, het escaleert heel erg. 
(Bij een explosie knalt alles in een flits uit elkaar, dat gebeurd hier niet, er wordt langzaam, stap voor stap naar toe gewerkt.)
chevy93
-
- 12755 berichten
- 1325 stemmen
Vind ik wel, ik denk niet dat er een normaal mens tot staat is om zulke dingen te doen. En als die er al zijn, zijn het mensen met zwaar psychotische problemen en tot die categorie schaar ik haar niet.
Plot Wikipedia:
De vrouw stelt op een gegeven moment genezen te zijn, maar later verbrijzelt zij zijn ballen met een steen. Terwijl hij bewusteloos is masturbeert ze hem waarna er bloed uit zijn penis komt; ook doorboort ze zijn been en bevestigt er een grote slijpsteen aan, en verbergt ze de tang waarmee deze kan worden losgemaakt. Weer later snijdt zij haar clitoris af. Uiteindelijk vindt de man de tang, maakt de steen los en wurgt de vrouw.
Vind jij dit gewoon een kwestie van escalatie?
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Nou, echt gewoon is het niet. 
Vind het overigens een absurde plot omschrijving, veel meer een verslag van het verhaal, maar dan wel enkel de buitenste schil....
chevy93
-
- 12755 berichten
- 1325 stemmen
Ik vraag me alleen één ding af: Is zijnou de Antichrist of wordt ze door de Antichrist aangezet tot die acties? Of is het geen van beide?
Vind het overigens een absurde plot omschrijving, veel meer een verslag van het verhaal, maar dan wel enkel de buitenste schil....
Voor mij is de buitenste laag veruit de belangrijkste. Zeker als eerste indruk. Zodra de buitenste laag goed is, ben ik bereid om verder te kijken. Films als 2001 en Mulholland Drive zijn daar goede voorbeelden van. Als de buitenste laag minder is (of heel slecht zoals bij Antichrist), ben ik best bereid om verder te kijken, maar niet als die verdere lagen alleen toegankelijk zijn voor hoogopgeleiden.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Volgens mij is ze de Antichrist. Erg vriendelijk is ze in ieder geval niet. 
Plot, moet in korte bewoordingen het verhaal op hoofdlijnen beschrijven en niet in de details treden zoals hier. (Zie mijn omschrijving boven)
Buitenste laag ziet er toch prachtig uit, is indringend geacteerd en laat je zaken zien die je nooit eerder hebt gezien. Een prima buitenste laag wat mij betreft. 
Zeriel
-
- 1397 berichten
- 2650 stemmen
Ik vraag me alleen één ding af: Is zijnou de Antichrist of wordt ze door de Antichrist aangezet tot die acties? Of is het geen van beide?
Dit is een hele goede vraag; Waar slaat de titel nou eigenlijk op?"
Ik vond hem in eerste instantie nogal misleidend. Want het gaat hier niet om de Antichrist zoals in de bijbel staat beschreven. Antichrist wiki
Maar waar gaat het dan wel om?
Bedoelt hij met de Antichrist het kwaad in de mens in combinatie met het kwaad wat namens de kerk/het christendom is begaan? Zit het kwaad in de vrouw zelf, of is het kwaad ahw in haar gaan zitten nadat ze zich verdiept had in de heksenvervolgingen? Of zit het kwaad in de plek Eden de heuvel waar volgens mij heksen zijn verbrand door de inquisitie, en heeft de plek in combinatie met de boeken, haar ervan overtuigd/beïnvloed dat het kwaad in haar zit, en is ze zich hiernaar gaan gedragen? Of zijn het de geesten van de heksen in de heuvel die haar beïnvloeden? En zo ja, waren die toen ze verbrand waren dan door het kwaad bezeten, of zijn ze bezeten geworden door het kwaad van de heksengerichten? Voer voor discussie, want dat is de vraag waar de film om draait.
. Als de buitenste laag minder is (of heel slecht zoals bij Antichrist), ben ik best bereid om verder te kijken, maar niet als die verdere lagen alleen toegankelijk zijn voor hoogopgeleiden.
Misschien afgezien van de excessen aan het einde van de film (heel erg escaleren is volgens mij een pleonasme), is de film goed te begrijpen, zoals ik in mijn eerste post uiteengezet heb. eerdere post
chevy93
-
- 12755 berichten
- 1325 stemmen
Ik zal die post eens een keer rustig doorlezen en over een tijdje (dat is zacht uitgedrukt
) zal ik de film nog wel een keer opzetten. Eens zien of ik dan door die buitenste laag heen kan prikken.
Zeriel
-
- 1397 berichten
- 2650 stemmen
Ik zal die post eens een keer rustig doorlezen en over een tijdje (dat is zacht uitgedrukt
) zal ik de film nog wel een keer opzetten. Eens zien of ik dan door die buitenste laag heen kan prikken. Ik dacht dat je het tijdens de vorige discussie al gelezen had.

Is er nog de vraag waarom die vrouw die specifieke wrede dingen doet. Is ze bezeten; letterlijk door een heks die daar vermoord is, of door de plek Eden die de herinneringen van de inquisitie bevat, of door de geest van de inquisitie/ een inquisiteur zelf? Hebben ze daarbij heksen indertijd letterlijk de clitoris afgeknipt? Of dingen gedaan zoals het bevestigen van zo'n blok aan het been?
En/of bezeten door alles wat ze daar over de heksenvervolgingen heeft gelezen tijdens het schrijven van haar scriptie? Zo bezien is het dus helemaal niet zo vergezocht of nodeloos shockerend wat ze doet.
Glacius
-
- 4299 berichten
- 3035 stemmen
Naar mijn mening is de wildernis/natuur die haar beangstigd juist een symbool voor de natuurlijke instincten van haarzelf die haar beangstigen. Lust is naast angst één van onze meest prominent aanwezige natuurlijke driften . Beide spelen dan ook de hoofdrol in deze film. Je wordt er keer op keer met je neus opgedrukt, op het wrede van de natuur. De dieren lijken een soort weergave van de gebeurtenissen in de film en dan met name die van "She" en haar psyche. Eden is symbolisch gezien de plek van het ontstaan van onze natuurlijke "zonden" waarmee wij "vervloekt " zijn. Ik denk dat de heksenverhalen e.d. haar niet manipuleren, maar juist een realisatie geven van het wrede van de natuur en de mens, zonder dat daar een bovennatuurlijke aanwezigheid in meespeelt. Het zit in ons allen en zij kan er niet mee leven. De realisatie hiertoe leidt tot een atheïstisch denkbeeld. De mens die zichzelf tot hoogste macht uitroept en voor God speelt, de antichrist voor het Christendom.
Rephlex
-
- 223 berichten
- 85 stemmen
Verder kan je uit mijn top 10 natuurlijk alles van mij te weten komen, hè?!
Dat beweer ik nergens... ik beschouw je top 10 slechts vanuit het commentaar dat je levert op het plot van 'Antichrist'.
Al zóu Von Trier namelijk al een Freudiaans thema 'door de strot willen duwen' (wat volgens mij al gebakken lucht is, maar goed), dan nóg snap ik niet waarom je dit als punt van kritiek ziet?
Deze redenatie volgend, zou je namelijk van 'Mississipi Burning' kunnen zeggen dat het plot ruk is, omdat deze een nogal voor de hand liggend oordeel velt over de rassensegregatie in de zuidelijke staten van de Verenigde Staten in de jaren '60 van de vorige eeuw...
Overigens, voor een verklaring omtrent de titel van deze film, zou je kunnen zoeken naar mijn eerste post...
mister blonde
-
- 12702 berichten
- 5841 stemmen
(Bij een explosie knalt alles in een flits uit elkaar, dat gebeurd hier niet, er wordt langzaam, stap voor stap naar toe gewerkt.)
Heb hem liggen al best lang maar het komt er niet van.
Zeriel
-
- 1397 berichten
- 2650 stemmen
Naar mijn mening is de wildernis/natuur die haar beangstigd juist een symbool voor de natuurlijke instincten van haarzelf die haar beangstigen. Lust is naast angst één van onze meest prominent aanwezige natuurlijke driften . Beide spelen dan ook de hoofdrol in deze film. Je wordt er keer op keer met je neus opgedrukt, op het wrede van de natuur. De dieren lijken een soort weergave van de gebeurtenissen in de film en dan met name die van "She" en haar psyche. Eden is symbolisch gezien de plek van het ontstaan van onze natuurlijke "zonden" waarmee wij "vervloekt " zijn. Ik denk dat de heksenverhalen e.d. haar niet manipuleren, maar juist een realisatie geven van het wrede van de natuur en de mens, zonder dat daar een bovennatuurlijke aanwezigheid in meespeelt. Het zit in ons allen en zij kan er niet mee leven. De realisatie hiertoe leidt tot een atheïstisch denkbeeld. De mens die zichzelf tot hoogste macht uitroept en voor God speelt, de antichrist voor het Christendom.
Glacius je verklaring is erg rationalistisch, maar het verklaart niet de visioenen van de man, de vrouwen in de heuvels, en de waanzinnigheid en wreedheid van haar acties.
De heksenvervolgers; die zij bestudeerde in Eden, stelden de chaotische natuur, en de onbeheerste (seksuele)vrouwelijke natuur, dus natuurlijke driften zoals lust, gelijk aan het kwaad.
Als ze slechts beangstigd is door de wilde natuur, hoe komt dat dan? Alleen door eenzaam in het bos te zijn? Er niet mee kunnen leven is nogal een understatement, ze is/wordt knettergek! Dus komt het op zijn minst ook doordat ze zich in de inquisitie verdiept, en daar bezeten van raakt, mede doordat op die plek heksen werden gemarteld en vermoord, en die (verdoemde) sfeer daar nog hangt, die een rare uitwerking heeft op wie daar komt. De man krijgt er ook vreemde visioenen.
De "zonde" die de mens in de bijbel begaan heeft is eten van de boom van kennis van goed en kwaad, terwijl God dat verboden had. Hiermee werd de mens bewust van zichzelf. Daarvoor was de mens juist één met de natuur.
De natuurlijke zonden zijn ons pas later aangepraat door de kerk.
guylopez93
-
- 596 berichten
- 1731 stemmen
Een vrouw die een schroef, meen ik, door de been van haar man jaagt. Terwijl hij bewusteloos ligt, gaat zij hem aftrekken en komt er bloed uit. Ontzettend ranzig en smakeloos.
Daar ben ik et helemaal mee eens! En zo waren er nog een aantal shots waarbij ik dacht: ' Waar slaat dit nou meer op!'
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Zijn toch duidelijk symbolistische shots die staan voor de verwevenheid van de dood en de vruchtbaarheid, een van de hoofdthema;'s van de film. Ik geef toe, het zijn niet de meest frisse beelden, maar ze slaan weldegelijk ergens op.
yeyo
-
- 6355 berichten
- 4623 stemmen
Daar ben ik et helemaal mee eens! En zo waren er nog een aantal shots waarbij ik dacht: ' Waar slaat dit nou meer op!'
En zelfs als de symboliek niet tot je doordringt zijn de prachtige beelden en de ijzingwekkende sfeer toch indrukwekkend genoeg? Ik hoef alleszins niet alles haarfijn uitgelegd te krijgen om van een film te kunnen genieten.
yeyo
-
- 6355 berichten
- 4623 stemmen
Vind jij de hierboven aangehaalde scène een prachtig beeld?
Natuurlijk niet prachtig in de traditionele zin van het woord, maar zelfs iets walgelijk kan op een esthetische wijze gebracht worden. Zo zijn er toch ook mooie schilderijen waarop gruweldaden geïllustreerd worden?
chevy93
-
- 12755 berichten
- 1325 stemmen
Een schilderij vind ik van een hele andere orde dan een film. Je krijgt bij een film inlevingsvermogen met de desbetreffende persoon, iets wat je met een schilderij bijna nooit zal krijgen.
Een beeld zegt meer dan duizend woorden? Een film bestaat uit duizenden beelden. Een film is dus eigenlijk een oneindige vergroting van een schilderij.
Ik zou niet voor prachtig gaan, maar eerder een geladen scène. Bij prachtig denk ik toch meer aan de scène in Once Upon A Time In America waar Yesterday gespeeld wordt. Of totaalshots bij Lord of the Rings. 
Niet dat ik het afkeur dat iemand dat prachtig kan vinden, want dat soort mensen bestaat ongetwijfeld ook.
Het laatste nieuws

Zuid-Koreaanse oorlogsfilm 'The Great Battle' nog maar even gratis op RakutenTV: 'Moet je echt zien'

Netflix brengt ruimteklassieker ‘Apollo 13’ binnenkort naar het streaming platform

Kijktip op HBO Max: de waargebeurde serie 'Landscapers' over moordechtpaar

Netflix stopt met cast-ondersteuning: dit zijn de alternatieven voor jou
Bekijk ook

Stalker
Mystery / Sciencefiction, 1979
932 reacties

Riget
Horror / Mystery, 1994
70 reacties

Der Siebente Kontinent
Drama, 1989
56 reacties

Breaking the Waves
Drama / Romantiek, 1996
186 reacties

Riget II
Horror / Mystery, 1997
34 reacties

Chikamatsu Monogatari
Drama, 1954
3 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








